Pagina 1 van 2

Bus zelf spuiten

Geplaatst: di apr 17, 2007 11:52 am
door Martijn
Hey Allemaal,

Op verzoek van enkelen hier een fotoreportage van het spuiten van mijn bus. Stappen:

Aankoop:

Afbeelding

Schuren, eerst grof om de rode spuitbuslak te verwijderen (150), en oppervlakte roest te kunnen behandelen. Daarna fijn met 400. Ook werd er op sommige plekken geplamuurd (zie de zijkant en rond the koplampen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen heb ik een provisorische spuitcabine gebouwd en die midden op het grasveld gezet. Eerst even wat proefdelen gespoten om de "feel" te krijgen. Zoals de deuren:

Afbeelding


Daarna het echte werk:

Afbeelding


Vervolgens de hele zaak opnieuw geschuurd, dit keer fijner met 800 en stofvrij gemaakt:

Afbeelding

Toen het dakje en de binnenkant gespoten en twee dagen later de zijkanten. Voor het dakje en de binnenkant heb ik amper afgeplakt. Toen dat uitgehard was wel alles perfect afgeplakt voordat ik met blauw begon.

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb geen nabewerking gedaan, waardoor er nu enkele druipers op het dak hangen en het oppervlak een sinaasappelige uiterlijk heeft.

Gebruikt materiaal:

2k autolak (laten mengen door de specialist)
"officiele" primer (weet het merk zo niet)
Ferm compressor (geleend)

Kost je 4 weken, maar dan heb je ook wat. Ik vind het een fantastische oplossing voor de low-budget busrijdert!

Succes aan degenen die er ook aan willen beginnen.
Martijn

Geplaatst: di apr 17, 2007 14:16 pm
door krokie
Mooi kleurtje! Neptun blau??

Geplaatst: di apr 17, 2007 15:31 pm
door Martijn
Jep! En cloud white erboven en binnenin. Ben wel een beetje ranzig geweest, want ik heb die rode oppervlakken die je nog binnenziet gewoon met witte verf gedaan, aangezien je die later toch niet meer ziet.
Heb er een camperinterieur ingeklust na deze schilderactie.

Geplaatst: di apr 17, 2007 20:37 pm
door Diederik
Ik heb geen nabewerking gedaan, waardoor er nu enkele druipers op het dak hangen en het oppervlak een sinaasappelige uiterlijk heeft.
Polijsten??

Geplaatst: di apr 17, 2007 21:26 pm
door rastabus
Hey martijn

Bedankt voor je berichtje, ziet er echt top uit man!
nu hopen dat ik mezelf nog een keer zover krijg om het ook zelf te doen!

:wink:

Geplaatst: di apr 17, 2007 23:18 pm
door dirks
Ik heb vorig weekend ook gespoten.
Hoe krijg je de lopers of tranen weg? polijsten, hoe?
Dirk

Geplaatst: wo apr 18, 2007 19:32 pm
door Martijn
@rastabus:

gewoon een kwestie van beginnen en door blijven zetten, hahaha! Tijdens die 4 weken was ik aan het schuren en zag ik plotseling rode strepen op het dak. Bleek dat ik de toppen van mijn vingers doorgeschuurd had. Grote oppervlakken heb ik wel met de schuurmachine gedaan trouwens hoor!

@turbo d.

Ik heb een paar blauwe vlekken achtergelaten op het terras tijdens het spuiten van de motorklep of zo. Ik heb echt enorme mazzel gehad dat mijn pa en ma zo meegaand waren... Op een dag heeft mijn moeder zelfs een lavendelplant uitgegraven zodat ik met mijn bus door de het bloemenperk het grasveld op kon rijden om hem daar te spuiten. :lol:

@dirks

Volgens mij is dat een kwestie van met fijn schuurpapier het meeste verwijderen, daarna ook het oppervlak eromheen natschuren met 1000 of zo en vervolgens polijsten. Probleem is dan wel dat je 1 plek hebt die glanst en daaromheen niet gepolijst spuitwerk. Valt die plek alsnog op! :D


Laters!
Martijn

Geplaatst: di mei 22, 2007 18:36 pm
door T2Bay
Dat vind ik nou nog eens knap! Dat zie je niet zo vaak dat iemand daar zelf aan begint EN het tot een leuk resultaat weet te brengen. Heb je nog meer foto's van je gespoten bus?

