Westfalia Aanhanger topic

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door hanhoo » di aug 30, 2011 11:50 am

Edje schreef:
hanhoo schreef:Afbeelding

Dit is een beetje de vorm die we zoeken. De totaaldikte van het hout is slechts 6mm. De oversteek (schuine kant) zou zo 8 mm in lengte moeten zijn. Ik denk dat we dat met een 45 graden hoek niet in deze vorm gaan krijgen.

Of heb ik het mis?


Volgens mij is de frees met de kleinste hoek die ik heb 15 graden. Er staat me bij dat ik er ook eentje heb waarbij je met een stelschroef de hoek in kan stellen. Ik zal vanavond wel is even kijken als ik thuis ben.


Thanks! Ik hoor je wel, ik ben in de loods vanavond.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door gijsv » di aug 30, 2011 14:01 pm

@ edje : dat zou fantastisch zijn!

@ turbo-D heb je het hout pas geschildert toen het frame in elkaar zat?

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door Briebelbus » di aug 30, 2011 14:26 pm

gijsv schreef:@ edje : dat zou fantastisch zijn!

@ turbo-D heb je het hout pas geschildert toen het frame in elkaar zat?


tuurlijk niet, had het hout erin gedaan om te passen, daarna eruit gehaald en gebeitst en gelakt, vooral de "kopse kanten"vond ik belangrijk omdat daar mogelijk water langs loopt en dus je hout gaat aantasten.

Als ik er aan terug denk vond ik het een mooi project om mee bezig te zijn.
Ow ja, heb al die rottige popnagels moeten uitboren en daarna heb ik ze allemaal vervangen voor RVS schroeven en bolkop moertjes + veerringetje.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door gijsv » di aug 30, 2011 14:36 pm

turbod schreef: "tuurlijk niet, had het hout erin gedaan om te passen, daarna eruit gehaald en gebeitst en gelakt, vooral de "kopse kanten"vond ik belangrijk omdat daar mogelijk water langs loopt en dus je hout gaat aantasten.



Gelukkig, ik maakte me al zorgen :D

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door Briebelbus » di aug 30, 2011 14:43 pm

Heb niet het hele restauratie verhaal hier neer gezet, dat is op me Blog en in me Bus verhaal terug te lezen.
Gewoon ff een paar foto's van de werkzaamheden.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door hanhoo » di aug 30, 2011 16:18 pm

Ik beloof dat wij net de eigenaren zijn van een verse topkwaliteit popnageltang. Dus ik vermoed al welke methode gebruikt zal gaan worden =P~
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

rastabus
Gevorderde
Berichten: 776
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Leveroy

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door rastabus » do sep 01, 2011 16:57 pm

hanhoo schreef:Ik beloof dat wij net de eigenaren zijn van een verse topkwaliteit popnageltang. Dus ik vermoed al welke methode gebruikt zal gaan worden


dit heb ik ook gedaan, in een dag alle popnagels erin gezet. Ik had de RVS nagels gebruikt.
Aan het einde van de dag kon ik geen popnageltang meer vasthouden, laat staan een popnagel! :wink:
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Westfalia Aanhanger stof vrij maken

Bericht door wouthwortel » ma sep 12, 2011 9:32 am

Kijk eens op:
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... 1&start=90
daar heeft Steven V wel een hele leuke tip staan!
I am Wouth and I approve this message.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Westfalia Aanhanger stof vrij maken

Bericht door gijsv » wo sep 28, 2011 17:38 pm

wouthwortel schreef:Kijk eens op:
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... 1&start=90
daar heeft Steven V wel een hele leuke tip staan!


Gelukkig heb ik de originele afdekplaatjes nog. Bij mij zit daar overigens een bout in om het handeltje vast te zetten. anders kunnen de draagarmen er af lopen. Wellicht heb ik een ouder type (?)

Ben weer een stapje verder...

http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=9966&start=15

Gebruikersavatar
Globus
Actief Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: za okt 28, 2006 17:53 pm
Locatie: Zwerver
Contacteer:

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door Globus » vr feb 10, 2012 9:50 am

Zo af en toe heb ik een uurtje "vrij" en neem ik tijd om even te ontspannen. Wat is er dan beter dan het restaureren van een Westfalia Essen? :mrgreen:
Dus "slowly but surely" en "stukje bij beetje" wordt deze 2-wieler weer een beauty.
Hij komt volgens het typeplaatje uit 1971 en tijdens het restaureren kom ik iedere keer verschillen tegen met de andere karretjes die ik heb. (Ik had/heb er nogal wat :lol: )
De verschillen deel ik graag met jullie:

Allereerst zijn er de verschillen zoals de andere gebruikers in dit topic al hebben vermeld. Maar ook onderling zit er-per jaar- toch weer wat verschil in.
Zo heeft mijn Essen uit 1974 (die in de woonkamer staat dus :mrgreen: ) op de dissel het bekende typeplaatje. Dit typeplaatje is hetzelfde gebleven tot aan het einde van de Essenserie.
Maar het modeljaar 71 (en waarschijnlijk ook daarvoor en daarna) heeft dit typeplaatje niet! Op de plek waar het typeplaatje zit, staat bij een 71er de code van de aanhanger ingeslagen.

