Kiruna

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kiruna
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: ma okt 23, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Stiens

Kiruna

Bericht door Kiruna » wo mar 21, 2007 4:27 am

Goed :D, het begin van onze bus:

Eigelijk moet ik al eerder beginnen. Voor de aanschaf van onze bus (gedoopt tot Kiruna) had ik zelf een oude T3 welke altijd als taxibus heeft gefungeerd bij de boot naar de eilanden. Hij was heel mooi, 2 kleuren blauw en 9 personen. Ik studeerde toen nog en ben met deze bus een maand naar Italie en zuid-frankrijk gegaan. Echt lekker, racefietsje mee en rijde maar.
Toen ik terug kwam heb ik de achterste ruimte dicht gemaakt om een grijs kenteken te krijgen, dit lukte maar na die regeltjes werd ie weer geel omdat ik geen bedrijf ben. (althans niet volgens hun, :D)
Hij begon wat klachten te krijgen en we zijn nog een keer nu samen naar italie-frankrijk gegaan en daarna was het niet haalbaar om de bus te houden. Uiteindelijk is hij opgehaald door iemand uit groningen die nog zon bus had en van twee een maakte, prima :arrow: DONORbus.
Wel hadden lize en ik nu zoiets, vw bus rijden is echt geweldig! De volgende stap was uiteraard een t2.

We waren al een tijdje aan het kijken op internet en in boekjes van de buurman, (autoboekjes!). En hebben ooit eens een keer in Eindhoven een rit gemaakt in een bus waar een t3 motor in wel leuk maar toch te duur en niet origineel. Vooral dat laatste vonden we erg belangrijk. Niet dat we zwemmen in het geld maar origineel is toch mooier en makkelijker om terug te vinden. Want ik heb helemaal geen ervaring met techniek. Heb nog nooit gesleuteld aan een brommer of auto. Alleen mijn eigen racefiets in elkaar gezet en lekker logisch nadenken vond ik voldoende. ( :idea: gelukkig dat er een forum is!)

Zo reageerde we in augustus vorig jaar op een bus die via marktplaats te koop was in groningen. We zijn hier nog op een donderdagavond om 22.30 wezen kijken en om 02.00 waren we weer thuis. Wel na een proefrit gemaakt te hebben en er eigelijk al van overtuigd waren dat we deze gewoon moesten doen.
Gebasseerd op.....?
Deze man die importeerden meerdere bussen vanuit noord zweden naar nederland, knapten ze daar op en verkocht ze. Deze bus dus ook maar hiermee wilde hij eigelijk naar het WK in duitsland. Vandaar dat hij knal oranje is gespoten.

Ik heb m de volgende dag meteen gebeld zoals we afgesproken hadden en we waren trotse eigenaar van een T2b! Op mijn 28e verjaardag (toevallig die zondag) hebben we de bus opgehaald en zijn terug gereden naar Stiens. Maandag overgeschreven en het hobbyen kon beginnen.

....op de terugweg vanuit leeuwarden naar stiens reed lize achter mij en zette mij langs de kant, ik verloor liters benzine (de vulslang achteraf)maar helemaal in de stres, wat nu doorrijden, terugbrengen of......
We zijn doorgereden en ben rustig gaan kijken hoe dit in elkaar zat.

Hier begon eigelijk het sleutelen van mij! Nu een half jaar later heb ik een hoop schoongemaakt en heel wat dingetjes vervangen. In de motorruimte ligt een platte 1800cc en is nog origineel. Wat ook wel leuk is is dat er nog een stikker op het achterraam zit met de zweedse garagehouder. Welke ik heb aangeschreven om te kijken of er nog gegevens van de bus waren.
Hieruit is gekomen dat de bus altijd in de bosbouw heeft gereden als gemeente bus, en goed werd onderhouden, HIIIII HAAAA!

Nou veel werk, meer opzoeken en proberen dan echt veranderen maar wel erg leerzaam. Afgelopen zaterdag naar een garage gesleept omdat ik de rem er niet meer goed op kreeg en omdat hij m even helemaal moest nakijken, dingen die ik gedaan heb en of ie nu wel veilig is.
De garagehouder complimenteerde mij met 3 dingen:
1 de keuze van de T2
2 de staat van deze T2
3 mijn eigen werk, wel konden kleine dingetjes beter maar het zag er netjes uit. (zelf soms niet te vreden :( )

Ik heb een deadline gesteld op april, dan willen we graag de ronde van vlaanderen fietsen en dan met de bus erheen...... En natuurlijk mooi optijd voor het 60 jarige feest in Walibi.
Volgens mij gaat het wel lukken. Er zijn nog wat dingetjes (helaas kosten kleine dingen het meeste tijd.....) maar het gaat lukken. Vandaag voor de tweede keer gereden,.....zo'n gaaf gevoel!!

(binnenkort komt er even een fototje bij)
Op mijn live space staan ook fotos onder het kopje "de Bus": http://T2kiruna.spaces.live.com

Lize en ik willen jullie nu al allemaal bedanken voor jullie hulp en tips die we het afgelopen half jaar al hebben gekregen. Mocht ik ook al iets weten dan zal ik mijn kennis delen, :wink:.
En misschien tot op een meeting!

Vriendelijke groeten, Kiruna
(Edsart en Lize)
"bussa kommer strax"
('74 Swedish Beauty)

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » wo mar 21, 2007 7:40 am

Leuk verhaal zeg!

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Kiruna

Bericht door Max » wo mar 21, 2007 7:47 am

Kiruna schreef:Zo reageerde we in augustus vorig jaar op een bus die via marktplaats te koop was in groningen. We zijn hier nog op een donderdagavond om 22.30 wezen kijken en om 02.00 waren we weer thuis. Wel na een proefrit gemaakt te hebben en er eigelijk al van overtuigd waren dat we deze gewoon moesten doen.
Gebasseerd op.....?
Duidelijk gevalletje van T2eritis, helaas ongenezelijk (ben zelf ook zo besmet :wink: :lol: )
Kenmerken zijn dat bij het zien van een T2 (of onderdelen hiervoor) elk gezond verstand het spontaan laat afweten en plaats maakt voor impulsief handelen. (Join the club :lol: :lol: )
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
buskabouter
Luchtgekoeld
Berichten: 1291
Lid geworden op: di jan 02, 2007 17:20 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: grunn

Bericht door buskabouter » wo mar 21, 2007 22:45 pm

frieser schreef:Hee! weer een Fries erbij!
Gefeliciteerd met je zweedse bus ut Grunn :D

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » do mar 22, 2007 14:02 pm

Aloha, Welkom hier!!

Tja die kleine dingen nemen inderdaad de meeste tijd in beslag :? (ik weet er alles van) Tot op Walibi!

Gebruikersavatar
Kiruna
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: ma okt 23, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Stiens

Bericht door Kiruna » vr mar 23, 2007 22:30 pm

Hier even een van mijn laatste fotos. Morgen olie verversen en dan het weekend lekker rijden.

Afbeelding
"bussa kommer strax"
('74 Swedish Beauty)

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » wo mei 09, 2007 23:47 pm

Kiruna schreef:Hier even een van mijn laatste fotos. Morgen olie verversen en dan het weekend lekker rijden.

Afbeelding
sorry
kheb je op 60jaarbus wel gesproken
maar heb geen tijd meer gemaakt om je
bus te bekijken
onderdelen nodig? PB maar!

Plaats reactie