Fleetwoods Bus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2002
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door Tuinkabouter90 » vr jun 12, 2020 20:18 pm

In iedergeval fijn dat jullie nog altijd plezier van de bus hebben 😁

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 512
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » di jun 16, 2020 23:11 pm

Afgelopen weekend aan het interieur begonnen. Zal een flinke klus worden en waarschijnlijk in etappes gebeuren. De bank zit er in en hierna komt de kast naast het bed. Dan is het interieur in ieder geval functioneel genoeg voor gebruik. Ik ga ook nog een kast onder het raam achter de bestuurder maken en een stoeltje en een nieuw keukenblok. Maarja, tijd is wel een dingetje...

Uiteraard ook wat foto's gemaakt Afbeelding

De steunen voor de rock-and-roll scharnieren. Dit is misschien nog wel het meeste werk. Op internet zwerven wel bouwtekeningen rond, maar die kwamen niet eens in de buurt van iets wat paste... Veel passen en meten dus:
Afbeelding
Afbeelding

Voorkant er tegenaan:
Afbeelding

Zitting erop:
Afbeelding

Rugleuning erop (ook ff gordelvangers geplaatst om de lengte te testen: lijkt prima lengte!):
Afbeelding

En uitklappen maar!
Afbeelding

Ik moet nog wel het eea afwerken. De rechter zijde steekt nog te veel uit, maar dat maak ik passend op de kasten. Ook moeten er nog steunen onder de zitting, anders zakt de boel snel door. Ik wil ook nog een schot in het midden van de bank maken voor meer steun wanneer deze is ingeklapt. Het zakt nu een beetje door.

De rock-and-roll scharnieren werken erg prettig. Bij het vorige interieur zat ik te klooien met een losse plank en een steuntje en nu is het 1 handbeweging, erg makkelijk!

Dat is het voor nu!
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fahtal » wo jun 17, 2020 8:02 am

Tip... zorg dat je spullen die bij de scharnieren erin vallen... er ook weer uit kan halen... laatst viel er een telefoon in...
Die kan je er dan bij een westfalia aan de achterkant eruit halen omdat die daar bij mij niet strak aansluit.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door EeVeeWee » wo jun 17, 2020 9:21 am

Ik heb een vergelijkbare bank gemaakt, ook zelf uitgezocht met passen en meten.
Aan de bovenkant als versterking van de verticale delen heb ik een u-profiel gemaakt waarop de beugels van het zitgedeelte rusten.
Zo is het heel stabiel in de bedstand.
Misschien heb je nog wat aan mijn foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dus.

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 512
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » wo jun 17, 2020 9:36 am

fahtal schreef:Tip... zorg dat je spullen die bij de scharnieren erin vallen... er ook weer uit kan halen... laatst viel er een telefoon in...
Die kan je er dan bij een westfalia aan de achterkant eruit halen omdat die daar bij mij niet strak aansluit.
Ohja, dat is inderdaad een goeie tip! Ga ik meenemen, dank!
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 512
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » wo jun 17, 2020 9:43 am

EeVeeWee schreef:Ik heb een vergelijkbare bank gemaakt, ook zelf uitgezocht met passen en meten.
Aan de bovenkant als versterking van de verticale delen heb ik een u-profiel gemaakt waarop de beugels van het zitgedeelte rusten.
Zo is het heel stabiel in de bedstand.
Misschien heb je nog wat aan mijn foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heel mooi! Dit zijn goede foto's voor inspiratie Afbeelding. Hoe heb je de kussens op de planken vastgemaakt? Schuim verlijmen, hoes erover en aan de onderkant vastnieten? Zo wil ik het in ieder geval gaan doen Afbeelding

Die rand is inderdaad een mooie oplossing. Ik zat zelf aan een aluminium U profiel te denken. Minder stevig, maar beter dan alleen hout. Ik kan namelijk niet lassen, dus zelf met metaal aan de slag is niet echt een optie. Kan dat vast wel ergens regelen mocht de aluminium oplossing toch niet werken
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door EeVeeWee » wo jun 17, 2020 10:49 am

Er komt een grote dwarskracht op, dus oefen even met het aluminium voordat je het definitief maakt. ;)
De kussens van zitting en rugleuning heb ik op het hout laten laten maken zodat het één geheel is.
Dus.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door old brumax » wo jun 17, 2020 11:18 am

Die rand kan ook een rechte u profiel zijn , hoeft niets aan gelast te worden, neem een profiel die je klem erop slaat en zo lang mogelijk dat volstaat en geeft voldoende steun is dacht ik ook origineel zo van wesfalia mijn zwager had dat nl ook in zijn berlin en dat heb ik dus ook zo overgenomen en al 25 jaar zo gebruikt zonder problemen, wel even oppassen dat de beugels goed op de rand komen te staan.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fahtal » wo jun 17, 2020 11:27 am

inderdaad. de zij wanden hebben bij een westfalia geen u profiel. sterker nog daar zijn bovenin hapjes uitgehaald om nog langere tent stokken of hangmat stangen op te bergen.

dus een recht profiel is het beste. Let wel. aluminium is zachter en zal wel snellen slijten/butsen dan een stalen u profiel.

Ook zijn de hoeken van aluminium scherper dan die van staal want die is gevouwen tot een hoek profiel.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 512
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » wo jun 17, 2020 18:43 pm

Dan wordt het staal! Bij de bouwmarkt om de hoek kan ik een profiel krijgen wat mooi zou moeten passen. Dank voor de input!
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 512
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » vr jun 19, 2020 23:26 pm

Vandaag een vrije dag genomen en lekker wat kunnen klussen. Schiet altijd minder snel op dan je van tevoren denkt. Passen en meten kost nou eenmaal veel tijd. Ik ben met de kast naast het bed begonnen. Ik wil hem helemaal over het raam laten vallen (niet half). Dat was bij het vorige interieur ook zo en dat was erg praktisch.

Hier wat foto's.

Het slachtoffer :
Afbeelding

En de zijkant en de voorkant op hun plek:
Afbeelding
Afbeelding

Nu bedacht ik me net dat de kast waarschijnlijk wel wat ingekort moet worden. Ik ga alles met formica afwerken en dat is iets van 3x1,3 m, met de 'nerf' in de lengterichting. De kast is nu 1,46 m breed, dus gaat niet lukken Afbeelding (want ik wil de nerf verticaal). Maar daar is wel iets op te verzinnen.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fahtal » vr jun 19, 2020 23:40 pm

Poe dat is wel veel kast. Ik vind een beetje ruimte dat wel fijn bij het slapen. En uitzicht tijdens het rijden vanafde de achterbank
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 512
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » za jun 20, 2020 9:54 am

fahtal schreef:Poe dat is wel veel kast. Ik vind een beetje ruimte dat wel fijn bij het slapen. En uitzicht tijdens het rijden vanafde de achterbank
Is inderdaad veel, maar in het vorige interieur was dat ook zo en levert een berg meer opbergruimte op. Met 2 kleine kinderen is dat wel handig Afbeelding. Maar waarschijnlijk wordt hij dus wel wat korter. En wbt naar buiten kijken: ramen zat Afbeelding.

Ik zit nu nog in de 'pas-en-meet' fase, dus het zijn nog 2 losse planken (voor- en zijkant). Denk dat er een cm of 15 van af gaat, dus ook niet super veel.

Wij zijn toch beetje goed weer kampeerders en zijn graag zo veel mogelijk buiten en daar richt ik het interieur dus ook op in. Onder het raam achter de bestuurder komt nog een kast. Ik ben nog aan het nadenken over een koelkast of stoel (of beide, of zich ook wel te combineren...), maar dat komt later. Eerst de bank en de kast en dan kunnen we in principe gewoon gebruik maken van de bus Afbeelding

Het keukenblok komt achter de bijrijder en ik wil het kookgedeelte misschien uitschuifbaar maken zodat je buiten kunt staan bij het koken.

Maargoed, ideeën genoeg en aan tijd gebrek... Dus maar eens zien wat het gaat worden Afbeelding
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 512
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door fleetwood » vr jun 26, 2020 23:13 pm

Klein beetje vooruitgang. Ik heb hier en daar wat uurtjes kunnen klussen, maar dat zet niet veel zoden aan de dijk helaas. Passen en meten duurt laaaaaaang...

De bank is wbt 'contouren' wel al een aardig eind en beetje verder met de kast achterin. De gordelbevestiging zit er wel in. Aan de bijrijderskant heb ik de originele gaten kunnen gebruiken. Daar zat ook al een schroefdraad in, dus dat was makkelijk Afbeelding. Origineel was het een personenbus, dus daarom zal de voorbereiding er al in zitten. Aan de andere kant heb ik zo'n zware repro westfalia voet. Aangezien het nogal een ding is, wil ik 'm in de kast wegwerken. Uiteindelijk komt uit de kast dus de riem en zit de rest vlak achter het hout.

Maargoed, foto's Afbeelding:

Gordel aan bijrijders kant:
Afbeelding

Met de bank uitgeklapt:
Afbeelding

Bevestiging van het geheel:
Afbeelding

Aan de andere kant zit de bevestigingsplaat op z'n plek:
Afbeelding

De kast (of beter gezegd, de lnu nog losse planken van de kast...) heb ik weer even weggehaald, dus daar geen foto's van.

Hopelijk heb ik dit weekend nog wat uurtjes tijd om verder te gaan met de kast.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Fleetwoods Bus

Bericht door Briebelbus » za jun 27, 2020 19:25 pm

Hoe ga jij die gordelplaat van de bestuurderszijde vast zetten :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie