Vragen over busjes
Vragen over busjes
Ik spotte deze op speurders:
http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 11993.html
Aparte kleuren heeft deze bus. Heb zelf nog geen bus, maar wil eigenlijk ooit wel een
Nu komt dan het vragenuurtje:
1. Vraagje, is een personenbus gemakkelijk om te bouwen naar campertje?
2. En wat kun je verwachten naar 10 jaar stilstand bij een dergelijke T2 bus? Op vastzittende remmetjes en verdroogde banden na dan?
3. En op kenteken zetten. Wie heeft daar ervaring mee en kan mij daar meer over vertellen?
4. Is op gas rijden een goed idee voor zo'n oude bus. Om ook in de toekomst zoiets betaalbaar te houden?
http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 11993.html
Aparte kleuren heeft deze bus. Heb zelf nog geen bus, maar wil eigenlijk ooit wel een
Nu komt dan het vragenuurtje:
1. Vraagje, is een personenbus gemakkelijk om te bouwen naar campertje?
2. En wat kun je verwachten naar 10 jaar stilstand bij een dergelijke T2 bus? Op vastzittende remmetjes en verdroogde banden na dan?
3. En op kenteken zetten. Wie heeft daar ervaring mee en kan mij daar meer over vertellen?
4. Is op gas rijden een goed idee voor zo'n oude bus. Om ook in de toekomst zoiets betaalbaar te houden?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Vragen over busjes
1ja
2zoals bij elke bus moet je ervan uitgaan dat de motor veel aandacht nodig heeft tenzij historie bekend. verder alles wat van rubber en onder de bus hangt vervangen voor ruw keuring
3zie 2 wat betreft rubbers kosten keuren en op kenteken een paar honderd euro
4 kan maar zorg dat je motor goed is anders draai je hem in de soep. over soep gesproken.... subaru kan ook
2zoals bij elke bus moet je ervan uitgaan dat de motor veel aandacht nodig heeft tenzij historie bekend. verder alles wat van rubber en onder de bus hangt vervangen voor ruw keuring
3zie 2 wat betreft rubbers kosten keuren en op kenteken een paar honderd euro
4 kan maar zorg dat je motor goed is anders draai je hem in de soep. over soep gesproken.... subaru kan ook
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Vragen over busjes
Als je nog onervaren bent met deze busjes neem dan iemand mee die er wel verstand van heeft. Doe je dat niet is de kans groot dat je direct verliefd bent en het je niet opvalt dat je een bak roest koopt, tot je de volgende ochtend wakker wordt
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Re: Vragen over busjes
Mooi zo'n 9 persoonsbus met doorloop.
Het valt me wl op dat er geen fot's van de onderkant op staan.
Het valt me wl op dat er geen fot's van de onderkant op staan.
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
Re: Vragen over busjes
Even vragen naar extra fotos, mooiste is als je detailfotos vraagt, als die niet gestuurd kunnen worden is het vaak niet de moeite om te gaan kijken.
Spreek in dit geval uit ervaring.
Op die manier kun je ook veel oplichters uitsluiten.
Spreek in dit geval uit ervaring.
Op die manier kun je ook veel oplichters uitsluiten.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: Vragen over busjes
Bus met doorloop heeft officieel 8 zitplaatsen...
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- Dubbel schuiver
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Schagen
Re: Vragen over busjes
Behalve diegene die met die speciale M-code zijn uitgevoerd, met die beugel over de doorloop. die worden bij rdw op 9 personen gezet.
Groet Patrick
Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Vragen over busjes
Niels schreef:Ik spotte deze op speurders:
http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 11993.html
Aparte kleuren heeft deze bus. Heb zelf nog geen bus, maar wil eigenlijk ooit wel een
Nu komt dan het vragenuurtje:
1. Vraagje, is een personenbus gemakkelijk om te bouwen naar campertje?
2. En wat kun je verwachten naar 10 jaar stilstand bij een dergelijke T2 bus? Op vastzittende remmetjes en verdroogde banden na dan?
3. En op kenteken zetten. Wie heeft daar ervaring mee en kan mij daar meer over vertellen?
4. Is op gas rijden een goed idee voor zo'n oude bus. Om ook in de toekomst zoiets betaalbaar te houden?
1. Ja. Dit hang natuurlijk samen met wat je zelf kan, maar er zijn voorbeelden genoeg op dit forum van zelfgebouwde camper interieurtjes.
