Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
- MaJoSaHu
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Lansingerland
Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Waar te beginnen... Wij zijn Jochem en Maaike, wonen in Lansingerland met twee schatten van jongentjes (Sa en Hu).
Waarom een Volkswagenbus... 10 jaar geleden stonden we in dubio: om of een grote reis te gaan maken (rondtrekken door Scandinavie) of een huis te kopen. Het werd het laatste.
Maar toch... Elke keer als we samen of afzonderlijk een Volkswagen campertje tegenkwamen werden we toch weer een beetje verliefd. Uiteindelijk hebben we toen bedacht dat we er wel een konden huren om het kampeergebeuren uit te proberen. Zo kwam het dat we toen Maaike (hoog)zwanger was van de oudste een T2B Helsinki huurden voor een laatste weekendje weg met zijn tweetjes.
Dit leverde een heel leuke ervaring en een gave herinnering op. Maar een bus kopen? Dat was een beslissing die we toen niet durfde te nemen. Het bleef bij dromen en denken aan 'later als we groot zijn'. Vorig jaar juli hebben we toch de knoop doorgehakt. Hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn op zoek gegaan naar een voor ons "perfecte" bus.
En toen kwamen de vragen... Waar let je op? Wat willen we als interieur? Hoever moet hij nog opgeknapt worden, kunnen en willen we dat zelf? Hoeveel tijd hebben we hiervoor over? Wat is ons budget? En zo stroomde de vragen binnen. Een groot deel van de antwoorden bleek hier op het forum van de VCT2 te vinden te zijn. (waarvoor bij deze onze hartelijke dank
Daarna volgden enkele bezoekjes aan Volkswagen specialisten in de buurt en wat verder weg. In september kwamen we in Zijderveld terecht waar we uiteindelijk onze beige/witte T2a gevonden hebben. Omdat de winter in aantocht was konden we de bus daar nog een paar maandjes laten staan, tot het moment van keuren, taxeren, betalen en daarna meenemen was aangebroken. Nu dus!
Na de uitleg over waar welk knopje voor dient en welke sleutel waar hoort, doorgereden naar Nijkerk om een speciale gordel te laten installeren en daarna (eindelijk!) naar huis. En nu staat er dus een Volkswagen T2a Westfalia uit 1969 voor onze deur. Wie had dat ooit gedacht...
We zullen hier regelmatig up-dates schrijven over de kleine en grotere ervaringen en klussen die we met de bus zullen meemaken. Jullie zullen ons ongetwijfeld ook vaker gaan tegenkomen op de technische gedeeltes van het forum, want er valt voor ons nog een hoop te leren. We hebben er zin in!
(ps: foto's volgen)
Waarom een Volkswagenbus... 10 jaar geleden stonden we in dubio: om of een grote reis te gaan maken (rondtrekken door Scandinavie) of een huis te kopen. Het werd het laatste.
Maar toch... Elke keer als we samen of afzonderlijk een Volkswagen campertje tegenkwamen werden we toch weer een beetje verliefd. Uiteindelijk hebben we toen bedacht dat we er wel een konden huren om het kampeergebeuren uit te proberen. Zo kwam het dat we toen Maaike (hoog)zwanger was van de oudste een T2B Helsinki huurden voor een laatste weekendje weg met zijn tweetjes.
Dit leverde een heel leuke ervaring en een gave herinnering op. Maar een bus kopen? Dat was een beslissing die we toen niet durfde te nemen. Het bleef bij dromen en denken aan 'later als we groot zijn'. Vorig jaar juli hebben we toch de knoop doorgehakt. Hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn op zoek gegaan naar een voor ons "perfecte" bus.
