Onze T2B 1978 Dakota Beige

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
FrankVW
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma mar 04, 2013 20:26 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door FrankVW » do jun 20, 2013 20:02 pm

Ik had me al even in het forum voorgesteld, nu even een aparte post waar ik af en toe wat info kan delen of een fotootje kan plaatsen....

We hebben een 1978 (gebouwd 12/77) T2b Westfalia, Dakato Beige, 2liter injectie met katalysator (die heet kan worden, maar dat is een ander verhaal)

We zijn niet nieuw in de wereld van de luchtgekoelde VW's (we hebben nog een kever, die al 10 jaar geschorst staat door huisje, boompje, beestje, werk, andere zaken) maar nu onze eerste camper.

We hebben hem ingevoerd uit USA en we hebben sinds gisteren de kenteken platen binnen nadat we eerder naar de RDW waren geweest voor de keuring. Platen moet ik er nog op zetten....ze liggen hier binnen.
Bij de eerste keuring afgekeurd op 4 puntjes (remverschil achter, scheurtje in aandrijfhoes, kentekenplaat verlichting deed het niet en ik had amerikaanse knipper/stads lichten wat niet mocht) en nadat we dat gemaakt hadden goedgekeurd op de herkeuring.

Nu gaat het beginnen, want er moet wel het eea gebeuren. Ik heb al even contact gehad met diverse buseigenaren, waaronder jullie eigen secretaris Fred (wist niet dat hij van vct2 was...). Eerste zaken die aangepakt worden zullen zijn: tentdoek vervangen, olielekkage verhelpen, waterpompje gootsteen, 220V ombouw (is 110V USA nu) en eea wat mooier en netter maken. Fred heeft al wat tips gegeven, en ik zal me wel op het forum melden als er iets interessants is. Ik zoek nog wat onderdelen, dus dat lijstje zet ik op het forum, wie weet hebben jullie nog wat liggen......

We hopen er een leuke camper aan te hebben, en tot horens !
Groeten, Frank, Eveline en de kids !

FrankVW
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma mar 04, 2013 20:26 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door FrankVW » do jun 20, 2013 20:05 pm

We hebben trouwens ook het M-plaatje gevonden, en met wat friemelwerk kreeg ik de telefoon tussen het dashboard en heb ik een fotootje geschoten (10 pogingen toen stond hij er op) en daarna de M-code ingevoerd op internet. Nou...het is inderdaad een Westfalia :D en bekleding is de originele...... Geleverd door VW in USA.
Leuk om te weten !

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door freddeblok » do jun 20, 2013 20:51 pm

Op naar een lang en heet bus seizoen.

FrankVW
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma mar 04, 2013 20:26 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door FrankVW » do jun 20, 2013 21:12 pm

Afbeelding
Nou....op de weegbrug bij de RDW....1520 kilo komt eruit, volgens het boekje zou het 1495 kg zijn....

FrankVW
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma mar 04, 2013 20:26 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door FrankVW » do jun 20, 2013 21:17 pm

Afbeelding
en dit is in het keurings station zelf. Mooie spullen heeft de RDW.
na het wegen van de auto (eerdere foto) krijgen we de identificatie van de auto, de keuring en de remmenbank.
Ze gingen met respect om met de bus (vond ik) en waren vriendelijk. Toch eerste keer afkeur (zie ons verhaaltje) maar de herkeuring ging OK.... beide keren een eendags-kenteken aangevraagd. Het echte kenteken hebben we sinds gisteren hier liggen. Helaas een lange splinternieuwe gele plaat, met het nieuwste nummer. Een oude blauwe plaat mocht niet omdat de bus van na 77 op kenteken is gekomen (jammer, maar goed...liever een gele plaat dan geen plaat toch ?)

FrankVW
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma mar 04, 2013 20:26 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door FrankVW » do jun 20, 2013 21:35 pm

Afbeelding
De M-codes. Leuk hoor...speurtocht naar het plaatje...waarom zit het in hemelsnaam niet gewoon ergens in het zicht ??? :D

FrankVW
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma mar 04, 2013 20:26 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door FrankVW » do jun 20, 2013 21:40 pm

volgende stap was de zoektocht naar een tentdoek voor het dak. Kwamen uit bij dezelfde leverancier als die aan VCT2 secrataris Fred de Blok heeft geleverd, maar ik denk dat ik geen namen mag noemen. We hebben een staaltje opgevraagd (beige doek) maar nog niks binnen.....hopen dat het snel binnen is, want dan kunnen we beslissen of dat hem wordt. Schijnt een goede kwaliteit te zijn, we zijn erg benieuwd....dat verhaal wordt vervolgd !! Zal hier wel blijven posten hoe het gaat....

