Renovatieproject Berlin77

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » ma mar 19, 2012 16:59 pm

Na al wat jaren lid te zijn en forum bezoeker nu toch maar eens een begin gemaakt met een verhaal over onze bus en dan met name het renovatieproject 2011-2012.

In het voorjaar van 2007 hebben we onze huidige bus gekocht nadat we het jaar ervoor geproefd hadden aan het zomers avontuur van een vakantie met een T2 door Scandinavië. Vanaf het begin dat we de bus kochten hadden we het al over de kleurencombinatie, dit was niet onze eerste keus maar dat zou in de toekomst wel veranderen. Wat we destijds belangrijker vonden was het interieur, namelijk een echte camping interieur type Berlin.

In de afgelopen 5 jaar hebben we mooie vakanties gemaakt en ook wel eens een aantal pech gevallen gehad en aan het einde van een seizoen dachten we wanneer zullen we de bus gaan aanpakken. Maar ja, dan kwam er weer een verbouwing en twee kleine meiden.... :wink:
Maar eind 2011 moest het er toch van komen, aangezien tijdens de laatst APK keuring de bus bijna was afgekeurd op het voorraam en komende zomer er weer een nieuwe APK eraan zit te komen willen we dit voor zijn en het voorraam gaan vervangen.
Tegelijkertijd was de gedachte om het voorwiel met de witte bak te verwijderen en vooralsnog het reservewiel in de kledingkast achterin de bus te plaatsen in de uitsparing van de vloer.

Afbeelding
De bus voordat het renovatieproject begon

In de kerstvakantie een begin gemaakt met all losse onderdelen aan de voorzijde te verwijderen zoals de reservewielbak, koplampen, knipperlichten, e.d. Al snel zag ik dat er toch wat meer slechte plekken aanwezig waren. Bij het voorraam kon ik nu zien waarom er altijd een rare bobbel op het raamstijl zat.....
Afbeelding

Ik begon in te zien dat dit project iets groter zou worden en voor mij ook wellicht iets te groot. Ik besloot om naar een, onder forummers bekende garage in de buurt te gaan en te vragen of zij mij konden ondersteunen in met name het laswerk. Iets wat ikzelf niet eerder heb gedaan en voor de buitenzijde lijkt het me toch wel belangrijk dat dit goed uitgevoerd wordt.
Omdat er bij de garage vanaf de 1e week van januari plek was en ik mijn kerstvakantie toch nuttig wilde gaan besteden ben ik aan de binnenzijde begonnen met het ontleden van de bus. Ook hier hadden we plannen om het wat sleetse houtwerk een opknapbeurt te gaan geven. Met een timmerman al schoonvader is dat een mooie klus.
Afbeelding
Het ontleden ging voorspoedig en al snel zat ik op de bodemplaat, maar dat was ook wel weer even slikken. Want wat je met een tapijtje lang kan verdoezelen komt toch een keer het roestmonster aan het licht en ook "reperatiewerk" van vorige eigenaren. Hmmm, nog meer laswerk erbij :(
Afbeelding

Afbeelding
Begin januari de bus op de trailer klaar voor de rit naar de garage.

Afbeelding
In de tijd dat de bus bij de garage staat kon ik me uitleven op het schuren en in de primer zetten van de losse onderdelen en op zoek gaan naar nieuwe achterklep, deuren, e.d.
Afbeelding

Afbeelding
Bij een bezoek aan de garage bleek het inderdaad niet onverstandig om aan de renovatie van de bus te beginnen...... In het verleden was er dus inderdaad door anderen al aan de dorpels en balken van de bus 'gesleuteld' of soms zelfs verwijderd :evil: Denk je dus jaren lekker rondgereden te hebben.
Maar de neus was ook wat bijgewerkt en zal straks toch een ander uiterlijk krijgen dan we altijd gewend waren.
Afbeelding

Afbeelding
Ook de instappen aan beide zijden worden vernieuwd.

En toen werd het stil met de berichten vanaf de garage :? Door een intern werkconflict en uiteindelijk een nieuwe plaatwerker/lasser heeft het laswerk aan de bus een vertraging opgeleverd van bijna 6 weken :shock:
Inmiddels is de gang er weer in gezet maar de planning om met de bus van de zomer weer op vakantie te gaan wordt vooralsnog niet gehaald. Nu zijn er ergere dingen en ik vind het belangrijker dat de bus goed uit de renovatie komt dan dat het straks een haast klus wordt.

Ondertussen heb ik niet stil gezeten op de zaterdagen en heb me vooral bezig gehouden met het 'nieuwe' dak wat we twee jaar terug al op de kop hebben getikt inclusief tentdoek en rubbers. Dit dak zag er beter uit dan wat er bij ons op de bus ligt en heeft minder werk nodig gehad om het inmiddels klaar te hebben in de primer aan de buitenzijde en in de lak aan de binnenzijde.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover de stand van zaken in 3 maanden tijd, wordt zeker vervolgd.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Briebelbus » ma mar 19, 2012 17:12 pm

Zow hee goed bezig (Ruud toch :oops: )
Ben er jaloers op dat jij nu bent begonnen met de restauratie, had dit ook zo graag met die van mij willen doen.

Ik houd je topic in de gaten.

Ben benieuwd welke kleur je in gedachten heb.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Dubbel schuiver » ma mar 19, 2012 19:23 pm

Geen half werk hier.

Jammer van al dat half bakken werk van de vorige eigenaar/naren.

Bus gaat weer een leven lang mee straks.

Sucses met de resto.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Lomax » ma mar 19, 2012 19:52 pm

Goed bezig Ruud, hoop op niet meer verrassing van de bus of van Mike.

Gebruikersavatar
los limbos
Luchtgekoeld
Berichten: 1668
Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Baarlo Limburg

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door los limbos » ma mar 19, 2012 20:22 pm

Dit is zeker geen half werk, jullie zijn er goed mee bezig.
Het word weer 'n goede harde bus zo.
Veel plezier en succes met de resto....
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » ma mar 19, 2012 20:35 pm

Turbo.d schreef:Zow hee goed bezig (Ruud toch :oops: )
Ben er jaloers op dat jij nu bent begonnen met de restauratie, had dit ook zo graag met die van mij willen doen.

Ik houd je topic in de gaten.

Ben benieuwd welke kleur je in gedachten heb.


Dank je, Ruud was het inderdaad :wink:

De restauratie moest een keer gebeuren, hoe langer je wacht hoe harder het gaat...
De kleurencombi wordt taigagrun onder (originele kleur, wat ook al aan de binnenzijde zit) en wit boven.

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » ma mar 19, 2012 20:37 pm

Lomax schreef:Goed bezig Ruud, hoop op niet meer verrassing van de bus of van Mike.


Grootste verassingen hebben we denk ik wel gehad, hopelijk eind van de week of begin volgende week komt de bus weer terug en kunnen we zelf weer aan de slag en ben je niet zo afhankelijk van anderen.

Gebruikersavatar
creepenrietje
Actief Lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door creepenrietje » ma mar 19, 2012 20:57 pm

Jemig, ook al zo'n groot project. Heb je ook meer foto's van het vervangen van het front en de stootbalk onder het front? ik moet dit ook vervangen.

Veel succes met je project, spuit je hem weer in het schitterende taiga green?
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Briebelbus » ma mar 19, 2012 21:02 pm

Wordt een mooie kleur combinatie Ruud.
En idd van het wachten wordt een bus niet beterder.

Hoop veel foto's te zien en dat je project goed mag worden afgerond.

Ff vraag over je reserve wiel; als je die in de kledingkast stop; waar ga je dan o.a. je kleren opbergen :?: en past ie door het deurtje :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door fahtal » ma mar 19, 2012 21:05 pm

dat verklaard wel die foute kleur aan de onderkant. kortom pruts werk van de vorige eigenaar.

ben ook wel benieuwd wat je met je ienterieur gaat doen. de mandjes komen er toch wel weer in?

en die wielbak... ik ben er van gaan houden;)

en dat reserve wiel hoort eigenlijk achter je bestuurders stoel als die niet voorop zit bij een berlin.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

jan willem vk
Actief Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door jan willem vk » ma mar 19, 2012 22:45 pm

Hoi Bono,ook hier dezelfde roest en rot plekken gehad.
Mijn bus is al wat verder,en dezelfde uitvoering als jouw bus.
Mijn bus heeft een marinogelb onderkant met een witte bovenzijde.
jouw bus is een orginele Hollandse denk ik?mijn bus is begonnen in Duitsland en 4 jaar geleden naar Nederland geimporteerd.
Snap zelf niet hoe een foto te plaatsen,maar woon in Haarlem en misschien zien we elkaar nog weleens rijden.


Jan willem

Westy
Luchtgekoeld
Berichten: 3324
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Westy » di mar 20, 2012 10:40 am

Zo Ruud lkr bezig, hopelijk kunnen jullie weer snel en nu veilig weer weg met de bus.
Klik voor een leuk t-shirt

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door blokkever » di mar 20, 2012 12:47 pm

Leuk project en grondige aanpakAfbeelding
Ik heb bijna dezelfde uitvoering als die van jou alleen het reservewiel staat bij mij achter de bestuurdersstoel en heb dus niet zo'n bak voorop de neus.
Jij hebt zeker een trumatic gaskachel achter de bestuurdersstoel staan?

Het reservewiel in de reservewielbak (in de hangkast) plaatsen gaat niet passen, tenzij je de kast gaat verbouwen. Bovendien gaat je dit kostbare bergruimte kosten.

Je hefdak is ook mooi opgeknapt, met wat voor soort Lak/verf heb je hem behandeld, ik wil die van mij ooit ook eens aanpakken.

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door Diederik » di mar 20, 2012 16:50 pm

Goed bezig Ruud!

Je reservewiel kan ook in de dakbak..? Of is die op vakantie al in gebruik?

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Re: Renovatieproject Berlin77

Bericht door bono66 » di mar 20, 2012 20:55 pm

Turbo.d schreef:Wordt een mooie kleur combinatie Ruud.
En idd van het wachten wordt een bus niet beterder.

Hoop veel foto's te zien en dat je project goed mag worden afgerond.

Ff vraag over je reserve wiel; als je die in de kledingkast stop; waar ga je dan o.a. je kleren opbergen :?: en past ie door het deurtje :?:


Kleren? We gaan inboeten op kastruimte, maar we gaan uitproberen of dat problemen oplevert of niet. Anders een aanhangwagen? :wink:
De huidige kledingkast achterin werd al niet efficiënt gebruikt, ook al hadden we er al extra planken in gemaakt. We hadden al ideeën over een grote klep aan de zijkant zoals ook in andere types te zien zijn. We gaan dus een 'nieuwe' kast maken met een klep waar ook het reservewiel doorheen moet....

Plaats reactie