Avonturen van de Briebelbus
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Avonturen van de Briebelbus
En dan de rest van je bus nog.. maar je bent gestart.. goed bezig..
zij die vielen zijn gevallen
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Voor tankniveausensoren zou je eens kunnen kijken in de watersportwereld. Ik heb op mijn boot zo'n meetgeval ingebouwd. Zeer eenvoudig aan te sluiten, gebruikt nauwelijks energie en is goed af te lezen. De set (een klokje en een gever van 20 cm lengte) kost ongeveer € 65,--. En ja, koop een bus en je hebt een klus... Succes daar mee!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Ik dacht meer aan zo iets
Dig is gebaseerd op de CerboGX vam Victrron.
Maar dan wordt de data geëxporteerd naar een grafana dashboard.
Wordt idd in de watersport gebruikt, je kan de gegevens ook exporteren naar Nemea en Signal-K.
Gr
Marcel
Dig is gebaseerd op de CerboGX vam Victrron.
Maar dan wordt de data geëxporteerd naar een grafana dashboard.
Wordt idd in de watersport gebruikt, je kan de gegevens ook exporteren naar Nemea en Signal-K.
Gr
Marcel
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di feb 01, 2022 23:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Dan ga je niet meer met een bus op pad, maar met een rijdende computer in vintage verpakking...
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Ik vind dit leuk om mee te knutselen. Haha
En mijn bus heeft al een paar vermomde dingetjes.
En mijn bus heeft al een paar vermomde dingetjes.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Lekker doen, het is toch jouw bus?
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Wordt alleen weer tijd dat je dan weer eens op de meeting komt.
Kunnen we die rijdende pc ook eens bekijken
Kunnen we die rijdende pc ook eens bekijken
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Voorlopig is het een stilstaande pc.
Heb veel ideeen, en ben het aan het uitwerken. Ik hoop dat ik dit jaar kan rijden, maar… het wordt wel een uitdaging..
Heb veel ideeen, en ben het aan het uitwerken. Ik hoop dat ik dit jaar kan rijden, maar… het wordt wel een uitdaging..
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Avonturen van de Briebelbus
waarom staat ie eigenlijk stil?
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Avonturen van de Briebelbus
Computercrash?!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
nee geen computer crash. haha zover gaat het voorlopig nog niet worden.
Ik had in 2019 het wijze besluit genomen om de motor eruit te halen en de versnellingsbak te laten reviseren.. dat is gebeurt, toen de boel er naast lag zag ik eigenlijk nog best wel wat opknap werk; veel roest aan de onderkanten van de accu bakken, roest tussen de chassibalken en de motor ruimte afdichting, en nog meer van dat opknap werk.
Ik wilde dat gaan aanpakken, maar toen dacht ik: laat ik dan meteen wat knapper gaan doen en alles daar goed aan pakken.
Toen andere dingen tussendoor en zo ben je 2 1/2 jaar verder.
Ik heb nog steeds het plan om het goed te willen aanpakken, maar werkruimte is ook een ding.. en ook daar hik ik tegenaan.
Maar de motivatie is er nog, de liefde voor mijn bus is er ook nog dus het gaat zeker wel goed komen.
Nu eerst mijn straalketel beetje upgraden dat ik er ook echt wat mee kan stralen en dan zien we wel weer verder.
gr
Marcel
Ik had in 2019 het wijze besluit genomen om de motor eruit te halen en de versnellingsbak te laten reviseren.. dat is gebeurt, toen de boel er naast lag zag ik eigenlijk nog best wel wat opknap werk; veel roest aan de onderkanten van de accu bakken, roest tussen de chassibalken en de motor ruimte afdichting, en nog meer van dat opknap werk.
Ik wilde dat gaan aanpakken, maar toen dacht ik: laat ik dan meteen wat knapper gaan doen en alles daar goed aan pakken.
Toen andere dingen tussendoor en zo ben je 2 1/2 jaar verder.
Ik heb nog steeds het plan om het goed te willen aanpakken, maar werkruimte is ook een ding.. en ook daar hik ik tegenaan.
Maar de motivatie is er nog, de liefde voor mijn bus is er ook nog dus het gaat zeker wel goed komen.
Nu eerst mijn straalketel beetje upgraden dat ik er ook echt wat mee kan stralen en dan zien we wel weer verder.
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
En weer een jaar extra stof. Op de bus en op dit verhaal.
Mijn restauratie plan komt niet van de grond wegens gebrek aan..
- tijd
- ruimte
Het jeukt wel enorm om weer te rijden en dus het plan opgevat om de boel niet verder uit elkaar te trekken.
Ik ga aanpakken wat er nu open ligt en de bus terug rijdend maken.
Wat ligt er uit ekaar? Hoofdzakelijk de motor ruimte.
Kom ik meteen met een vraag:
De benzinetank heeft van binnen wat oppverlakkigexroest gekregen.
Moet ik dat verwijderen? Evt met zo’n chemish goedje?
Of volstaat omspoelen met benzine?
Gr
Marcel
Mijn restauratie plan komt niet van de grond wegens gebrek aan..
- tijd
- ruimte
Het jeukt wel enorm om weer te rijden en dus het plan opgevat om de boel niet verder uit elkaar te trekken.
Ik ga aanpakken wat er nu open ligt en de bus terug rijdend maken.
Wat ligt er uit ekaar? Hoofdzakelijk de motor ruimte.
