Renovatieproject Berlin77

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » wo sep 26, 2012 9:05 am

Westy schreef:Niet te geloven, je had het beter zelf kunnen doen, maar dat zul je je zelf al wel vaker bedacht hebben.
Suc6 verder!


Die gedacht komt zeker meerdere keren op, maar dat is achteraf....
Gelukkig heb ik een zwager die het lassen leuk vindt en zijn eigen restauratieplannen op een laag pitje zet. :)

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » wo sep 26, 2012 9:07 am

The General schreef:Een vraagje hier. Dat ontluchtingsrooster? Werkt dat goed? Komt er geen vocht van onderaf in? Voor mij is dit even nieuw.


Voordat de oude vloer eruit was gehaald zat er nog een verlaagde plaat aan de dwarsbalken bevestigd onder het ontluchtingsrooster zodat er alleen een opening vanaf de zijkant was en er dus niet snel water naar binnen kan komen.

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » wo sep 26, 2012 9:08 am

twotone schreef:mag ik vragen van wat voor hout je de kasten hebt gemaakt?


Kan ik je op dit moment niet zeggen, zal de vraag aan de timmerman/schoonvader stellen. :wink:

Gebruikersavatar
twotone
Gevorderde
Berichten: 599
Lid geworden op: wo mar 21, 2007 18:29 pm

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door twotone » wo sep 26, 2012 9:48 am

bono66 schreef:
twotone schreef:mag ik vragen van wat voor hout je de kasten hebt gemaakt?


Kan ik je op dit moment niet zeggen, zal de vraag aan de timmerman/schoonvader stellen. :wink:


super, bedankt!
T2a in de resto : www.freewebs.com/vwt2a



Kustom, because stock sucks.......

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » do nov 01, 2012 21:18 pm

twotone schreef:
bono66 schreef:
twotone schreef:mag ik vragen van wat voor hout je de kasten hebt gemaakt?


Kan ik je op dit moment niet zeggen, zal de vraag aan de timmerman/schoonvader stellen. :wink:


super, bedankt!


Het heeft even geduurd :oops: maar ik heb antwoord op je vraag.

De basis van de kast is gemaakt van 15 mm hechthout. Daarop is een fineerlaag, type kersenhout, aangebracht van 1 mm. Deze fineerlaag heeft een kleurbeits gekregen, beetje zoeken naar vergelijkbare kleur als huidige kasten. Daarna is het geheel met een matte blanke lak afgewerkt.

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » do nov 01, 2012 21:47 pm

Afgelopen weken weer het e.e.a. aan de bus gedaan.

De bus hebben we schuin op een houten beun gezet zodat ik van de nood ook weer een deugd gemaakt heb nu de vloerbalken zo open liggen.

Afbeelding

De onderzijde van de bus was nu gemakkelijker te bereiken, ook tussen de vloerbalken. De opknapbeurt aan de onderzijde van de bus zouden we in een later stadium eventueel op een brug uitvoeren. Maar doordat hij nu enigszins op hoogte staat ben ik begonnen met het verwijderen van de oude tectyl laag aan de onderzijde, een behoorlijk kl*te werk en de ene keer gemakkelijker dan de andere keer. Maar het resultaat is wel dat het er behoorlijk van opknapt :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vloerbalken zijn schoongemaakt, in de primer gezet en tenslotte voorzien van een laag Hammerite, vooral handig voor de zijde waar je straks bijna of geheel niet meer bij kunt komen als de vloerplaten weer aangebracht zijn.

Afbeelding

Ook onder het toekomstig ontluchtingsrooster heb ik weer een plaat aangebracht zodat straks inderdaad geen spatwater naar binnen kan komen, maar zodat er evengoed wel (frisse) lucht naar binnen en buiten kan komen. De plaat moet nog wel in een laag Hammerite aangebracht worden :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het verwijderen van de stuurkolom zag ik dat het rubber ook gescheurd was en vervangen moet worden, maar ook zag ik dat er een draadverbinding aanwezig is geweest maar nu niet meer, zie de boutjes . Weet iemand waar deze draad voor is geweest?

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover weer een update. 8)

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Lomax » do nov 01, 2012 22:01 pm

Goed bezig Ruud :)
Draadje niet de aarde vd claxon :?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door fahtal » do nov 01, 2012 22:13 pm

Ja massa draad. Niets spannend maar wel nodig voor de toeter.

Goed bezig hoor!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Max » vr nov 02, 2012 10:01 am

fahtal schreef:Ja massa draad. Niets spannend maar wel nodig voor de toeter.

Goed bezig hoor!


Tenzij je kiest voor een drukknop op het dash voor de claxon :wink: kom je nog wel eens tegen.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » zo jan 06, 2013 14:21 pm

Zo weer even het stof wegblazen..... ;)

Afgelopen tijd weer bezig geweest aan de bus, tussen de feestdagen e.d. door.

