Avonturen van de Briebelbus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
JRS
Gevorderde
Berichten: 526
Lid geworden op: di mar 08, 2011 22:39 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Groningen

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door JRS » zo mei 05, 2013 23:23 pm

Mooi verslag Marcel!
05-1971 Early Bay Westfalia

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Max » ma mei 06, 2013 9:33 am

Komt die truttenschudder van je nog naar het voorjaarsweekend? neem ik de LP's mee.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » ma mei 06, 2013 10:02 am

Ik ben preset 8-)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Max » do mei 09, 2013 20:40 pm

mooi dan zie ik je morgen of overmorgen.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bijna Brand in de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » do mei 09, 2013 22:46 pm

Tja, de titel is best heftig, maar helaas wel waar.

Als voorbereiding op de voorjaarsmeeting morgen was ik voornemens even met de Briebelbus naar de camping winkel te rijden om nog wat kleine dingetjes in te slaan.
Dus ik start de Briebel en rij de straat uit. Ik rook een beetje een benzine geur; maar zoals wij wel vaker zeggen: "Nieuwigheid" Maar de geur trok niet weg.Wat ik eigenlijk wel verwachtte, omdat ik alle benzine slangen een paar jaar geleden had vervangen. Ik was ongeveer een kilometer van huis en ik vertrouwde het niet. Dus ff snel een blik in de motor ruimte geworpen. De benzinegeur kwam me meteen tegemoet toen ik de klep opentrok.

Want wat ik daar zag was absoluut niet goed. Uit de slang vanaf de benzinepomp naar de carburateur sproeide gestaag een dun straaltje benzine. Ik sprintte naar voren en zette snel de motor af.

Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren, want als de motor goed warm is en die benzine erover heen blijft sproeien is brand natuurlijk niet ver weg. Dus slang eraf gehaald en even gecontroleerd. Helaas was het stuk reserve slang wat ik meehad te kort, die kon ik dus niet terplaatse vervangen.

Gelukkig was de Brandweer mijn redder in nood: Een oldtimer Brandweerwagen was even gestopt om assistentie te bieden. Omdat ook zij geen benzineslang bij zich hadden en mijn oude te ver heen was hadden we besloten dat ze mij die kilometer terug naar huis zouden slepen. En zo geschiedde:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En na een kort sleepritje was de Briebelbus weer veilig thuis. Een korte inspectie van de benzineslang leerde mij het volgende:

Afbeelding
Van buiten is er eigenlijk niets te zien door de omvlochten mantel

Afbeelding
Afbeelding
Samenknijpen van de slang laat meerdere scheurtjes zien.

Belangrijke mededeling: Gebruik voor de benzineslangen geen omvlochten slang. Die onttrekken het gevaar aan je gezicht.
Ben heel blij dat ik het snel in de gaten had, omdat ik afgelopen woensdag een zeer treurig schouwspel heb gezien:


Afbeelding
Afbeelding
Een moderne Hymer camper van +/-10jr zag ik in vlammen opgaan; oorzaak nog niet bekend. Maar zoals je ziet er blijft niets van over. En omdat je ook veel berichten lees over branden in T2's is het heel belangrijk dit soort dingen in de gaten te houden.

Moet toch maar snel een goede schuimblusser aanschaffen en zo'n automatische blusinstallatie voor de motor ruimte lijkt me ook geen gekke investering

Voor ik morgen naar Zeewolde afreis: Even langs de Cartall en nieuwe slang halen.
Tot de volgende update.
Groeten
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door mobiel70 » do mei 09, 2013 23:04 pm

Oei Marcel,

Da's wel even heel erg schrikken zeg! Gelukkig is jou niet overkomen wat er met die Hymer gebeurde! Wat die automatische blusinstallatie betreft: die dingen werken op temperatuur en treden meestal in werking als de temp boven de 78 graden of zo komt. Dat haal je niet in het motorhok, daar hebben we onlangs al een hele discussie over gehad hier op het forum. Maar een brandblusser aan boord? Da's wel een goede optie, dus die hangt dan ook in onze bus.
En die slang: ik heb ook een hekel aan dat soort slangen. Doe maar gewoon een gladde brandstofslang, kan je tenminste zien wat er gebeurt!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Baphi » do mei 09, 2013 23:08 pm

Gelukkig was je er op tijd bij en heb je goed gehandeld!! Effe schrikken maar uiteindelijk goed afgelopen!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » do mei 09, 2013 23:12 pm

Schrok idd ff, maar ben blij dat het nu gebeurde en niet als ik zeg maar een eind onderweg ben.
Zal meteen wat extra/reserve slang halen morgen.

