Erik's T2a 1971 Tintop campertje, Westfalia Hefdak Ombouw.

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Erik's T2a 1971 Tintop campertje, Westfalia Hefdak Ombouw.

Bericht door erik_moust » ma aug 05, 2013 21:59 pm

Hallo allemaal,

Ik zal me even opnieuw voorstellen hier. Is namelijk alweer een dik jaar geleden dat ik mijn laatste post heb gedaan in mijn oude busverhaal.
Ik had 1,5 jaar geleden vol goede moet een t2a en een t2ab pickup gekocht om een nette t2a camper te gaan maken. Dit was echt een enorme klus die ik helaas moest stoppen toen ik mijn dagelijkse auto plat reed en het geld goed kon gebruiken. Het was toen of de bus of mijn kevertje uit '63.
Hier nog een linkje van mijn oude topic: http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?t=10732
Al die tijd ben ik een beetje verder gaan klussen aan mijn kever, maar de droom van een t2 campertje bleef altijd bestaan.
Altijd marktplaats kijken of er weer eens wat nieuws kwam te staan wat me aansprak. Een aantal maanden geleden was mijn kever dan helemaal zoals ik hem wilde hebben en weinig meer te klussen.
Beetje rondrijden met de kever was wel leuk maar wat als ik nou mijn kever ga verkopen en er dan een leuk busje met werk voor terug koop.........kon er niet veel meer mee dan een beetje rijden dus toen de grote knoop maar doorgehakt.
Afbeelding
Toch wel redelijk jammer dat hij verkocht is nu, maar na 2 weken luchtkoeler loos geweest te zijn dit weekend een leuk busje opgehaald wat ook hier op het forum te koop heeft gestaan.
Het is een T2a uit 1971 die in 2011 vanuit Amerika naar Nederland is gekomen, verlaagde spindels heeft gekregen, achter een tandje verlaagd is en vorige jaar een fris laagje nieuwe lak.
Had hem al geruime tijd op MP te koop zien staan, twijfelde al die tijd over de bruine kleur maar toch maar gaan kijken dit weekend.
Het busje zag er netjes uit en reed opzich ook wel prima, overeengekomen naar een leuk prijsje en dus maar snel gekocht en op naar huis.
Dat was meteen wel een mooie test voor mij voor het busje, moest toch zo'n kleine 150 km tuffen over de snelweg. Maar mooi probleemloos thuis gekomen en meteen maar gaan klussen. er zaten namelijk roestige velgen onder met roestige wieldoppen. Had nog een busje witte verf staan en een setje nieuwe bolle doppen die ik nog over had van de kever. Zag er meteen een stuk frisser uit.
De bus is van buiten mooi nieuw gespoten, maar de binnenkant is nog donker rood en het interieur heeft ook een opknap en uitbreiding nodig. De plannen zijn om deze winter het interieur er compleet uit te halen en aan te pakken. Ik heb van mijn oude project nog een mooi stalen dashboard over wat er ook in gaat komen. Er zit nu een Mijlenteller in die ik ook graag naar kilometers wil wisselen. En er moeten nog wat onderdelen her en der vervangen worden, wat klein laswerk, demping materiaal en zal vast nog wel wat meer tegenkomen.
Hoop dat ik een heel eind kom en er volgend jaar mooi mee weg kan!
Dat was me verhaaltje wel even nu wat impressie fotootjes.

Zo was hij bij aankoop:
Afbeelding
Lekker onderweg....
Afbeelding
Afbeelding
thuis direct velgen schilderen, tijdelijk in de winter laat ik zo mooi coaten :D Afbeelding
Afbeelding
En het bijna eind resultaat, komend weekend nog ff een laagje om goed dekkend wit te hebben.
Afbeelding
De trotse eigenaar :lol:
Afbeelding

Zo dit was dan voor vandaag, updates zullen volgen.
Laatst gewijzigd door erik_moust op zo jul 19, 2015 14:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door Wilfred » ma aug 05, 2013 22:45 pm

Welkom terug! Leuk busje.

Het a frontje van de pick-up zit al geruime tijd in mijn bus! :D

Je vorige bus had inderdaad veel werk, deze lijkt er beter bij te staan.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
bjorn s
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: za apr 14, 2012 20:39 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door bjorn s » ma aug 05, 2013 22:53 pm

ziet er goed uit! have fun....

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door erik_moust » di okt 01, 2013 22:16 pm

Zo na 2 maandjes een beetje rondrijden nu de bus in mijn werkplaats gezet om aan de slag te gaan met het interieur te vernieuwen. Het motortje loopt prima, alleen heeft wel wat moeite met warm starten, dit gaat alleen vol gas. Dit moet nog even uitgezocht worden. Las in de handleiding dat dit normaal is maar dat lijkt me niet. Mijn oude kever deed dit ook nooit. Wellicht een shoke probleem. En er is een kleine lekkage/zweetplek bij de remmen. Van de hoofdremcilinder loopt een leiding naar iets waar deze in opgesplitst wordt naar de trommelremmen achter. (heb van voren schijfremmen). Ik kan dit onderdeel niet echt vinden ergens, zal eens een foto maken later om te kijken of iemand het hier herkend.
Heb al een paar mooi aankopen gedaan, zoals een lamellenraam, porsche 924 voorstoelen, een klok voor in het dashboard, jailbars en nieuwe MDF deurpanelen op maat.
Het plan is om te beginnen met de twee porsche stoelen te gaan monteren in mijn bus.
Hier zitten namelijk sleedes bij, ben er nog niet over uit hoe ik het ga doen. Ik kan de oude rails uit de bus boren/slijpen en de nieuwe sledes vastlassen of boren op de wielkast of iets maken zodat de originele rails kan bestaan en dus ook weer terug kan naar originele stoelen.
De stof van de porsche stoelen is versleten en zal ik moeten laten bekleden. Daarom wil ik de sledes zo snel mogelijk monteren zodat ik de stoelen samen met de deurpanelen naar mijn bekleder kan brengen. Plan is dan ook om even nieuwe kickpanels te maken en het paneel van de achterklep zodat deze in 1 keer bekleed kunnen worden.
Waneer ik dit gedaan heb kan ik het dashboard gaan uitbouwen om alles achter het dashboard, vloer, wielkasten en doorloop in kleur te gaan maken.
Ik heb al mijn oude stalen dashboard dat ik nog had liggen voorzien van een nieuwe laag zwarte lak, ik wil deze namelijk gaan monteren ipv het "beklede"dashboard omdat ik dat mooier vind.
Daarna hoop ik de stoelen en alles terug te hebben zodat de voorkant klaar is. Er zal ook een nieuw hemeltje geplaats worden.
Als de voorkant klaar is kan ik verder met het kamper interieur. Hier ben ik nog niet over uit hoe dit te doen.
In ieder geval het lamellenraam komt erin, ik denk tegenover de schuifdeur. Ik heb deze inmiddels volledig voorzien van nieuwe rubbers zodat het glas en alles niet meer rammeld, de oude waren volledig vergaan.
Kwam er helaas wel achter dat ik de bovenste strip waar het bovenste ruitje in zit mis :( Dat word zoeken naar iemand met een slecht raam of onderdelen heeft.
Zal van het weekend eens wat plaatsen van de voortgang.

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door Airtime » wo okt 02, 2013 8:32 am

Goeie plannen met je bus! Vind het een leuke bus om te zien, staat er mooi bij. :) Die witte velgen zijn wel een verbetering. 8-)

Dat onderdeel in je remleiding wat je niet thuis kunt brengen is waarschijnlijk je remdrukverdeler. Zie ook dit topic: Linkje
Easy!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door Wilfred » wo okt 02, 2013 8:46 am

Warm starten gaat toch echt met volgas. Ik zal niet zeggen dat het bij ons anders echt niet wil, maar gewoon pedaal op de grond en dan starten. Na paar seconden slaat ie aan, al duurt het zeker langer dan koude start. Koude start is pedaal eenmalig op de vloer drukken en dan moet ie heel snel aanslaan.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door erik_moust » wo okt 02, 2013 19:29 pm

Goeie plannen met je bus! Vind het een leuke bus om te zien, staat er mooi bij. :) Die witte velgen zijn wel een verbetering. 8-)

Dat onderdeel in je remleiding wat je niet thuis kunt brengen is waarschijnlijk je remdrukverdeler. Zie ook dit topic: Linkje


Bedankt voor je link, ik denk wel dat dit dezelfde is als waar ik het over heb, alleen heeft deze 1 inkomende en 1 uitgaande leiding. Bij mij zit er geloof ik 1 inkomende en 2 uitgaande. Zal het eens ff uitzoeken zaterdag. En dan opzoek want als ik het goed begrijp dan is die niet nieuw verkrijgbaar :( .

Wat betreft het warm volgas starten vond ik bij mij raar omdat ik tijdens de rit naar huis een keer na een 3 kwartier snelweg ben gestopt en een kwartiertje later weer verder ben gegaan en de bus gewoon kon starten en later thuis ook. Lijkt me niet dat hij zo snel afgekoeld is. Vanaf daarna kon ik alleen nog maar volgas starten dus leek mij er iets kapot gegaan te zijn.

Heeft iemand trouwens ook nog een idee om een stuur op te knappen? Mijne kan wel een nieuw laagje lak gebruiken. Las dat iemand dit gewoon met Motip spuitbus zwart had gedaan, maar dat lijkt mij geen langdurige oplossing.

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door erik_moust » vr okt 04, 2013 20:53 pm

Vanavond even bezig geweest om de nieuwe passagiersstoel te monteren in mijn bus.
En meteen even de beloofde foto's gemaakt.
De gemonteerde jailbar:
Afbeelding
Het nieuw gespoten metalen dashboard dat ik nog had liggen:
Afbeelding
Het interieur zoals het nu is:
Afbeelding
De aangekochte porsche stoelen:
Afbeelding
En de bijrijders stoel gemonteerd:
Afbeelding
Afbeelding

En dan de foto van mij lekkende rem deel. Het is inderdaad zoals eerder al werd aangegeven de remdrukverdeler.
Afbeelding
Dus als iemand deze nog heeft liggen thuis of iemand of iets weet dan hoor ik dat graag!

Morgen weer verder om de bestuurdersstoel te monteren.
Heb vandaag ook MDF gekocht om de kickpanels na te gaan maken. Met een beetje geluk kan er al een hoop naar de bekleder volgende week.

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door Diederik » za okt 05, 2013 14:08 pm

Mooi hoor!

'71ers rule! 8-)

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door Stuif » wo okt 09, 2013 10:35 am

Remdrukverdeler is zo goed als niet meer te krijgen, ik heb hem uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Dit is prima te doen, er zitten high tech onderdelen in.
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door zomerbloempje » wo okt 09, 2013 11:40 am

Ik denk dat je GEEN high tech onderdelen bedoelt Rene ;)
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door erik_moust » wo okt 09, 2013 12:10 pm

dat kan ik dan gaan proberen, maar er zal vast ergens een afdichting of iets lek zijn. zijn die onderdelen dan wel te verkrijgen of was vuil het probleem bij jou?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door old brumax » wo okt 09, 2013 13:12 pm

Waarschijnlijk is het cupje versleten, en als je pech hebt is er nog een beetje roest wat je moet weghonen, cupjes wil nog wel eens problemen geven om aan te komen , is een kwestie van automaterialen en rem zaken afbellen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door transporterT2 » wo okt 09, 2013 14:29 pm

Zelf ook losgehad zit een veer met kogel in en een aantal O ringen is goed te doen.
Meet de O ringen en kijk goed of er nummers of een naam op de cup staat.

Jw

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Erik's T2a 1971 Tintop campertje

Bericht door Stuif » wo okt 09, 2013 17:46 pm

Dat bedoel ik :D
Lucht bevriest en kookt nooit

Plaats reactie