Renovatieproject Berlin77

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Max » do feb 07, 2013 8:45 am

Dat is nou wat ik noem "uiterst secuur en grondig aanpakken", respect.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » za sep 14, 2013 11:18 am

Pffffff, ughe ughe.
Zo even de dikke laag stof van het topic eraf geblazen.

Zal weer een (kleine) update geven van de werkzaamheden na alle drukte rondom de verhuizing in mei/juni.....
Ondanks dat de bus nu een stuk dichter bij staat, of eigenlijk andersom, wij zijn dichter bij de bus komen wonen ;) schiet het nog niet erg op. Er gaan zo af en toe meer onderdelen onder de bus vandaan dan dat er op komt :lol:

Maar door de versnellingsbak te verwijderen krijg ik wel meer ruimte om de onderzijde van de bus goed aan te pakken en gelijktijdig kan ik de versnellingsbak schoon maken en voorzien van een nieuw verflaagje.

Afbeelding

Afbeelding

Wel ontdekte ik bij het verwijderen van de fusee kogel dat aan één zijde van de versnellingsbak een rubberen afdichting ontbrak, het lijkt me dat die toch wel aanwezig zou moeten zijn. In ieder geval lekte er altijd al ergens olie aangezien zowel de versnellingsbak als de fusee kogels altijd vies en vet waren. Hopelijk zal dat opgelost zijn als er een nieuwe rubberen afdichting aangebracht zal zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Wel is ondertussen de bevestigingsplaat voor de gordel aan de linkerzijde in de tankruimte aangebracht en is straks de beugel voor de gordel stevig bevestigd.

Afbeelding

Tot zover, hopelijk de volgende keer weer meer vooruitgang.

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Lomax » ma sep 16, 2013 8:38 am

Blijf het knap vinden hoe jullie de tegenslag hebben omgezet in een hele positieve/grondige aanpak.

Trots op jullie ;)

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door fahtal » ma sep 16, 2013 9:08 am

Homokineten bedoel je met fusee toch? Want de fuseekogels zitten bij je voorwiel.

Maar weer een mooie update. Ga zo door
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » ma sep 16, 2013 9:53 am

fahtal schreef:Homokineten bedoel je met fusee toch? Want de fuseekogels zitten bij je voorwiel.

Maar weer een mooie update. Ga zo door


Idd Homokineten :oops:

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door AWOL » ma sep 16, 2013 14:08 pm

Grondige restauratie hoor. Goed bezig.

Heb het topic kort gelezen en ik zie dat de plaats van het reservewiel in de kast vaker terug komt. Nou hebben jullie een Westfalia Berlin-uitvoering toch? In jullie model, en tijdens een bepaalde periode, ging die in de witte bak voorop. Daarvoor zat hij eigenlijk bij bijna geen enkele Berlin voorop. De uitsparing in de kast is een standaard carrosserie vorm bij de T2b bussen, maar daar ging bij een Berlin niet het reservewiel! Dat zat namelijk in het vak rechtsonder in het keukenblok! Dat is het eerste kastje dat achter de bestuurdersstoel zit. Daar hoort bij een Berlin het reservewiel. Als je geen standaard reservewiel had dan kun je dat trouwens vaak terugvinden op je M-plate coderingen.
Het reservewiel zat bij normale bussen wel in de uitsparing linksachter. Maar die hebben geen kast daar.

Overigens doe ik verder niks af aan je keuze voor het reservewiel in de kast hoor. Iedereen maakt zijn bus zoals hij dat wil en het zijn heel mooi gemaakte kasten trouwens moet ik zeggen. Knap hoor. Maar het kan alleen lastig zijn als je er spullen voor hebt liggen tijdens een trip of reis en is niet waar bij een Berlin normaal het reservewiel zit.

