Fleetwoods Bus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
fleetwood
Gevorderde
Berichten: 508
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » di feb 27, 2007 16:51 pm

Hallo,

Ben al een tijdje actief op het forum ('lekker bezig'), maar heb nog niet echt een topic bij busverhalen. Nou, bij deze dan....

Vorig jaar hebben mijn vriendin en ik een T2B uit 1976 gekocht. Er zat wel wat werk aan, maar daar was de prijs ook naar. We wisten dat de kokerbalk onder de schuifdeur slecht was, de achterste wielkasten waren ook niet meer helemaal jofel en de hoeken (incl accuplaat) waren aan vervanging toe... Maar aangezien alleen de kokerbalk vervangen moest worden voor de APK dachten we dat die andere onderdelen wel 'na verloop van tijd' vervangen moesten worden..... Technisch was ie wel prima...motortje loopt als een trein :D

Toen we de bus naar Sjef brachten met de vraag of ie 'm door de APK kon slepen, bleek dat de kokerbalk tussen de verrotte hoekstukken ook ver heen was....en tja, das ook APK afkeur :cry: :cry:

Dus, om een lang verhaal kort te maken, dan maar in een keer een grote aderlating en maar gelijk de kokerbalk onder de schuifdeur, wielkast rechts- en linksachter, hoek + accuplaat rechts en links en de kokerbalk tussen de hoeken aan laten pakken. OK, hier wat foto's :wink: :

Tijdens (heb helaas geen foto's van voor):
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Na deze reparatie en een nieuwe remcyclinder kwam ie gelukkig zonder problemen door de APK \:D/ Gelukkig maar, want snel daarna wilden we al naar Zweden op vakantie. 3500 km gereden zonder echte problemen....Op de weg naar huis was een moertje van de uitlaat losgetrild, waardoor ie wel wat meer geluid maakte, maar dat klonk eigenlijk wel lekker 8) . Nieuw moertje en pakking en het probleem was verholpen.

Ondertussen heb ik in de buurt een stalling gevonden en staat ie in ieder geval droog.

Nu is het zaak dat ik de boel een beetje netjes probeer te krijgen, maar ik heb al gemerkt dat plamuren toch een vak apart is.... Maargoed, als ik het zelf heb gedaan (en ook al is het dan niet perfect) dan heb ik er misschien nog meer plezier van dan dat ik het laat doen, en das toch ook deel van de hobby dacht ik zo! Ik heb ook niet echt een goeie klusruimte (dus mocht iemand in de buurt van Utrecht nog iets weten, geef ff een seintje), en sta dus een beetje buiten op de parkeerplaats te klussen. Komt de kwaliteit ook niet altijd ten goede, want tja, het moet af he.....

Maargoed, genoeg voor nu. Ga ff mijn 'nieuwe' bestuurdersdeur in de grondlak zetten (zie topic http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic. ... c&start=45 pagina 4 en 5, foto's volgen uiteraard....).

Groet, Martijn

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 508
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » ma mar 05, 2007 10:27 am

Afgelopen week lekker bezig geweest met de 'nieuwe' deur. Dit is voor:
Afbeelding

Eest te lijf gegaan met lamellenschijf om de deukjes, putjes en krasjes bloot te leggen:
Afbeelding

Vervolgens met plamuur aan de slag (helaas geen foto's :oops: ).

Daarna primer en filler:
Afbeelding
Afbeelding

En dan aflakken (en das toch wel het leukst!):
Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik best tevreden ben met het resultaat. Er zitten toch nog hier en daar wat oneffenheden in (plamuren en strak maken is toch errug moeilijk :? :? ). Maar voor een eerste keer hoor je mij niet klagen! En onze bus is toch niet in concours-staat, dus een superstrakke deur zou alleen maar opvallen :lol: :lol:

Nu moet ik alleen de rest van de bus gaan oppoetsen, want deze deur glimt zo, dat de rest van de bus er nu een beejte dof uitziet..... :shock: :shock:

Groet, Martijn

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 508
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » di mar 13, 2007 21:05 pm

Afgelopen weekend flink aan het klussen geweest! Heb oa het volgende gedaan:

- remcylinder rechtsachter vervangen
- remtrommels links en rechtsachter ontroest en gespoten
- remslang linksvoor vervangen
- remvloeistof vervangen (alleen linksvoor niet, want daar brak die kl@#$@#$te ontluchtingsnippel af :evil: :evil: )
- rubber van achterklep vervangen
- motorkleprubber vervangen
- raamrubbers van achterste zijramen vervangen (beide kanten)

Op zich viel de roest in de raamsponningen wel mee. Het zat er uiteraard wel, maar de boel was niet doorgeroest. Nadat ik het te lijf was gegaan met de staalborstel en de lamellenschijf zag het er al stukke beter uit. Heb helaas niet zo veel foto's gemaakt, maar hier toch wat:

Raamsponning linksachter:
Afbeelding

Afdekplaat die hiervoor zat (schoeven zaten vastgeroest en moesten los geslepen worden) :shock: Deze zal vervangen moeten worden:
Afbeelding

Het randje van de afdekplaat (het stuk waar die 'hapjes' uit zijn) zat in een rubber U-profieltje. Een mooie watervanger dus. Op de bovenste foto is dan ook te zien dat het U-profieltje vol zit met roest. Gelukkig viel de schade aan de sponning wel mee. Het stuk dat op de foto te zien is, was het ergst. Heb er met een schroevendraaier flink in zitten prikken, maar ging er gelukkig niet doorheen.

Nu nog de deurrubbers en de rubber van de achterraam vervangen en dan zijn vrijwel alle rubbers vervangen :D Als dat gebeurd is, dan de boel weer een beetje bijspuiten (want het wit is op een aantal plekken vervangen door roest-bruine primer. Hier en daar nog wat plamuren (een aantal deukjes en een lasnaad) en dan kan ik er voorlopig weer tegenaan!

Groet, Martijn

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » wo mar 14, 2007 9:32 am

Mooi man!
Ik kan het alleen maar waarderen,
dat er mensen zijn die de bus weer
in ere aan het herstellen zijn!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 508
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » ma mar 26, 2007 21:48 pm

Ben ondertussen ook aan het interieur begonnen. Het oude interieur had 'gebruikssporen'. Op zich was het nog niet eens zo erg, maar de boel zat met popnagels (:shock:) vast op een aluminium frame dat aan de buitenkant zat (en je dus duidelijk zag zitten!!). Een van de vorige eigenaren kon goed met aluminium overweg, maar niet met hout......

Tevens willen we het interiur wat veranderen. Het keukentje stond onder de raam achter de bestuurder. Voor de rest hadden we alleen de slaapbank en de kast naast het bed. Nu gaat het keukentje achter de bijrijder en in de hoek komt een stoel. Plus nog een klaptafel tussen de stoel en de bank. Komt er ongeveer zo uit te zien:
Afbeelding

Eerst moest alles er dus uit:
Afbeelding

Omdat de slaapbank 'zelfbouw' is (door dezelfde aluminiumknutselaar :evil: :evil: ) en met 10.000 popnagels vast zit (daardoor wel errug stevig) heb ik deze laten zitten. Voor het deel wat zichtbaar is zet ik een dunne houten plaat van hetzelfde hout als de rest (berken multiplex). Omdat ik 'm laat zitten, kan ik helaas geen 'gewone' klaptafel maken die aan de wand van de bus hangt. Als die namelijk naar beneden zou zijn geklapt, kan ik het bed niet meer uittrekken (en een uitgeklapte tafel maakt de nachtelijke gang naar het toilet een flinke uitdaging). Dus van de lade van een oude archiefkast een stevige uitschuifbare geleider gehaald en als ik hieraan de inklapbare tafel vast maak, dan kan ik 'm ook nog netjes aan de kant schuiven.....OK hier wat foto's...... :wink:

Hier hangt de tafel rechts (hier komt uiteindelijk nog een plaat voor die de boel aan het oog onttrekt).....:
Afbeelding

.....en hup, naar links.......:
Afbeelding

....en uitklappen maar!
Afbeelding

Op deze laatste foto kun je onder de tafel het aluminium profiel zien tegen de buswand waar een plank van het bed op komt te liggen. Vandaar dus het fancy schuif-uitklapmechanisme. Vandaag ook al begonnen met het keukentje, maar de foto's daarvan volgen een dezer dagen nog wel.

Groet, Martijn
Laatst gewijzigd door fleetwood op zo nov 09, 2008 11:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » di mar 27, 2007 8:44 am

Da's een hele mooie oplossing. =D> =D>

Groeten,
Robert 8)
Laatst gewijzigd door Robert op zo okt 07, 2007 12:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Member of ACF

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 508
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » di mar 27, 2007 21:35 pm

Vandaag een dagje vrij, dus lekker wat tijd gehad om buiten in het zonnetje te klussen 8) . Keukenblokje is al aardig gevorderd. Moet het wel nog een beetje afwerken, maar het meeste werk is gedaan. Ik heb voor schuifdeurtjes gekozen omdat dat toch wat praktischer ivm ruimte.