Geplaatst: di mei 22, 2007 18:57 pm
door Westy
Ben erg onder de indruk van het resultaat

Geplaatst: di mei 22, 2007 23:11 pm
door vwcrewcab
Om dit topic nog wat uit te bereiden heb ik ook nog wat vraagjes.

Ik heb laatst ook een compressor gekocht om wat onderdelen te spuiten.
Maar over het spuiten zelf heb ik wat vraagjes:

-Zijn er een soort van standaard instellingen voor je spuitpistool (luchthoeveelheid, spuitpatroon, ververbruik, enz.)?
-Welke en hoeveel verdunner gooi je bij je verf?
-Hoe groot was jou (Martijn) compressor, ziet er zo klein uit?
-Welk merk van verf is een aanrader

Geplaatst: di mei 22, 2007 23:21 pm
door vwcrewcab

Geplaatst: di mei 22, 2007 23:36 pm
door Lucius
vwcrewcab schreef:-Zijn er een soort van standaard instellingen voor je spuitpistool (luchthoeveelheid, spuitpatroon, ververbruik, enz.)?
-Welke en hoeveel verdunner gooi je bij je verf?
Op mijn studie hebben we ook een spuitinstructie gehad (lees: bliksemspuitinstructie) maargoed ik heb wel een aantal dingen gespoten en 'onze' pistolen hebben wel instelmogelijkheden. Vooral de mate van verneveling is belangrijk.. grote wolk van dichtbij of smalle wolk van een afstand... soepele polsbewegingen.
Het type verdunner weet ik zo uit mijn hoofd niet maar het zat in een kantelkan en zag er allemaal erg grootverbruik (jerrycans en tonnen) uit.
De baas van de spuiterij doet het verdunnen op gevoel; verdunnen en roeren met houten staafje totdat het best waterig is (ik deed het in het begin veel te dik) bij het uitnemen van het houten staafje moet de verf er snel en 'waterig' vanaf druppelen.
Dat is alles wat ik weet... denk dat er zodirect iemand reargeert die je de harde feiten kan geven :D

Geplaatst: wo mei 23, 2007 0:12 am
door thijs_v
Je compressor moet het luchtverbruik van je verfspuit aan kunnen (ik geloof zo rond de 200-250 liter per minuut), en de luchtdruk moet verlaagd worden naar circa 2 bar.

En voor de rest trial and error, je moet de slag te pakken zien te krijgen.

Geplaatst: wo mei 23, 2007 17:58 pm
door vwcrewcab
thijs_v schreef:Je compressor moet het luchtverbruik van je verfspuit aan kunnen (ik geloof zo rond de 200-250 liter per minuut), en de luchtdruk moet verlaagd worden naar circa 2 bar.

En voor de rest trial and error, je moet de slag te pakken zien te krijgen.
Compressor instellingen zijn geenprobleem, alleen nog een filtertje voor de olie aanschaffen.

Kortom, binnenkort gewoon maar eens wat proefstukjes doen en afstellen maar.

Geplaatst: wo mei 23, 2007 18:20 pm
door Lucius
Ik heb nog even een Reader van mijn studie geraardpleegt en deze meld niet veel nieuws maar er staat nog wel een indicatie voor het verdunnen:

Hierna wordt de laklaag aangebracht. De lak zodanig verdunnen met thinner
dat er ongeveer 8 druppels van een roerhoutje vallen als je het uit de verf
omhoog haalt.


Verder staat er ook nog:

Met lange horizontale halen spuiten op ca. 30 cm afstand van het object
(afstand niet groter omdat dan een “korrelige” laklaag ontstaat).
Breng volle, strakke, maar vooral dunne lagen na elkaar aan. Tussendoor even
laten drogen.


Deze instructies zijn wel bedoeld voor kleine modellen dus wanneer je grote oppervlaktes doet is vaak de laklaag op de plek waar je begonnen bent al weer redelijk opgedroogt. :wink:
vwcrewcab schreef:Kortom, binnenkort gewoon maar eens wat proefstukjes doen en afstellen maar.
Juistem :D