Dus voor ik naar Zeewolde kom; eerst ff sleutelen 8-)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door fahtal » do mei 09, 2013 23:27 pm

leuk he, nieuwe slangen die oplossen.. er gaan er nog genoeg oplossen en afbranden met die nieuwe benzine
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » do mei 09, 2013 23:30 pm

Tja dat mag je stellen. Had hier idd al eens wat over gelezen. Ben wel benieuwd wat bijv BP door zijn Euro95 bijmengd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Jerommeke_Ohjajoh
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: za mei 19, 2012 23:43 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Fryslân

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Jerommeke_Ohjajoh » vr mei 10, 2013 11:03 am

Hallo Marcel en alle andere,

goh je hebt echt geluk gehad, dat je reukorgaan je tijdig heeft doen besluiten om toch even te gaan kijken!

Ik wilde hier even een tip geven, omdat ik een schuimblusser spuitbus heb en dit toch wel handig is, om ALTIJD in je bus te bewaren! Die spuitbus is niet al te groot, dus kunnen makkerlijk 2 mee want je weet het echt maar nooit. Ik kwam via wat zoeken toevallig op dit product uit en had er voor de tijd nog nooit iets over gehoord.

Ik weet niet of je het hier mag neer zetten, want heb helemaal geen profeit van het product aan de man te brengen. Gaat me er om dat je achteraf niet enorm veel spijt hebt, dat je geen blusmatriaal bij de hand hebt gehad :cry: Zal daarom alleen even een foto plaatsen en dan moeten jullie zelf maar uitzoeken hoe en wat.

Bluspoeder NOOIT doen trouwens en de gewone blusapparaten beginnen bij de 2 liter en zijn veel groter. En zoveel ruimte hebben we nu ook weer niet in onze busjes, in vergelijking met die Hymer!! ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » vr mei 10, 2013 11:08 am

Goeie tip; ga ik ff bekijken.
Ik weet dat er ook kleinere sproeischuimblussers zijn die net zo groot zijn als het standaard poeder dingetje.

Kosten zijn helaas wel zo rond de €100,- maar toch.... Staat dat niet in verhouding tot de schade/ellende bij brand.

Besef af en toe niet goed hoeveel geluk ik heb gehad :oops:

Meen me te herinneren dat anderen met dezelfde soort slang zelfde problemen hadden :?:

Kreeg het advies van Cartall-Rijsbergen om de benzine slangen om de 2-3 jaar te vervangen.

Tja je weet maar nooit wat er wordt bijgemend in de benzine.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door transporterT2 » vr mei 10, 2013 13:30 pm

Mazzel met je bus Marcel,de omvlochten slang had deze ook een productie datum??
Hij zat ook in het stuk van pomp naar de carburateur zeker?
Die voor je pomp zitten natuurlijk in het aanzuig gedeelte en zullen druppelen bij gestopte moter denk ik.
Die tussen je pomp en carburateur heeft een beetje druk te verduren.
Kijk op je nieuwe slang maar eens naar een datum dacht dat deze er op moet staan.
Mooi dat het zo is afgelopen.
En ja wat de blussers betreft,minimaal 3 kg en geen poeder.
Wanneer je een blusser koopt met minder inhoud blijft het zeuren met blussen.
Je hebt toch ook een Berlin interieur?deze hebben een beugel voor een blusser aan de bank gelijk bij je schuifdeur.
De mijne zit daar ook en past net met de hoogte.

Jan willem

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door gruns.lex » vr mei 10, 2013 14:26 pm

Ik ben nu overtuigd !!!!
bij mijn volgende motorproject ga k een rvs leiding maken waardoor ik nog maar drie keine stukjes slang nodig heb en waar ik nog slang nodig heb dan met zo min mogelijk knikken bevestigd kunnen worden.
Wellicht is er ook iets beter te koop dan benzine slang welke niet tegen alcohol kan? iets met teflon coating en dan rvs ommanteld zou ideaal zijn.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door gruns.lex » vr mei 10, 2013 14:26 pm

Ik ben nu overtuigd !!!!
bij mijn volgende motorproject ga k een rvs leiding maken waardoor ik nog maar drie keine stukjes slang nodig heb en waar ik nog slang nodig heb dan met zo min mogelijk knikken bevestigd kunnen worden.
Wellicht is er ook iets beter te koop dan benzine slang welke niet tegen alcohol kan? iets met teflon coating en dan rvs ommanteld zou ideaal zijn.

Plaats reactie