Afbeelding

Groet, Martijn

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » di mar 27, 2007 21:52 pm

Die 3d tekening is geweldig... hoe heb je die gemaakt?

voor de rest.... goed bezig... \:D/
enne jammer van je popnagels ( klere dingen :? )
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » di mar 27, 2007 21:53 pm

ik heb trouwens ook regelmatig gesleuteld voor de deur.. ( het binnen klussen lekker warm met een straalkacheltje ) en het buitenklussen heb ik gedaan als de temp aangenaam genoeg was.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 508
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » wo mar 28, 2007 10:23 am

Turbo.d schreef:Die 3d tekening is geweldig... hoe heb je die gemaakt?

voor de rest.... goed bezig... \:D/
enne jammer van je popnagels ( klere dingen :? )
Die tekening is gemaakt met Sketchup van Google (gratis te downloaden op http://sketchup.google.com/product_suf.html). Het werkt erg prettig moet ik zeggen. Ook de tutorials die erbij zitten zijn erg prettig.

En tja, die popnagels....ik ben er nu vanaf... 8)

Groet, Martijn

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » za mar 31, 2007 1:07 am

Ik wil natuurlijk hier ook die fotos
van de bus met bushoes zien he?! :wink:

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 508
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » za mar 31, 2007 9:03 am

Hilfigerbus schreef:Ik wil natuurlijk hier ook die fotos
van de bus met bushoes zien he?! :wink:
Haha, met dit weer gaat wordt die voorlopig nog niet gebruikt. Heb 'm gisteren wel gepast en ik moet zeggen: fits like a glove 8)

Ben nog steeds bezig met de inrichting en als het iets warmer is buiten wil ik ook weer gaan plamuren en spuiten, dus dan is zo'n hoes niet zo handig. Maar zodra dat allemaal klaar is, gaat ie er overheen. Ook al staat ie in de stalling (een kas bij mij in de buurt) dan is zo'n hoes nog steeds handig ivm condens.

Groet, Martijn

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 508
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » wo apr 11, 2007 22:17 pm

Afgelopen weekend het stoeltje achter de bestuurderstoel in elkaar geknutseld. Zowel onder zitting als achter de rugleuning heb ik opbergruimte gemaakt:

Onder de zitting:
Afbeelding

Achter de rugleuning:
Afbeelding

Nu nog de kast naast het bed en dan nog de boel afwerken en lakken en dan kunnen we er weer flink wat jaartjes tegenaan 8)

Groet, Martijn

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » wo apr 25, 2007 0:44 am

Foto van de bushoes in actie?

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 508
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » vr mei 18, 2007 21:24 pm

Zo, ff een kleine update....
Foto van de bushoes in actie?
Vond het nou niet zo schokkend om hier een foto van te maken..... Denk maar aan een bus, maar dan helemaal grijs...... :wink:

Het interieur is bijna klaar, op de laatste kleine dingetjes na. Nu gaan we de boel mooi aflakken en dan kunnen we er weer een tijdje tegenaan. Foto's komen wel als het allemaal af is :wink:

De nieuwe bestuurdersdeur hangt er eindelijk in, inclusief alle nieuwe rubbers. Dat was ook nog wel een gepriegel, maar de 'automatische luchtcirculatie' (als gevolg van het ontbreken van stukken van de deurrubber :shock: ) is nu verleden tijd 8)

Ik heb ook nog een elektronische ontsteking ingebouwd en de remschoenen van beide achterwielen vervangen. Dit laatste was ook wel nodig, aangezien de handrem vrijwel niet meer werkte (zelfs niet na het afstellen van de kabel en de remmen zelf). De oude remschijven waren aan de bovenkant erg afgesleten, terwijl ze aan de onderkan er nog redelijk uitzagen.... Volgens 'Haynes' duidt dit op achterstallig onderhoud.... Even de bus op een helling gezet en hij bleef staan als een huis 8).

Komende week wil ik een olietemperatuursensor inbouwen (in carterdeksel), olie verversen en kleppen stellen. Dan is de bus technisch (hopelijk) klaar voor de vakantie. Over 4 weken willen we lekker naar Frankrijk cruisen 8) . Er zijn nog genoeg klussen te doen, maar ik heb me voorgenomen om het lekker rustig aan te doen en wat niet af is, dat komt wel een andere keer. Het is toch een beetje een rijdende restauratie aan het worden, dus als ik alles af zou willen krijgen voor de vakantie, dan zou 4 weken ietwat aan de krappe kant zijn :wink: ....

Groet, Martijn

Plaats reactie