Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door fahtal » vr mar 22, 2013 19:36 pm

wel goed opruimen die kriksteunen bij het laten zakken anders heb je je schuifdeur ind e kreukels;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door Stuif » za mar 23, 2013 14:52 pm

Je kan ook een wat lager bandje monteren voor ;)
En betreft de assteunnen, ben ik het wel mee eens (ook ik ben door schade en schande wijs geworden :oops: )
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
MaJoSaHu
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Lansingerland

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door MaJoSaHu » ma apr 01, 2013 20:22 pm

Zo vandaag waren we op bezoek geweest bij "beautiful bru". Het was ondanks de kou en de wind lekker zonnig dus dag was toppie. De rit heen was nog wel wat spannend, voor het eerst met zijn viertjes weg en een paar 'heuvels en dalen' op de weg, maar het busje trok ons er prima doorheen. Wel zakte de snelheid soms flink terug, met 75km/h een tunnel uit geeft toch wat onrustige gevoelens, maar ach, dat is cruisen toch? 8-)

Afbeelding

Er waren in Bru overwegend kevertjes maar er zaten dan ook wel mooie exemplaren van tussen. En uiteindelijk hebben we toch 6 T2's ertussen zien staan. Ook waren er nog wat T 1's en T3's. Toevallig kwam er nog een Belgische T2a in bijna dezelfde kleurstelling naast ons staan. Alleen die van ons was wat verlaagd. ;)

Afbeelding

Het was weer een leuke ervaring erbij en fijn om met zijn viertjes een bakkie thee te doen in de bus. Nu op naar de sleuteldag 20 april!! We hebben er nu al zo giga veel zin in!!! :D


Afbeelding
Afbeelding
eindelijk!

Gebruikersavatar
MaJoSaHu
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Lansingerland

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door MaJoSaHu » za apr 20, 2013 21:56 pm

Zo vandaag waren we samen zonder de mannen naar de sleuteldag van de VCT2 club gegaan. Met goede moed kwamen we aan in Hillegom. Hier aangekomen getroffen we een aantal bussen op bruggen aan.


Afbeelding
Afbeelding


Hier waren we op het goede adres. Wat wilden we ook al weer doen? O ja de puntjes stellen kleppen stellen en (dankzij een aantal enthousiaste leden) ook de ontsteking op tijd zetten.

Maar tot de tijd dat onze bus op de brug kon was het meekijken en e.v.t. helpen waar het kon. Ook was er veel tijd om van andere leden kennis te vergaren met een bakkie koffie in de hand. Toen ons gevraagd werd wat we gingen doen bleek dat we ook een aantal nieuwe onderdelen nodig hadden. Zoals nieuwe pakkingen voor de kleppendeksels en zo nog het e.a. wat nodig is als je pech zou krijgen onderweg. Zoals een nieuwe V snaar en brandstofleiding ...........ducktape :D dit was gelukkig te halen in de winkel om de hoek.

Afbeelding

Afbeelding

Halverwege de ochtend ging er helaas bij het opstarten van Bas zijn bus iets mis. Er droop olie onder de bus vandaan. En aangezien we nog niet waren begonnen aan onze bus, werden we gevraagd door Hanhoo mee te helpen met het uit monteren van de motor :shock:
Wow!! Dat is gaaf als je mag meehelpen. We hadden nog nooit een motor verwijderd uit een bus. :mrgreen:

Afbeelding

En na wat te hebben "geholpen" waren wij aan de beurt voor de brug

Afbeelding

Toen was het zover om de kleppen te stellen. Bij klep 1 zat een van de borgmoeren vast, deze moest tussen de bankschroef om los te komen. Dat was even spannend. Bij het stellen heeft Robert ons heel erg goed geholpen. En dat was helemaal top want het was voor ons voor het eerst en zonder hem was het niet gelukt!

Afbeelding

Na het stellen van de kleppen gingen we de puntjes stellen

Afbeelding

En daarna waren we e nog niet nee :? De ontsteking op tijd zetten m.b.v. stroboscoop lamp. En deze was gelukkig aanwezig. Wat een techniek allemaal en mee dankzij GijsV, Robert, Hanhoo en andere leden is dit allemaal mogelijk geweest.

