VW T2b '77 2.0 Oranje Camperbus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: VW T2b '77 2.0 Oranje Camperbus

Bericht door fahtal » do aug 15, 2013 10:23 am

De rotterij komt meestal van een lekkende deur. Kijk die ook na of het plastic folie er nog is.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Ruud52031296
Actief Lid
Berichten: 429
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
Locatie: Schijndel

Re: VW T2b '77 2.0 Oranje Camperbus

Bericht door Ruud52031296 » do aug 15, 2013 19:18 pm

GraPghaST schreef:Hey Bram! Klopt inderdaad. Robbert is de naam, we hebben leuk gepraat op de OpenMagazijndag een paar maanden geleden.

We gaan beginnen! Werkzaamheden plan:
- ...
- Buitenkant rollen: Leuk idee, maar geen idee hoe het eigenlijk uit te voeren. Maar daar hebben we google (en het forum) voor.

komende drie weken aan de slag!


Hoi, vwb de buitenkant rollen, is de lak zo slecht? Het lijkt me dat je m met poetsen/polijsten met bijvoorbeeld Commandant nog een stuk mooier kunt krijgen.

Of is ie al eerder gerold?

Gr. Ruud.

GraPghaST
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jul 19, 2013 19:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: VW T2b '77 2.0 Oranje Camperbus

Bericht door GraPghaST » vr aug 23, 2013 23:11 pm

Even snel een tekst update, foto's omhoog gooien gaat even niet lukken:

- Had ik al gezegd dat de louvre ramen er in zitten?? Met dank aan de tips is het een half uurtje werk per raam. Jongens, wat zit het mooi!! Oude raam er uit gesneden. Dan 6 gaatjes boven en onder, en 2 gaatjes links en rechts boren (onder en boven plm. 20cm van elkaar, links en rechts gewoon een beetje uitmeten), raam er tegenaan zetten en schroeven maar! Ik maakte gebruik van een 4mm boor voor de gaatjes, en 4.2mm x 9.5mm schroeven, die paste het mooist. het raam wordt er zo in getrokken.
- Stukje is gelast onder de passagiersstoel. Zit mooi, en geen last meer!
- Lekkage in voorpaneel is hopelijk opgelost: het bleek dat de rubber afdichtringen van de ruitenwissers aan de buitenkant helemaal gaar waren, daar sijpelde dus best veel water naar binnen. Bij gebrek aan originele ringen even snel ringetjes van een binnenband geknipt en die vast gezet. Ook had ik ruzie met de sproeiers: ik had nieuwe, maar elke keer als ik deze erin klikte knakte een bevestigingspalletje af. Heb er nu een lading kit achter gezet en ze zo op de body gezet. Eens kijken wat dit gaat doen. Als de lekkage echt is opgelost, kan ik ook het nieuwe tapijt en kickpanels installeren. Er moet nog wel een nieuw plaatje hout in de doorloop geplaatst worden, de oude stinkt en past van geen kant. Dan kan daar ook tapijt over.
- De bodem begint vorm te krijgen! Eerst een paar platen piepschuim van 1cm dik op maat gesneden en op de golfplaat gelegd, enkele plaat dik. Daar gaat een houten plaat Berkenmultiplex 6mm overheen, 1.53 bij 1.53 past precies. Wel een klein beetje zagen en aanpassen. Dan boor ik van bovenaf een paar schroeven door het hout & piepschuim de bodem in en werk het daaronder af, zodat de plank lekker vast blijft zitten op de bodem. Over dit geheel wordt een stukje zeil gelijmd. Randjes afwerken met alu profieltjes, et voila! Een mooie bodem ..
- De voorbumper is er af, en is lekker geschuurd met de grove boorkop. Hij droogt nu in de schuur van zijn laagje Anti-Roest, en morgen met de spuitbus mooi wit spuiten. De luxe stootrubbers zijn door de vorige eigenaar besmeurd met witte verf, bedoeld voor de bumper eronder. Dus dat moet nog schoon gemaakt worden, iemand tips waarmee? Daarna kan de bumper er weer op! Nieuwe bouten natuurlijk, de oudee waren compleet verrot. Best moeilijk los krijgen. Achterbumper laat ik zitten maar krijgt wel eenzelfde behandeling, maar dan alleen de buitenkant.
- Plank is gehaald als bodem voor de achterkast. Berken 12mm geloof ik. Op maat zagen en eronder hangen, kijken wat ie doet
- Zijpanelen aan de binnenkant weer terug geplaatst, zo wordt het toch echt een mooier gezicht. Ze zijn alleen nog wel een beetje vaal. Is er een manier om de mooie zwarte kleur weer terug te krijgen?
- De rock&roll scharnieren zijn even terug geplaatst om de maat te bekijken, gelijk de kussens er op geplaatst. Wat een mooi gezicht!! De planken die aan de scharnieren zitten maak ik wel opnieuw, deze zien er niet meer uit. Ik denk iets van berken multiplex 14 / 16 mm dik, dat moet genoeg stevigheid bieden. En ook de plank onder het zitkussen, waar je met je hielen tegen kan schoppen ga ik vervangen. 155x35, emn met hoekijzers vastzetten op de bodem. Mooie uitsparingen maken voor de beugels van het zitkussen als deze in slaapstand is geklapt, en dan afwerken met een metalen randje.

We gaan door!
Golf Mk2 1990 Madison 1.8 (verkocht)
Golf Mk2 1990 GTI Edition One origineel (verkocht)
Golf Mk2 1990 GTI G60 zwart origineel (daily, don't ask)
Skoda Oktavia 1998 SLX 20V FamilyCar
VW T2b 1977 Camper

GraPghaST
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jul 19, 2013 19:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: VW T2b '77 2.0 Oranje Camperbus

Bericht door GraPghaST » vr aug 23, 2013 23:18 pm

Ruud52031296 schreef:
Hoi, vwb de buitenkant rollen, is de lak zo slecht? Het lijkt me dat je m met poetsen/polijsten met bijvoorbeeld Commandant nog een stuk mooier kunt krijgen.

Of is ie al eerder gerold?

Gr. Ruud.


Nou, meerdere dingen waarom de buitenkant niet te doen is:

- De voorkant, en alles onder de "raamrand" rondom lijkt al een keer eerder gedaan te zijn. Iets andere kleur, en begint los te bladderen.
- Veel lijmresten van oude stikkers die er op zaten
- Buidel wordt een beetje leeg om hem binnen afzienbare tijd helemaal te spuiten, terwijl ik toch wil dat de beginnende roestplekjes een beetje behandeld worden en dat hij er alsnog een beetje egaal uit gaat zien.

Vandaar rollen. Maar alsnog, dat gaat pas gebeuren als interieur helemaal klaar is.
Golf Mk2 1990 Madison 1.8 (verkocht)
Golf Mk2 1990 GTI Edition One origineel (verkocht)
Golf Mk2 1990 GTI G60 zwart origineel (daily, don't ask)
Skoda Oktavia 1998 SLX 20V FamilyCar
VW T2b 1977 Camper

GraPghaST
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jul 19, 2013 19:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: VW T2b '77 2.0 Oranje Camperbus

Bericht door GraPghaST » vr aug 23, 2013 23:19 pm

fahtal schreef:De rotterij komt meestal van een lekkende deur. Kijk die ook na of het plastic folie er nog is.


Folie zat nog helemaal goed in de deur, dank voor de tip. het komt echt doordat er allemaal gaten in het paneel zijn geboord en die niet netjes zijn afgewerkt. Als dat lang genoeg ongezien door kan gaan, krijg je dit. Nu mooi afgewerkt, en nieuw rubber ligt klaar.
Golf Mk2 1990 Madison 1.8 (verkocht)
Golf Mk2 1990 GTI Edition One origineel (verkocht)
Golf Mk2 1990 GTI G60 zwart origineel (daily, don't ask)
Skoda Oktavia 1998 SLX 20V FamilyCar
VW T2b 1977 Camper

GraPghaST
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jul 19, 2013 19:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: VW T2b '77 2.0 Oranje Camperbus

Bericht door GraPghaST » vr sep 06, 2013 23:05 pm

Kussens zijn gemonteerd! Planken voor de bank ga ik gewoon vervangen. Alleen even verkeerd gezaagd, dus ze komen opnieuw erop:

Afbeelding

Vloer is klaar! Eerst 1cm dikke piepschuim platen neergelegd voor de isolatie:
Afbeelding

Daarna een 6mm berkentriplex houten plaat van 1.53 bij 1.53 er over heen gelegd, past precies! En dan zeil passen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaat fixeren met kruiskopjes in de vloer. Gaatjes onderin afdichten met kit, en bovenin vullen met houtplamuur. Dan de rol zeil passend maken. let op de lijnen onder het zeil:
Afbeelding

En leg pak vinyl lijm en een roller klaar:

Afbeelding

Eerst zeil ene kant oprollen (rechterkant gefixeerd met dubbelzijdig plakband) en lijm met roller opbrengen aan de linkerkant:

Afbeelding

En uitrollen met een deegroller naar links. Daarna de rechterkant naar het midden oprollen, lijm aanbrengen en uitrollen met de deegroller. Eindersultaat:

Afbeelding

Bumpers zijn er onderwijl vanaf geweest, en geschuurd en gespoten/geverfd er weer op gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Alleen nog even wat ruzie met de rubberen stootstrips, de vorige eigenaar heeft ze besmeurd met witte verf. Als ze schoon zijn gaan ze er ook weer op! Reservewiel en beugel zitten er weer op.

Lekkage is opgelost voorin, de rubbers van de ruitenwissers waren gaar. Wat een stukje fietsbinnenband al niet kan doen .. dus het tapijt kan er in! Alleen de doorloop tussen de voorstoelen moet nog gebeuren.

Louvre ramen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh jah, de las onder de voorstoel:

Afbeelding

We gaan door ...
Golf Mk2 1990 Madison 1.8 (verkocht)
Golf Mk2 1990 GTI Edition One origineel (verkocht)
Golf Mk2 1990 GTI G60 zwart origineel (daily, don't ask)
Skoda Oktavia 1998 SLX 20V FamilyCar
VW T2b 1977 Camper

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: VW T2b '77 2.0 Oranje Camperbus

Bericht door Briebelbus » zo sep 08, 2013 9:48 am

Leuke klussen en een lmooie bus.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: VW T2b '77 2.0 Oranje Camperbus

Bericht door Wilfred » zo sep 08, 2013 11:15 am

leuke klusjes. als ik je een tip mag geven: leg het zeil door op het schuine stuk achterin. Dit heb ik zelf ook gedaan. Isolatie eronder, en helemaal doorleggen tot het hoge gedeelte boven de motor. Dit heeft twee grote voordelen. Veel minder motor geluid. En de ruimte onder de bank is helemaal clean. dat is echt fijn.
Take the planet and make it spin your way

Plaats reactie