2. Rubbers, benzineleidingen, uitgedroogde dingen. Maar ook bij een rijdende bus, moet je voorbereid zijn op onderhoud. Oudere auto's vragen nu eenmaal wat meer aandacht. Een perfecte bus waar je het eerste jaar niet naar hoeft te kijken, die bestaat niet.
3. Mijn bus is vanuit duitsland op NL papieren gezet. Kosten:
inschrijving: 50 euro
Leges voertuigbewijs deel 1A: 37
leges voertuigbewijs deel 1b: 9.00
weegkosten: 5.00
vrijwillige APK: 29.50 (dit hoeft niet, maar mijn bus was goed en apk meteen erbij was voordelig en snel)
4. ligt aan wat je ermee gaat doen. Als je allen op vakantie gaat met de bus zou ik het niet doen. Dan maar paar keer duurder tanken. Als je dagelijks gaat rijden, wordt het interessant. Zie ook de lpg discussie in 'motor en transmissie' bij de technische advies en tips.
Take the planet and make it spin your way
Re: Vragen over busjes
Misschien een paar zaken waar je aan moet denken voor dat je een bus gaat kopen.
- wat is je budget?
- zoek je een project of een rijdbare bus?
- wat kun je zelf doen? (sleutelen, restaureren, interieur bouwen....)
- wat voor (camper-)interieur zoek je?
- heb je een stalling of sleutelruimte?
Even een voorbeeld: viewtopic.php?f=10&t=12346
Dat is mijn bus die te koop staat.
Die heeft afgelopen maandag een nieuwe APK gekregen die 2 jaar geldig is.
Staat op camperkenteken maar heeft alleen een slaapbank achterin.
Verder bijna de gehele techniek verbeterd, vernieuwd of gereviseerd.
Daar kun je in principe zo mee de weg op en verder "afbouwen" naar je eigen wensen.
Maar zoals bij alles hangt daar wel een prijskaartje aan.
Afhankelijk van wat je zelf kan doen moet je daar ook je budget op aanpassen.
Er zijn genoeg verhalen van mensen die (snel) een bus hebben gekocht en vervolgens een hoop verborgen ellende zijn tegen gekomen.
Succes met de zoektocht en als je naar een bus gaat kijken laat dan iemand meegaan die er verstand van heeft en die nuchter tegen de bus aankijkt.
Groeten,
Robert
- wat is je budget?
- zoek je een project of een rijdbare bus?
- wat kun je zelf doen? (sleutelen, restaureren, interieur bouwen....)
- wat voor (camper-)interieur zoek je?
- heb je een stalling of sleutelruimte?
Even een voorbeeld: viewtopic.php?f=10&t=12346
Dat is mijn bus die te koop staat.
Die heeft afgelopen maandag een nieuwe APK gekregen die 2 jaar geldig is.
Staat op camperkenteken maar heeft alleen een slaapbank achterin.
Verder bijna de gehele techniek verbeterd, vernieuwd of gereviseerd.
Daar kun je in principe zo mee de weg op en verder "afbouwen" naar je eigen wensen.
Maar zoals bij alles hangt daar wel een prijskaartje aan.
Afhankelijk van wat je zelf kan doen moet je daar ook je budget op aanpassen.
Er zijn genoeg verhalen van mensen die (snel) een bus hebben gekocht en vervolgens een hoop verborgen ellende zijn tegen gekomen.
Succes met de zoektocht en als je naar een bus gaat kijken laat dan iemand meegaan die er verstand van heeft en die nuchter tegen de bus aankijkt.
Groeten,
Robert
Member of ACF
Re: Vragen over busjes
Gezien met budget is opknappen een vereiste. Vanaf 4000 heb je een opknapper?
Zelf ben ik vrij handig. Lassen, slijpen beheers ik onder tussen aardig. Heb een poosje in een garage gewerkt toen ik nog student was.
Ik denk dat ik de bus inderdaad alleen gebruik voor vakanties, maar daar ik docent ben heb ik weleens vakantie ..
Zelf ben ik vrij handig. Lassen, slijpen beheers ik onder tussen aardig. Heb een poosje in een garage gewerkt toen ik nog student was.
Ik denk dat ik de bus inderdaad alleen gebruik voor vakanties, maar daar ik docent ben heb ik weleens vakantie ..
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: Vragen over busjes
Niels schreef:Gezien met budget is opknappen een vereiste. Vanaf 4000 heb je een opknapper?
