hanhoo schreef:Vers koelwater is roze of blauw van kleur.
of gifgroen of geel of oranje
koppakking zelf vervangen is wel te doen
1:maak de slang onder aan de radiateur los (op het moment dat de koelvloeistof op de straat ligt ben je te laat om er een opvangbak van ± 4 liter onder te zetten)
2: haal de distributie riem eraf
als je dit gaat doen vervang dan gelijk de distributieriem (meteen een setje kopen dan zit de spanrol er ook bij )
voordat je de oude distributie riem eraf haalt alle poulies even met vetkrijt merken in welke stand hij staat dus streepje op de poulie en streepje op het motorblok tegenover elkaar
en op het moment dat je de oude distributie riem eraf hebt dan geen van de poulies waar hij overheen loopt meer verdraaien
doe je dit wel en je weet niet hoe het zit met de merktekens ,dan ben je in de aap gelogeerd
3: verwijder luchtfilter
4: maak alle kabels los van de cilinderkop (let op welke bougie kabel op welke plek hoort
5: maak de gaskabel los van de carburateur
6: draai het uitlaatspruitstuk los ( als je erbij kunt is het makkelijkst om de aansluiting op de uitlaat los te maken , inplaats van het gedeelte op de cilinderkop
7: verwijder het kleppendeksel
verwijder alle kopbouten
til de cilinderkop eraf ( het mooiste is als je hem bij een lokale auto onderdelen leverancier kunt laten vlakken)
8: verwijder de oude koppakking
9: kijk op de klok en kom erachter dat je de hele dag al bezig bent
en dat de avond ook al lekker opschiet ,
10: leg een doek over het motorblok 'was je handen en ga met een welverdient hapje en drankje op de bank zitten
11: wordt de volgende morgen wakker met pijn in je rug omdat je de vorige dag de hele dag krom onder de motorkap hebt gestaan
12: ga vol goede moed weer naar de auto
en leg de nieuwe koppakking op zijn plek
13: plaats de cilinderkop en draai de kopbouten in de juiste volgorde
met een momentsleutel op de juiste spanning ( ga naar de dichtsbijzijnde dealer loop de werkplaats in en vraag de volgorde en aanhaalmoment met je allerliefste blik aan een monteur zeg dat je dit klusje helemaal zelf doet en laat vooral zien dat je handen nog enigzins zwart zijn van het sleutelen (echt waar je dwingt op dat moment respect af van zo'n monteur en 9 van de 10 vertellen onmiddelijk wat je wilt weten
14: schroef de uitlaat weer vast
15: zet alle kabels weer vast
16: monteer de nieuwe spanrol en distributie riem zonder de zooi te verdraaien
17: span de riem en schroef al die rottige deksels kapjes en andere zooi weer op zijn plek
18: zet het luchfilter er weer op
19: zet de radiatorslang weer vast
20: als het goed is heb je geen onderdelen over
21: gooi er nieuwe koelvloeistof in
22: start de motor ( hoera hij doet het
)
23: laat de moto stationair warmdraaien zonder dat de dop op de radiateur zit
en als het pijl wegzakt vul dan rustig bij todat hij weer vol zit
24: als de ventilator bij de radiator aanslaat en er komen geen luchtbellen meer en de koelvloeistof blijft mooi op pijl
dan de dop er op doen
25 : jezelf een schouderklopje geven en een groot feest bouwen omdat je dit toch mooi zelf geflikt hebt
p.s. de beschrijving is een beknopte geromantiseerde versie van de werkelijkheid,
in de werkelijkheid heb je ook nog een ruime hoeveelheid pleisters en geduld nodig omdat het allemaal niet makkelijk los wil en je jezelf een paar keer met een schroevendraaier in de vingers steekt en je knokkels schaaft omdat er een onwillig boutje ineens losschiet als je het niet meer verwacht
Sucses Han