Chianti Red '71 Westfalia

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Humby
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 15:58 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hemiksem (België)

Re: Chianti Red '71 Westfalia

Bericht door Humby » do feb 07, 2013 19:28 pm

Super!

Ik krijg zo'n zin om terug te vertrekken!

Slapen de "klein mannen" vanboven in het dak?

Aircooled greetz,

Humby 8-)
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-25849.htm][IMG]http://www.vw-mplate.com/mplate2-25849.png[/IMG][/URL]

Gebruikersavatar
Bjorn78
Actief Lid
Berichten: 117
Lid geworden op: di jul 03, 2012 22:18 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Oudegem

Re: Chianti Red '71 Westfalia

Bericht door Bjorn78 » do feb 07, 2013 19:44 pm

Dat was de bedoeling maar midden in de nacht hebben de klein mannen besloten om bij ons te komen liggen, lekker warm bij mammie en pappie... haha. Moet wel zeggen dat het er s nachts goe koud was. Het was toen midden september en er stond een stevige wind. Waar gaat gij naartoe dit jaar?

Gebruikersavatar
Humby
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 15:58 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hemiksem (België)

Re: Chianti Red '71 Westfalia

Bericht door Humby » do feb 07, 2013 20:50 pm

We twijfelen nog tussen het Gardameer, de "bovenste kust" van Spanje (San Sebastian, Bilbao, Santander) en de N7 Route naar het zuiden van Frankrijk...

Er staat nog niets vast. Als t maar goei weer is en liefst met water om in te zwemmen! :)

Aircooled greetz,

Humby 8-)
Laatst gewijzigd door Humby op do feb 07, 2013 22:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-25849.htm][IMG]http://www.vw-mplate.com/mplate2-25849.png[/IMG][/URL]

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chianti Red '71 Westfalia

Bericht door Airtime » do feb 07, 2013 22:02 pm

Leuke foto's van de vakantie! Wij zaten net iets zuidelijker, bij Fecamp. 8-)

Ik krijg ook weer zin in vakantie! :)
Easy!

Gebruikersavatar
Bjorn78
Actief Lid
Berichten: 117
Lid geworden op: di jul 03, 2012 22:18 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Oudegem

Re: Chianti Red '71 Westfalia

Bericht door Bjorn78 » za mar 02, 2013 7:32 am

De laatste weken ben ik beziggeweest met de olielekken te herstellen van de motor en versnellingsbak. En het is daarbij wat verder gegaan dan alleen dichtingen. Bij het verwijderen van de koppen, kon ik deze eens goed opkuisen van alle aanslag alsook de kop van de zuigers. De kleppen zijn bewerkt met slijtpasta en daarna nieuwe klepveren geplaatst en ook de afstelboutjes zijn vervangen. Daarna heb ik de koppen uitgeliterd en zo de compressieverhouding uitgerekend. Ik kwam uit op 7,15 : 1. Volgens de handboek die ik gebruik zou dit 7,5 : 1 moeten zijn. De metalen ring die tussen carter en cilinders zitten heb ik er eens vantussen gelaten en dan nog eens de verhouding berekend, nu kwam ik uit op 7,68 : 1. Ik heb iemand van op het forum een PB gedaan wat hij het beste vond. En dus ben ik voor de 7,68 : 1 gegaan.
Alles terug in elkaar gestopt en de koppen met een moment van 2,5 kg m aangetrokken. (M8 stangen)
De kleppen goed afgesteld en verschillende keren gecontroleerd. Met de motor eruit gaat dit veel gemakkelijker. Voor de rest heb ik de oliekeerringen (vliegwiel en boite) vervangen, stoterstangpijpdichtingen en alle andere dichtingen zijn ook vervangen.
Het inbouwen ging ook heel goe zonder tegenslagen, en dan het grote moment.... starten!
Na een paar keer te starten was het blokje op gang, even laten draaien en de ontsteking al eens afgeregeld.
Daarna ben ik een testritje gaan doen om de motor op temperatuur te laten komen, daarna voor de zekerheid nog eens de ontsteking afgeregeld.
Ik rij er nu al een week mee rond en alles is goed met de motor. Draait heel soepel en trekt goed op zonder haperen. De olielekkage is ook goed hersteld.
Terwijl de motor eruit was heb ik ineens de schakelstanggeleidingen vervangen, de schakelstang maakte een vervelend geluid hiervoor.
Zo dat was het ongeveer, wat ik nu nog moet doen is de gaskabel vervangen. Ik heb gezien dat deze is beginnen uitrafelen.
Hier de fotokes van de werken: (bij 'compressie testen' staan er ook al wat foto's)

Nieuwe klepveren en afstelboutjes:

Afbeelding

tooltje gemaakt om koppen uit te literen:

Afbeelding

nieuwe dichtingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik ook nog ga monteren is een olie temperatuurmeter, dan heb ik toch wat zicht op eventuele problemen.

Gebruikersavatar
Bjorn78
Actief Lid
Berichten: 117
Lid geworden op: di jul 03, 2012 22:18 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Oudegem

Re: Chianti Red '71 Westfalia

Bericht door Bjorn78 » zo mei 12, 2013 12:07 pm

Terug een update van de bus:

Nieuwe banden rondom, Firestone Vanhawks 185 R14 C. Rijdt stukken beter dan de diagonaalbanden die er eerst onderstonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze week eindelijk een set bumper overriders gevonden, bij mij in de buurt dan nog en ook nog in hetzelfde kleur als mijn bumpers, in pastel wit. En ineens het reservewiel op de neus gehangen, want op de plaats van de reservewiel bak ga ik een kastje maken voor wat meer opbergruimte. Ik heb ook plannen om een Propex heater te installeren voor volgende winter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rubbers heb ik voorlopig nagemaakt in rubber van 6 mm dik. In afwachting van een set van op early bay.
Ondertussen is de koppeling + kabel ook vervangen.

Volgende maand zijn we van plan om terug een roadtrip richting Normandie te maken. En de maand erop rijden we naar Toscane met het busje... Kan niet wachten om te vertrekken!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Chianti Red '71 Westfalia

Bericht door jerupke » di mei 14, 2013 0:39 am

Genieten!!
Mooi extra die overriders...
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Bjorn78
Actief Lid
Berichten: 117
Lid geworden op: di jul 03, 2012 22:18 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Oudegem

Re: Chianti Red '71 Westfalia

Bericht door Bjorn78 » di mei 21, 2013 20:40 pm

Vandaag de overrider rubbers toegekregen van iemand op earlybay, snelle service en degelijke kwaliteit (en de helft vd prijs van wat je hier betaald) :D

Afbeelding

Plaats reactie