winterautopech

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
Steelboy
Actief Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:20 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: winterautopech

Bericht door Steelboy » di feb 22, 2011 21:52 pm

ko de fries schreef:leg de vraag eens voor bij een wegenwacht ,die hebben dit wel vaker bij de hand


...en bedenk je ook even hoe je je voelt, op het moment dat je langs de kant van de weg komt stil te staan, omdat je met behoorlijk achterstallig onderhoud, de wegenwacht hebt laten komen. Ik zeg niet dat het gebeurd en een auto kan veel hebben, maar een stuk bedrijfszekerheid is toch ook wat waard?!

Inactief Account

Re: winterautopech

Bericht door Inactief Account » di feb 22, 2011 22:01 pm

hanhoo schreef:Vers koelwater is roze of blauw van kleur.

of gifgroen of geel of oranje


koppakking zelf vervangen is wel te doen
1:maak de slang onder aan de radiateur los (op het moment dat de koelvloeistof op de straat ligt ben je te laat om er een opvangbak van ± 4 liter onder te zetten)
2: haal de distributie riem eraf
als je dit gaat doen vervang dan gelijk de distributieriem (meteen een setje kopen dan zit de spanrol er ook bij )

voordat je de oude distributie riem eraf haalt alle poulies even met vetkrijt merken in welke stand hij staat dus streepje op de poulie en streepje op het motorblok tegenover elkaar

en op het moment dat je de oude distributie riem eraf hebt dan geen van de poulies waar hij overheen loopt meer verdraaien

doe je dit wel en je weet niet hoe het zit met de merktekens ,dan ben je in de aap gelogeerd

3: verwijder luchtfilter
4: maak alle kabels los van de cilinderkop (let op welke bougie kabel op welke plek hoort
5: maak de gaskabel los van de carburateur
6: draai het uitlaatspruitstuk los ( als je erbij kunt is het makkelijkst om de aansluiting op de uitlaat los te maken , inplaats van het gedeelte op de cilinderkop
7: verwijder het kleppendeksel
verwijder alle kopbouten
til de cilinderkop eraf ( het mooiste is als je hem bij een lokale auto onderdelen leverancier kunt laten vlakken)
8: verwijder de oude koppakking
9: kijk op de klok en kom erachter dat je de hele dag al bezig bent
en dat de avond ook al lekker opschiet ,
10: leg een doek over het motorblok 'was je handen en ga met een welverdient hapje en drankje op de bank zitten
11: wordt de volgende morgen wakker met pijn in je rug omdat je de vorige dag de hele dag krom onder de motorkap hebt gestaan
12: ga vol goede moed weer naar de auto
en leg de nieuwe koppakking op zijn plek
13: plaats de cilinderkop en draai de kopbouten in de juiste volgorde
met een momentsleutel op de juiste spanning ( ga naar de dichtsbijzijnde dealer loop de werkplaats in en vraag de volgorde en aanhaalmoment met je allerliefste blik aan een monteur zeg dat je dit klusje helemaal zelf doet en laat vooral zien dat je handen nog enigzins zwart zijn van het sleutelen (echt waar je dwingt op dat moment respect af van zo'n monteur en 9 van de 10 vertellen onmiddelijk wat je wilt weten
14: schroef de uitlaat weer vast
15: zet alle kabels weer vast
16: monteer de nieuwe spanrol en distributie riem zonder de zooi te verdraaien
17: span de riem en schroef al die rottige deksels kapjes en andere zooi weer op zijn plek
18: zet het luchfilter er weer op
19: zet de radiatorslang weer vast
20: als het goed is heb je geen onderdelen over
21: gooi er nieuwe koelvloeistof in
22: start de motor ( hoera hij doet het =D> =D> =D> )
23: laat de moto stationair warmdraaien zonder dat de dop op de radiateur zit
en als het pijl wegzakt vul dan rustig bij todat hij weer vol zit
24: als de ventilator bij de radiator aanslaat en er komen geen luchtbellen meer en de koelvloeistof blijft mooi op pijl
dan de dop er op doen
25 : jezelf een schouderklopje geven en een groot feest bouwen omdat je dit toch mooi zelf geflikt hebt

p.s. de beschrijving is een beknopte geromantiseerde versie van de werkelijkheid,
in de werkelijkheid heb je ook nog een ruime hoeveelheid pleisters en geduld nodig omdat het allemaal niet makkelijk los wil en je jezelf een paar keer met een schroevendraaier in de vingers steekt en je knokkels schaaft omdat er een onwillig boutje ineens losschiet als je het niet meer verwacht

Sucses Han :shock:

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: winterautopech

Bericht door ko de fries » di feb 22, 2011 23:18 pm

Steelboy schreef:
ko de fries schreef:leg de vraag eens voor bij een wegenwacht ,die hebben dit wel vaker bij de hand


...en bedenk je ook even hoe je je voelt, op het moment dat je langs de kant van de weg komt stil te staan, omdat je met behoorlijk achterstallig onderhoud, de wegenwacht hebt laten komen. Ik zeg niet dat het gebeurd en een auto kan veel hebben, maar een stuk bedrijfszekerheid is toch ook wat waard?!



