Bij ons zit er ook speling en het blok en de motor gaan naar Wim voor de revisie.Turbo.d schreef: Ik heb het gevoel dat dit versnellingsbak revisie betekend. Kan iemand mij hier iets zinnigs over vertellen??
Avonturen van de Briebelbus
Re: 13-10-2007 tijd voor een update
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
zo.. dat was een produktief avondje.
Zoals eerder geschreven vandaag de versnellingsbak verwijderd. Gelukkig heb ik zowel de Bentley als de Haynes manual en dus was het op papier een klus die wel te doen is.
Omdat De brug in gebruik was moest ik deze klus doen terwijl de bus op de grond stond. Je raad het al voor een groot gedeelte lig je dan op de grond omhoog te kijken in het donker terwijl er allerei ondefinieerbare rotzooi naar beneden valt.
Ik ben begonnen met de aandrijfassen aan de versnellingsbak los te koppelen. Daar deze dicht bij de motor zitten kon ik dit doen terwijl ik rechtop in de motor ruimte zat Eerst met een spuitbus met enginecleaner de ergst troep eraf gehaald. Toen met een torx bit de boel los gemaakt.
Daarna de rest van de bouten waarmee de koppelingskabel aan de bak zat, de draadjes van de achteruit-rij licht schakelaar ( leuk voor scrabble) en de massa kabel. Die laatste heb ik los gehaald aan de ophanging van de bus want daar kon ik makkelijker bij.
Het spannendste vond ik toch wel het loshalen van het schakel mechanisme Ik moest eerst schakelen, daarna onder de bus het boutje los draaien en daarna weer schakelen. Het gevolg was uiteindelijk wel dat het systeem los ging zoals het hoort. Alleen vond ik hier nergens een beveiligings ijzerdraadje zoals in de manual stond.
Toen dat alles los was konden de ophangbouten worden losgemaakt. En die gingen niet makkelijk. Ik vermoed dat die al 30 jaar stevig op hun plekkie hadden gezeten. Maar kruipolie en een jesus sleutel ( jesus wat zit die bout vast..... sleutel..) deden hun werk en uiteindelijk na bijna 3 uur stoeien gaf de bak zich gewonnen.
Denk dat ik zaterdag ff verder ga met de aanhanger, want die wil ik toch wel ff afmaken.
Ow ja, de motor is ook reeds gestript tot een kaal draaiend gedeelte, dus die ligt al klaar om geruild te worden. Nu nog "ff" de rest van de spullen opknappen, nieuwe boutjes en moertjes halen en dan zo snel mogelijk de boel weer inbouwen...
greetz
Marcel
Zoals eerder geschreven vandaag de versnellingsbak verwijderd. Gelukkig heb ik zowel de Bentley als de Haynes manual en dus was het op papier een klus die wel te doen is.
Omdat De brug in gebruik was moest ik deze klus doen terwijl de bus op de grond stond. Je raad het al voor een groot gedeelte lig je dan op de grond omhoog te kijken in het donker terwijl er allerei ondefinieerbare rotzooi naar beneden valt.
Ik ben begonnen met de aandrijfassen aan de versnellingsbak los te koppelen. Daar deze dicht bij de motor zitten kon ik dit doen terwijl ik rechtop in de motor ruimte zat Eerst met een spuitbus met enginecleaner de ergst troep eraf gehaald. Toen met een torx bit de boel los gemaakt.
Daarna de rest van de bouten waarmee de koppelingskabel aan de bak zat, de draadjes van de achteruit-rij licht schakelaar ( leuk voor scrabble) en de massa kabel. Die laatste heb ik los gehaald aan de ophanging van de bus want daar kon ik makkelijker bij.
Het spannendste vond ik toch wel het loshalen van het schakel mechanisme Ik moest eerst schakelen, daarna onder de bus het boutje los draaien en daarna weer schakelen. Het gevolg was uiteindelijk wel dat het systeem los ging zoals het hoort. Alleen vond ik hier nergens een beveiligings ijzerdraadje zoals in de manual stond.
Toen dat alles los was konden de ophangbouten worden losgemaakt. En die gingen niet makkelijk. Ik vermoed dat die al 30 jaar stevig op hun plekkie hadden gezeten. Maar kruipolie en een jesus sleutel ( jesus wat zit die bout vast..... sleutel..) deden hun werk en uiteindelijk na bijna 3 uur stoeien gaf de bak zich gewonnen.