Tijdens de rit terug is ons duidelijk geworden wat we misten. Wat een verademing op de weg zeg. Van krap 90km/h voor de wind naar makkelijk 110 km/h met tegenwind. We zijn benieuwd wat het verbruik nu gaat zijn?
eindelijk!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door Briebelbus » za apr 20, 2013 22:26 pm

Kun je nagaan wat afstellen van je motor wel niet kan doen zeg :)
En heel gaaf dat je meteen mag meehelpen een motor verwijderne.

De allereerste keer is dat echt een hele bizarre belevenis, want een motor uit een auto halen is niet iets wat je dagelijks doe. Tot je ervaring krijg aan sleutelen aan oldtimer Volkswagens en je merkt dat veel klussen gemakkelijker zijn door het verwijderen van de motor.

Denk dat dit meteen een mooi stukje bagage is voor de toekomst en je dat niet afschrikt als het een keer bij de eigen bus moet gebeuren.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door gijsv » za apr 20, 2013 22:56 pm

Ik hoorde (zag) je binnenrijden, dat klonk echt niet best.. Maar wat een resultaat! Waarschijnlijk wordt je verbruik ook nog beter dan de 1 - 6,5 die jullie vertelden. Leuk jullie ontmoet te hebben, en ook bedankt voor het helpen! Ik was een beetje chaotisch maar het was wel gezellig!

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door Baphi » zo apr 21, 2013 11:15 am

Super dat jullie ook aan de zelfsleutel begonnen zijn!! En ontzettend bedankt voor de extra handjes bij het uitbouwen van mijn motorblok, gelijk weer leerzaam voor jullie!

En zoals gijsv al schreef: jullie motor pruttelt nu zo ongelooflijk veel beter dan vóór dat jullie begonnen met onderhoud!! Goed bezig hoor!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
MaJoSaHu
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Lansingerland

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door MaJoSaHu » ma mei 06, 2013 22:12 pm

Zo vorige week was weer een weekje van het klussen aan ons bussie. Wat was er allemaal gaande: bij de aankoop werden we al gewezen op een paar sleche plekken op de bodemplaat bij de bestuurder en de bijrijder.
Dus schuren, kaal maken, schuren, kaalmaken en nog meer schuren en kaal maken en roest verwijderen. :shock: En toen dat klaar was mocht het (alvast) in de zink spray.

Pfffff wat een klus was dat zeg dat schuren, maar het resultaat mocht er wezen.

Afbeelding


Afbeelding

Ik mag wel eens gebruik maken van de brandweerkazerne waar ik werk en dit is wel erg prettig als je droog wil werken en e.v.t. ander gereedschap mag (mis) gebruiken ;)
Ik werd door een van mijn leidinggevende getipt dat de dag voor koningsdag een adv dag was en er niets was ingepland. Dus misschien nog een dag klussen aan de bus? Hmmm na even overleg besloten we hier dankbaar gebruik van te maken. En de bumpers waren hard toe aan een nieuwe verf laag.

Ik dacht dat het schuren van die slechte plekjes onder de mat een lange klus was maar de bumpers ff kaalmaken en in de primer zetten: dat is snel gezegd maar de uitvoering is minder waar :D . Ik begon na de boodschappen en wat gereedschap halen aan de bumpers om 11:00 Uiteindelijk 's avonds om 22:00 waren ze kaal gemaakt, ontvet, in de grondverf gezet en weer gemonteerd onder de bus. :shock:

Maar ik was tevreden en Maaike ook

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo dat was het ff voor nu. Volgende keer gaan we de bumpers aflakken en een paar slechte plekjes airbrushen :mrgreen: Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Ook zijn de gordijnen al uit de bus gehaald want deze worden door de draad bij elkaar gehouden :lol: Tot de volgende keer M@Jo
eindelijk!

Gebruikersavatar
MaJoSaHu
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Lansingerland

Interieur aanpakken (deel1)

Bericht door MaJoSaHu » zo jun 02, 2013 22:41 pm

Zo, na een weekje van vrij-maar-geen-vakantie en hard werken aan de bus wordt het tijd voor een update. Jochem en ik zijn samen aan de bus bezig, maar gaandeweg blijken we toch uit te komen op een enigszins traditionele taakverdeling: Jochem pakt het technische gedeelte aan en Maaike het optische/interieur gedeelte (herkenbaar voor iemand??? ;)

Zo kwam het dat ik me ging verdiepen in de ins en outs van ons keukenkastje. Vraag 1 was: hoe krijg ik het ding eruit? Dat was snel opgelost: twee schroeven los draaien achter de bijrijdersstoel bleek voldoende om het geheel op te kunnen tillen. Er blijkt wel een gat in de vloer onder het kastje te zitten :shock: waar een soort afwateringspijpje van de watertank doorheen steekt.
Afbeelding

De onderplaat van de kast was zwart en zacht geworden en de randen van het vloergat zelf zien er ook niet florissant uit.
Afbeelding

Zeker weten doen we het niet, maar ik denk dat de afwezigheid van een afwateringsslangetje van de koelbox naar buiten de oorzaak is van het vocht dat de boel heeft aangetast. De onderplaat is inmiddels vervangen, we zijn nog aan het bedenken of we tijd en zin hebben om 'het gat' aan te gaan pakken.

Niet alleen de onderkant was zwart geworden, ook de rest van het houtwerk en fineer van de kast kon wel wat opgefrist worden, dus ik ben een avondje of wat gaan struinen op het forum. Er zijn hier een hoop technische dingen te vinden, maar gelukkig ook wat 'overige' wetenswaardigheden en dankzij het forum weet ik nu van het bestaan van ontweringswater af. Interessant goedje dat inderdaad smerig hout netjes opfrist tot blank hout. Nooit geweten dat je hout ook kunt 'wassen'. Daarna een laklaagje erover en voilà, de binnenkant kan er weer voor een paar jaar tegenaan.

Toen kwam de buitenkant, het fineer. Het was niet heel erg erg, maar toch wel verschoten en ik was eigenlijk erg verrast dat er ergens de tip stond: gebruik tegel olie?! Uiteindelijk ben ik voor gewone meubelolie gegaan, maar ook dat gaf al een mooi effect. Ik hoop dat het een beetje toont op de foto's, ze zijn maar van mijn mobieltje, in het echt glimt de boel je nu tegemoet :D

Afbeelding

Afbeelding

De kast heeft een week op zolder gestaan: ontweren, wassen, drogen, omdraaien, ontweren, wassen, drogen, lakken, drogen, lakken, drogen, omdraaien, lakken....etc etc. Maar nu dat het geheel weer gemonteerd en wel in de bus staat te glimmen ben ik wel blij met de inspanningen. Nu nog de watertank goed reinigen (heeft iemand daar misschien nog een tip voor?) en een mooi afdekblaadje vinden voor het waterbakje, want ja, er is altijd wel iets dat beter en/of mooier kan (herkenbaar voor iemand??? ;)
eindelijk!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door mobiel70 » zo jun 02, 2013 23:45 pm

De watertank reinigen kan je doen met Puratank € 12,95 bij de watersportzaak) of met steradenttabletten. Je gooit de oplossing in de tank, laat die ook in de leiding lopen (kraan open dus), en als het door het hele systeem zit, laat je dat 24 uur staan. Daarna goed spoelen, en je hele watersysteem is keurig schoon. Daarna schoon water in de tank, waaraan je een klein beetje Aqua Cleanpoeder (ook in de watersportzaak) toevoegt. Dat is wel prijzig, maar je kan met zo'n potje bijna de rest van je leven water ontsmetten... Je hebt dan altijd schoon water in je tank.
Je kunt de producten ook kopen via internet: http://www.compass24.nl/, zoeken op Puratank en Aqua Clean. Wij gebruiken deze spullen al vele jaren op onze boot, tot volle tevredenheid.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
MaJoSaHu
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Lansingerland

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door MaJoSaHu » ma mei 04, 2015 20:52 pm

Voordat we komende zomer op vakantie gaan, wilde Ma heel graag een nieuwe vloerbedekking in de bus hebben. Dus vandaag werden de grote delen losgebout en uit de bus gehaald. Bij het weghalen van de slaapbank kwamen we een verrassing tegen...

Afbeelding

En er lag ook een kaartje bij, met een toepasselijke tekst...

