TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
creepenrietje
Actief Lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door creepenrietje » ma jun 10, 2013 21:13 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bus ook even gepas met cup 3 velgen...helaas de verkeerde et maat, dan moest ik werken met spacers en daar houd ik niet van
Afbeelding

het nieuwe sleutelen...
Afbeelding
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be

Gebruikersavatar
creepenrietje
Actief Lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door creepenrietje » ma jun 10, 2013 21:36 pm

Ook bij wijze van finishing touch ook de dashboard verlichting maar even VW blauw gemaakt..
Afbeelding

Afbeelding
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door Dubbel schuiver » di jun 11, 2013 15:48 pm

Hee dat ziet er goed uit.

De bus zal nog wel iets zuiniger worden, zeker rond de 110 km/uur. De vw diesels die zijn zelflerend. Inspuiting en dergelijke zal nog iets beter afgeregled worden door de computer.

Met die cupwielen wel helemaal top hoor. Zeker die kleur in combi met de bus.

Have fun met cruisen.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
bvdhaar
Beginner
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jun 21, 2006 12:28 pm
Locatie: barneveld
Contacteer:

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door bvdhaar » wo jun 12, 2013 8:15 am

hoi,
Wat is je toeren tal als je 120 km per uur rijd , daar ben ik wel benieuwd naar met deze bak.

En heb je de startmotor nu wel of niet met zon tussenplaatje een slagje gedraaid of aangepast?

groet bert.
Liever gelast dan geleased.
, kever 1954 1970 1971 1972
t2a blauw wit 1971
t2a/b rood 1972

Gebruikersavatar
creepenrietje
Actief Lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door creepenrietje » zo jun 16, 2013 22:59 pm

bvdhaar schreef:hoi,
Wat is je toeren tal als je 120 km per uur rijd , daar ben ik wel benieuwd naar met deze bak.

En heb je de startmotor nu wel of niet met zon tussenplaatje een slagje gedraaid of aangepast?

groet bert.


Heb nog geen toerenteller met W aansluiting gevonden, weet wel dat het rond de 2600 bij 90 is.

De bus rijdt FANTASTISCH, afgelopen weekend Wanroij op en neer gereden, terug met halfgas reden we 120 continue, en inhalen? even gas bij en hij sringt vooruit!! ben benieuwd hoe hij volgas loopt, maar dat durf ik nog niet aan. Hij lekt nog iets bij de intercoolerbuizen (vooral olie) en daarom ga ik deze nu van RVS maken.
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be

Gebruikersavatar
creepenrietje
Actief Lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door creepenrietje » zo jun 16, 2013 23:04 pm

Verder moet ik nog iets bedenken op de warmte onder de bus, de koeling is perfect maar de warmte komt door de openingen in de bodem in het keukenkastje uit waardoor alles wat hierin staat tamelijk warm wordt... ik heb er aan gedacht om een type 4 kachel ventilator (die in de motorruimte de lucht door de kachelpotten blaast) over de radiateur te laten blazen waardoor de warme lucht wordt afgevoerd. Maar misschien heeft iemand anders hier nog een goede oplossing voor
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door Dubbel schuiver » wo jun 19, 2013 11:39 am

Die ventilator van een type 4 heeft weinig opbrengst.

Ik denk dat je beter een ventilator van een watergekoelde moterfiets (of misschien een brommer als die ze ook hebben) kan plaatsen.

Dit dan in combinatie met een soort van scoop zodat de lucht afgevoerd wordt.
Een evt hitteschild onder de bus zou je kunnen maken van aluminium met van de ribbels. Zoals ook gebruikt wordt op de afdekbladen van caravanspoelbakken en kookplaatjes.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
creepenrietje
Actief Lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door creepenrietje » wo aug 07, 2013 22:22 pm

Zo, weer even tijd voor een update!

De vakantie zit er weer op en wat hebben we genoten van de TDI!!!

Vlak voor de vakantie nog flinke problemen gehad met de intercooler buizen.
Deze sprongen ondanks goede klemmen steeds los. De oorzaak hiervan was een olie lekkende turbo waardoor er veel (hete) olie in de buizen kwam waardoor de rubber koppeling buizen onder de slang klemmen door glipten....
Daarom heb ik nog net voor de vakantie een andere turbo gemonteerd van mijn donor blok. Nu deed de bus het nog beter dan voorheen en er zaten geen trillingen meer in de motor.
We gingen eerst twee weken naar Dwingeloo omdat ik de boel nog niet helemaal vertrouwde...
Dwingeloo ligt dicht bij Dieverbrug en daar zit Jos TDI (JB autoservice) en daar ben ik langs gereden.
Hij vond mijn motor erg mooi draaien maar raadde wel een ventilator aan voor de intercooler omdat deze op zijn huidige plek niet efficient zou zijn. De ventilator is besteld maar was niet op tijd binnen omdat wij toch hadden besloten de gok te wagen en op 18 juli naar Luxemburg te rijden..
Wel leuk dat we de BERAIR bus nog tegen kwamen bij Venlo en vrolijk naar elkaar gezwaaid hebben.

De motor draaide super, was sterk en ik kreeg tijdens de rit steeds meer vertrouwen in de buizen.
Wel was het spannend na Luik, maar hij deed het!!! hier hebben we het voor gedaan. De eerste paar klimmen begonnen bij werkzaamheden waar we 70 mochten. de klim namen we in de derde versnelling en hij ging!!! zonder snelheidsverlies omhoog, om auto's met caravan en vrachtwagens heen!! wij hadden er een aanhanger achter, vol beladen en met vier fietsen, totaal ruim boven de 2000 kg schat ik. De volgende afdaling reden we 95 km/h en tot onze grote verbazing brulde hij in het zelfde tempo, in de 4e omhoog!!! woohoo wat een koppel wat een kracht!! hier hebben we het voor gedaan!!!
Tijdens de vakantie is de koelfin maar 1 keer aangeslagen, na de beklimming van de Warsberg in Saarburg in de 3e op een hete dag, dus de koeling is optimaal!!

Wel nog verbeterpunten of aanpassingen te doen, ik moet nog steeds de warmte onder de bus weg zien te krijgen, het werd wel erg warm in het keuken kastje, de boter die daar stond was vloeibaar...
Een ventilator monteren op de intercooler, theoretisch hebben we dan nog meer kracht omdat nu de motor zichzelf bij regelt omdat de aangezogen lucht eigenlijk te warm is.
Het spruitstuk aanpassen zodat ik kortere buizen naar de intercooler kan toepassen en deze van rvs maken.

Maar nogmaals, we zijn zeer tevreden over de ombouw en blij dat we het gedaan hebben.
En het verbruik.... van Weiswampach naar Burgum met 95 km/h continue 1:14,8!!!!
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door Briebelbus » wo aug 07, 2013 22:34 pm

Fiin om je verhaal te lezen; dat na al het werk de beloning (in de vorm van lekker stabiel kunnen rijden ) uitbetaald.

En 1:14,5 zo zwaar bepakt zijn prima cijfers.
Ben benieuwd of je die extra hitte nog onder controle kan krijgen.

En anders een radiator op de voorkant van de bus ;)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door Wilfred » do aug 08, 2013 19:54 pm

Ik ben jaloers! :-)

Dit wil ik ook. Ik neem binnenkort contact met je op om je kunstwerk eens in het echt te aanschouwen!
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
creepenrietje
Actief Lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door creepenrietje » do aug 08, 2013 21:51 pm

Wilfred schreef:Ik ben jaloers! :-)

Dit wil ik ook. Ik neem binnenkort contact met je op om je kunstwerk eens in het echt te aanschouwen!


Je bent van harte welkom!!
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door Dubbel schuiver » zo aug 11, 2013 10:08 am

Mooi dat de vakantie naar wens is verlopen.
Altijd spannend om met modificaties op pad te gaan.
Altijd lekker sterk zon dieseltje van vw. :lol: :lol: :lol:

Nu nog de puntjes op de i, en gaan met die racebus, want een cruiser is het niet meer toch. :D

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
bvdhaar
Beginner
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jun 21, 2006 12:28 pm
Locatie: barneveld
Contacteer:

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door bvdhaar » zo aug 11, 2013 10:33 am

super project.

Ik zou graag constant 120 willen rijden , met een acceptabel toerental ,
maar weet nog steeds niet welke bakverhouding dan het best zou zijn.
bert,
Liever gelast dan geleased.
, kever 1954 1970 1971 1972
t2a blauw wit 1971
t2a/b rood 1972

Gebruikersavatar
creepenrietje
Actief Lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door creepenrietje » zo aug 11, 2013 12:19 pm

bvdhaar schreef:super project.

Ik zou graag constant 120 willen rijden , met een acceptabel toerental ,
maar weet nog steeds niet welke bakverhouding dan het best zou zijn.
bert,


ik heb een lange bak (5ribs) met een 4.14 eind diff. De korte bak heeft een iets langere 4 maar dan is het gat tussen de 3e groter. Ben zeer blij met deze verhouding. Wij zouden ook makkelijk 120 kunnen cruisen. Zoek nog een toerenteller voor een diesel (met W aansluiting) om te zien hoe het toerental is bij cruise snelheid
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be

Gebruikersavatar
creepenrietje
Actief Lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: TDI ombouw van de Creep en Rietje Cruiser

Bericht door creepenrietje » ma sep 30, 2013 8:13 am

1 van de aanbevolen modificaties die werden aangeraden door JosTDI was een ventilator onder de intercooler te hangen om deze effectiever te laten werken. De keuze is gevallen op een slimfan van 17 cm. Deze zal ik 1 dezer dagen monteren en zien of het effect heeft.
Ook zal de bus binnenkort geschorst worden. De instap heeft werk, net al een paar raamsponningen, de gordelmontage rechts en de vloer rechts.... Je blijft bezig met zo'n bus!

De motor is verder volledig naar wens nu, we hebben ruim 5000 km gereden en 120 cruise snelheid met 1:13 is nu meer regel dan uitzondering.

De ventilator:
Afbeelding
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be

Plaats reactie