Denk dat ik zaterdag ff verder ga met de aanhanger, want die wil ik toch wel ff afmaken.
Ow ja, de motor is ook reeds gestript tot een kaal draaiend gedeelte, dus die ligt al klaar om geruild te worden. Nu nog "ff" de rest van de spullen opknappen, nieuwe boutjes en moertjes halen en dan zo snel mogelijk de boel weer inbouwen...
greetz
Marcel
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di apr 01, 2008 12:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
ik wou dat ik veel tijd had om te klussen/posten, maar goed ik heb nieuw werk/opleiding en dat is nogal rap gegaan. heb nu ff weinig tijd helaas. blokkie moet dus ook nog maar ff wachten in de garage.
Denk dat ik zaterdag de startmotor ff ga wegbrengen. is die iig weer fris.
Denk dat ik zaterdag de startmotor ff ga wegbrengen. is die iig weer fris.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
jazeker, weer een update :D
Aloa mensen,
Afgelopen weken was het erg druk op allerlei vlakken, eerst nieuwe motor halen, daarna familie verplichtingen, cursus geven, trainen, me baan opzeggen, nieuwe baan beginnen waarbij ik eerst 5 weken full-time cursus moet volgen , en daardoor heb ik helaas niet echt tijd gehad om het een en ander op te typen over de vooruitgang aan mijn werkzaamheden.
Laat ik beginnen met het belangrijkste, foto's van de nieuwe motor.
Het uitwegen van de drijfstangen
Carterhelft met krukas, nokkenas en drijfstangen gemonteerd.
De cilinders en zuigers met op de achtergrond de bijbehorende cilinderkoppen
uitliteren van de cilinderkoppen.
Cilinderkop die wordt nabewerkt voor een gelijke cilinder inhoud.
Cilinderkoppen, kleptuimelaars e.d. gemonteerd.
Het eindresultaat, het complete draaiende gedeelte met nieuwe oliekoeler reeds gemonteerd.
ook nieuwe koppelingsplaten gemonteerd, zodat deze konden worden uitgebalanceerd in combinatie met de krukas en de rest van de motor.
Van de oude motor moesten diverse onderdelen hergebruikt worden.
Deze heb ik geprobeerd op te knappen.
De ontsteking
Dynamosteun
De kachelpotten had ik begin 2006 gekocht en gemonteerd tijdens de Brabantse sleuteldagen, Ze waren alleen door de lekkage erg goor geworden, dus ff schoongemaakt.
Natuurlijk moeten deze hergebruikt worden. Alleen ga ik ze in een andere kleur spuiten met hittebestendige verf.
Inlaat spruitstukken, inlaat, ontsteking, benzinepomp en dynamosteum voor de foto even op het carter gezet.
Ow ja, de buis van het spruitstuk voorverwarming ga ik nog schoonprikken van binnen en spuiten met hittebestendige verf, maar dat doe ik later pas.
Het is maar goed dat ik een nieuwe bobine gekocht heb, want de oude is behoorlijk gecorrodeerd.
En als laatste van de bus heb ik de tank aan een inwendige inspectie onderworpen en hij zag er erg knap uit. alleen de L-bocht was erg slecht.
Naast de werkzaamheden aan de bus zijn er ook weer vorderingen gemaakt bij de aanhanger:
De kapotte wielbak heb ik gelijmd, geschuurd, gespoten en gemonteerd in zijn beugel.
Ik heb de verlichting in orde gemaakt. Ik monteerde een moderne 13p Multicon West stekker aan een nieuwe kabel, vervolgens dit alles aangesloten in de bestaande lichtunits.
Ook heb ik nieuwe driehoek-reflectoren gemonteerd.
Daarna heb ik de laatste onderdelen aan de aanhanger gemonteerd en alles getest.
Nu wacht ik alleen nog op de plastic busjes. Zodra die binnen zijn kan ik ze er aan bevestigen, de Westfalia sticker op de achterkant plakken en dan is hij klaar voor gebruik.. iig is hij dan optijd voor de voorjaars meeting
Ik maak pas plaatjes van het geheel als hij straks helemaal klaar is, tot die tijd.. be patient
Nu maar hopen dat ik ook de motor er optijd in heb hangen.
keep u updated
greetz
Marcel
Afgelopen weken was het erg druk op allerlei vlakken, eerst nieuwe motor halen, daarna familie verplichtingen, cursus geven, trainen, me baan opzeggen, nieuwe baan beginnen waarbij ik eerst 5 weken full-time cursus moet volgen , en daardoor heb ik helaas niet echt tijd gehad om het een en ander op te typen over de vooruitgang aan mijn werkzaamheden.