Hebben jullie trouwens deze kleurstelling voor ogen? ;)

Afbeelding

Succes met de restauratie!!
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Gliset » ma sep 16, 2013 14:53 pm

AWOL schreef:Heb het topic kort gelezen en ik zie dat de plaats van het reservewiel in de kast vaker terug komt. Nou hebben jullie een Westfalia Berlin-uitvoering toch? In jullie model, en tijdens een bepaalde periode, ging die in de witte bak voorop. Daarvoor zat hij eigenlijk bij bijna geen enkele Berlin voorop. De uitsparing in de kast is een standaard carrosserie vorm bij de T2b bussen, maar daar ging bij een Berlin niet het reservewiel! Dat zat namelijk in het vak rechtsonder in het keukenblok! Dat is het eerste kastje dat achter de bestuurdersstoel zit. Daar hoort bij een Berlin het reservewiel. Als je geen standaard reservewiel had dan kun je dat trouwens vaak terugvinden op je M-plate coderingen.
Het reservewiel zat bij normale bussen wel in de uitsparing linksachter. Maar die hebben geen kast daar.


De Berlin uitvoering die een gaskachel had moest wel met deze oplossing worden uitgerust. De gaskachel is namelijk ingebouwd in de kast die daar anders voor gereserveerd is...

Schiet mooi op (met de nadruk op mooi :mrgreen: )! Heb je ook nog een foto van de onderkant van je gordelbeugel? En gaat dat goedkomen in combinatie met je reservewiel oplossing?
'79 VW T2 Berlin

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door AWOL » ma sep 16, 2013 15:03 pm

@Gliset,

klopt, alleen valt dat dus niet onder een standaard reservewiel, maar zaten zover ik weet bij een Berlin dan nog steeds niet in de kast. Berlins met kachels waren niet heel veel voorkomend want je hebt natuurlijk bijv. Helsinki bussen en deze zijn meer voor het koude weer en hebben een andere set up en daar zie je soms wel deze kast.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Gliset » ma sep 16, 2013 15:36 pm

AWOL schreef:@Gliset,

klopt, alleen valt dat dus niet onder een standaard reservewiel, maar zaten zover ik weet bij een Berlin dan nog steeds niet in de kast. Berlins met kachels waren niet heel veel voorkomend want je hebt natuurlijk bijv. Helsinki bussen en deze zijn meer voor het koude weer en hebben een andere set up en daar zie je soms wel deze kast.

Weer een reden om blij te zijn met mijn kachel dus :mrgreen:
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Briebelbus » ma sep 16, 2013 15:37 pm

Weet niet of er wel koud weer verschil is tussen een Helsinki en een Berlin. Ik denk dat dit niets uit maakt.
Een Berlin lijkt me met koud weer juist prettiger, omdat je de schuifdeur dan minder ver open hoef te trekken om te kunnen in en uit stappen. Bij de Helsinki zit het kastje daar nogal in de weg.

Denk ook dat dat de rede is waarom de Berlin uitvoering als basis is gebruikt bij de nieuwere Westfalia/VW campers.
Het ontwerp van de Berlin is nog terug te vinden in de T5. ;)

Maar dat is nogal off-topic.

On-topic: Lekker bezig met de restauratie. Ik zou dat ook heel graag willen aanpakken bij onze bus.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » ma sep 16, 2013 17:09 pm

AWOL schreef:Grondige restauratie hoor. Goed bezig.

Heb het topic kort gelezen en ik zie dat de plaats van het reservewiel in de kast vaker terug komt. Nou hebben jullie een Westfalia Berlin-uitvoering toch? In jullie model, en tijdens een bepaalde periode, ging die in de witte bak voorop. Daarvoor zat hij eigenlijk bij bijna geen enkele Berlin voorop. De uitsparing in de kast is een standaard carrosserie vorm bij de T2b bussen, maar daar ging bij een Berlin niet het reservewiel! Dat zat namelijk in het vak rechtsonder in het keukenblok! Dat is het eerste kastje dat achter de bestuurdersstoel zit. Daar hoort bij een Berlin het reservewiel. Als je geen standaard reservewiel had dan kun je dat trouwens vaak terugvinden op je M-plate coderingen.
Het reservewiel zat bij normale bussen wel in de uitsparing linksachter. Maar die hebben geen kast daar.

Overigens doe ik verder niks af aan je keuze voor het reservewiel in de kast hoor. Iedereen maakt zijn bus zoals hij dat wil en het zijn heel mooi gemaakte kasten trouwens moet ik zeggen. Knap hoor. Maar het kan alleen lastig zijn als je er spullen voor hebt liggen tijdens een trip of reis en is niet waar bij een Berlin normaal het reservewiel zit.

Hebben jullie trouwens deze kleurstelling voor ogen? ;)

Afbeelding

Succes met de restauratie!!


Beste AWOL,

De reservewiel zat bij ons inderdaad in de witte bak aan de voorzijde. Deze hebben we eraf gehaald omdat wij een voorkant zonder de bak zelf mooier vinden. Ik heb gezien dat er (wellicht voor de plaatsing van de bak) het reservewiel in het kastje achter de bestuurder stoel heeft gezeten. Er zat namelijk nog een bandafdruk aan de binnenzijde van het kastje. Doordat de vorige eigenaar(s) er een kachel in het kastje geplaatst heeft moest wellicht de het reservewiel eruit. Bij onze aankoop was trouwens de kachel lek en hebben we eruit gehaald.

Door het vervallen van de bak voorop moesten we op zoek naar een "nieuwe" plek, dit is dus de kast aan de achterzijde geworden. Hoe straks de bereikbaarheid zal zijn tijdens vakanties e.d. zal de toekomst uitwijzen.

@Gliset We hebben de positie van de gordelbeugel en de opening van de kast aan de zijkant zorgvuldig op elkaar afgestemd dus dat gaat goed komen. Een afbeelding van de plaat aan de onderzijde heb ik en zal ik posten als ik thuis weer achter de pc zit.

Tot slot wat de kachel betreft. Straks zal er in de plint onder de koelkast een nieuwe 'plintkachel' aangebracht worden die op 12V werkt. Dus hopelijk zal de kou dan ook verholpen worden ;)

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » di sep 17, 2013 10:09 am

@Gliset,

Op de onderstaande foto is de plaat met de moeren te zien die bevestigd is in de tankruimte.
Afbeelding

Inmiddels is de plaat geheel in de primer e.d. gezet.

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Gliset » di sep 17, 2013 10:12 am

bono66 schreef:@Gliset,

Op de onderstaande foto is de plaat met de moeren te zien die bevestigd is in de tankruimte.
Afbeelding

Inmiddels is de plaat geheel in de primer e.d. gezet.

Netjes! Is er eentje voor op de to-do-list... :mrgreen:
'79 VW T2 Berlin

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » do okt 17, 2013 21:32 pm

Zo de versnellingsbak is weer opgefrist en voorzien van een nieuw verflaagje, ziet er weer een stuk beter uit 8-)

Afbeelding
vóór de schoonmaak beurt.....

Afbeelding
na een grondige aanpak met staalborstel e.d.

Afbeelding
en na twee lagen verf

Aangezien de versnellingsbak er nu toch uit is, lijkt het mij verstandig om gelijk ook de olie van de bak te verversen. Nu heb ik in een eerdere topic gelezen dat er dan (vaak) voor Kroon 80W90 wordt gekozen. Maar hoeveel liter is er nodig?

Verder vroeg ik me af wat nog meer verstandig is om te vervangen. Ik denk er namelijk aan om de hoezen van de homokinieten te vervangen, er zitten behoorlijke uitdrogingsscheurtjes in. Zijn er dan nog meer punten om op te letten of te vervangen?

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 962
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door ardeko » wo dec 24, 2014 14:09 pm

Leuke 12e foto in de openingspost!
Wat een nare start van de restauratie. ...hoever ben je nu ?

Plaats reactie