Avonturen van de Briebelbus
Re: Avonturen van de Briebelbus
Komt die truttenschudder van je nog naar het voorjaarsweekend? neem ik de LP's mee.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
mooi dan zie ik je morgen of overmorgen.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Bijna Brand in de Briebelbus
Tja, de titel is best heftig, maar helaas wel waar.
Als voorbereiding op de voorjaarsmeeting morgen was ik voornemens even met de Briebelbus naar de camping winkel te rijden om nog wat kleine dingetjes in te slaan.
Dus ik start de Briebel en rij de straat uit. Ik rook een beetje een benzine geur; maar zoals wij wel vaker zeggen: "Nieuwigheid" Maar de geur trok niet weg.Wat ik eigenlijk wel verwachtte, omdat ik alle benzine slangen een paar jaar geleden had vervangen. Ik was ongeveer een kilometer van huis en ik vertrouwde het niet. Dus ff snel een blik in de motor ruimte geworpen. De benzinegeur kwam me meteen tegemoet toen ik de klep opentrok.
Want wat ik daar zag was absoluut niet goed. Uit de slang vanaf de benzinepomp naar de carburateur sproeide gestaag een dun straaltje benzine. Ik sprintte naar voren en zette snel de motor af.
Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren, want als de motor goed warm is en die benzine erover heen blijft sproeien is brand natuurlijk niet ver weg. Dus slang eraf gehaald en even gecontroleerd. Helaas was het stuk reserve slang wat ik meehad te kort, die kon ik dus niet terplaatse vervangen.
Gelukkig was de Brandweer mijn redder in nood: Een oldtimer Brandweerwagen was even gestopt om assistentie te bieden. Omdat ook zij geen benzineslang bij zich hadden en mijn oude te ver heen was hadden we besloten dat ze mij die kilometer terug naar huis zouden slepen. En zo geschiedde:
En na een kort sleepritje was de Briebelbus weer veilig thuis. Een korte inspectie van de benzineslang leerde mij het volgende:
Van buiten is er eigenlijk niets te zien door de omvlochten mantel
Samenknijpen van de slang laat meerdere scheurtjes zien.
Belangrijke mededeling: Gebruik voor de benzineslangen geen omvlochten slang. Die onttrekken het gevaar aan je gezicht.
Ben heel blij dat ik het snel in de gaten had, omdat ik afgelopen woensdag een zeer treurig schouwspel heb gezien:
Een moderne Hymer camper van +/-10jr zag ik in vlammen opgaan; oorzaak nog niet bekend. Maar zoals je ziet er blijft niets van over. En omdat je ook veel berichten lees over branden in T2's is het heel belangrijk dit soort dingen in de gaten te houden.
Moet toch maar snel een goede schuimblusser aanschaffen en zo'n automatische blusinstallatie voor de motor ruimte lijkt me ook geen gekke investering
Voor ik morgen naar Zeewolde afreis: Even langs de Cartall en nieuwe slang halen.
Tot de volgende update.
Groeten
Marcel
Als voorbereiding op de voorjaarsmeeting morgen was ik voornemens even met de Briebelbus naar de camping winkel te rijden om nog wat kleine dingetjes in te slaan.
Dus ik start de Briebel en rij de straat uit. Ik rook een beetje een benzine geur; maar zoals wij wel vaker zeggen: "Nieuwigheid" Maar de geur trok niet weg.Wat ik eigenlijk wel verwachtte, omdat ik alle benzine slangen een paar jaar geleden had vervangen. Ik was ongeveer een kilometer van huis en ik vertrouwde het niet. Dus ff snel een blik in de motor ruimte geworpen. De benzinegeur kwam me meteen tegemoet toen ik de klep opentrok.
Want wat ik daar zag was absoluut niet goed. Uit de slang vanaf de benzinepomp naar de carburateur sproeide gestaag een dun straaltje benzine. Ik sprintte naar voren en zette snel de motor af.
Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren, want als de motor goed warm is en die benzine erover heen blijft sproeien is brand natuurlijk niet ver weg. Dus slang eraf gehaald en even gecontroleerd. Helaas was het stuk reserve slang wat ik meehad te kort, die kon ik dus niet terplaatse vervangen.
Gelukkig was de Brandweer mijn redder in nood: Een oldtimer Brandweerwagen was even gestopt om assistentie te bieden. Omdat ook zij geen benzineslang bij zich hadden en mijn oude te ver heen was hadden we besloten dat ze mij die kilometer terug naar huis zouden slepen. En zo geschiedde:
En na een kort sleepritje was de Briebelbus weer veilig thuis. Een korte inspectie van de benzineslang leerde mij het volgende:
Van buiten is er eigenlijk niets te zien door de omvlochten mantel
Samenknijpen van de slang laat meerdere scheurtjes zien.
Belangrijke mededeling: Gebruik voor de benzineslangen geen omvlochten slang. Die onttrekken het gevaar aan je gezicht.