Afbeelding

:o :shock: :o :shock: :o :shock:

Er ligt de op de vloer over de gehele lente en breedte van het leefgedeelte (niet in het bestuurdersdeel overigens) een zwarte, stroperige smurrie. Het ruikt een beetje zoetig en het kleeft ontzettend. Wij weten echt niet wat deze substantie kan zijn; smeer/olie of toch een ingedikte vloeistof (cola?) We hebben de bus sinds januari 2013 en ik heb het vermoeden dat de vloeistof in ieder geval al die tijd al aanwezig is geweest op de vloer (de stukjes kale vloer die zichtbaar waren waren in ieder geval al behoorlijk vies). Morgen gaan we aan de slag om de boel weer schoon te krijgen, maar heeft iemand van jullie misschien een idee wat deze substantie zou kunnen zijn? We zijn heel benieuwd ;)
eindelijk!

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 962
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door ardeko » ma mei 04, 2015 23:20 pm

Fertan?

JJP
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: za mar 02, 2013 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Antwerpen

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door JJP » di mei 05, 2015 1:11 am

ziet er inderdaad uit als fertan
kan je het makkelijk weg wassen met water en zeep?

Grtz JJ

Gebruikersavatar
MaJoSaHu
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Lansingerland

Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A

Bericht door MaJoSaHu » vr mei 08, 2015 20:25 pm

Waarschijnlijk is het tectyl wat er op de vloer ligt. Twee jaar geleden zijn de onderkant en de holle ruimtes behandeld en dat is blijkbaar niet te zuinig gedaan :-)
Ik vroeg me al af waar die dopjes voor waren die in alle hoeken zaten (weer wat geleerd!) We hebben het advies gekregen het vooral lekker te laten liggen. Plank & nieuw zeil erover, je ziet er niets meer van en we zijn nog beschermd tegen roest ook. Valt weer mee ;-)
eindelijk!

Gebruikersavatar
MaJoSaHu
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Lansingerland

Wij hadden vakantie en de bus heeft hard gewerkt

Bericht door MaJoSaHu » di aug 04, 2015 21:55 pm

Deze vakantie wilden we heel graag de grens over met bus en kinderen en omdat we allebei toch wel een beetje Anglofiel zijn en de weersvoorspellingen niet al te beroerd eruit zagen, namen we de gok om naar Wales te rijden. Van te voren opgezocht (met dank aan het forum!) waar de luchtgekoelde garages in die omgeving te vinden waren en de reis kon beginnen. Na aankomst in Dover ging de reis eerst langs de zuidkust van Engeland, omdat we nog niet zo goed wisten hoe de bus zich ging houden op de M-wegen en met alle heuvels enzo. Heuvels kwamen we de eerste dag al meer dan genoeg tegen en onze Oude Dibbus nam ze allemaal zonder tegen sputteren. Niet altijd even snel, maar ook nooit zo langzaam dat het gevaarlijk leek te gaan worden. In feite ging het zo goed dat we de volgende dag de reis voortzetten richting Wales en wel over de M-wegen besloten te gaan.
Daarbij was het eigenlijk wel handig dat onze bus nog steeds in mijlen rekent (km teller en snelheidsmeter), hoefden we niet om te rekenen hoe hard we mochten rijden ;) Op plaats van bestemming hebben we 's avonds uitgerekend wat het verbruik van de heenreis was, met alle kleine/grote wegen, volledige bepakking en heuvels en al. We kwamen uit op 1:8,7 kilometer en dat viel ons niet tegen! Zou het mede komen door de recent ingebouwde Petronix???

De daarop volgende dagen deed ons busje hard zijn best om ons door de Brecon Beacons te rijden, inclusief hellingen met 20% stijgingspercentage (!!!) en nood stops door schapen op de weg. Klein gelukje: erg warm was het niet, dus de motor had geen last van oververhitting. :lol: Vandaag zijn we weer veilig thuis gekomen en onze Oude Dibbus heeft het werkelijk voortreffelijk gedaan. Altijd netjes gestart, geen enkele weigering, alle heuvels bedwongen, en net zo belangrijk: alle mensen en spulletjes in de bus zijn droog gebleven (want we hebben er natuurlijk niet alleen mee gereden maar ook mee gekampeerd en in geslapen). Kortom: de bus heeft hard gewerkt en wij hebben een fijne vakantie gehad :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
eindelijk!

Plaats reactie