Avonturen van de Briebelbus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » za apr 29, 2023 16:25 pm

Afbeelding
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door fahtal » za apr 29, 2023 17:42 pm

Als dat buiten staat zou ik ook niet naar buiten durven...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » za apr 29, 2023 18:20 pm

Haha lol
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » zo mei 07, 2023 20:56 pm

Ff een snelle tussentijdse update: Gister gestart met het verwijderen van de oude tectylbende op de plek van de versnellingsbak. Ik dacht dat het verschrikkelijk aangetast was door roest.

voor.
Afbeelding

na
Afbeelding

Ik heb nog niet schoongemaakt om de restanten eraf te krijgen dat ga ik uiteraard nog doen Het valt mij eerlijk gezegd mee.

Ik heb de laatste weken ook al wat ander dingen aangepakt, daarover wil ik wat uitgebreider schrijven. Want alles heeft zo zijn verhaal nodig.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » ma jun 26, 2023 21:13 pm

Afgelopen weekend zijn wij naar het VW Busfestival in Hannover geweest.

Ik had begrepen dat dit festival vorig jaar had moeten plaats vinden, maar dat ze het een jaar uitgesteld hadden.

Toen ik dit vorig jaar hoorde had ik mij tot doel gesteld de bus weer rijdend te hebben, dus ik had op voorhand een camping ticket gekocht.

Hoe dichterbij de datum kwam, hoe meer ik mij realiseerde dat ik het nooit voor die tijd af kon krijgen en dus hebben we een AirBnB geboekt om zo het weekend mee te vieren.

Ik vond het best leuk om een aantal bijzondere modellen uit het VW museum te zien, zoals de T2 allrad en de T2 electric.

Daarnaast natuurlijk ook veel spijlbussen en een exemplaar van de Plattenwagen.

Ik vond het tof dat ook de Lego T2 schaal 1:1 er stond; die wilde ik altijd al een keer bewonderen.

Wat vond ik verder van het evenement? Best sfeerloos; de onderdelen markt was maar een 1/3 hal, met relatief weinig aanbieders. Ook buiten hadden ze het gezelliger kunnen opzetten.

Dan waren de campings over heel veel sub-terreinen verdeeld, daar heb ik een kort rondje overheen gelopen, mogelijk dat als ik met de bus was geweest dat de beleving anders was.

Vorig jaar ben ik naar Hessisch Oldendorf geweest, dat vond ik veel gezelliger.

Ik heb wel een paar onderdelen gescoord waarmee ik weer verder kan klussen.

Hierbij nog de foto’s van het evenement.


Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik wel heel vet vond was alle busjes die we op de heen en terugweg voorbij gingen.

Nu moet ik snel weer verder werken aan de bus, dat heeft ook alweer een paar weken stil gelegen.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » vr aug 04, 2023 16:47 pm

zoveel te vertellen, en na Busfestival in Hannover 1 zaterdag aan het klussen geweest. ben toen verder gegaan met gridstralen van mijn motorluikje. Het stralen is gelukt, was het niet dat het materiaal in straalketel klontert, dus de perslucht is nog te vochtig.

Ik denk er aan om er een extra ontvochtiger systeem voor aan te schaffen, maar ook dat kost weer E600,- waarvan ik niet weet of het wel resultaat heeft. Maar om even een uurtje naar een bedrijf te gaan waar ik het zelfde kan doen begint ook aardig in de papieren te lopen.

Vooralsnog is het motorluikje nu helemaal kaal, dus ik kan hem in de primer gaan zetten. Kijken of dat lukt.
Waarom kies ik er voor om eerst dat motorluikje te stralen? Omdat ik daarmee ook meteen kan zien hoe ik mijn verspuit moet instellen om goed te kunnen spuiten. Als dit lukt dan kan ik dat ook doen op mijn rug liggend in een moeilijke houding onder de bus.

Maar voor dat ik dat deel onder de bus ga spuiten, moet ik eerst de accubak repareren, want dan kan ik al het spuitwerk daar in 1x afronden.

Hierbij nog een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door mobiel70 » za aug 05, 2023 12:38 pm

Marcel, succes! Het komt een keer zover dat we jouw bus weer te zien krijgen! 😆
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » za aug 12, 2023 11:50 am

Vorige week zaterdag heb ik het achterklepje en die versnellingsbak ophanging in de grondverf gespoten.
Resultaat vind ik veel beloven. Wel grappig om te zien dat er op het klepje meer roest beschadiging te zien is na het spuiten dan bij blank metaal. De schade vind ik echter zo minimaal, dat ik er verder niets aan ga doen.

Volgende stap is om het klepje L90D te spuiten, maar dat ga ik niet nu meteen doen. Eerst op vakantie, dan is het plan om weer met de bus verder te gaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door mobiel70 » za aug 12, 2023 13:02 pm

Marcel, mooi werkman! Prettige vakantie!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Thijs84 » za aug 12, 2023 13:30 pm

Netjes kerel.. eerste stap is gezet. Fijne vakantie.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Tuinkabouter90 » ma aug 28, 2023 17:21 pm

Zolang de roest putjes aan de binnenkant zitten. Zou ik daar ook geen probleem van maken. 🤓

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » zo jan 14, 2024 16:52 pm

De vakantie is al lang weer voorbij. Om een beetje in de rondreis sfeer te blijven hadden we 3 AirBNB's geboekt in het zwarte woud. Maar met 3 personen ligt de auto al snel tot het dak vol.

We sliepen de eerste paar nachten in een blokhut, waarbij we wel stromend water hadden, maar ook een compost WC en een houtgestookte buitendouche. Ik had ontzettende zin om die douche te proberen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het aansteken van de kachel was nog wel even een dingetje, want wij hebben geen aansteker mee. En wat er in de blokhut lag werkte niet. Ook de lucifers die er lagen voor de houtkachel deed het niet.

Ik kijk regelmatig naar van die survival programma's op Discovery channel en in 1 van die programma's hadden ze een paar tampons in een rugzak. Die waren geweldig om vuur te maken zeiden ze. Ik had ook nog tampons in de rugzak, dus ik heb er 1 uitelkaar gehaald, een vogelnestje gemaakt in de stookruimte van de douche, daarna mijn vuursteen erbij en mijn zakmes en inderdaad met slechts een paar tikken had ik al een vuurtje.

Ik heb mooi een tijdje gestookt en op een gegeven moment zag ik dat de boiler op temperatuur was. Dit resulteerde in een heerlijke warme douche. Echt geweldig.

En uiteraard hebben we er ook mooie wandelingen gemaakt en veel natuur gezien.
Afbeelding

Afbeelding


De volgende stop was een etage van een berghuis gelegen aan de Schwarzwald Hochstrasse.

Afbeelding

Deze omgeving was echt prachtig, ik heb er een paar mooie weggetjes gevonden die ik dolgraag met de bus gereden zou hebben.

Ook zijn we een dagje naar Freiburg geweest.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had graag meer van die omgeving gezien, maar doordat we een slaap plek hadden op ongeveer 1 1/2 uur rijden is dat lastig, kortom deze omgeving komt op de lijst om nog eens te bezoeken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het was alweer tijd om een stuk terug naar huis te rijden. we hadden een nieuwe plek bedacht vlak bij Koblenz. Ik verwachtte er niet veel van, het was vooral bedoeld om daarna in 1x naar huis te kunnen rijden.

Afbeelding
Het huis wat we hadden was opzich wel ruim, maar ook aan een doorgaande weg in een dorp. met continue verkeer

We zijn uiteraard ook even gestopt bij de Moseltalbrucke

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar Koblenz was heel gaaf rond de plek waar de moezel in de Rijn stroomt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook het winkelgebied vlakbij dit punt was erg leuk om doorheen te lopen.

De volgende dag gingen we een tochtje maken met de auto langs de moezel en zijn we in Cochem geweest. Cochem kende ik al, want daar waren we 19 jaar geleden In 2004 ook geweest. Het weer viel er wat tegen, maar toch was het er gezellig druk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De omgeving van de moezel is prachtig en zal ook zeker nog een keer als startpunt van een vakantie gaan dienen. En met het bezoek aan Cochem kwam er ook zo'n beetje weer een eind aan onze vakantie.

Hier nog een paar foto's van interessante auto's die we onderweg zagen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik heb ontzettend van de vakantie genoten en dat ik meerdere plekken had aangehouden om heen te gaan bevalt mij uitstekend.
er was voor mij maar 1 ding dat er miste.. En dat miste ik heel erg...
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » zo jan 14, 2024 16:56 pm

Toen ik thuis kwam van de vakantie jeukte het om weer met de bus verder te gaan en dat deed ik dus ook.
Ik ben nog steeds bezig met de motor ruimte. En ik heb eens gekeken hoe de platen pasten tegen het dak van de motor ruimte.. Dit gaat perfect, de bedrading ga ik daar onderdoor laten voeren


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik probeer de boel zover voor te bereiden zodat ik de tankruimte, motor ruimte en de ruimte t/m de achteras te spuiten zodat ik daarna de boel rustig aan kan gaan terug plaatsen.


Afbeelding
Afbeelding
Dit is de accu plaat, je kan zien dat daar slechte stukken in zitten. Ik heb een (B-kwaliteit) donor plaat gekocht. Daar wil ik dit deel uit slijpen en de klem overzetten.

Om te testen wat er gebeurt heb ik een test stuk gepakt en ben ik gaan slijpen en lassen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kwam tot de conclusie dat mijn lassen niet helemaal lekker zijn, dus heb ik mijn schoonvader om hulp gevraagd. Hij deed een paar aanpassingen op mijn lasapparaat en kon daarna veel nettere lassen maken.

Echter... toen stond ik voor hetzelfde dilemma als eerder. Ik mag geen las/slijp werkzaamheden doen in de huurbox, in mijn eigen garage is de vloer niet vlak door een funderingsbalk. Samen met mijn schoonvader heb ik toen de knoop doorgehakt om eerst de vloer van mijn box klaar te maken zodat de bus daar kan staan.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is de funderingsbalk en zoals je kan zien is er een aardig hoogte verschil. De balk mag er niet uit ivm inzakkings gevaar. En dus hebben we bedacht deze balk af te zagen/slijpen tot hij onder het laagste tegel niveau valt en we er overheen kunnen gaan werken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beton storten is door de kosten helaas geen optie, dus heb ik gekozen om in de buurt grindtegels van 60x40 te verzamelen en deze dan te leggen. Deze wegen zo'n 20 kilo per stuk en door het grotere oppervlakte lijkt het mij prima voor de gewicht verdeling. Ik ga ze natuurlijk op z'n kop leggen om een gladde vloer te krijgen.

Afbeelding

De balk afzagen en het verzamelen van de tegels heb ik in oktober / november gedaan, maar daarna kwamen de feestdagen, drukte enz. Vorige week had ik de afweging gemaakt: ga ik naar het KWF, of ga ik aan het werk om met mijn bus verder te gaan? Ik koos het laatste.

Vorige week heb ik de stellingen, en kast leeg gemaakt en de apparatuur verplaatst om de vloer leeg te maken.

Afbeelding

En gister ben ik begonnen met de tegels af te voeren.

Afbeelding

Volgende week de laatste serie tegels afvoeren, dan de vloer egaliseren en met een trilapparaat aanstampen om vervolgens daarna de grindtegels erin te leggen. Zwaar werk waar ik niet naar uitkijk, maar de wetenschap dat ik daarna weer aan de bus kan werken zorgt ervoor dat ik me er doorheen sla.

Hoop binnenkort weer wat te posten.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Wilfred » zo jan 14, 2024 20:31 pm

Goed bezig Marcel. Lassen is iets wat je gewoon moet doen om er gevoel voor te krijgen en dan is het echt leuk werk.

tip: probeer je plaatwerk nauwkeuriger uit te slijpen. Je hebt nu echt een grote naad die je vol moet lassen. Dan heb je eerder last van gaten in je plaatwerk. Als je de stukken staal strak tegen elkaar hebt zitten, kun je veel meer hitte erin kwijt zonder door te branden.

Het is dan verstandig om exacte vormen uit te slijpen. Dus niet zo uit de losse pols een stukje wegslijpen, want dan is het lastig een passend vulstukje te maken. Als je een exacte vierkant uitgeslepen had, kon je daar veel makkelijker een passend stuk voor maken. Het liefst zo strak dat je hem er net in moet tikken met een hamer. Dan kan je echt makkelijker lassen.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » zo jan 14, 2024 20:44 pm

Tnx voor je advies Wilfred, in dit geval probeerde ik het stuk er weer in te lassen wat ij eruit gehald had; dus in principe enkel de zaagsnede; die is dan te breed. Als ik de garage klaar heb pak ik het weer op en ga ik weer lassen.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie