Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Rykers » do jul 26, 2012 15:20 pm

Vorige week vrijdag de bus alweer op kunnen halen. Doet het weer prima het ritje van Goor naar Hellendoorn. Hopelijk de rit naar huis morgen net zo goed.

Voordeel na de reparatie is wel dat het schurende geluid van de bak in z'n vrij nu ook weg is. Waarschlijk was dat het lager :?

Nu de bus er weer is ook maar eens wat foto's getrokken van het (gedeeltelijk) nieuwe intereur waar ik voor de vakantie hard aan heb gewerkt.

Hier een overzicht. Alle bekleding is nieuw en de kastjes rechts. Links zijn de kastjes nog oud. De tafelpoot had ik vorig jaar al geplaatst.

Afbeelding

De doorloop ziet er nu zo uit met blusmiddelen en kruidenlaatje aan het 'keukenblok':

Afbeelding

Het rechterkastje is het 'keukenblok'. Groot woord voor een klein kastje met alleen koelkast en fornuis. Water gebruiken we een jerrycan voor.

Afbeelding

Wel nu de luxe van een 50 liter koelkast (oude 40 liter scheurde de koelleiding bij het inbouwen net voor de vakantie. Als iemand een reparatie adres heeft houdt ik mij aanbevolen).

Afbeelding

Ook maar een bestekla gebouwd:
Afbeelding

En een andere luxe, doordat we geen water hebben, hebben we plaats voor een 3-pits gasfornuis.

Afbeelding

De gastank staat in de kast aan de andere kant op een draaischijf zodat deze makkelijk aan en af te koppelen is. Ik rij niet graag met gas aangesloten.

Afbeelding

Kastje daarnaast heeft nog wat bergruimte (al Tara haar kleren pasten er nu nog in. Zal in de toekomst wel lastiger worden ;))

Afbeelding

En achter de leuning van deze bank zit alle elektra (nog niet helemaal afgekregen voor de vakantie, dus wordt nog netter). Door een ongelukje met een steeksleutel en de accupolen (haastige spoed is nooit goed), nu een nieuwe AGM accu van 120 aH en een Ctek MXS10 lader.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Baphi » do jul 26, 2012 15:27 pm

Mooi werk, Rick (toch?). Ziet er allemaal degelijk en netjes uit hoor!!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Rykers » do jul 26, 2012 21:33 pm

Rsultaat is zeker niet onaardig :)

Wel is het flink wat werk om die formica goed en netjes te krijgen. Ik had één plaat die machinaal verlijmd was op 15 mm populieren multiplex. Die zit bijna geheel in deze kastjes.

Om de randen netjes te krijgen was het zoeken wat zaagblad betreft. Eerst mijn standaard cirkelzaagblad gebruikt met tape, dat gaf toch rafels. Daarna een 100 tands Piranha blad van de bouwmarkt. Eerst zaagsnede fantastisch, tweede al rafelig. ach, wat wil je voor 17 euro :lol:

Daarna maar een Mafell Trespa zaagblad gekocht, en dat ging prima. Randjes is ook akelig veel werk, uiteindelijk op de volgende werkwijze uitgekomen: ruim knippen met de schaar, dan lijmen en koud persen. Grove overmaat afsnijden met diamant zaagblad van de Dremel, dan de rest wat verder wegschuren met schuurband op de Dremel. Hier zit het venijn dat je af en toe net wat te ver schuurt. Als laatste de rest met een schuurpapiertje.

Zitten dus heel wat uurtjes in deze kastjes. Desondanks wil ik de rest van het interieur ook zo gaan maken. HEt zware MDF eruit en dit lichte en sterke materiaal erin. Ook ziet het er wel veel mooier uit, licht eiken ipv creme verf.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Briebelbus » do jul 26, 2012 21:36 pm

Stom van me dat ik met hippiefestival niet ff ben komen kijken Rick. Ben best benieuwd naar wat je er van gemaakt heb. Helemaal als ik nu lees hoeveel werk het was.

Hoe verloopt de vakantie verder :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Rykers » do jul 26, 2012 22:11 pm

De vakantie hebben we de laatste twee weken doorgebracht in een huisje op Hof van Salland. Tara heeft het wel naar haar zin gehad en daar ging het natuurlijk ook om. Volgend jaar weer een nieuwe poging met de bus.

Op meetings komen er vast nog wel gelegenheden om mijn klusnijverheid te bewonderen :lol:

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Rykers » wo jun 19, 2013 17:42 pm

Nooit verwacht dat je hefdak los kon schieten door een rukwind. Inmiddels weten we wel anders. Tara die lekker lag te slapen zei alleen 'boem' . Dus bij haar viel de schrik wel mee. Bij ons wat minder.

Gelukkig is de schade beperkt tot omgebogen bevestigingbeugels en een gescheurd stukje hor. Met een extra touwtje om de rubber haken en beugels de vakantie toch maar begonnen. Het onheil hadden we al bij de afslag zevenhuizen van de a12. Nog geen 10 km van huis.

Dus iedereen met een zij scharnierend dak is hierbij gewaarschuwd voor oude bevestigingen en sterke zijwind

Gebruikersavatar
Sjupergrover
Actief Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Under the carport
Contacteer:

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Sjupergrover » do jun 20, 2013 8:46 am

Toevallig afgelopen zaterdag?? Het was ook wel bar en boos.... ik ben al vrij snel weer van de snelweg af gegaan, ik had 2,5 rijbaan nodig om de bus in bedwang te houden ...
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Wilfred » do jun 20, 2013 8:53 am

Wat heb je echt een super gaaf en net interieur gemaakt! Ziet er echt heel goed uit!
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Rykers » ma jun 24, 2013 17:43 pm

Sjupergrover schreef:Toevallig afgelopen zaterdag?? Het was ook wel bar en boos.... ik ben al vrij snel weer van de snelweg af gegaan, ik had 2,5 rijbaan nodig om de bus in bedwang te houden ...


Dan valt mijn stuurgedrag van mijn bus nog wel mee, op 1 rijbaan houden lukte wel, alhoewel ik wel ruim onder de maximum snelheid reed.
Wilfred schreef:Wat heb je echt een super gaaf en net interieur gemaakt! Ziet er echt heel goed uit!



Thnx! :) Is nog wel een half interieur, de rest moet nog volgen als ik weer wat tijd over heb.

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Rykers » vr nov 15, 2013 12:00 pm

Nu te koop :cry:

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Baphi » ma nov 18, 2013 21:04 pm

Huh????
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door mobiel70 » ma nov 18, 2013 22:20 pm

Ja,
Huh????
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Rykers » di nov 19, 2013 9:47 am

Soms kom je op een moment in je leven waarin je keuzes moet maken. Ook al hebben wij altijd gezegd de bus gaat nooit weg, 'zeg nooit nooit' gaat hier toch ook op.

De afgelopen 2 jaren zijn we met onze dochter met de bus op pad geweest, maar het vakantie vieren met z'n 3-en was toch minder praktisch voor ons dan met z'n 2-en. We houden erg van rond trekken, dagje of 3-4 op een camping staan en dan weer verder. Nu we gezien de benodigde ruimte een bustent altijd wel nodig hebben (mede omdat onze dochter (nog) niet in het dak durft te slapen), zijn we erg veel tijd kwijt met opbouwen en afbreken.

Daarom hebben we nu na heel lang twijfelen de keuze gemaakt om een snel opzetbare vouwwagen aan te schaffen.

Ook nog gedacht om de bus er naast te houden en de laatste dingen die nog gedaan moeten worden de komende jaren uit te voeren. Echter de bus zal dan waarschijnlijk weinig tot niet gebruikt worden en dat vinden we ook zonde.

Daarom dus de erg moeilijke knoop doorgehakt en toch maar verkopen zodat iemand anders de komende jaren van de bus kan genieten.

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door Gliset » di nov 19, 2013 9:56 am

Rykers schreef:Soms kom je op een moment in je leven waarin je keuzes moet maken. Ook al hebben wij altijd gezegd de bus gaat nooit weg, 'zeg nooit nooit' gaat hier toch ook op.

De afgelopen 2 jaren zijn we met onze dochter met de bus op pad geweest, maar het vakantie vieren met z'n 3-en was toch minder praktisch voor ons dan met z'n 2-en. We houden erg van rond trekken, dagje of 3-4 op een camping staan en dan weer verder. Nu we gezien de benodigde ruimte een bustent altijd wel nodig hebben (mede omdat onze dochter (nog) niet in het dak durft te slapen), zijn we erg veel tijd kwijt met opbouwen en afbreken.

Daarom hebben we nu na heel lang twijfelen de keuze gemaakt om een snel opzetbare vouwwagen aan te schaffen.

Ook nog gedacht om de bus er naast te houden en de laatste dingen die nog gedaan moeten worden de komende jaren uit te voeren. Echter de bus zal dan waarschijnlijk weinig tot niet gebruikt worden en dat vinden we ook zonde.

Daarom dus de erg moeilijke knoop doorgehakt en toch maar verkopen zodat iemand anders de komende jaren van de bus kan genieten.


Hoe begrijpelijk ook, ik kan maar een ding zeggen: NIET DOEN, krijg je spijt van! Toen onze oudste een jaar was hebben wij ook onze 2e bus verkocht. Kamperen met de kleine man bleek een stuk lastiger te zijn dan met z'n tweetjes. Nog geen twee jaar later (en een flinke berg extra geld) hadden we toch weer een bus gekocht. En nu merken we ieder jaar dat het makkelijker wordt om te trekken met de bus en onze beide jongens (6 en 10 inmiddels). Afgelopen jaar hebben we zelfs maar één keer de tent opgezet, terwijl we de eerste jaren iedere dag de tent opzetten... En ook al worden de afstanden nu ook groter, de jongens doen niets liever dan vakantie VIEREN in de bus :mrgreen:

Maar goed, het is jullie keuze natuurlijk... Succes met de verkoop!
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Rykers' 1976 Viking Spacemaker

Bericht door blokkever » di nov 19, 2013 11:53 am

Als je dan toch met een vouwwagen op pad wilt, waarom niet samen met de bus?
Nog makkelijker is een kleine caravan achter de bus, zo gaan wij ook met twee volwassenen en drie kinderen op vakantie met onze bus (en caravan).
Als we op doorreis zijn kun je de combinatie zo op een camping of camperplaats neerzetten en de volgende dag verder reizen.
Kortom, ik zou ook nog even goed nadenken voor je je bus ech gaat verkopen, maar misschien heb je dat ook al gedaan en kan ik niets anders doen dan je succes te wensen met de verkoop ;)

Plaats reactie