(Sl)ambulance
- sybolt
- Nieuweling
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo jun 10, 2012 8:46 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Rotjeknor
(Sl)ambulance
Goedemorgen!
Al een tijdje lees ik mee op dit forum, maar het leek me nu toch wel tijd om eens te kijken of ik gedisciplineerd genoeg ben mijn bezigheden aan de bus bij te houden. "De bus", dat is in dit geval een T2B (type 27) ambulance uit 1979, in gebruik als kampeerauto en bestelwagen.
Twee jaar geleden had ik een T3 een beetje slordig omgebouwd tot slaapbus, en daar zouden we mee op vakantie gaan. Een week of twee voor vertrek, mijn vriendin was al bezig gordijnen te maken voor de T3, kwam ik op MP deze T2B ambulance tegen die al een tijdje geen onderhoud meer had gehad, en al een jaar of 12 zomer en winter gebruikt werd, en buiten stond. Alles zat er nog bij, de duitse platen en papieren, brancard, draagstoel, zoeklamp, zwaailicht en sirenes.
Kon het toch niet laten even te mailen en een afspraak te maken, en -tot mijn verbazing- wilde de beste man wel ruilen. Een week voor de vakantie snel de brancard e.d. uit de bus geschroefd, een plateau gemaakt waar het IKEA-matras uit mijn T3 op kon en, om te zorgen dat hij bleef lopen, een poging gedaan de twee carbs af te stellen. Gelukkig waren de gordijntjes voor de T3 een beetje klein uitgevallen, die pasten dus prima in de T2. Ondanks dat de motor nog steeds niet helemaal lekker liep, toch twee weken een prima vakantie gehad, met fietsen en alle spullen in de bus.
Na thuiskomst toch eens wat meer aandacht aan de motor besteed. Na montage van nieuwe carburateurs, bougiekabels, verdeler, rotor, vacuümslangen en luchtfilter loopt de motor nu nog steeds zoals het hoort.
(Wordt vervolgd)
Al een tijdje lees ik mee op dit forum, maar het leek me nu toch wel tijd om eens te kijken of ik gedisciplineerd genoeg ben mijn bezigheden aan de bus bij te houden. "De bus", dat is in dit geval een T2B (type 27) ambulance uit 1979, in gebruik als kampeerauto en bestelwagen.
Twee jaar geleden had ik een T3 een beetje slordig omgebouwd tot slaapbus, en daar zouden we mee op vakantie gaan. Een week of twee voor vertrek, mijn vriendin was al bezig gordijnen te maken voor de T3, kwam ik op MP deze T2B ambulance tegen die al een tijdje geen onderhoud meer had gehad, en al een jaar of 12 zomer en winter gebruikt werd, en buiten stond. Alles zat er nog bij, de duitse platen en papieren, brancard, draagstoel, zoeklamp, zwaailicht en sirenes.
Kon het toch niet laten even te mailen en een afspraak te maken, en -tot mijn verbazing- wilde de beste man wel ruilen. Een week voor de vakantie snel de brancard e.d. uit de bus geschroefd, een plateau gemaakt waar het IKEA-matras uit mijn T3 op kon en, om te zorgen dat hij bleef lopen, een poging gedaan de twee carbs af te stellen. Gelukkig waren de gordijntjes voor de T3 een beetje klein uitgevallen, die pasten dus prima in de T2. Ondanks dat de motor nog steeds niet helemaal lekker liep, toch twee weken een prima vakantie gehad, met fietsen en alle spullen in de bus.
Na thuiskomst toch eens wat meer aandacht aan de motor besteed. Na montage van nieuwe carburateurs, bougiekabels, verdeler, rotor, vacuümslangen en luchtfilter loopt de motor nu nog steeds zoals het hoort.
(Wordt vervolgd)
Laatst gewijzigd door sybolt op wo sep 19, 2012 13:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- sybolt
- Nieuweling
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo jun 10, 2012 8:46 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Rotjeknor
Re: (Sl)ambulance
Sinds het "tijdelijk" ombouwen van het interieur twee jaar geleden met hele grote regelmaat nachten, weekendjes en korte vakanties in de bus doorgebracht, maar nooit iets gedaan om het interieur wat breder inzetbaar te maken. Ik vond het altijd ook een beetje zonde de originele betimmering eruit te slopen.
Maar toch dit voorjaar besloten de ambulance wat meer als camper in te richten. Ik ben er inmiddels wel over uit dat ik 'm nooit meer vrijwillig weg zal doen, en dan leek het me in de tussentijd maar het beste er optimaal van te kunnen genieten. Alles dus gedemonteerd zonder iets te beschadigen (aan bus èn aan interieur), nieuwe vloerbedekking gelegd, en via dit forum een redelijk geprijsde rock 'n' roll bank gekocht.