En toen kwamen de vragen... Waar let je op? Wat willen we als interieur? Hoever moet hij nog opgeknapt worden, kunnen en willen we dat zelf? Hoeveel tijd hebben we hiervoor over? Wat is ons budget? En zo stroomde de vragen binnen. Een groot deel van de antwoorden bleek hier op het forum van de VCT2 te vinden te zijn. (waarvoor bij deze onze hartelijke dank
Daarna volgden enkele bezoekjes aan Volkswagen specialisten in de buurt en wat verder weg. In september kwamen we in Zijderveld terecht waar we uiteindelijk onze beige/witte T2a gevonden hebben. Omdat de winter in aantocht was konden we de bus daar nog een paar maandjes laten staan, tot het moment van keuren, taxeren, betalen en daarna meenemen was aangebroken. Nu dus!
Na de uitleg over waar welk knopje voor dient en welke sleutel waar hoort, doorgereden naar Nijkerk om een speciale gordel te laten installeren en daarna (eindelijk!) naar huis. En nu staat er dus een Volkswagen T2a Westfalia uit 1969 voor onze deur. Wie had dat ooit gedacht...
We zullen hier regelmatig up-dates schrijven over de kleine en grotere ervaringen en klussen die we met de bus zullen meemaken. Jullie zullen ons ongetwijfeld ook vaker gaan tegenkomen op de technische gedeeltes van het forum, want er valt voor ons nog een hoop te leren. We hebben er zin in!
(ps: foto's volgen)
eindelijk!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Welkom en gefeliciteerd met het verwezelijken van jullie droom
Hoop dat het ook een mooie droom mag zijn en geen nachtmerrie
Enne veel foto's posten is super; daar houden we hier nogal van
Hoop dat het ook een mooie droom mag zijn en geen nachtmerrie
Enne veel foto's posten is super; daar houden we hier nogal van
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Type3 Tommy
- Actief Lid
- Berichten: 147
- Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Houten
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Gefeliciteerd met de aankoop van deze schitterende bus!
Zie aan je profielfoto welke bus jullie hebben gekocht en die ziet er echt top uit! Daar zullen jullie veel plezier aan beleven.
Groet Tom
Zie aan je profielfoto welke bus jullie hebben gekocht en die ziet er echt top uit! Daar zullen jullie veel plezier aan beleven.
Groet Tom
- MaJoSaHu
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Lansingerland
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Even kijken of het allemaal wil lukken: hier een fotootje toen de bus opgeleverd moest worden
En een paar foto's toen we naar the Bus Brothers gingen voor een extra driepuntgordel
We worden best blij van ons busje. Terug naar huis toch ff proberen of ik een vrachtwagen in kon halen. En ja hoor 60 mph !!!! Maar 55 mph rijdt lekkerder.
eindelijk!
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
mooie bak hoor! have fun...
- Airtime
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5028
- Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Nog een T2a Westfalia in (gedeeltelijk) wit in Lansingerland, cool! Veel plezier ermee en wellicht komen we elkaar wel een keer tegen.
Easy!
- Sunny_77
- Actief Lid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: ma mei 14, 2012 20:29 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Eindhoven
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Mooie bus zeg! Welkom hier op het forum!
Groetjes Neeltje
-------------------------------------------------------------
ja toch?, niet dan!
-------------------------------------------------------------
ja toch?, niet dan!
- Guytje
- Actief Lid
- Berichten: 295
- Lid geworden op: di jul 17, 2012 10:56 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Delft
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Welkom! Weer een mooie bus in de buurt.
Heb je foto's van de gordel achterin? Ben wel benieuwd eigenlijk!!
Heb je foto's van de gordel achterin? Ben wel benieuwd eigenlijk!!
- MaJoSaHu
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Lansingerland
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Allereerst: voor Guytje en andere geinteresseerden een foto van de 3punts gordel die ervoor zorgt dat Sa (3+ jaar oud) veilig in zijn zitverhoger+rugleuning mee kan in de bus.
We wisten dat deze optie bestond door de andere verhalen op de site over gordels etc. Eigenlijk is het best een simpel systeem, maar het werkt uitstekend.
Dan volgt nu een foto die een goed beeld geeft waarom de bus het afgelopen weekend niet voor onze deur maar in een vakgarage heeft gestaan.
Nadat we vorige week met de bus naar huis zijn gereden (of eigenlijk al tijdens die rit), leek de bus niet goed stationair meer te lopen. Hij startte wel, maar zonder actief gas te geven sloeg de motor al gauw weer af. Zelfs bij het schakelen kon het gebeuren dat de motor stil viel. (schakelen lijkt op dit moment soms meer op graaien in de lege ruimte, ik ben duidelijk nog niet gewend aan het feit dat deze pook wat verder naar voor staat
Na diverse telefoontjes, een voorzichtige poging tot eigenhandige 'reparatie' en een humeur dat onder het vriespunt was gedaald toch maar naar Bergschenhoek gereden om een vakkundig oog te hulp te roepen. Al snel bleek het probleem in (het filter van) de carburateur te liggen, die was namelijk nogal vuil (zie bovenstaande foto!). Blijkbaar was er Californisch vuil en/of zand in de benzinetank gekomen en door het rijden naar de carburateur verplaatst. Carburateur werd schoongemaakt, filter vervangen en jawel, alles liep weer prima. Nu dus maar goed het filter in de gaten houden en vervangen voor de boel weer verstopt raakt. En natuurlijk lekker veel gaan rijden (en veel benzine tanken), dan rijden we die tank vanzelf weer schoon! (hopen we
We wisten dat deze optie bestond door de andere verhalen op de site over gordels etc. Eigenlijk is het best een simpel systeem, maar het werkt uitstekend.
Dan volgt nu een foto die een goed beeld geeft waarom de bus het afgelopen weekend niet voor onze deur maar in een vakgarage heeft gestaan.
Nadat we vorige week met de bus naar huis zijn gereden (of eigenlijk al tijdens die rit), leek de bus niet goed stationair meer te lopen. Hij startte wel, maar zonder actief gas te geven sloeg de motor al gauw weer af. Zelfs bij het schakelen kon het gebeuren dat de motor stil viel. (schakelen lijkt op dit moment soms meer op graaien in de lege ruimte, ik ben duidelijk nog niet gewend aan het feit dat deze pook wat verder naar voor staat
Na diverse telefoontjes, een voorzichtige poging tot eigenhandige 'reparatie' en een humeur dat onder het vriespunt was gedaald toch maar naar Bergschenhoek gereden om een vakkundig oog te hulp te roepen. Al snel bleek het probleem in (het filter van) de carburateur te liggen, die was namelijk nogal vuil (zie bovenstaande foto!). Blijkbaar was er Californisch vuil en/of zand in de benzinetank gekomen en door het rijden naar de carburateur verplaatst. Carburateur werd schoongemaakt, filter vervangen en jawel, alles liep weer prima. Nu dus maar goed het filter in de gaten houden en vervangen voor de boel weer verstopt raakt. En natuurlijk lekker veel gaan rijden (en veel benzine tanken), dan rijden we die tank vanzelf weer schoon! (hopen we
eindelijk!
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Reserve filter in de bus? Wegenwacht zal het niet leuk vinden, maar kan dan wel het probleem oplossen! (Ja, eigen ervaring... Eerste busrit in Nederland met onze net gekochte (en goedkoop gespoten door vorige eigenaar) Amescador, door verf in de tank. Prima opgelost:-) )
'79 VW T2 Berlin
- Guytje
- Actief Lid
- Berichten: 295
- Lid geworden op: di jul 17, 2012 10:56 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Delft
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
dank je voor de foto's!!
ziet er keurig uit eigenlijk
ik ga zelf iets maken wat daar op lijkt denk ik, de kosten zullen veel lager liggen denk ik zo...of viel het mee?
ziet er keurig uit eigenlijk
ik ga zelf iets maken wat daar op lijkt denk ik, de kosten zullen veel lager liggen denk ik zo...of viel het mee?
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Waar zit dat filter eigenlijk
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Turbo.d schreef:Waar zit dat filter eigenlijk
Als het goed is, zit hij onder de tank waar hij hoort
Dus niet in de motorruimte tussen pomp en carbarateur
Lucht bevriest en kookt nooit
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Stuif schreef:Turbo.d schreef:Waar zit dat filter eigenlijk
Als het goed is, zit hij onder de tank waar hij hoort
Dus niet in de motorruimte tussen pomp en carbarateur
daarom vraag ik het ook.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- MaJoSaHu
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Lansingerland
Re: Busverhaal MaJoSaHu Westfalia T2A
Vandaag was het zo ver... we gingen de bus opkrikken en op assen zetten! Het klinkt misschien heel suf, maar voor ons groentjes in het bus gebeuren was dat toch best een dingetje. Stel dat we iets fout deden en de krik wel omhoog gaat maar de bus niet
Natuurlijk gebeurde dat niet, maar we wisten wel de assteunen precies tegen de smeernippels van de assen te plaatsen zodat we die na afloop ineens in handen hadden (weet iemand overigens of dat een groot probleem is?)
Maar goed, de bus werd omhoog gekrikt, op assteunen gezet en toen wilden we de bouten van de voorwielen los draaien...en het wiel draaide vrolijk mee... oeps! Klassiek beginnersfoutje: altijd eerst de bouten los voordat de bus omhoog gaat. Dus de boel weer omlaag en met de wielsleutel aan de slag gegaan. Gelukkig is Jochem in het bezit van de nodige spierkracht en gereedschap (lang leve de arm van de momentsleutel!) en met behulp van een beetje WD40 kwam de boel goed los.
Nadat het wiel eraf gehaald was hebben we de boel erachter eens goed bekeken en daarna het wiel er weer opgeschroefd. (je moet niet te hard van stapel lopen in het begin) Ook hier kwam de momentsleutel weer goed van pas, net als het werkplaatsboek waarin het juiste moment beschreven staat. Waarschijnlijk hebben we alles weer goed vastgedraaid, want de bus reed daarna weer net zo netjes terug naar huis als voordat we gingen sleutelen (pffffff...)
In alle eerlijkheid toch wel een spannend momentje (haha) maar we kunnen nu toch zeggen dat we begonnen zijn met 'een klusje aan de bus'.
Natuurlijk gebeurde dat niet, maar we wisten wel de assteunen precies tegen de smeernippels van de assen te plaatsen zodat we die na afloop ineens in handen hadden (weet iemand overigens of dat een groot probleem is?)
Maar goed, de bus werd omhoog gekrikt, op assteunen gezet en toen wilden we de bouten van de voorwielen los draaien...en het wiel draaide vrolijk mee... oeps! Klassiek beginnersfoutje: altijd eerst de bouten los voordat de bus omhoog gaat. Dus de boel weer omlaag en met de wielsleutel aan de slag gegaan. Gelukkig is Jochem in het bezit van de nodige spierkracht en gereedschap (lang leve de arm van de momentsleutel!) en met behulp van een beetje WD40 kwam de boel goed los.
Nadat het wiel eraf gehaald was hebben we de boel erachter eens goed bekeken en daarna het wiel er weer opgeschroefd. (je moet niet te hard van stapel lopen in het begin) Ook hier kwam de momentsleutel weer goed van pas, net als het werkplaatsboek waarin het juiste moment beschreven staat. Waarschijnlijk hebben we alles weer goed vastgedraaid, want de bus reed daarna weer net zo netjes terug naar huis als voordat we gingen sleutelen (pffffff...)
In alle eerlijkheid toch wel een spannend momentje (haha) maar we kunnen nu toch zeggen dat we begonnen zijn met 'een klusje aan de bus'.
eindelijk!