Bus zelf spuiten

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » wo mei 23, 2007 18:58 pm

Lucius schreef:Ik heb nog even een Reader van mijn studie geraardpleegt en deze meld niet veel nieuws maar er staat nog wel een indicatie voor het verdunnen:

Hierna wordt de laklaag aangebracht. De lak zodanig verdunnen met thinner
dat er ongeveer 8 druppels van een roerhoutje vallen als je het uit de verf
omhoog haalt.


Verder staat er ook nog:

Met lange horizontale halen spuiten op ca. 30 cm afstand van het object
(afstand niet groter omdat dan een “korrelige” laklaag ontstaat).
Breng volle, strakke, maar vooral dunne lagen na elkaar aan. Tussendoor even
laten drogen.


Deze instructies zijn wel bedoeld voor kleine modellen dus wanneer je grote oppervlaktes doet is vaak de laklaag op de plek waar je begonnen bent al weer redelijk opgedroogt. :wink:
vwcrewcab schreef:Kortom, binnenkort gewoon maar eens wat proefstukjes doen en afstellen maar.
Juistem :D
In dat artikel wat ik hiervoor gepost had, staat juist dat thinner geen goede verdunner voor autolak is. Hiervoor kan je beter prof. verdunner gebruiken (hier staat dan verder nix over vermeld).

Zou het met huis tuin en keuken verf van Karwei ook kunnnen?!
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Lucius

Bericht door Lucius » wo mei 23, 2007 20:55 pm

Hmm daar zou je wel eens heel goed gelijk in kunnen hebben... mijn spuitinstructies waren voor mdf modelletjes (met spuitplamuur).

Wij, op de studie, halen onze verf (als de kleur die je nodig hebt niet aanwezig is, of te mengen is) bij Nieuwenhuis Verf in Delft. Zij hebben op de verf ook Autolakken en een beetje informatie.
Ik heb een vriend die in Rotterdam bij een verfgroothandel heeft gewerkt ik zou het hem even kunnen vragen en anders kun je het even telefonisch vragen bij Nieuwenhuis.
Zelf denk ik dat als je het mooi wil doen dat de verf van Karwei of Hubo of Gamma etc. er niet erg geschikt voor is. Maar ik heb er geen ervaring mee.

Welke kleur zit je aan te denken?
(Want Nieuwenhuis heeft ook vette metallic verven).

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » do mei 24, 2007 8:11 am

Lucius schreef:Hmm daar zou je wel eens heel goed gelijk in kunnen hebben... mijn spuitinstructies waren voor mdf modelletjes (met spuitplamuur).

Wij, op de studie, halen onze verf (als de kleur die je nodig hebt niet aanwezig is, of te mengen is) bij Nieuwenhuis Verf in Delft. Zij hebben op de verf ook Autolakken en een beetje informatie.
Ik heb een vriend die in Rotterdam bij een verfgroothandel heeft gewerkt ik zou het hem even kunnen vragen en anders kun je het even telefonisch vragen bij Nieuwenhuis.
Zelf denk ik dat als je het mooi wil doen dat de verf van Karwei of Hubo of Gamma etc. er niet erg geschikt voor is. Maar ik heb er geen ervaring mee.

Welke kleur zit je aan te denken?
(Want Nieuwenhuis heeft ook vette metallic verven).
Dacht meer aan de KArwei verf om het pistool af te stellen, dan spuit ik niet al die dure verf weg :wink:

De kleuren weet ik al wel:
Mexico Beige en Ruby Red!
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Lucius

Bericht door Lucius » do mei 24, 2007 11:00 am

vwcrewcab schreef:Dacht meer aan de KArwei verf om het pistool af te stellen, dan spuit ik niet al die dure verf weg :wink:
Ow op die manier!
Misschien even om het gevoel te krijgen maar als je de 'echte' verf erin gaat doen moet je het pistool eerst helemaal goed schoonmaken wat inhoud dat je alles wat eraf kan, eraf haalt (en alles wat open gedraaid kan worden, open draait). Dan zijn je instellingen weer weg :wink: (hangt ook van je spuitpistool af overigens; sommige hebben meer instellingen en onderdelen).

Maargoed ik denk dat het allemaal wel goed komt, je hebt er in ieder geval goed over nagedacht en ik ben benieuwd naar je bevinden met proefstukjes enzo want zelf heb ik nog nooit autolak gespoten en we zijn er nu al achter dat dat heel anders is dan MDF of kunststof modelletjes :)

Vette kleurencombo overigens, ook daar ben ik wel benieuwd naar.

Herwin

Bericht door Herwin » do mei 24, 2007 23:37 pm

Dacht meer aan de KArwei verf om het pistool af te stellen, dan spuit ik niet al die dure verf weg
let er wel op dat verschillende soorten en/of merken verf verschillende eigenschappen hebben met oog op verdunnen,vloeien,dekkracht,enz

stel je dus de spuit af op karwei verf heb je dus wel de kans als je de verfspuit vult met goede ( € dure € :wink: ) verf dat die verf dus een andere afstelling nodig heeft

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » vr mei 25, 2007 8:03 am

Herwin schreef:
Dacht meer aan de KArwei verf om het pistool af te stellen, dan spuit ik niet al die dure verf weg
let er wel op dat verschillende soorten en/of merken verf verschillende eigenschappen hebben met oog op verdunnen,vloeien,dekkracht,enz

stel je dus de spuit af op karwei verf heb je dus wel de kans als je de verfspuit vult met goede ( € dure € :wink: ) verf dat die verf dus een andere afstelling nodig heeft
Oke, dus geen voordelen met afstellen met goedkope verf.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Martijn
Beginner
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 16:47 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Bus zelf spuiten

Bericht door Martijn » ma jul 22, 2013 9:39 am

Na mijn bus de laatste 3 jaar weinig gebruikt te hebben, is ie nu sinds kort weer uit de stalling (zie ook "3 elektra vraagjes"). De afgelopen weekenden bezig geweest om hem technisch in orde te krijgen om er over de Alpen mee naar Venetie te rijden, en vervolgens op de boot naar Griekenland.

- Olietemperatuurmeter aangesloten
- 12V aansluiting gemaakt voorin
- Kookstel ingebouwd en aangesloten.
- Wasbak ingebouwd, maar nog niet afgemaakt.
- Dashboardverlichting gefixt
- Bus technisch na laten kijken bij garage
- Horren in op maat gemaakt

Vooral dat laatste was erg leuk, hieronder wat foto's van het resultaat:

Afbeelding[/URL]

Afbeelding[/URL]

Nog te doen:
- Koelkast d'r inzetten en aansluiten
- Gasfles vastzetten
- Over de Alpen rijden

Hoop dat dat allemaal lukt voor het einde van de maand ;)
Groeten!
Martijn

Gebruikersavatar
Guytje
Actief Lid
Berichten: 295
Lid geworden op: di jul 17, 2012 10:56 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Delft

Re: Bus zelf spuiten

Bericht door Guytje » do jul 25, 2013 8:38 am

ziet er netjes uit hoor!!
heb je bus nog nooit gezien in delft!! eens een mini meet doen?

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Bus zelf spuiten

Bericht door Obonobo » do jul 25, 2013 13:27 pm

He Martijn,

grappig jou hier aan te treffen! Mooie trip ga je tegemoet! Heb je nog meer plaatjes van je interieur?
Succes met klussen!

Sietze
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Bjorn78
Actief Lid
Berichten: 117
Lid geworden op: di jul 03, 2012 22:18 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Oudegem

Re: Bus zelf spuiten

Bericht door Bjorn78 » do jul 25, 2013 14:45 pm

Knap werk! En een mooie reis gaat het zeker worden.

Plaats reactie