Ondertussen heb ik ook de motor eruit gehaald om zodoende het motorruim aan te kunnen pakken en ook bij de tankruimte te kunnen komen om straks een bevestigingsplaat voor de staander van de driepuntsgordel aan de linkerkant te kunnen maken.

Afbeelding

Nadat de motor en de tank eruit waren bleek ook hier nog wel wat roest aanwezig te zijn met nog een tweetal slechte plekken aan beide zijde van de motor, hiervan was in het verleden eentje afgedekt met een plaatje ijzer, maar het roestmonster gaat daaronder rustig verder :evil:

Afbeelding

Afbeelding

Maar nadat ik het nodige slijpwerk uitgevoerd had en met de staalborstel aan de gang was geweest, zag het er al weer een stuk beter uit. Ook de linker accubak ontdaan van de nodige (oppervlakkige)roest

Afbeelding

Afbeelding

Daarna alle voormalige roestige delen in een eerste grondlaag gezet. Volgende keer een laagje Hammerite op de bodem van de accubakken en tankruimte en dan nog een primer in de totale ruimte. Dat moet mij voldoende lijken ;)

Afbeelding

Ook alvast de nieuwe delen in de zinkprimer gezet zodat deze er weer in gelast kunnen worden.

Afbeelding

Tot slot is mijn zwager druk doende met het vernieuwen van de B-stijl aan de rechterzijde. Deze bleek toch wel slecht te zijn en wordt langzamerhand weer hersteld. Ook de wielkast bij de passagierszijde hebben we toch weer losgehaald en wordt straks beter vastgelast (zonder een kier van meer dan een halve centimeter...)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog een (kleine) vraag aan het eind. Ik kwam nog een draad tegen vanaf de versnellingsbak naar de motorruimte. Is dit toevallig voor het achteruit rijlicht? Aangezien de achterlichten er al een tijdje niet meer inzitten, is dat nu moeilijk te achterhalen. De draad zat op het onderstaande punt vast.

Afbeelding

P.s. ook hebben we een reactie gekregen van de Rechtsbijstand/Advocaat naar aanleiding van de perikelen met de Vakgarage. Aangezien er niet iets op papier staat van de restauratiewerkzaamheden en hoe het e.e.a. afgewerkt moet worden en de tussenliggende tijd tussen de werkzaamheden en het constateren van de gebreken is er weinig kans van slagen bij de rechter...... Dat is dus flink balen :twisted: Wat rest is een klachtenformulier naar de Bovag.

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Gliset » zo jan 06, 2013 16:46 pm

Mooi om de vooruitgang te zien, en toch ook mooi dat je een groot deel zelf of samen kunt doen! Jammer dat daar zo'n deceptie aan vooraf moest gaan...
'79 VW T2 Berlin

Westy
Luchtgekoeld
Berichten: 3324
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Westy » zo jan 06, 2013 20:00 pm

Zo je gaat nu serieus aan de gang, goed dat je het zo goed aanpakt.
Balen van de advocaat, hopelijk kun je bij de bovag nog iets voor elkaar krijkgen.
De draad zal inderdaad wel de achteruitrijlichten zijn, ik heb ze niet dus zou er naast kunnen zitten.

Suc6 verder met de klus.
Klik voor een leuk t-shirt

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » wo feb 06, 2013 22:19 pm

Weer een update na een aantal weken, helaas niet veel kunnen doen door andere bezigheden zoals huis (ver)koop perikelen, maar toch nog wel wat gedaan. :roll:

Ook de losse onderdelen moeten aangepakt worden zoals de tank. Buitenzijde zag er (optisch) niet florissant uit.

Afbeelding

Nadat de staalborstel z'n werk had gedaan, zag het er toch weer anders uit :)

Afbeelding

Daarna het geheel in de Hammerite gezet, na de eerste laag is het beeld al een stuk beter. Volgende keer nog een tweede laag en dan is hij weer klaar om later weer terug te plaatsen.

Afbeelding

Ook de bodem van de tankruimte en accubakken in de Hammerite gezet, hier gaat straks een primer overheen en bij het spuiten van de bus, wordt ook de motorruimte in dezelfde kleur meegenomen.

Afbeelding

Afbeelding

Op de bevestigingsplaten voor de firewall zat ook wat (oppervlakkige) roest wat na de aanpak met de staalborstel weer een stuk netter er uitzag.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk staat weer het e.e.a. klaar om in de primer gezet te kunnen worden ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Wilfred » do feb 07, 2013 6:46 am

Lekker hoor, dit wordt wel een heel grondige restauratie al met al!
Take the planet and make it spin your way

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » do feb 07, 2013 7:32 am

Het is inderdaad een grondige restauratie waar ook veel tijd in gaat zitten. De tijd is helaas wel eens schaars, waardoor het ook allemaal wat langer duurt dan vooraf bedacht....
Maar uiteindelijk komt er straks weer een mooie bus de schuur uit rollen :-)

Plaats reactie