Zelf ben ik vrij handig. Lassen, slijpen beheers ik onder tussen aardig. Heb een poosje in een garage gewerkt toen ik nog student was.
Ik denk dat ik de bus inderdaad alleen gebruik voor vakanties, maar daar ik docent ben heb ik weleens vakantie ..
Herkenbaar..
Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.
Re: Vragen over busjes
Hoi,
Als rond de 4.000 je budget bedenk dan goed wat voor opknapper je zoekt. Voor 4000 euro met wat uitloop heb je eigenlijk wel een bus nodig die zonder al te veel ingrepen op de weg te krijgen is. Die zijn er wel hoor en misschien is de bus die je op het oog hebt daar wel een goed voorbeeld van. Neem dus iemand mee die er verstand van heeft.
Als je zelf veel kunt doen scheelt dat natuurlijk veel en op het forum kun je heel veel vinden dus als je handig bent is het goed te doen. De onderdelen zullen echter nog wel betaald moeten worden en zoals Robert heel terecht aangeeft kan het behoorlijk in de papieren lopen.
Nieuw remwerk, motor reviseren, hier en daar een nieuw stukje plaatwerk, gereedschap (afhankelijk van je huidige gereedschap), camperinterieur, nieuwe rubbers en nog wat onvoorziene kosten en je bent zo een paar duizend euro lichter. Kijk anders eens op de sites van één van de sponsoren (onderaan deze pagina) zodat je er wat idee bij krijgt.
Hieronder twee nuttige topics:
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=3073
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=9657&p=240695&hilit=1600+gekocht#p240695
Om even terug te komen op je vragen:
1. Ja, afhankelijk wat je wilt. Om een indicatie te geven, (dit is een hele ruwe schatting) Slaapbanken komen regelmatig te koop, als je het treft ongeveer 150,00 met matras en bekleding 250,00 ongeveer. Kastjes en dergelijk zijn zelf wel te maken dus dat zijn de materiaal kosten. Koelkastjes zijn ook wel te vinden plus minus 100,00. Wasbakje moet je zelf weten, een jerrycan kan natuurlijk ook. Als je er een hefdak op wilt bouwen zul je even moeten rondkijken naar de prijzen. Ik ben de laatste tijd hier naar op zoek geweest en ben poptops tegengekomen voor 250,00 tot dormobiledaken voor 3.500,00. Dan nog gordijntjes er in en klaar is het.
2. Al genoeg antwoord op gegeven. Ik denk wel dat de bus blij is dat hij weer eens mag rijden
3. Op kenteken zetten hoeft niet moeilijk te zijn, maar let wel goed op het chassisnummer. Als daar aan geprutst is kan het je een hele hoop ellende opleveren. Eventueel kun je het chassisnummer (achterin linksvoor de motor) vergelijken met het identificatieplaatje (achter de bijrijdersstoel op het tussenschot en dat de bovenste rij cijfers). Dit is bij T2B voor een bepaald jaar (even vergeten) en ik ben niet helemaal zeker of het de bovenste rij is, maar dit is wel te vinden.
4. Op gas rijden kan, maar als je nu een beperkt budget hebt en hem alleen gebruikt tijdens vakantie zou ik gaan voor een technisch betere bus. Een bus op LPG die niet rijdt heb je tenslotte ook niets aan. Kijk vooral even rond op het forum, er is een heel nuttig lpg topic.
Heel veel succes!
Als rond de 4.000 je budget bedenk dan goed wat voor opknapper je zoekt. Voor 4000 euro met wat uitloop heb je eigenlijk wel een bus nodig die zonder al te veel ingrepen op de weg te krijgen is. Die zijn er wel hoor en misschien is de bus die je op het oog hebt daar wel een goed voorbeeld van. Neem dus iemand mee die er verstand van heeft.
Als je zelf veel kunt doen scheelt dat natuurlijk veel en op het forum kun je heel veel vinden dus als je handig bent is het goed te doen. De onderdelen zullen echter nog wel betaald moeten worden en zoals Robert heel terecht aangeeft kan het behoorlijk in de papieren lopen.
Nieuw remwerk, motor reviseren, hier en daar een nieuw stukje plaatwerk, gereedschap (afhankelijk van je huidige gereedschap), camperinterieur, nieuwe rubbers en nog wat onvoorziene kosten en je bent zo een paar duizend euro lichter. Kijk anders eens op de sites van één van de sponsoren (onderaan deze pagina) zodat je er wat idee bij krijgt.
Hieronder twee nuttige topics:
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=3073
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=9657&p=240695&hilit=1600+gekocht#p240695
Om even terug te komen op je vragen:
1. Ja, afhankelijk wat je wilt. Om een indicatie te geven, (dit is een hele ruwe schatting) Slaapbanken komen regelmatig te koop, als je het treft ongeveer 150,00 met matras en bekleding 250,00 ongeveer. Kastjes en dergelijk zijn zelf wel te maken dus dat zijn de materiaal kosten. Koelkastjes zijn ook wel te vinden plus minus 100,00. Wasbakje moet je zelf weten, een jerrycan kan natuurlijk ook. Als je er een hefdak op wilt bouwen zul je even moeten rondkijken naar de prijzen. Ik ben de laatste tijd hier naar op zoek geweest en ben poptops tegengekomen voor 250,00 tot dormobiledaken voor 3.500,00. Dan nog gordijntjes er in en klaar is het.
2. Al genoeg antwoord op gegeven. Ik denk wel dat de bus blij is dat hij weer eens mag rijden
3. Op kenteken zetten hoeft niet moeilijk te zijn, maar let wel goed op het chassisnummer. Als daar aan geprutst is kan het je een hele hoop ellende opleveren. Eventueel kun je het chassisnummer (achterin linksvoor de motor) vergelijken met het identificatieplaatje (achter de bijrijdersstoel op het tussenschot en dat de bovenste rij cijfers). Dit is bij T2B voor een bepaald jaar (even vergeten) en ik ben niet helemaal zeker of het de bovenste rij is, maar dit is wel te vinden.
4. Op gas rijden kan, maar als je nu een beperkt budget hebt en hem alleen gebruikt tijdens vakantie zou ik gaan voor een technisch betere bus. Een bus op LPG die niet rijdt heb je tenslotte ook niets aan. Kijk vooral even rond op het forum, er is een heel nuttig lpg topic.
Heel veel succes!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Vragen over busjes
ik denk dat je eerst wat van die vakantiedagen kwijt bent als je een opknapper koopt;)
haha
maar zoals eerder aangegeven bedenk zelf goed wat je wilt. kijk veel rond ook bij de handelaren er zijn er een paar die hebben schuren vol staan. kan je mooi kijken wat je wel of niet bevalt.
dan bezin.... en bezin... kijk in je portemonnee en schat in of je de komende jaren ongeveer 10 tot 15k€ kwijt kan zijn. zo ja dan heb je aan het einde van de rit een knappe bus! voor minder kan ook. maar dan moet je handig en spaarzaam omspringen met je geld want het is tenslotte een dure hobby..
haha
maar zoals eerder aangegeven bedenk zelf goed wat je wilt. kijk veel rond ook bij de handelaren er zijn er een paar die hebben schuren vol staan. kan je mooi kijken wat je wel of niet bevalt.
dan bezin.... en bezin... kijk in je portemonnee en schat in of je de komende jaren ongeveer 10 tot 15k€ kwijt kan zijn. zo ja dan heb je aan het einde van de rit een knappe bus! voor minder kan ook. maar dan moet je handig en spaarzaam omspringen met je geld want het is tenslotte een dure hobby..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Vragen over busjes
fahtal schreef:...ongeveer 10 tot 15k€...
Dit bedrag vind ik wel wat aan de hoge kant. Natuurlijk kan je hierop komen, maar dat hangt wel samen met je verwachtingen. Je nuanceert het zelf ook, maar het schrikt wel wat af natuurlijk.
Stel je kan zelf lassen, en rolt de bus, dan hoef je echt niet boven 10K uit te komen voor een bus waar je prima mee in zuid frankrijk kan gaan kamperen.
Onderschat het niet, dat is de andere zijde. Er komen altijd onverwachte kosten bij. Maar met goed verstand, tijd en handigheid kan het ruim onder de 10K is mijn mening.
Take the planet and make it spin your way
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Vragen over busjes
jep goedkope weg kan kost veel tijd en je moet er handig voor zijn. zoals ik al zei
laat je hem spuiten ben je zo 3 tot 7 k kwijt. dan heb ik het nog niet eens over de motor. samen met die aankoop is die 10 k zo gehaald.
en ik had het over een knappe bus he;)
laat je hem spuiten ben je zo 3 tot 7 k kwijt. dan heb ik het nog niet eens over de motor. samen met die aankoop is die 10 k zo gehaald.
en ik had het over een knappe bus he;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige