Fleetwoods Bus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door old brumax » wo jul 29, 2020 9:56 am

Waarom geen gewoon keukenkastscharnier, zit ook een veer in en die neemt minder plaats in aan de achterkant omdat die plat op het hout ligt en daar hoef je niets te frezen ?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » wo jul 29, 2020 10:45 am

old brumax schreef:
wo jul 29, 2020 9:56 am
Waarom geen gewoon keukenkastscharnier, zit ook een veer in en die neemt minder plaats in aan de achterkant omdat die plat op het hout ligt en daar hoef je niets te frezen ?
Voor gewone keukenkast scharnieren moet je zeker frezen. Deze vallen namelijk in het hout van de deur: Afbeelding

Ik heb 15 mm dik multiplex en het gat wat je moet frezen komt daar aardig bij in de buurt. Zou denk ik wel net moeten kunnen, maar veel speling is er niet.

Wanneer een keukenkast dicht is, maakt het scharnier (deur tov de kast) een hoek van 90 graden. Wanneer het deurtje open staat, een hoek van 180/190 graden (zoals op bovenstaande afbeelding). In mijn opstelling (met het hoekijzer) werkt dat ook zo, maar dan kun je dus lastig het standaard (verzonken) scharnier gebruiken. Een opschroefscharnier die ik heb gebruikt werkt dan veel makkelijker.

Overigens gaat een gewoon keukenkast scharnier (of opschroefscharnier) niet werken zonder hoekijzer ivm de openingshoek. Als je een scharnier plat op het hout bevestigd van de kast (dus zonder het hoekijzer) en de deur is dicht, dan maakt het scharnier een hoek van 180 graden en als je het deurtje open wilt doen, moet hij naar 270 graden kunnen. Die scharnieren bestaan wel (https://www.reimo.com/nl/53194L-zacht_s ... scharnier/), maar deze valt weer deels in de opening en dan komt hij volgens mij tegen het deurtje aan.

Dus mocht iemand nog een goeie tip hebben voor een andere oplossing: ik hoor 'm graag!
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door gijsv » wo jul 29, 2020 10:58 am

Mooi hoor! Wilde dat ik zo handig was met hout! Of bouw jij ook op bestelling

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6181
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door guidddo » wo jul 29, 2020 11:00 am

Ik zou lid worden van bijvoorbeeld deze facebook groep
Met een paar foto's deze vraag stellen

daar zit zoveel ervaring en er is zeker een betere oplossing te vinden

https://www.facebook.com/groups/368022190043720/
De foto's zijn er weer

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » wo jul 29, 2020 11:15 am

guidddo schreef:
wo jul 29, 2020 11:00 am
Ik zou lid worden van bijvoorbeeld deze facebook groep
Met een paar foto's deze vraag stellen

daar zit zoveel ervaring en er is zeker een betere oplossing te vinden

https://www.facebook.com/groups/368022190043720/
Goeie! Het verzoek staat uit!
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door old brumax » wo jul 29, 2020 11:41 am

Nou ja zoiets bedoelde ik dus.
Ikea heeft ze dus ook en nog mooier design.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » wo jul 29, 2020 11:45 am

gijsv schreef:
wo jul 29, 2020 10:58 am
Mooi hoor! Wilde dat ik zo handig was met hout! Of bouw jij ook op bestelling Afbeelding
Dank! Aangezien dit een hobby is voor in de avond uurtjes, zou dat heeeel lang gaan duren ;) Dus helaas... Maar met hout werken is niet zo heel moeilijk, het zit vooral in de juiste gereedschappen en dat is vraagt wel wat investeringen. Met een simpele decoupeerzaag krijg je het allemaal niet zo strak. Maar met een goede invalzaag met lineaal moet je goed je best doen om geen rechte zaagsnedes te maken ;) Daarnaast is youtube (en bv de FB groep die Guidddo postte) een schat van informatie over hoe je dingen wel en niet moet doen.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » wo jul 29, 2020 12:45 pm

old brumax schreef:Nou ja zoiets bedoelde ik dus.
Ikea heeft ze dus ook en nog mooier design.
Die scharnieren gaan maar open tot 165/170 graden. Verder nog wat gegoogled en eigenlijk is dit bij alle vergelijkbare scharnieren zo. Dan staat de klep dus 10/15 graden omhoog. Dat is niet zo praktisch dus dat gaat helaas niet werken. Zou mooi zijn geweest! Dank voor het meedenken in ieder geval Afbeelding

Er zijn wel scharnieren te vinden die 180 graden (of meer) kunnen, maar die hebben weer het nadeel dat je ze aan de buitenkant ziet (en dat wil ik niet...) of dat er geen veer in zit (en dan klappen ze open...).
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door old brumax » wo jul 29, 2020 14:36 pm

Maak je er geen sluiting op dan, als je dat niet doet klapt ei onder het rijden ook open als je de kast volgepakt hebt en je kunt de deur niet of maar moeilijk aanpakken, van die ronde knoppen die je vlak in de deur duwt als hij vergrendeld is en dan een keer op drukken komt ie naar buiten en is de vergrendeling eraf.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » wo jul 29, 2020 15:10 pm

old brumax schreef:
wo jul 29, 2020 14:36 pm
Maak je er geen sluiting op dan, als je dat niet doet klapt ei onder het rijden ook open als je de kast volgepakt hebt en je kunt de deur niet of maar moeilijk aanpakken, van die ronde knoppen die je vlak in de deur duwt als hij vergrendeld is en dan een keer op drukken komt ie naar buiten en is de vergrendeling eraf.
Ik wil het anders gaan oplossen. Die drukknoppen die ken ik, maar ik ben ze nog niet in het zwart tegen gekomen (wel vierkant zwart, maar dat is dan weer niet mooi...). Misschien ben ik iets te veeleisend, maar alles mooi met zwart en dan zo'n zilveren knop is geen gezicht... Dit is dus ook de reden dat ik scharnieren wil met een veer. Deze houden de deurtjes al best goed dicht. Daarnaast nog een magneet (en als het lukt, push-to-open :P ) en dan hoop ik dat het goed blijft zitten. Evt wel een klein zwart knopje erop als push-to-open niet werkt. Als ik idd bij de eerste de beste rotonde mijn kleren door de bus heb liggen, dan zal ik toch voor die knopjes moeten gaan.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door EeVeeWee » wo jul 29, 2020 15:46 pm

:mrgreen:
Dus.

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Fleetwoods Bus

Bericht door freddeblok » wo jul 29, 2020 21:17 pm

€ 9,88 13% Off | 4 Pcs Verbergen Drukknop Kabinet Knop voor RV Motor Huis Kast Caravan
https://a.aliexpress.com/_d8ArAgZ

€ 12,67 | 4 stks/partij Verbergen bulit Lente Push Pop up Kast kast Knop RV Jacht Caravan Pistool Zwarte Goud Parel brons Vierkante Ronde
https://a.aliexpress.com/_dTYZXuH

Deze dan.
Op naar een lang en heet bus seizoen.

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » wo jul 29, 2020 22:09 pm

freddeblok schreef:€ 9,88 13% Off | 4 Pcs Verbergen Drukknop Kabinet Knop voor RV Motor Huis Kast Caravan
https://a.aliexpress.com/_d8ArAgZ

€ 12,67 | 4 stks/partij Verbergen bulit Lente Push Pop up Kast kast Knop RV Jacht Caravan Pistool Zwarte Goud Parel brons Vierkante Ronde
https://a.aliexpress.com/_dTYZXuH

Deze dan.
Nice! Ik had bij dezelfde site gezocht op van die knopjes waar een sluit mechanisme in zit, maar niet hierop. En in mat zwart Afbeelding. Ik denk dat er weer een pakketje vanuit China deze kant op gaat komen Afbeelding
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » ma aug 03, 2020 23:21 pm

Vanavond het raam geblindeerde waar de grote kast komt. Hiervoor witte plakfolie gebruikt. Dat laat toch nog licht door en van buiten ziet er ook nog mooi uit. Het plakt ook erg goed, want de plakfolie die op het andere raam zit (waar eerst de kast zat...) komt er na een jaartje of 13 erg moeilijk af...

Raam eruit, schoongemaakt en beplakt (dit is de binnenkant):
Afbeelding

Rubber er weer op (dit is de buitenkant):
Afbeelding

En weer in de bus:
Afbeelding
Afbeelding

Van binnen ziet het er zo uit:
Afbeelding

Ik moet nog de scharnieren van de deurtjes monteren en dan kan de kast in de bus! Intussen wel al electra werk gedaan. Cirix relais aangesloten, zodat de start- en leefaccu beiden worden geladen, zowel tijdens het rijden als via een acculader (als ik 230v heb uiteraard...). Ook een zekering kast aangelegd, zodat ik alles netjes gezekerd aan kan sluiten. In de kast al voorbereiding gemaakt voor een USB lader en nog een standaard 12v aansluitpunt (moet ik nog plaatsen in dat gat...):
Afbeelding
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door Wilfred » di aug 04, 2020 8:28 am

Dat heb je mooi gedaan met dat geblindeerde raam!
Take the planet and make it spin your way

Plaats reactie