Afbeelding

Deze code zit bij de oudere modellen waar WEL een typeplaatje op de dissel zit, ingeslagen aan de onderzijde van het frame thv het reservewiel. (rechts dus) Deze code komt overeen met het nummer dat je op het typeplaatje aan de zijkant van het karretje vindt.

Afbeelding

Afbeelding

De latere Essen serie, (dus eind jaren 70, begin 80 met betonplex platen) heeft dit serienummer niet ingeslagen in het frame of dissel, maar op de as. Deze as heeft bij de latere types dan ook een "verlenging". Er zijn dus- naar mijn weten op dit moment- 4 soorten assen: De pre 70 serie, met de celastoveren gemonteerd aan de "achterzijde". De serie 71, zonder serienummer, zonder verlenging, met schroefeinden, De serie na 71, zonder serienummer, zonder verlenging, met dopeinden en de laatste serie, zonder serienummer, met verlenging, met dopeinden.

Afbeelding

Bij de oudere serie Essen (dus nog met gelakt hout) is er nog een verschil tussen een 71er en een 74er: De achterlichtbevestiging. Voor deze bevestiging zijn 2 U profielen op het frame gelast. Het U profiel bij een 71er is ong 3 cm langer dan bij een 74er :shock:
Dat verklaart dan direct het verschil tussen de grootte van de achterlichten: die zijn bij een later model Essen "kleiner" dan bij een vroeg model. Bij mijn 74er zijn ze al klein (ook kleine U profielen) maar bij mijn (beide :mrgreen: ) 71ers zijn ze groot. Heeft iemand van ons misschien een 72er of 73er? Ik wil graag de exacte modeljaarverschillen weten :roll:

Afbeelding

Tenslotte is er veel variatie geweest in de velgjes. Er zijn geflenste velgen, maar ook geboute velgen. En ook in die geboute velgen zit weer verschil: de 71er heeft "omgezette randen", terwijl de 74er dat niet heeft:

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover deze aanvulling. er zijn nog meer verschillen, maar die vermeld ik de volgende keer :lol:
Laatst gewijzigd door Globus op do mei 16, 2013 8:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zijn kachelpotten...
EN Eberspächers!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door Briebelbus » di mar 06, 2012 14:23 pm

Globus schreef:Bij deze gijs: :D
Afbeelding

Let wel: als jouw karretje uit 72 of vroeger komt dan heb je (wat ik zo in kan schatten van de foto's tot nog toe) de late achterlichtjes gemonteerd. Deze horen op de karretjes vanaf 73. Daardoor kan het monteren van de reflectors wat verwarring opleveren "in het kader van verhoudingen" :roll:
De achterlichten op het karretje op mijn foto zijn de juiste. Deze zijn een slag groter...(Size does matter! :-1w )


FF overgenomen uit het verhaal van GijsV. 8) wil dit topic beetje compleet houden.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door Briebelbus » di mar 06, 2012 14:25 pm

Globus schreef:Afbeelding


Michel,

Kan jij mij vertellen wat voor een systeem dat is op de draagarm met die dopmoer en waar het voor is :?:
Bij mijne zit enkel een afdek dopje erin gedrukt. En de arm wordt op z'n plek gehouden door een veerrring.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door gijsv » di mar 06, 2012 18:18 pm

Dit heb ik ook,

de draagarm zit me twee glijlagers op de as, deze kan theoretisch natuurlijk eraf lopen als deze nergens aan vast zit. dit plaatje / grote ring zorgt ervoor dat de draagarm op z'n plek blijft.

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6182
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door guidddo » di mar 06, 2012 18:34 pm

En al er nou iemand denkt oh wat leuk dat wil ik ook ( zo'n project ) , bied dan een leuk bedrag op die blauwe die ik achter in de tuin heb staan via PB en help een werkeloos de winter door. Betaling in flessen jack daniels bespreekbaar.
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
Globus
Actief Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: za okt 28, 2006 17:53 pm
Locatie: Zwerver
Contacteer:

Re: Westfalia Aanhanger topic

Bericht door Globus » do mar 08, 2012 19:42 pm

Turbo.d schreef:
Globus schreef:Afbeelding


Michel,

Kan jij mij vertellen wat voor een systeem dat is op de draagarm met die dopmoer en waar het voor is :?:
Bij mijne zit enkel een afdek dopje erin gedrukt. En de arm wordt op z'n plek gehouden door een veerrring.



Scherp gezien Marcel! =D>
Ik moet bekennen dat dit bij deze aanhanger niet origineel is. Vanaf modeljaar 74 zijn de "afdekplaten met bouten" vervangen door afdekkapjes. Ik vind die afdekplaatjes veel mooier dan die plastic kapjes, dus ik heb toentertijd een constructie bedacht om op deze 74-er metalen plaatjes te kunnen monteren ipv plastic kapjes. :oops:
Op de 71er Essen waarmee ik momenteel bezig ben zitten origineel wel metalen plaatjes, dus die komen er ook weer op terug. Als ik ooit de NOS plastic afdekkapjes vind voor mijn 74er, dan zet ik die er toch maar op... :lol: Op die manier houden we het origineel :lol:
Er zijn kachelpotten...
EN Eberspächers!

Plaats reactie