ik bedoelde dat carlyn het aan een wegenwacht kon vragen of er veilig mee door te rijden was als ze er ergens eens zag , :D dus niet dat ze door rijdt tot ie stopt en dan de wegenwacht belt
dit even voor de duidelijkheid ,grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: winterautopech

Bericht door old brumax » di feb 22, 2011 23:21 pm

volgens mij is een busje bar's leak zeker de moeite waard
nog geen 10 eurie's dacht ik dat is geen geld als het lukt, en ook als het niet lukt is dat tientje best wel te overleven :-)) en kun je altijd nog gaan sleutelen. suc6. louis
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: winterautopech

Bericht door old brumax » di feb 22, 2011 23:24 pm

Tante Leen schreef:Hoi hoi,

ik heb als winterautootje een peugot 205 gekocht.. leuk bakkie, beetje een barrel, maar het rijdt. Nu moest ik van de week mijn koelvloeistof bijvullen, die was helemaal leeg... ook ruikt hij een beetje en komt er veel witte rook uit... google dit en je krijgt onvermijdelijk:
Lekke koppakking... lekker dan.

Nu mijn vraag.. ik heb 500 eu voor deze auto betaald, en wil hem graag afrijden voor zolang mogelijk, want hij rijdt nog wel...
Wat zijn de risico's hiervan?
En waar moet ik op letten?

Groetjes,

Carlijn

waarom een watergekoelde als winterauto, dat is toch vragen om moeilijkheden \:D/ \:D/ \:D/
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: winterautopech

Bericht door Max » do feb 24, 2011 16:07 pm

old brumax schreef:waarom een watergekoelde als winterauto, dat is toch vragen om moeilijkheden \:D/ \:D/ \:D/


:shock: :shock: Heb jij toch ook :twisted:
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: winterautopech

Bericht door old brumax » vr feb 25, 2011 0:08 am

verd..... max waarom moest jij dat nu zo snel lezen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: winterautopech

Bericht door Max » vr feb 25, 2011 12:28 pm

Moet je 'm ook maar niet zo opvallend bij me neerzetten hoor [-X


:lol: :lol: :lol:
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: winterautopech

Bericht door old brumax » vr feb 25, 2011 19:03 pm

OK zal 'm de volgende keer??? bij de winkel laten staan. :mrgreen: en dat bakkie is van mevrouw, dus niet van mij. maar daar ging deze topic helemaal niet over toch?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: winterautopech

Bericht door Max » vr feb 25, 2011 22:23 pm

Nee het ging over winterautopechverhalenvertellen.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: winterautopech

Bericht door old brumax » zo feb 27, 2011 10:00 am

wil je altijd het laatste woord hebben, lukt dat thuis niet? :mrgreen: :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Inactief Account

Re: winterautopech

Bericht door Inactief Account » zo feb 27, 2011 16:12 pm

MODERATOR MELDING en nu weer ontopic

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: winterautopech

Bericht door Tante Leen » zo mar 13, 2011 9:56 am

Update: Volgens de handelaar van wie ik hem heb gekocht, lekt ie ergens, maar niet bij z'n koppakking... verder is ie niet gaan zoeken. (want het blijft een louche autohandelaar ;) )

En ik moet zeggen, hij start, hij rijdt, hij stinkt en verder geen gekke lampjes en het koelvloeistof blijft redelijk op peil.
Ik was van plan om er dus inderdaad mee door te rijden. Nu rees er een tweede vermoeden...dat hij veel verbruikt. Nadat ik het een beejte heb bijgehouden, kwam ik tot de conclusie en schrik niet (deed ik namelijk wel) hij rijdt 1 op f.cking 7!!! Das dus meer dan Tante Leen naar binnenwerkt!

Overlaad me aub wederom met uw tips, kan ik hem hopelijk wat laten afkicken van zijn benzinelust...
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: winterautopech

Bericht door wouthwortel » zo mar 13, 2011 11:15 am

Als jij alleen maar korte stukjes rijdt, dan vind ik 1 op 7 niet zo heel vreemd.
Doetíe dit ook op de lange afstand?
Dan lijkt het haast alsof zijn choke er constant op staat??
Haal het luchtfilter er eens af en ga dan eens rijden, ben benieuwd wat hij dan doet.
I am Wouth and I approve this message.

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: winterautopech

Bericht door Tante Leen » zo mar 13, 2011 11:35 am

wouthwortel schreef:Als jij alleen maar korte stukjes rijdt, dan vind ik 1 op 7 niet zo heel vreemd.
Doetíe dit ook op de lange afstand?
Dan lijkt het haast alsof zijn choke er constant op staat??
Haal het luchtfilter er eens af en ga dan eens rijden, ben benieuwd wat hij dan doet.


Rij inderdaad alleen korte stukjes, naar de bus of naar mijn ouders.. Maar eh, heeft een watergekoelde auto een luchtfilter? hahahaha, waar gaat dat heen met de wereld!!
de groetjes van Tante Leen!

Plaats reactie