Na drie keer opnieuw de positie van de scharnieren veranderen (waarbij ik zoveel gaten in de houten onderbouw had gemaakt dat ik die maar helemaal vervangen heb), nieuwe bekleding voor de kussens en de conclusie dat ik net zo goed losse scharnieren had kunnen kopen, heb ik de bank nu zo staan dat hij lekker zit en ligt, en je genoeg hoofdruimte overhoudt. Vervolgens over de lengte achter de schuifdeur een lange meranti-houten kast met opbergvakjes gemaakt, en een losse aluminium kist uitgerust met gasstel en kookspullen. Zo kun je zowel binnen als buiten koken. De kist van binnen verstevigd zodat hij met een kussen ook als zitje dienst kan doen.
Wat fotootjes van hoe het nu is:
Iets anders wat ik graag gedaan wilde hebben is de bus iets verlagen, en ik vond de voorkant wel erg hoog staan ten opzichte van achter. Omdat ik mijn eigen laskwaliteiten toch net iets te weinig vertrouw, is de vooras voorzien van CSP rasterplaatjes door Volksprojects in Oud-Vossemeer. Hij staat achter één tandje verlaagd, en de rasterplaatjes zitten op ongeveer 1/3 van de hoogte. Het zou dus op termijn nog een stuk lager kunnen, maar voorlopig wil ik op de originele banden blijven rijden.
Het interieur is nog lang niet klaar, ik wil nog een opbergvak boven de ramen aan de bestuurderkant, waarschijnlijk over de hele lengte, en heb nog wat plannen voor een laag tafelblad wat je binnen en buiten kunt gebruiken.
Maar eerst is nu de buitenkant aan de beurt. In de 12 jaar bij de vorige eigenaar en laatste 2 bij mij zijn er een hoop kleine en grotere plekjes rondom gaan roesten. Voornamelijk steenslag, maar ook grotere slechte plekken, o.a. de rechter dog leg is gewoon slecht. Ik heb het meeste na aankoop wel in de Owatrol gezet, maar dat heeft toch geen blijvend effect, en je blijft het natuurlijk zien. De bedoeling is nu om eerst alle plekken eens kaal te maken om te kijken wat eronder zit, en waar nodig te lassen. Vervolgens in de RLS en primer. Ik ben er nog niet over uit wat ik dan wil. Helemaal spuiten is wel heel mooi (en even bewerkelijk en prijzig), maar ik vind het ook wel leuk dat hij eruit ziet als een auto van meer dan 30 jaar. Je ziet dat hij al een heel leven achter zich heeft, en dat heeft ook z'n charme vind ik.
In elk geval, eerst maar eens zorgen dat hij niet slechter wordt, en dan zien we weer verder. Respect voor de lezers die het tot hier volgehouden hebben, en ik hoop dat ik in de toekomst veel zal hebben aan de kennis die op dit forum aanwezig is, en waar mogelijk zelf te kunnen helpen bij problemen van anderen!
Maar toch dit voorjaar besloten de ambulance wat meer als camper in te richten. Ik ben er inmiddels wel over uit dat ik 'm nooit meer vrijwillig weg zal doen, en dan leek het me in de tussentijd maar het beste er optimaal van te kunnen genieten. Alles dus gedemonteerd zonder iets te beschadigen (aan bus èn aan interieur), nieuwe vloerbedekking gelegd, en via dit forum een redelijk geprijsde rock 'n' roll bank gekocht.
Na drie keer opnieuw de positie van de scharnieren veranderen (waarbij ik zoveel gaten in de houten onderbouw had gemaakt dat ik die maar helemaal vervangen heb), nieuwe bekleding voor de kussens en de conclusie dat ik net zo goed losse scharnieren had kunnen kopen, heb ik de bank nu zo staan dat hij lekker zit en ligt, en je genoeg hoofdruimte overhoudt. Vervolgens over de lengte achter de schuifdeur een lange meranti-houten kast met opbergvakjes gemaakt, en een losse aluminium kist uitgerust met gasstel en kookspullen. Zo kun je zowel binnen als buiten koken. De kist van binnen verstevigd zodat hij met een kussen ook als zitje dienst kan doen.
Wat fotootjes van hoe het nu is:
Iets anders wat ik graag gedaan wilde hebben is de bus iets verlagen, en ik vond de voorkant wel erg hoog staan ten opzichte van achter. Omdat ik mijn eigen laskwaliteiten toch net iets te weinig vertrouw, is de vooras voorzien van CSP rasterplaatjes door Volksprojects in Oud-Vossemeer. Hij staat achter één tandje verlaagd, en de rasterplaatjes zitten op ongeveer 1/3 van de hoogte. Het zou dus op termijn nog een stuk lager kunnen, maar voorlopig wil ik op de originele banden blijven rijden.
Het interieur is nog lang niet klaar, ik wil nog een opbergvak boven de ramen aan de bestuurderkant, waarschijnlijk over de hele lengte, en heb nog wat plannen voor een laag tafelblad wat je binnen en buiten kunt gebruiken.
Maar eerst is nu de buitenkant aan de beurt. In de 12 jaar bij de vorige eigenaar en laatste 2 bij mij zijn er een hoop kleine en grotere plekjes rondom gaan roesten. Voornamelijk steenslag, maar ook grotere slechte plekken, o.a. de rechter dog leg is gewoon slecht. Ik heb het meeste na aankoop wel in de Owatrol gezet, maar dat heeft toch geen blijvend effect, en je blijft het natuurlijk zien. De bedoeling is nu om eerst alle plekken eens kaal te maken om te kijken wat eronder zit, en waar nodig te lassen. Vervolgens in de RLS en primer. Ik ben er nog niet over uit wat ik dan wil. Helemaal spuiten is wel heel mooi (en even bewerkelijk en prijzig), maar ik vind het ook wel leuk dat hij eruit ziet als een auto van meer dan 30 jaar. Je ziet dat hij al een heel leven achter zich heeft, en dat heeft ook z'n charme vind ik.
In elk geval, eerst maar eens zorgen dat hij niet slechter wordt, en dan zien we weer verder. Respect voor de lezers die het tot hier volgehouden hebben, en ik hoop dat ik in de toekomst veel zal hebben aan de kennis die op dit forum aanwezig is, en waar mogelijk zelf te kunnen helpen bij problemen van anderen!
- sybolt
- Nieuweling
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo jun 10, 2012 8:46 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Rotjeknor
Re: (Sl)ambulance
Tot slot nog even een vakantiefotootje uit Tsjechië.
Laatst gewijzigd door sybolt op wo sep 19, 2012 13:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: (Sl)ambulance
Ben gek op hoedjes, alleen je foto's doen het niet allemaal.
Je linkt naar google mail ofzo
Je linkt naar google mail ofzo
- sybolt
- Nieuweling
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo jun 10, 2012 8:46 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Rotjeknor
Re: (Sl)ambulance
Lomax schreef:Ben gek op hoedjes, alleen je foto's doen het niet allemaal.
Je linkt naar google mail ofzo
Oeps, dat was niet zo handig inderdaad. Is het nu opgelost?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: (Sl)ambulance
Welkom! Ik zou de oude verf in ere houden.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: (Sl)ambulance
leuke bus hoor!
T2a in de resto : www.freewebs.com/vwt2a
Kustom, because stock sucks.......
Kustom, because stock sucks.......
Re: (Sl)ambulance
Leuke bus!
- buskabouter
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: di jan 02, 2007 17:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: grunn
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Haag/Scheveningen
Re: (Sl)ambulance
Gave bus hoor! Ik zou persoonlijk ook de oude looks houden. Blijft toch uniek!
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!
- los limbos
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Baarlo Limburg
Re: (Sl)ambulance
Welkom op 't forum, en looks zijn goed.
Mooi hoor zo'n "geleefde" bus
Mooi hoor zo'n "geleefde" bus
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;
- Novastar
- Actief Lid
- Berichten: 236
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 12:48 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Heythuysen
Re: (Sl)ambulance
Mooie bus, ziet er lekker geleefd uit.
Geniet ervan.
Geniet ervan.
- sybolt
- Nieuweling
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo jun 10, 2012 8:46 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Rotjeknor
Re: (Sl)ambulance
buskabouter schreef:Leuk zo'n Ambu
Zeker leuk! De jouwe ook trouwens... Waar komt die oorspronkelijk vandaan? En ik zie dat je het blauwe zwaailicht erop hebt, mag dat gewoon in Nederland?
Dank allemaal voor de leuke reacties! Ik vind het inderdaad ook leuk dat je ziet dat de bus geschiedenis heeft, dus de vale oranje streep en patina blijven. Er zijn alleen een hoop plekjes die aandacht vragen, daar ga ik eerst eens aan beginnen.
Re: (Sl)ambulance
sybolt schreef:En ik zie dat je het blauwe zwaailicht erop hebt, mag dat gewoon in Nederland?
Dat staat hier allemaal