T2b Westfalia camper [Front schade]

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Davy_B.
Gevorderde
Bouwjaar Bus: 1972

Re: T2b Westfalia camper [Front schade]

Bericht door Davy_B. » vr jul 04, 2025 19:29 pm

old brumax schreef:
do jul 03, 2025 22:13 pm
Dat is zwaar shit , gelukkig is vrouwlief er redelijk goed af gekomen, die verrekte gordels zorgen heel vaak voor flinke kneuzingen, dat was en is nog steeds voor mij reden om consequent die dingen te negeren, en jawel, heb van mijn leven al genoeg in de puin gereden, gelukkig nooit met de bus, en nog nooit een schrammetje opgelopen! heb goeie engeltjes die altijd meevliegen. 🤫😀
Moet je maar eens vragen aan mijn broer waarvan de tegenligger frontaal op hem had gereden uit het niets en waarvan zijn hoofd mooi in de voorruit stond. Die lag half uit de wagen bij aankomst en een mooi wit dekentje erover! Zware oude Honda niks te zien aan het interieur zelfs niet bij de benen, dus had hij de gordel om was er niks aan de hand geweest. Liever een blauwe plek dan...☠️
Fietshelmen zijn ook niet nodig hoor zolang je niet valt...😅

old brumax
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1969

Bericht door old brumax » vr jul 04, 2025 20:25 pm

Kan je een aantal voorbeelden opnoemen van mensen die een ongeluk gehad hebben en dankzij het feit dat ze geen gordel omhadden niets mankeerden en die er zeker niet meer geweest waren als ze wel zo'n ding omhadden, waaronder ikzelf dus ook.
Het is een zinloze discussie van voor en tegen, ieder moet doen wat hij/zij het liefst doet en waar die zich goed bij voelt, ik wil niet gevangen zitten dat ik nergens heen kan!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Briebelbus
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1977
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » za jul 05, 2025 6:30 am

blokkever schreef:
do jul 03, 2025 20:29 pm
Een minder leuke update deze keer.
Mijn vrouw heeft een ongelukje gehad met de bus, voorganger ging na een verkeerslicht vol in de ankers en mijn vrouw kon niet meer op tijd reageren https://www.112marum.nl/aanrijding-tuss ... er-op-n372

Met mijn vrouw gaat het naar omstandigheden goed, alleen wat kneuzingen door de klap van de gordel.

Dus bij deze een oproep als er nog iemand bruikbare donor delen heeft liggen, front zal waarschijnlijk een nieuwe worden, maar bv de frisse lucht box, kreukelzone en plaatwerk daar achter is zeer welkom.
Goh dat is wel heel zuur zeg, gelukkig dat je vrouw het naar omstandigheden goed maakt. Dat is veel belangrijker dan materieel.
Ik hoop dat je een front kan vinden en dat je het weer weet te herstellen.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Thijs84
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1971

Bericht door Thijs84 » za jul 05, 2025 20:01 pm

Das k#t. Geen andere woorden voor. Gelukkig niks ernstigs met je vrouw. Dat is het belangrijkste. Je bus komt vast wel weer goed. Heb die chassis balken en vloer bij mij ook vervangen. Even goed meten en dan lukt dit wel. Front is nieuw te koop.
Als je tips wilt moet je maar een persoonlijk berichtje sturen.
zij die vielen zijn gevallen

blokkever
Luchtgekoeld

Bericht door blokkever » wo jul 09, 2025 23:32 pm

Vandaag is de bus eindelijk terug naar huis gebracht, ik ben gelijk maar begonnen met demonteren zodat ik kan inventariseren wat ik allemaal moet aanschaffen.
De vloer en chassisbalken zijn in iedergeval onbeschadigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Briebelbus
Luchtgekoeld
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » do jul 10, 2025 19:56 pm

wow, dat heb je er snel uitgesloopt zeg. en het lijkt er inderdaad op dat de cabine vloer nog goed is.
Iik vraag me af of je delen met een zware slagtrekker niet weer terug kan trekken.

Mocht je de lip achter de bumper eraf halen zou ik graag zien hoe dat er van binnen uitziet,en bevestigd is.

sterkte met de klus igg

gr
Marcel

WilfredT2
Nieuweling

Bericht door WilfredT2 » do jul 10, 2025 22:12 pm

Ik ben toch even benieuwd: waarom doe je het zelf? Was je er niet voor verzekerd?

( Ik ook niet hoor, enkel WA, maar omdat jouw bus wel net weer helemaal top was dacht ik misschien toch een all risk verzekering ofzo)

blokkever
Luchtgekoeld

Bericht door blokkever » do jul 10, 2025 23:49 pm

Niet all risk verzekerd inderdaad, wel naar gekeken na de taxatie, maar ik vond de premie niet in verhouding staan en heb er voor gekozen om een beetje risico te nemen.
Daarnaast doe ik het liever zelf omdat ik dan ook weet hoe het gerepareerd wordt, en ik kan eventueel wel ondersteuning van het schadeherstelbedrijf krijgen die mijn bus heeft gespoten en nu ook weer het spuitwerk gaat doen.

blokkever
Luchtgekoeld

Bericht door blokkever » vr jul 11, 2025 9:28 am

Briebelbus schreef:wow, dat heb je er snel uitgesloopt zeg. en het lijkt er inderdaad op dat de cabine vloer nog goed is.
Iik vraag me af of je delen met een zware slagtrekker niet weer terug kan trekken.

Mocht je de lip achter de bumper eraf halen zou ik graag zien hoe dat er van binnen uitziet,en bevestigd is.

sterkte met de klus igg

gr
Marcel
Als je de deformatiezone bedoeld waar de bumper op gemonteerd zit, deze ga ik wel vervangen, hij zou misschien wel uitgedeukt kunnen worden maar om dat netjes te doen moet hij er toch af.
Bovendien moet hij er ook af om het achterliggende plaat werk weer uit te deuken.
Ik zal veel foto's maken van de reparatie.
Voor het front zijn eigenlijk twee opties waar ik uit kan kiezen.
Ik wil sowieso een front zonder bult voor het logo en daarvoor heb ik keuze uit A- en B kwaliteit, heeft er hier iemand ervaring met de B-kwaliteit van IGP? Ik neig er wel waarom voor de A-kwaliteit optie te gaan, alleen een prijsverschil van bijna een factor 4 vind ik wel fors.
Hierbij nog een paar foto van de ruimte onder de bellypan, ik denk dat de balkjes achter de deformatiezone wel weer recht te krijgen zijn als de deformatiezone en het front er af zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Briebelbus
Luchtgekoeld
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » vr jul 11, 2025 16:25 pm

ik bedoel inderdaad die deformatie zone. en dan hoe dat bevestigd moet worden met het front.
Zelfs onder jouw bus ziet het er netjes uit. Waarmee ik kan concluderen dat ik nog wel een weg te gaan heb.

gr
Marcel

old brumax
Luchtgekoeld

Bericht door old brumax » vr jul 11, 2025 17:37 pm

zo zie je maar dat die balk toch een hele klap kan opvangen ondanks dat iedereen denkt dat zo'n bus geen kreukelzone heeft!!
Slijp hem maar eens door, hij bestaat uit div lagen en dan nog die dikke balk die een Atje niet heeft.

blokkever
Luchtgekoeld

Bericht door blokkever » vr jul 11, 2025 23:55 pm

Ik heb de deformatiebalk er grotendeels voorweg, deze zit rechtstreeks tegen de dwarsbalk die tegen de chassisbalken zit.
Ik weet niet hoe het bij een t2A precies zit maar het zijn hier twee balken tegen elkaar, het materiaal is bij beide balken wel ruim 2mm dik
AfbeeldingAfbeelding

old brumax
Luchtgekoeld

Bericht door old brumax » za jul 12, 2025 11:58 am

Bij een A zit er nog een geprofileerde tussenplaat in.

fahtal
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » za jul 12, 2025 17:31 pm

Goede reden om de bus niet te verlagen eigenijk. Dan gebruik je de kreukel zone tenminste.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Briebelbus
Luchtgekoeld
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » zo jul 13, 2025 11:23 am

dank voor de foto's. zit er achter die deformatiebalk ook nog schade?

Plaats reactie