Gebruikersavatar
kermie
Gevorderde
Berichten: 969
Lid geworden op: di nov 28, 2006 13:11 pm
Locatie: Gemert

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door kermie » do jun 20, 2013 21:45 pm

Mooie bus!
Niet eens een LEGO® bus..

FrankVW
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma mar 04, 2013 20:26 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door FrankVW » do jun 20, 2013 21:54 pm

Op de foto is hij mooi ! In het echt...iets minder...eerlijk moeten we zijn (toch?)
maar het is een complete originele bus die rijdt. Als het dak eraf gaat (voor het nieuwe doek) gaan we gelijk het dak zelf aanpakken, dan is dat deel alvast weer spik en span. Daarna de rest. Rondom wat blaasjes op de auto, en het front heeft ook aardig wat blaasjes. Gaan we aan werken de komende tijd !

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door mobiel70 » vr jun 21, 2013 9:14 am

Ook met jeugdpuistjes is het een mooie bus!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door AppleCase » vr jun 21, 2013 11:41 am

Dakota Beige T2b Westfalia's uit de USA: altijd mooi!

FrankVW
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma mar 04, 2013 20:26 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door FrankVW » za jun 22, 2013 11:34 am

Nog geen staaltje van het tentdoek binnen, ook geen reactie op de mail...... ondertussen even spuiters gecontact, want als het dak er toch af is, kan dat gelijk gespoten worden......eigenlijk is het dak nog mooi, onder het grote deel zelfs als nieuw, alleen voorin waar het bagagedeel van het dak op het dak rust begint de roest. Dakgootjes zijn nog heel, roest gaat beginnen aan een kant. Nu het dakdoek vervangen gaat worden gelijk het dak eraf, bagagedak eraf en kan het dak behandeld worden en gelijk in een nieuwe laag L13A gezet worden (dakota beige) want als later de rest van de bus ook een nieuwe laag krijgt, past het weer prima bij elkaar. Dus terwijl we wachten op het bedrijfje van het tentdoek gaan we het hefdak eraf halen binnenkort inclusief bagagedak en de bijkomende werkzaamheden zoals de binnenbekleding eraf (om bij de dakbouten/moeren te komen). Nu maar hopen dat we snel wat horen van het tentdoek.....

FrankVW
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma mar 04, 2013 20:26 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door FrankVW » ma jun 24, 2013 19:35 pm

Zo...staaltje binnen van het tentdoek. Het is best apart kleurtje beige als je het naast de bus houd. twijfel, Twijfel...komt vast goed.....

Belangrijker....het hefdak is ervan af ! Het tentdoek rondom los gehaald (4 schroefjes wilden echt niet, die hebben een speciale aanpak gehad...) en samen het dak eraf gesleuteld.
echt even nogmaals melden : bind de scharnieren samen !!! en ook de staanders.....ik had eerst tape gebruikt, maar dat ging dus (een beetje) mis aan de achterzijde (gelukkig wordt het dak gespoten ;) ) , de tip: grote tie-rips ! het werkte prima !
mmm..Dak was toch iets zwaarder dan gedacht trouwens. Even een derde man (schoonvader) erbij gehaald om het dak eraf te tillen.
Afbeelding
Stof eruit gehaald. Geen huwelijkscrisis, wat misschien te verwachten was (tenminste, ik dacht dat het zoiets zou zijn als samen een Ikea kast in elkaar zetten, dat gaat ook nooit goed), maar dit ging prima !
Daarna het band en de nietjes eruit gepeuterd en we hielden het dak over:
Afbeelding
Verder even wat gedemonteerd zodat de bus naar de spuiter kan, we hebben nu een grote Bus Cabrio.
Afbeelding
Op de foto zit het bagagerek er nog op, die is er uiteraard ook vanaf gehaald.
Even binnen laten staan totdat het droog is...daarna naar de spuiter rijden voor opknappen metalen dak en gootjes en voorkant t/m ruitenwisser/sproeiers aan de voorkant.
Dan kunnen wij ondertussen het hefdak schoonmaken, en nadenken over de nieuwe stofkleur van het tentdoek....

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door freddeblok » ma jun 24, 2013 19:49 pm

Doek niet weggooien is je maatvoering voor het nieuwe doek.

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

FrankVW
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma mar 04, 2013 20:26 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze T2B 1978 Dakota Beige

Bericht door FrankVW » ma jun 24, 2013 20:06 pm

ja Fred, het doek ligt hier in de woonkamer. Die leverancier heeft de juiste maten zegt hij (zelfde als jouw doek toch ?) maar we hebben de omtrek maar even gemaild voor de zekerheid. Ook nog een ander kleurstaaltje aangevraagt, want het is best moeilijk om de knoop nu door te hakken.....

Plaats reactie