KlaasJ. en het rode bus-project

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
KlaasJ.
Beginner
Berichten: 68
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 15:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door KlaasJ. » zo sep 09, 2012 22:25 pm

Hallo allemaal,

Ik ben Klaas en samen met mijn vrouw en zoon woonachtig in Dronrijp (tussen Leeuwarden en Franeker). Alweer jaren geleden zijn we op reis geweest en daar is de liefde voor VW busjes ontstaan. Zo'n surf bus, dat moest het worden. Een paar jaar na de reis hebben we een T3 westfalia gekocht, maar deze was erg roestig en hing van de kit en plamuur aan elkaar. Gelukkig konden we hier iemand anders mee blij maken. De wens om ooit een T2 te hebben bleef en via via kwam ik er erachter dat er een T2 al jaren onder een zeil stond te verpieteren op een boerenerf. Daarom de eigenaar gevraagd of we de bus over konden nemen en een paar maanden later was het zover. We waren de trotse eigenaar van een VW bus, met bijbehorend roest en mos ;).

Aangezien we destijds in verwachting waren, heb ik de bus eerst (zonder te poetsen :oops: ) in de stalling gezet. Een nieuwe accu erin, remmen los en ik kon hem zo in de stalling rijden. Prachtig, die techniek na zo lang stil staan!

Inmiddels, bijna twee jaar later, is het tijd om de bus serieus aan te pakken. Ik heb eigenlijk heel weinig ervaring met auto's en lassen etc., maar wil wel graag alles leren. Ik verwacht minimaal twee jaar bezig te zijn. Ik doe het liever rustig aan en dan wel direct goed. Het geld wat ik bespaar door het zelf te doen kan ik dan weer steken in onderdelen en goed gereedschap. Dit doe ik liever dan het uit te besteden, want dan ben je op de lange termijn veel meer geld kwijt en het is wel echt leuk om het zelf te kunnen.

We hebben hier wel over getwijfeld, want een echte vakman maakt het uiteindelijk wel heel mooi, maar door de tijd te nemen en te investeren in goede onderdelen en gereedschap kom ik vast een heel eind. Het einddoel is om hem weer te gaan gebruiken als camper met misschien een ander hefdak. Afgelopen vakantie zijn we ook met onze andere T2 op vakantie geweest (daarover in de toekomst meer) en dat is erg goed bevallen.

Kortom alle tips en adviezen zijn heel welkom!

Natuurlijk zeggen plaatjes meer dan een heel verhaal dus bij dezen!

Afbeelding
Buitenkant

Afbeelding
Zelfbouw interieur, erg netjes. Met watertank onder de bodem.

Afbeelding
Roest, onder voorruit.

Afbeelding
Meer roest

Afbeelding
nog meer roest

Afbeelding
Tsja, roest

Afbeelding
En interieur eruit!

Afbeelding
Telefoonaansluiting :?

De pluspunten van deze bus:
Origineel Nederlands en de vorige eigenaren zijn bekend. Daarnaast is dit de originele lak (senegal red) en is er, met enig voorbehoud voor mijn onkunde :wink: weinig geknoeid aan de bus.

Het nadeel is dat hij hier en daar best roestig is. Hier gaan we dus iets aan doen! Het plan is om de bus te demonteren en dan de roest aan te pakken. Daarnaast wil ik graag de onderdelen schoonmaken en de verroeste delen vervangen. Helaas kan ik niet naar de sleuteldag op 6 oktober, maar het plan is wel om in de toekomst naar dit soort dagen toe te gaan.

Groet,

Klaas

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door fahtal » zo sep 09, 2012 22:41 pm

Welkom!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door freddeblok » ma sep 10, 2012 7:58 am

Wees welkom hier.
Gaat helemaal goed komen met dat rode monster.
Ben het met je eens als je het doet dan meteen echt goed en dat kost tijd.

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door Ralph » ma sep 10, 2012 8:07 am

Prachtige bus, mooi interieur, gaaf hefdakje, goed plan. Dat gaat zeker goed komen.

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door Dubbel schuiver » ma sep 10, 2012 10:25 am

Welkom bij de club Klaas.

Sucses met de resto. Schroom niet om vragen te stellen. Je krijgt hier vrijwel altijd een antwoord.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door blokkever » ma sep 10, 2012 12:08 pm

Leuk project.
Volgens mij heb je wel een uniek exemplaar met zo'n vaste telefoonaansluiting in de bus, heb ik nog niet eerder gezien :lol:

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door Max » ma sep 10, 2012 12:08 pm

blokkever schreef:Leuk project.
Volgens mij heb je wel een uniek exemplaar met zo'n vaste telefoonaansluiting in de bus, heb ik nog niet eerder gezien :lol:


Dan heb je het bijbehorende verlengsnoer nog niet gezien....................................................... :mrgreen:
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door Stuif » ma sep 10, 2012 12:43 pm

Gave bus :D
Komt wel goed als het zo lees, en niet vergeten lid te worden van de club he (of misschien ben je dat al :wink: )
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
KlaasJ.
Beginner
Berichten: 68
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 15:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door KlaasJ. » ma sep 10, 2012 22:17 pm

Dank voor de reacties, donderdag kan ik weer met de bus bezig. Dus dan weer foto's. Ik zal ze trouwens croppen in het vervolg. Het duurt wel erg lang met de smartphone kwam ik achter. Zometeen even de m-code in het topic zetten.

@ Stuif, natuurlijk zijn we lid geworden. Inmiddels twee pano's verder. Leuk om te lezen en onze zoon vindt het prachtig ;).

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door Stuif » di sep 11, 2012 9:06 am

=D> =D> =D> =D> :D :wink:
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door jerupke » di sep 11, 2012 10:06 am

Welkom welkom,goed plan, maar reken ruim. De meeste grote projecten duren tussen 3 en 4 jaar.
Al moet ik ook wel weer toegeven dat de roest best meevalt. Goed, het zijn redelijk wat plekjes, maar de laadvloer ziet er nog best goed uit. (En meestal zie je daar juist de gevolgen van roestende (dwars-) balken en Kriksteunen.)

Leuke bus!
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
KlaasJ.
Beginner
Berichten: 68
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 15:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door KlaasJ. » zo sep 16, 2012 20:18 pm

Dit weekend weer wat tijd gehad om met de bus bezig. De remmen losgemaakt , het tandwiel om mee te verstellen zit (nog steeds) volledig vast. Daarnaast is het interieur er verder uit en zijn de ramen er nu uit.

Nog wat leuke vondsten, de originele sticker met de kleur, de stoelen die volledig roest vrij zijn en de originele handleiding (uitgave jan. 1977) lag nog in het dashboardkastje. Tot slot een fotorolletje, wat we natuurlijk gaan ontwikkelen. Ik hoop op oude foto's van de bus!

Natuurlijk nog wat foto's
Afbeelding

Afbeelding

De raamrand voor is eigenlijk volledig weg, ik zal eerst alle roest weghalen. Het zit toch wel een stuk naar beneden. Wat adviseren jullie, nieuw voorpaneel kopen of zelf maken?

Afbeelding

Binnenkant is nog helemaal goed!

Afbeelding

En de status tot zover, die merc die ernaast staat is van mijn broertje.

Al met al valt me de roest best mee, voor de korte termijn (het volgende weekend en daarna) het dashboard, de deuren en de motor.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door fahtal » zo sep 16, 2012 20:39 pm

voor je front paneel vraag is het handig om te weten of die onderaan ook rot is( dat water wat door dat gat is gegaan gaat ergens heen....)

en het binnen paneel van de raamrand kan ook krokant worden. dus nog even iets verder op onder zoek uit...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
KlaasJ.
Beginner
Berichten: 68
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 15:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door KlaasJ. » zo sep 16, 2012 20:49 pm

Ja, is inderdaad wel een beter plan. Onderkant van het paneel is niet krokant, onderin bij de instap zit een roestgat, daar zal dat water wel gebleven zijn. Toen ik hem ophaalde stond ie op twee lege banden scheef, dus ik denk dat dit de boosdoener daarvan is. Het binnenpaneel ga ik nog checken. Bedankt voor de reactie!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: KlaasJ. en het rode bus-project

Bericht door fahtal » zo sep 16, 2012 21:08 pm

Achter de kickboards op de bodem ook even kijken.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie