T2b Westfalia camper [Reserve motorblok]

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
blokkever
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1977

Re: T2b Westfalia camper [Reserve motorblok]

Bericht door blokkever » wo mei 15, 2024 23:30 pm

Intussen ben ik het blok langzaam weer aan het opbouwen, ik heb o.a. de uitlaat headers goed passend gemaakt, deze stonden erg onder spanning in gemonteerde toestand en waren ook niet gasdicht bij de aanligvlakken. Met wat grof geweld heb ik deze beter passend gekregen, de aanligvlakken heb ik daarna gevlakt, de koperen ringen zacht gegloeid en nu passen ze goed zonder te lekken.
Afbeelding
Afbeelding
De kabelboom heb ik ook schoon gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik een montagegat voor de cilinderkop temperatuursensor gemaakt op de juiste plek, deze zat eerst aan de linkerkant van de cil.3 inlaatpoort, daar blijft de kop veel koeler en dat heeft zeker effect op het goed functioneren van het injectie systeem.
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik inmiddels ook een thermostaat gemonteerd en heb ik koelkleppen die ik nog van een ander blok had liggen klaar gemaakt voor montage op dit blok.
Afbeelding
Afbeelding

fahtal
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » do mei 16, 2024 10:33 am

Goed bezig. Leuk projectje om te doen lijkt me.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

blokkever
Luchtgekoeld

Bericht door blokkever » wo jun 26, 2024 23:26 pm

Het blok heeft vanavond voor de eerste keer gelopen, hij loopt nog niet helemaal lekker, de slang tussen carter in inlaatbocht zit niet heel strak en lekt daardoor af en toe een beetje, verder lekt de uitlaat ook een beetje bij de flenzen die ik los heb gehad bij gebrek aan nieuwe pakkingen.
Gisteren heb ik de motor eerst oliedruk laten opbouwen op de startmotor en heb ik de compressie gemeten, cilinder 1, 3 en 4 zitten op 10 bar, cilinder 2 wijkt een beetje af en zit op 11,5 bar
Als de motor wat is een ingelopen nog maar eens een meting doen.

AfbeeldingAfbeelding

Briebelbus
Luchtgekoeld
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » do jun 27, 2024 16:45 pm

mooi werk hoor.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

blokkever
Luchtgekoeld

Bericht door blokkever » za jun 29, 2024 13:41 pm

Na een latere testrun viel de motor plotseling uit en hij wilde ook niet meer starten, ik heb toen verschillende componenten één voor uitgewisseld met de motor in mijn bus en alles werkt goed in mijn bus en andersom hielp het niet om de componenten uit mijn bus op deze motor te gebruiken, het moet dus ergens in de kabelboom of een slecht contact zitten.
Ik begon bij de grote connector op de ECU en het was meteen bingo!, de signaaldraad die vanaf de bobine komt is uit de connectorpin getrokken.
Hoe dat zo makkelijk kan gebeuren is mij een raadsel, hij heeft in iedergeval niet goed vast gezeten.Afbeelding

fahtal
Luchtgekoeld
Contacteer:

Bericht door fahtal » ma jul 01, 2024 16:40 pm

Misschien is dat wel het probleem geweest plotseling kracht verlies.
dakota beige

Wilfred
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1973

Bericht door Wilfred » di jul 02, 2024 15:24 pm

ik vermoed dat die klep die tegen de zuiger aanstond daar toch ook wel mee te maken hadden. Oftewel, dat er meer speelde dan enkel een los draadje.
Take the planet and make it spin your way

blokkever
Luchtgekoeld

Bericht door blokkever » di jul 02, 2024 22:09 pm

Dat is zeker, er klopte meer niet:
Geen koelkleppen en thermostaat.
Vacuüm bediende klep in luchtfilterhuis was lek (was overigens een simpele fix, kon het membraan weer terug drukken op het tuitje en daarna het deksel weer terug lijnen de n het luchtfilterhuis
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het elleboogrubber bij de auxiliary air valve was gescheurd (= valse lucht).
De inlaatbocht is ooit vervangen en de aansluiting voor de carterventilatie en de ander aansluiting voor het koolfilter en auxiliary air valve zitten omgekeerd t.o.v origineel waardoor de slangen niet lekker passen, de tules zitten ook niet stevig in het rubber waardoor kans op valse lucht groot is (het lijkt ov de gaten wat te groot zijn).
Ik denk overigens niet dat het losse draadje uiteindelijk "de" oorzaak van de motor schade is geweest, hierdoor doet de motor helemaal niet als hij geen contact maakt, of wel als hij wel contact maakt.
Ik heb inmiddels nieuwe contacten binnen voor deze connector dus dit probleem is binnenkort opgelost

fahtal
Luchtgekoeld
Contacteer:

Bericht door fahtal » di jul 02, 2024 22:19 pm

Het is in iedergeval een mooie tijdsbesteding met als resultaat een mooi blokje.

Bij jou is die in goede handen.
dakota beige

Briebelbus
Luchtgekoeld
Contacteer:

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door Briebelbus » zo feb 02, 2025 13:46 pm

blokkever schreef:
zo apr 12, 2015 15:02 pm
Voor de linkerkant heb ik ook een reparatiestukje gemaakt, deze keer heb ik eerst een mal gemaakt van wat dikker staal zodat het model er beter in blijft bij het omzetten van de wielkast rand.

Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Vrijdag heb ik ook 6 zakken straalgrit ingeslagen om de onderkant en linkerdorpel mee te stralen en gisteren heb ik al een stukje van de linkerkant gedaan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De binnendorpel en binnenkant huidplaat moet ook nog gestraald worden, de huidplaat is een lastig hoekje, ben bang dat dat handwerk gaat worden:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb even een vraag over dit deel van jouw project. JE gaf aan dat je de onderkant en linker dorpel zou gaan stralen. Hoe heb je dat precies gedaan?

Ik heb nu toegang tot de dorpel aan de bestuurders zijde en kan opzich nu het straalgun er in steken. Maar ik weet dat ik dan een groot deel niet kan zien/doen om.

En daarbij vraag ik me even af hoe je de boel hebt afgedicht/afgedekt omdat het straalgrit overal naartoe vliegt.

gr
Marcel

blokkever
Luchtgekoeld

Bericht door blokkever » vr feb 07, 2025 11:09 am

Het stralen van de binnenkant van de dorpel bedoel je? Dat heb ik met een los straalpistool gedaan en dat geeft inderdaad veel rommel.
Ik heb dat zoveel mogelijk proberen te beperken door het deel wat ik wilde stralen af te sluiten met plastic folie (je ziet daarvan ook een stuk op de vloer liggen op de fotos's).
Door ook op de vloer plastic folie te leggen kon ik het straalgrit ook nog een paar keer recyclen.
Het verwijderen van straalgrit uit holle ruimtes heb ik gedaan met zowel de compressor als met de stofzuiger, en je bent inderdaad wel even bezig voordat alle hoekjes weer vrij zijn van het grit.

Nadat al het laswerk was gedaan heb ik de hele onderkant nog laten stralen, hoewel de straler al veel van het grit uit de holle ruimtes had geblazen, heb ik daar nadien ook nog wel wat werk mee gehad met de compressor en stofzuiger om de holle ruimtes goed schoon te krijgen.

Afdichten van gaatjes heb ik met rubberen kurkjes gedaan bij ronde gaten en voor overige openingen werkt een stukje ducttape ook prima

Briebelbus
Luchtgekoeld
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » vr feb 07, 2025 13:46 pm

top dank je voor de toelichting.

Plaats reactie