Ben heel blij dat ik het snel in de gaten had, omdat ik afgelopen woensdag een zeer treurig schouwspel heb gezien:
Een moderne Hymer camper van +/-10jr zag ik in vlammen opgaan; oorzaak nog niet bekend. Maar zoals je ziet er blijft niets van over. En omdat je ook veel berichten lees over branden in T2's is het heel belangrijk dit soort dingen in de gaten te houden.
Moet toch maar snel een goede schuimblusser aanschaffen en zo'n automatische blusinstallatie voor de motor ruimte lijkt me ook geen gekke investering
Voor ik morgen naar Zeewolde afreis: Even langs de Cartall en nieuwe slang halen.
Tot de volgende update.
Groeten
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Oei Marcel,
Da's wel even heel erg schrikken zeg! Gelukkig is jou niet overkomen wat er met die Hymer gebeurde! Wat die automatische blusinstallatie betreft: die dingen werken op temperatuur en treden meestal in werking als de temp boven de 78 graden of zo komt. Dat haal je niet in het motorhok, daar hebben we onlangs al een hele discussie over gehad hier op het forum. Maar een brandblusser aan boord? Da's wel een goede optie, dus die hangt dan ook in onze bus.
En die slang: ik heb ook een hekel aan dat soort slangen. Doe maar gewoon een gladde brandstofslang, kan je tenminste zien wat er gebeurt!
Da's wel even heel erg schrikken zeg! Gelukkig is jou niet overkomen wat er met die Hymer gebeurde! Wat die automatische blusinstallatie betreft: die dingen werken op temperatuur en treden meestal in werking als de temp boven de 78 graden of zo komt. Dat haal je niet in het motorhok, daar hebben we onlangs al een hele discussie over gehad hier op het forum. Maar een brandblusser aan boord? Da's wel een goede optie, dus die hangt dan ook in onze bus.
En die slang: ik heb ook een hekel aan dat soort slangen. Doe maar gewoon een gladde brandstofslang, kan je tenminste zien wat er gebeurt!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Avonturen van de Briebelbus
Gelukkig was je er op tijd bij en heb je goed gehandeld!! Effe schrikken maar uiteindelijk goed afgelopen!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Schrok idd ff, maar ben blij dat het nu gebeurde en niet als ik zeg maar een eind onderweg ben.
Zal meteen wat extra/reserve slang halen morgen.
Dus voor ik naar Zeewolde kom; eerst ff sleutelen
Zal meteen wat extra/reserve slang halen morgen.
Dus voor ik naar Zeewolde kom; eerst ff sleutelen
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
leuk he, nieuwe slangen die oplossen.. er gaan er nog genoeg oplossen en afbranden met die nieuwe benzine
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Tja dat mag je stellen. Had hier idd al eens wat over gelezen. Ben wel benieuwd wat bijv BP door zijn Euro95 bijmengd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Jerommeke_Ohjajoh
- Beginner
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za mei 19, 2012 23:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Fryslân
Re: Avonturen van de Briebelbus
Hallo Marcel en alle andere,
goh je hebt echt geluk gehad, dat je reukorgaan je tijdig heeft doen besluiten om toch even te gaan kijken!
Ik wilde hier even een tip geven, omdat ik een schuimblusser spuitbus heb en dit toch wel handig is, om ALTIJD in je bus te bewaren! Die spuitbus is niet al te groot, dus kunnen makkerlijk 2 mee want je weet het echt maar nooit. Ik kwam via wat zoeken toevallig op dit product uit en had er voor de tijd nog nooit iets over gehoord.
Ik weet niet of je het hier mag neer zetten, want heb helemaal geen profeit van het product aan de man te brengen. Gaat me er om dat je achteraf niet enorm veel spijt hebt, dat je geen blusmatriaal bij de hand hebt gehad Zal daarom alleen even een foto plaatsen en dan moeten jullie zelf maar uitzoeken hoe en wat.
Bluspoeder NOOIT doen trouwens en de gewone blusapparaten beginnen bij de 2 liter en zijn veel groter. En zoveel ruimte hebben we nu ook weer niet in onze busjes, in vergelijking met die Hymer!!
goh je hebt echt geluk gehad, dat je reukorgaan je tijdig heeft doen besluiten om toch even te gaan kijken!
Ik wilde hier even een tip geven, omdat ik een schuimblusser spuitbus heb en dit toch wel handig is, om ALTIJD in je bus te bewaren! Die spuitbus is niet al te groot, dus kunnen makkerlijk 2 mee want je weet het echt maar nooit. Ik kwam via wat zoeken toevallig op dit product uit en had er voor de tijd nog nooit iets over gehoord.
Ik weet niet of je het hier mag neer zetten, want heb helemaal geen profeit van het product aan de man te brengen. Gaat me er om dat je achteraf niet enorm veel spijt hebt, dat je geen blusmatriaal bij de hand hebt gehad Zal daarom alleen even een foto plaatsen en dan moeten jullie zelf maar uitzoeken hoe en wat.
Bluspoeder NOOIT doen trouwens en de gewone blusapparaten beginnen bij de 2 liter en zijn veel groter. En zoveel ruimte hebben we nu ook weer niet in onze busjes, in vergelijking met die Hymer!!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Goeie tip; ga ik ff bekijken.
Ik weet dat er ook kleinere sproeischuimblussers zijn die net zo groot zijn als het standaard poeder dingetje.
Kosten zijn helaas wel zo rond de €100,- maar toch.... Staat dat niet in verhouding tot de schade/ellende bij brand.
Besef af en toe niet goed hoeveel geluk ik heb gehad
Meen me te herinneren dat anderen met dezelfde soort slang zelfde problemen hadden
Kreeg het advies van Cartall-Rijsbergen om de benzine slangen om de 2-3 jaar te vervangen.
Tja je weet maar nooit wat er wordt bijgemend in de benzine.
Ik weet dat er ook kleinere sproeischuimblussers zijn die net zo groot zijn als het standaard poeder dingetje.
Kosten zijn helaas wel zo rond de €100,- maar toch.... Staat dat niet in verhouding tot de schade/ellende bij brand.
Besef af en toe niet goed hoeveel geluk ik heb gehad
Meen me te herinneren dat anderen met dezelfde soort slang zelfde problemen hadden
Kreeg het advies van Cartall-Rijsbergen om de benzine slangen om de 2-3 jaar te vervangen.
Tja je weet maar nooit wat er wordt bijgemend in de benzine.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Avonturen van de Briebelbus
Mazzel met je bus Marcel,de omvlochten slang had deze ook een productie datum??
Hij zat ook in het stuk van pomp naar de carburateur zeker?
Die voor je pomp zitten natuurlijk in het aanzuig gedeelte en zullen druppelen bij gestopte moter denk ik.
Die tussen je pomp en carburateur heeft een beetje druk te verduren.
Kijk op je nieuwe slang maar eens naar een datum dacht dat deze er op moet staan.
Mooi dat het zo is afgelopen.
En ja wat de blussers betreft,minimaal 3 kg en geen poeder.
Wanneer je een blusser koopt met minder inhoud blijft het zeuren met blussen.
Je hebt toch ook een Berlin interieur?deze hebben een beugel voor een blusser aan de bank gelijk bij je schuifdeur.
De mijne zit daar ook en past net met de hoogte.
Jan willem
Hij zat ook in het stuk van pomp naar de carburateur zeker?
Die voor je pomp zitten natuurlijk in het aanzuig gedeelte en zullen druppelen bij gestopte moter denk ik.
Die tussen je pomp en carburateur heeft een beetje druk te verduren.
Kijk op je nieuwe slang maar eens naar een datum dacht dat deze er op moet staan.
Mooi dat het zo is afgelopen.
En ja wat de blussers betreft,minimaal 3 kg en geen poeder.
Wanneer je een blusser koopt met minder inhoud blijft het zeuren met blussen.
Je hebt toch ook een Berlin interieur?deze hebben een beugel voor een blusser aan de bank gelijk bij je schuifdeur.
De mijne zit daar ook en past net met de hoogte.
Jan willem
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Ik ben nu overtuigd !!!!
bij mijn volgende motorproject ga k een rvs leiding maken waardoor ik nog maar drie keine stukjes slang nodig heb en waar ik nog slang nodig heb dan met zo min mogelijk knikken bevestigd kunnen worden.
Wellicht is er ook iets beter te koop dan benzine slang welke niet tegen alcohol kan? iets met teflon coating en dan rvs ommanteld zou ideaal zijn.
bij mijn volgende motorproject ga k een rvs leiding maken waardoor ik nog maar drie keine stukjes slang nodig heb en waar ik nog slang nodig heb dan met zo min mogelijk knikken bevestigd kunnen worden.
Wellicht is er ook iets beter te koop dan benzine slang welke niet tegen alcohol kan? iets met teflon coating en dan rvs ommanteld zou ideaal zijn.
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Avonturen van de Briebelbus
Ik ben nu overtuigd !!!!
bij mijn volgende motorproject ga k een rvs leiding maken waardoor ik nog maar drie keine stukjes slang nodig heb en waar ik nog slang nodig heb dan met zo min mogelijk knikken bevestigd kunnen worden.
Wellicht is er ook iets beter te koop dan benzine slang welke niet tegen alcohol kan? iets met teflon coating en dan rvs ommanteld zou ideaal zijn.
bij mijn volgende motorproject ga k een rvs leiding maken waardoor ik nog maar drie keine stukjes slang nodig heb en waar ik nog slang nodig heb dan met zo min mogelijk knikken bevestigd kunnen worden.
Wellicht is er ook iets beter te koop dan benzine slang welke niet tegen alcohol kan? iets met teflon coating en dan rvs ommanteld zou ideaal zijn.