Laat ik beginnen met het belangrijkste, foto's van de nieuwe motor.
Het uitwegen van de drijfstangen
Carterhelft met krukas, nokkenas en drijfstangen gemonteerd.
De cilinders en zuigers met op de achtergrond de bijbehorende cilinderkoppen
uitliteren van de cilinderkoppen.
Cilinderkop die wordt nabewerkt voor een gelijke cilinder inhoud.
Cilinderkoppen, kleptuimelaars e.d. gemonteerd.
Het eindresultaat, het complete draaiende gedeelte met nieuwe oliekoeler reeds gemonteerd.
ook nieuwe koppelingsplaten gemonteerd, zodat deze konden worden uitgebalanceerd in combinatie met de krukas en de rest van de motor.
Van de oude motor moesten diverse onderdelen hergebruikt worden.
Deze heb ik geprobeerd op te knappen.
De ontsteking
Dynamosteun
De kachelpotten had ik begin 2006 gekocht en gemonteerd tijdens de Brabantse sleuteldagen, Ze waren alleen door de lekkage erg goor geworden, dus ff schoongemaakt.
Natuurlijk moeten deze hergebruikt worden. Alleen ga ik ze in een andere kleur spuiten met hittebestendige verf.
Inlaat spruitstukken, inlaat, ontsteking, benzinepomp en dynamosteum voor de foto even op het carter gezet.
Ow ja, de buis van het spruitstuk voorverwarming ga ik nog schoonprikken van binnen en spuiten met hittebestendige verf, maar dat doe ik later pas.
Het is maar goed dat ik een nieuwe bobine gekocht heb, want de oude is behoorlijk gecorrodeerd.
En als laatste van de bus heb ik de tank aan een inwendige inspectie onderworpen en hij zag er erg knap uit. alleen de L-bocht was erg slecht.
Naast de werkzaamheden aan de bus zijn er ook weer vorderingen gemaakt bij de aanhanger:
De kapotte wielbak heb ik gelijmd, geschuurd, gespoten en gemonteerd in zijn beugel.
Ik heb de verlichting in orde gemaakt. Ik monteerde een moderne 13p Multicon West stekker aan een nieuwe kabel, vervolgens dit alles aangesloten in de bestaande lichtunits.
Ook heb ik nieuwe driehoek-reflectoren gemonteerd.
Daarna heb ik de laatste onderdelen aan de aanhanger gemonteerd en alles getest.
Nu wacht ik alleen nog op de plastic busjes. Zodra die binnen zijn kan ik ze er aan bevestigen, de Westfalia sticker op de achterkant plakken en dan is hij klaar voor gebruik.. iig is hij dan optijd voor de voorjaars meeting
Ik maak pas plaatjes van het geheel als hij straks helemaal klaar is, tot die tijd.. be patient
Nu maar hopen dat ik ook de motor er optijd in heb hangen.
keep u updated
greetz
Marcel
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di apr 01, 2008 12:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
fahtal schreef:hey doe es normaal!!! dit kun je toch niet maken nu verbleken onze busjes bij die van jou!! mooi werk hoor
Tnx voor de complimenten mannen, maar ik heb dan straks wel een juweeltje van een een motor en een knap interieur, maar de buitenkant van de bus is nog niet echt super hoor.. Dat kan pas als het geldschip is binnen gevaren.bas_T2a schreef: Wow, dat ziet er allemaal HEEL degelijk, mooi en goed uit zeg!!!
Je bling-bling-idee voor een meeting gaat niet in het voordeel van mijn motortje werken...
Mooi man!
En tot nu toe gaat bij mij de meeste eer naar Hot Fred van Hotrod Doesburg. Fred heeft het hele draaiende gedeelte opgebouwd.
Ik moet zekf nog al het plaatwerk en de koeltunnel doen. Daar heb ik speciale plannen mee. Ik heb ze eerst nu gedeeltelijk ontvet en schoongemaakt in een bak met wasbenzine.. Damn wat was die troep goor
De startmotor ligt sinds vandaag iig in Alkmaar bij een revisie bedrijf en daar breng ik volgende week de dynamo ook gelijk heen. Dan zijn die ook meteen weer klaar.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |