Dat is zeker, er klopte meer niet:
Geen koelkleppen en thermostaat.
Vacuüm bediende klep in luchtfilterhuis was lek (was overigens een simpele fix, kon het membraan weer terug drukken op het tuitje en daarna het deksel weer terug lijnen de n het luchtfilterhuis

Het elleboogrubber bij de auxiliary air valve was gescheurd (= valse lucht).
De inlaatbocht is ooit vervangen en de aansluiting voor de carterventilatie en de ander aansluiting voor het koolfilter en auxiliary air valve zitten omgekeerd t.o.v origineel waardoor de slangen niet lekker passen, de tules zitten ook niet stevig in het rubber waardoor kans op valse lucht groot is (het lijkt ov de gaten wat te groot zijn).
Ik denk overigens niet dat het losse draadje uiteindelijk "de" oorzaak van de motor schade is geweest, hierdoor doet de motor helemaal niet als hij geen contact maakt, of wel als hij wel contact maakt.
Ik heb inmiddels nieuwe contacten binnen voor deze connector dus dit probleem is binnenkort opgelost