KlaasJ. en het rode bus-project
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
Beste plek om door te slijpen:
De raamstijlen
En daarna meten voor je gaat slijpen,
De andere bus meten.
Nog een keer meten,
En voor de zekerheid nog een keer alles na meten.
De voorkant, de zijkant en de achterkant meten.
En die maten opschrijven
Alle maten opschrijven
Dan beide bussen op exact dezelfe plek door slijpen
Dan na het slijpen en voor je gaat lassen weer meten
Beide bussen en.beide daken
Daarna vasthechten en
Weer meten
Daarna pas vastlassen als je zeker weet dat je ramen ed weer zouden moeten passen
Bij het vastlassen zorgen dat de stijlen alsnog niet gaan werken onder invloed van warmte
Dus blijven meten
Succes
De raamstijlen
En daarna meten voor je gaat slijpen,
De andere bus meten.
Nog een keer meten,
En voor de zekerheid nog een keer alles na meten.
De voorkant, de zijkant en de achterkant meten.
En die maten opschrijven
Alle maten opschrijven
Dan beide bussen op exact dezelfe plek door slijpen
Dan na het slijpen en voor je gaat lassen weer meten
Beide bussen en.beide daken
Daarna vasthechten en
Weer meten
Daarna pas vastlassen als je zeker weet dat je ramen ed weer zouden moeten passen
Bij het vastlassen zorgen dat de stijlen alsnog niet gaan werken onder invloed van warmte
Dus blijven meten
Succes
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
Dank voor de tips en het meedenken. Tsja meten, meten, meten. Logisch.
Ik neig nu wel meer naar de raamstijlen, heeft iemand ook foto's van de dwarsdoorsnede van de raamstijlen? Zo niet, dan kom ik het wel tegen
Ik neig nu wel meer naar de raamstijlen, heeft iemand ook foto's van de dwarsdoorsnede van de raamstijlen? Zo niet, dan kom ik het wel tegen

- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10001
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
kan je niet het dak van die gele bus vergelijken en er eenzelfde soort gat uit zagen 
Ik heb nog even gekeken of er iets over de maten in de westfalia manual staan, maar helaas.

Ik heb nog even gekeken of er iets over de maten in de westfalia manual staan, maar helaas.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
Gat eruit zagen kan, maar aan de weerszijden van de bus zit er in het westfalia een 'geul'. Volgens mij lukt het niet om deze erin te persen, maar deze geul zorgt natuurlijk wel voor een hoop stevigheid. Als ik foto's heb plaats ik ze wel even.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10001
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
KlaasJ. schreef:Gat eruit zagen kan, maar aan de weerszijden van de bus zit er in het westfalia een 'geul'. Volgens mij lukt het niet om deze erin te persen, maar deze geul zorgt natuurlijk wel voor een hoop stevigheid. Als ik foto's heb plaats ik ze wel even.
Over welke geul heb jij het dan

Zoals gezegd, ik heb een omgebouwde combi waar ik geen rare dingen aan kan ontdekken.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- creepenrietje
- Actief Lid
- Berichten: 479
- Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Burgum
- Contacteer:
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
Zelf een sparing maken wordt nooit gelijk en niet zo netjes als een bestaande sparing. Er zijn randen gezet die je zelf niet kunt zetten. Ik ben het er wel mee eens dat het hele dak omzetten een goede optie is. Dan ben je zeker dat de maat klopt en dat er geen scherpe randen aanzitten.
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
Turbo.d schreef:Over welke geul heb jij het dan![]()
Over deze...

Zoals aangegeven hij loopt aan beide kanten, van het begin tot het einde van de opening.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3104
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
het lijkt me toch stug dat zo'n gat niet netjes af te werken zou zijn. Het lijkt mij minstens net zoveel werk om een dak over te zetten, en daarbij komt nog dat de kans groot is dat je ergens wel een plek overhoudt waar je kan zien dat gelast is. Zoals het busje van Ronald39, wat ook niet op zijn mooist is nu. Het KAN wel, maar je KAN ook wel dat gat netjes afwerken. En trouwens, de grootte van het gat bepaal je zelf toch? Als je kids boven kunnen komen, is het toch prima?
Take the planet and make it spin your way
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10001
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
die geul kan idd wel wat extra stevigheid geven; het is overigens de eerste keer dat ik het zie.
Andere domme vraag enkel de "dakplaat" over zetten zodat de stijlen e.d. gewoon blijven zitten; dan kan je de lassen bijv afwerken in de dakgoot (zoals het origineel ook zit )
Andere domme vraag enkel de "dakplaat" over zetten zodat de stijlen e.d. gewoon blijven zitten; dan kan je de lassen bijv afwerken in de dakgoot (zoals het origineel ook zit )
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10858
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
die geul zit er bij mij ook in. hier kan de doorslaande regen mooi inkomen van je oude brakke tentdoek;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
Het andere dak zit er op! En het past allemaal tot op de milimeter nauwkeurig! De deuren, en de achterklep lijnen helemaal goed uit, kortom ik ben er heel blij mee.
Het grootste gedeelte van het vakwerk komt toe aan Remy van http://www.wink4x4.com/. Normaliter houden ze zich daar alleen maar bezig met toyota's en dan het heftiger werk van restauratie tot custom-made oplossingen, maar voor een dergelijk project wilde hij wel een uitzondering maken.
Hoe hebben we dit gedaan.
Stap 1:
Mallen maken (het ging mal). De mallen hebben we vervolgens met latjes strak tegen de rand passend gemaakt.

Stap 2:
Aftekenen en afplakken ductape.


Stap 3:
Doorslijpen
De stijlen aan de zijkant hebben gedaan door een u profiel balk met lijmklemmen eraan vast te zetten. Bij de oortjes ervoor gekozen om de plaat aan de binnenkant er uit te halen.
Stap 4:
Het dak op de andere bus! Hebben we ineens ook two tone

Stap 5:
Passend makend, door hier en daar nog wat af te halen.

Stap 6:
Vastlassen


Stap 7:
Deuren en ramen passen, bleek dat 1 stijl nog even los moest.
Maar uiteindelijk!



Stap 8:
Aflassen, moet nog gebeuren. Doen we de volgende keer.
Zoals aangegeven past alles helemaal precies, en sluiten de klep en de schuifdeuren allemaal mooi aan.
Het grootste gedeelte van het vakwerk komt toe aan Remy van http://www.wink4x4.com/. Normaliter houden ze zich daar alleen maar bezig met toyota's en dan het heftiger werk van restauratie tot custom-made oplossingen, maar voor een dergelijk project wilde hij wel een uitzondering maken.
Hoe hebben we dit gedaan.
Stap 1:
Mallen maken (het ging mal). De mallen hebben we vervolgens met latjes strak tegen de rand passend gemaakt.

Stap 2:
Aftekenen en afplakken ductape.


Stap 3:
Doorslijpen
De stijlen aan de zijkant hebben gedaan door een u profiel balk met lijmklemmen eraan vast te zetten. Bij de oortjes ervoor gekozen om de plaat aan de binnenkant er uit te halen.
Stap 4:
Het dak op de andere bus! Hebben we ineens ook two tone


Stap 5:
Passend makend, door hier en daar nog wat af te halen.

Stap 6:
Vastlassen


Stap 7:
Deuren en ramen passen, bleek dat 1 stijl nog even los moest.
Maar uiteindelijk!



Stap 8:
Aflassen, moet nog gebeuren. Doen we de volgende keer.
Zoals aangegeven past alles helemaal precies, en sluiten de klep en de schuifdeuren allemaal mooi aan.
- creepenrietje
- Actief Lid
- Berichten: 479
- Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Burgum
- Contacteer:
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
Wauw dat is vakwerk, daar heb ik wel respect voor!!!
Goed idee van die mallen en het direkt passen van deuren en voorraam.
Ik zou zeggen: vooral doorgaan!!
Goed idee van die mallen en het direkt passen van deuren en voorraam.
Ik zou zeggen: vooral doorgaan!!
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10858
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
Goed aangepakt! Ga je de andere nog compleet maken?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
RESPECT!
gaat wel goed komen zo te zien. geloof niet dat ik dat zou durven....

- creepenrietje
- Actief Lid
- Berichten: 479
- Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Burgum
- Contacteer:
Re: KlaasJ. en het rode bus-project
fahtal schreef:Goed aangepakt! Ga je de andere nog compleet maken?
Ja, het rode dak weer op de cabrio, kan die ook weer een 2e leven beginnen (of 3e of 4e of....)
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be