Kom ik meteen met een vraag:
De benzinetank heeft van binnen wat oppverlakkigexroest gekregen.
Moet ik dat verwijderen? Evt met zo’n chemish goedje?
Of volstaat omspoelen met benzine?
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Avonturen van de Briebelbus
Omspoelen doet het iedere keer dat je ermee rijd dus of dat ergens toe dient anders dan losse rommel te verwijderen??
Roest zou je wel moeten stoppen voordat het door de bodem komt, vaak word het dan erg licht en warm in de bus, heb mijn tank van de winter er ook eens uit getrokken omdat het me te veel naar dat goedje begon te ruiken, bij mij had ik meer roest aan de buiten kant dan er binnen in, de tank ligt op een paar stroken vilt en die waren toch vochtig wardoor er hele dikke roeststrepen onder de tank doorliepen, deze uitgestraald en gelukkig geen lekkage daaraan gevonden, daarna meteen al die gestraalde plekken vertind en van een dikke tinlaag voorzien dus daar gaat het niet lekken , daarna de hele tank in de primer en een laklaag gezet, de vulslang en ontluchtingsslang ook maar vervangen hoewel die er nog perfect uit zagen geen droogbarstjes of ander ongemak, voor de veiligheid heb ik de tank onder druk gezet met de vulslang eraan en daarbij bleek dat de hele vulslang toch poreus was, na er zeepwater op gespoten te hebben kwamen er over het hele oppervlak kleine luchtbelletjes op te staan dus minimaal maar wel lek en benzine is dun!!!!
de binnenkant zag er goed uit met een paar roestplekken maar na meer dan 50 jaar lijkt mij dat vrij normaal, hopelijk gaat dat ook niet verder omdat ik na/bij iedere tankbeurt er een flinke scheut minerale olie bij in kieper tegen het roesten, dat doe ik al jaren en kennelijk heeft dat toch geholpen, had geen zin om hem helemaal te behandelen met anti roest en daarna epoxy.
Roest zou je wel moeten stoppen voordat het door de bodem komt, vaak word het dan erg licht en warm in de bus, heb mijn tank van de winter er ook eens uit getrokken omdat het me te veel naar dat goedje begon te ruiken, bij mij had ik meer roest aan de buiten kant dan er binnen in, de tank ligt op een paar stroken vilt en die waren toch vochtig wardoor er hele dikke roeststrepen onder de tank doorliepen, deze uitgestraald en gelukkig geen lekkage daaraan gevonden, daarna meteen al die gestraalde plekken vertind en van een dikke tinlaag voorzien dus daar gaat het niet lekken , daarna de hele tank in de primer en een laklaag gezet, de vulslang en ontluchtingsslang ook maar vervangen hoewel die er nog perfect uit zagen geen droogbarstjes of ander ongemak, voor de veiligheid heb ik de tank onder druk gezet met de vulslang eraan en daarbij bleek dat de hele vulslang toch poreus was, na er zeepwater op gespoten te hebben kwamen er over het hele oppervlak kleine luchtbelletjes op te staan dus minimaal maar wel lek en benzine is dun!!!!
de binnenkant zag er goed uit met een paar roestplekken maar na meer dan 50 jaar lijkt mij dat vrij normaal, hopelijk gaat dat ook niet verder omdat ik na/bij iedere tankbeurt er een flinke scheut minerale olie bij in kieper tegen het roesten, dat doe ik al jaren en kennelijk heeft dat toch geholpen, had geen zin om hem helemaal te behandelen met anti roest en daarna epoxy.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Avonturen van de Briebelbus
Goeie keuze Marcel. Restaureren is veel leuker als je ook kan rijden. Juist niet te ver uit elkaar halen, lijkt mij een goede keuze.
Volgens mij is roest 1 van je grotere uitdagingen of niet? Ik weet niet precies waar het zit, maar veel plekjes kun je heel goed op zich behandelen zonder de bus onrijdbaar te maken. denk bijvoorbeeld aan de achterhoeken/accubak. Daar kan je prima aan werken, en in 4-6 weken weer klaar hebben. DAn is je busje maar even buiten gebruik, maar kan je toch ook snel wel weer toeren. Zo zou ik het doen in jouw geval.
Lassen moet je gewoon een keer doen. Het is niet moeilijk, en ook met beperkte ruimte kan je dat prima doen!
Volgens mij is roest 1 van je grotere uitdagingen of niet? Ik weet niet precies waar het zit, maar veel plekjes kun je heel goed op zich behandelen zonder de bus onrijdbaar te maken. denk bijvoorbeeld aan de achterhoeken/accubak. Daar kan je prima aan werken, en in 4-6 weken weer klaar hebben. DAn is je busje maar even buiten gebruik, maar kan je toch ook snel wel weer toeren. Zo zou ik het doen in jouw geval.
Lassen moet je gewoon een keer doen. Het is niet moeilijk, en ook met beperkte ruimte kan je dat prima doen!
Take the planet and make it spin your way
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Tnx voor de bemoedigende woorden. Lassen is inderdaad een ding wat te oefenen valt.
Ik wil gewoon weer lekker met de bus aan de slag en weer rijden.
Hoop snel een update te plaatsen.
Gr
Marcel
Ik wil gewoon weer lekker met de bus aan de slag en weer rijden.
Hoop snel een update te plaatsen.
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |