M-codes ontcijferd, wie volgt?
M-codes ontcijferd, wie volgt?
Eindelijk weten we het!
Onze bus is orgineel
DATUM EERSTE KENTEKEN AFGIFTE = 15 - 11- 1976
IN OOSTENRIJK
Deze bus heeft het volgende aan codes:
72 051451
912
G9R150 042 102 335 506
44 4 7247 OR 221711
___________________________________________________________
En hier is de uitleg
7: Modeljaar 1977
2: code om verschil aan te duiden tussen jaren zestig nummers en jaren
zeventig nummers bij productie aantalen boven 1.000.000.00 werdt dit
nummer een 3 bij transporters is dit nooit voorgekomen
0541451: Chassisnummer
912: Zonder chassis indentiteitsplaat
G9: Onderkant Senegal rood
R1: Bovenkant Pastelwit
50: Interieur Zwart leatherrette
042: Banden met goedkeur van de afdeling Research en Ontwikkeling
vrij van belasting kosten
102: Achterruit verwarming
335: Speciale motor voor oostenrijk 1600 CC 50 PK
506: Tweekrings remsysteem met rembekrachtiger
44: Week 44
4: Dag 4 datumcode in productie name = Donderdag 29-10-1976
7247: Intern productie serienummer
OR: Land van bestemming Oostenrijk
2: Type 2 = Transporter
2: Microbus
1: Stuur Links, Schuifdeur Rechts
7: Deluxe = 9 persoons , in 3,3,3 opstelling, Ladder motief in bekleding, Frisselucht
ventilatiekanalen op de deurpanelen voor de passagiersruimte, Beklede interieurpanelen,
verwarming in de passagiersruimte , volledige hemelbekleding doorlopend totaan de
interieurpanelen, zachtere achtervering
Chrome pakket = chrome logo, wieldoppen, sierstrip in raamrubbers, tankdop
Chrome op rubber sierstrip op deurklink hoogte aan de zijkanten
1: motor type 1 = 1600 CC
1: Versnellingsbak met 4 versnellingen, handgeschakeld
Laatst gewijzigd door Inactief Account op vr okt 02, 2009 21:37 pm, 8 keer totaal gewijzigd.
http://home.versatel.nl/c.smit/Luchtgekoeld/mcodes.html
Orgineel is het een ambulance, die dingen ontbreken nu dus
(denk aan zwaailicht, matglas ramen, een hoop kabels, etc)
Orgineel is het een ambulance, die dingen ontbreken nu dus
(denk aan zwaailicht, matglas ramen, een hoop kabels, etc)
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1053
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:29 pm
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik ook ik ook!!!
De uitleg:
5: modeljaar 1975
2011169: tijdelijk serienummer
E1E1: kleunummer: onder en boven 'leuchtorange'
51: interieur 'dunkelbeige' leatherette
042: banden goedgekeurd door onderzoek en ontwikkelingsafdeling en vrij van BTW
500: metalen scheiding tussen cabine en laadgebied over de hele lengte
506: rembekrachtiger en dual circuit brake controle lampje
335: geplande productiedatum; week 33, dag 5 (vrijdag) (16 augustus 1974)
7326: tijdelijk serienummer
OW: land van bestemming: Oostenwijk Wenen
23: Kombi
1: schuifdeur rechts
2: zes zitplaatsen achterin (2-3-3)
1: type 1 motor (1600cc)
1: handgeschakeld
Na veranderingen moet de kleur eigenlijk zijn E1R1: boven wit en onder oranje.
Verder zit er nog een standkachel in onze bus en zitten er ventilatieraampjes in de ramen achter. Deze staan niet vermeld op de M-plate en zijn dus later ingebouwd. Verder zijn de spiegels chrome. Bij de standaardmodellen is dat in het modeljaar 1975 officieel net veranderd (van chrome naar wit; chrome was vanaf toen alleen voor luxemodellen). Het kan zijn dat het er toch op heeft gezeten omdat we een hele vroege bus hebben van het modeljaar 1975 (productie in augustus 1974 en dat is net de start van een nieuw modeljaar), maar het kan ook zijn dat dit later is aangepast.
Wie volgt?
Froukje
De uitleg:
5: modeljaar 1975
2011169: tijdelijk serienummer
E1E1: kleunummer: onder en boven 'leuchtorange'
51: interieur 'dunkelbeige' leatherette
042: banden goedgekeurd door onderzoek en ontwikkelingsafdeling en vrij van BTW
500: metalen scheiding tussen cabine en laadgebied over de hele lengte
506: rembekrachtiger en dual circuit brake controle lampje
335: geplande productiedatum; week 33, dag 5 (vrijdag) (16 augustus 1974)
7326: tijdelijk serienummer
OW: land van bestemming: Oostenwijk Wenen
23: Kombi
1: schuifdeur rechts
2: zes zitplaatsen achterin (2-3-3)
1: type 1 motor (1600cc)
1: handgeschakeld
Na veranderingen moet de kleur eigenlijk zijn E1R1: boven wit en onder oranje.
Verder zit er nog een standkachel in onze bus en zitten er ventilatieraampjes in de ramen achter. Deze staan niet vermeld op de M-plate en zijn dus later ingebouwd. Verder zijn de spiegels chrome. Bij de standaardmodellen is dat in het modeljaar 1975 officieel net veranderd (van chrome naar wit; chrome was vanaf toen alleen voor luxemodellen). Het kan zijn dat het er toch op heeft gezeten omdat we een hele vroege bus hebben van het modeljaar 1975 (productie in augustus 1974 en dat is net de start van een nieuw modeljaar), maar het kan ook zijn dat dit later is aangepast.
Wie volgt?
Froukje
Ik heb er twee dus 't is iets langer. 8)
Zoals te zien een "echte" Amerikaanse Dormobile 8)
Maar nu het M-plaatje;
02 staat voor bouwjaar 1970 type 2 151432 is het serienummer.
4141 carroseriekleur lichtgrijs (is nu 0261 Savanahbeige met wolkenwit dak)
51 donkerbeige interieur (wat er nog van zichtbaar is)
026 actief (koolstof?) uilaatgasfilter (USA)
061 onbekend (vermoed de USA uitvoering met oa side-verlichting, zacht dash, achteruitrijverlichting, veiligheidsgordels en achterruitverwarming)
141 verwarmingkanalen in passagiersruimte (Died die zoekt ze nog)
191 buiten enmidden ondervloer (zogenaamde dubbele bodemplaten)
10 3 productiedatum 10 maart (1970)
7408 interne VW-productiecode (is mij verteld)
EN export voor Engeland (naar Dormobile fabriek om vervolgens naar USA te worden verscheept)
2310 Kombi LHD
21 dubbelpoorts 1600 motor met handgeschakelde versnellingsbak.
Voor de Clipper:
Is even anders om te lezen, modellen 68 en 69 weken kwa indeling van het M-codeplaatje erg af van de latere modellen.
31 1 productiedatum 31 januari (1968)
543 zonder banken in passagiersruimte!! (en dan te bedenken dat het een luxe-bus is)
11 type 1 singlepoort 1600 motor met handgeschakelde versnellingsbak.
047 achteruitrijlampen
056 onbekend
130 zonder stalen schuifdak !?!
520 schuifdeur links en rechts.
exportcode is leeg, bus is in Duitsland gebleven.
2410 Microbus de-luxe LHD
4361 Titzian rood met wolkenwit dak
33 lichtgrijs/donkergrijs interieur
8 modeljaar (1968) 090694 serienummer.
Al met al twee bijzondere bussen al zeg ik het zelf.
maar goed, wie volgt?
Zoals te zien een "echte" Amerikaanse Dormobile 8)
Maar nu het M-plaatje;
02 staat voor bouwjaar 1970 type 2 151432 is het serienummer.
4141 carroseriekleur lichtgrijs (is nu 0261 Savanahbeige met wolkenwit dak)
51 donkerbeige interieur (wat er nog van zichtbaar is)
026 actief (koolstof?) uilaatgasfilter (USA)
061 onbekend (vermoed de USA uitvoering met oa side-verlichting, zacht dash, achteruitrijverlichting, veiligheidsgordels en achterruitverwarming)
141 verwarmingkanalen in passagiersruimte (Died die zoekt ze nog)
191 buiten enmidden ondervloer (zogenaamde dubbele bodemplaten)
10 3 productiedatum 10 maart (1970)
7408 interne VW-productiecode (is mij verteld)
EN export voor Engeland (naar Dormobile fabriek om vervolgens naar USA te worden verscheept)
2310 Kombi LHD
21 dubbelpoorts 1600 motor met handgeschakelde versnellingsbak.
Voor de Clipper:
Is even anders om te lezen, modellen 68 en 69 weken kwa indeling van het M-codeplaatje erg af van de latere modellen.
31 1 productiedatum 31 januari (1968)
543 zonder banken in passagiersruimte!! (en dan te bedenken dat het een luxe-bus is)
11 type 1 singlepoort 1600 motor met handgeschakelde versnellingsbak.
047 achteruitrijlampen
056 onbekend
130 zonder stalen schuifdak !?!
520 schuifdeur links en rechts.
exportcode is leeg, bus is in Duitsland gebleven.
2410 Microbus de-luxe LHD
4361 Titzian rood met wolkenwit dak
33 lichtgrijs/donkergrijs interieur
8 modeljaar (1968) 090694 serienummer.
Al met al twee bijzondere bussen al zeg ik het zelf.
maar goed, wie volgt?
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Ik heb nog niets ontcijferd, nu ja het lezen is al moeilijk genoeg bij de bus van 1978 die typeplaatjes hebben ze raar weggestopt hoor
Wil iemand mij helpen bij het ontcijdferen #-o
Onze gele bus van 1975:
62 023 192
E6E651 A34 697
37 1 7379 HO 2310 11
En onze brandweerbus van 1978:
92 034 93
160 506 507 545 623
9300NP ET5 GG3 L33 060
41 4 7374 122 2311 11
Ik weet nog weinig van wat het betekend. De rode bus hebben we net 1 maand.
Ik heb ook nog niet echt veel tijd genomen, de rode bus heb ik een kwartiertje geleden "gelezen", en van de gele is niet zo veel te ontcijferen!
Als niemand me wil helpen ga ik er zelf wel een keer aan hoor, maar alle hulp is welkom! En daarvoor mijn hartelijke dank alvast.
Groeten Mireille.
Wil iemand mij helpen bij het ontcijdferen #-o
Onze gele bus van 1975:
62 023 192
E6E651 A34 697
37 1 7379 HO 2310 11
En onze brandweerbus van 1978:
92 034 93
160 506 507 545 623
9300NP ET5 GG3 L33 060
41 4 7374 122 2311 11
Ik weet nog weinig van wat het betekend. De rode bus hebben we net 1 maand.
Ik heb ook nog niet echt veel tijd genomen, de rode bus heb ik een kwartiertje geleden "gelezen", en van de gele is niet zo veel te ontcijferen!
Als niemand me wil helpen ga ik er zelf wel een keer aan hoor, maar alle hulp is welkom! En daarvoor mijn hartelijke dank alvast.
Groeten Mireille.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1053
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:29 pm
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ga een poging wagen (weer met behulp van het boek van Molenaar: keerjte kopen echt aanrader):
De gele bus:
62 023 192: 6 staat voor modeljaar 1976, rest is serienummer
E6E6: zowel boven als onder heeft de bus de kleur 'marinogeel' (chrome yellow in Engels). Kleurcode: L20A als je ooit wil bestellen.
51: interieur donerkbeige leatherette
A34: groepcode; staat voor volgende M-codes: 123 (suppresion equipment for radio reception) 506 (brake servo) 507 (ventilatie raampjes in cabinedeuren) 528 (convex rearview mirror on right side).
697: uitgerust met continental banden
371: geplande productiedatum: week 37, dag 1 (8 september 1975)
7379: voorlopig serienummer bij productie
HO: bestemmingscode Nederland (leuk!)
23: type Kombi
1: schuifdeur links
0: iets over de zitplaatsen (kan ik zo snel niet vinden)
11: type 1 motor (1600cc) / handgeschakeld
Nu effe die andere proberen (zal lastiger zijn verwacht ik gezien het type).
De gele bus:
62 023 192: 6 staat voor modeljaar 1976, rest is serienummer
E6E6: zowel boven als onder heeft de bus de kleur 'marinogeel' (chrome yellow in Engels). Kleurcode: L20A als je ooit wil bestellen.
51: interieur donerkbeige leatherette
A34: groepcode; staat voor volgende M-codes: 123 (suppresion equipment for radio reception) 506 (brake servo) 507 (ventilatie raampjes in cabinedeuren) 528 (convex rearview mirror on right side).
697: uitgerust met continental banden
371: geplande productiedatum: week 37, dag 1 (8 september 1975)
7379: voorlopig serienummer bij productie
HO: bestemmingscode Nederland (leuk!)
23: type Kombi
1: schuifdeur links
0: iets over de zitplaatsen (kan ik zo snel niet vinden)
11: type 1 motor (1600cc) / handgeschakeld
Nu effe die andere proberen (zal lastiger zijn verwacht ik gezien het type).
Sterker nog, ik had het al helemaal uitgetikt maar zag na het plaatsen pas dat onze Pano-babe sneller wasLomax schreef:Zat nog even te denken om het boek erbij te pakken maar dacht laat maar, dat doet Jodocus vast al
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1053
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:29 pm
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Yep, kan het niet helpen, ik vind dit leuk! Ieder zijn afwijking zal ik maar zeggen .. die tweede is eeen stukje lastiger:
9203493: modeljaar 1979 / rest serienummer
160: blauw draaiend licht en sirene
506: brake servo
507: ventilatieraampjes in cabinedeuren
545: hemel in laadruimte/passagierruimte (zoals in microbus)
623: special suppression equipment, preparde for radio-traffic
9300: kleur brandweerrood (L256)
NP: interieur Canyonbrown leatherette (ik twijfel hierover)
ET5: ??
GG3:??
L33:??
060: Eberspacher BA6 petrol heater (under cargo floor)
41 4: geplande productiedatum: week 41, dag 4 (12-10-1978)
7374: tijdelijk productienummer
122: distributiecentrum VW-Audi Vertriebszentrum Weser-Ems, Bremen
23: Kombi
1: schuifdeur links
1: iets over de zitplaatsen (kan het niet vinden)
11: type 1 motor (1600cc), handgeschakeld.
Omdat het een speciale bus is kan ik een aantal codes zo niet vinden .. Wellicht kan Lomax helpen, die heeft immers meer ervaring met die speciale types (ambulance .. brandweer .. bijna hetzelfde toch???)
9203493: modeljaar 1979 / rest serienummer
160: blauw draaiend licht en sirene
506: brake servo
507: ventilatieraampjes in cabinedeuren
545: hemel in laadruimte/passagierruimte (zoals in microbus)
623: special suppression equipment, preparde for radio-traffic
9300: kleur brandweerrood (L256)
NP: interieur Canyonbrown leatherette (ik twijfel hierover)
ET5: ??
GG3:??
L33:??
060: Eberspacher BA6 petrol heater (under cargo floor)
41 4: geplande productiedatum: week 41, dag 4 (12-10-1978)
7374: tijdelijk productienummer
122: distributiecentrum VW-Audi Vertriebszentrum Weser-Ems, Bremen
23: Kombi
1: schuifdeur links
1: iets over de zitplaatsen (kan het niet vinden)
11: type 1 motor (1600cc), handgeschakeld.
Omdat het een speciale bus is kan ik een aantal codes zo niet vinden .. Wellicht kan Lomax helpen, die heeft immers meer ervaring met die speciale types (ambulance .. brandweer .. bijna hetzelfde toch???)
Mag je ook uitschelden als RAL 3000jodocus schreef:9300: kleur brandweerrood (L256)
NP=bruin interieur (standaard bij brandweervoertuigen)
toch wel handig zo'n typecursus moet ik ook maar eens doen (doe nu het Max 2-vinger systeem )
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
Het boek of de site van Vincent, anders zou ik het ook niet weten.jodocus schreef:Omdat het een speciale bus is kan ik een aantal codes zo niet vinden .. Wellicht kan Lomax helpen, die heeft immers meer ervaring met die speciale types (ambulance .. brandweer .. bijna hetzelfde toch???)
Oh ja, nog wel een oplossing, het mail adres van Vincent
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1053
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:29 pm
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Vincent post ook regelmatig op dit forum: volksforum.com, misschien dat je via dat forum een berichtje naar hem kan sturen (PB-tje ofzo). De experts zijn wel nodig als het meer vergt dan opzoeken en overtypen
Wanneer je meer te weten komt wel laten weten he! Leuk om die zeldzame codes te leren kennen.
Wanneer je meer te weten komt wel laten weten he! Leuk om die zeldzame codes te leren kennen.
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
BEDANKT
Ik wilde eigenlijk zelf wat gaan zoeken, maar jullie zijn snel
Ik ga nog achter de speciale codes aan en dan komt het hier weer terug hoor.
Ik zal een mailtje of PB-tje sturen naar Meneer Molenaar met een verzoeknummertje (of eigenlijk een paar nummertjes dan :^o )
Jodocus krijgt gewoon volgende week bij de sleuteldag de speciale codes die op de bus zitten te zien, die zitten er (hoop ik dan) nog ALLEMAAL op!
En de rest... wij gaan naar Hoeven dus wellicht daar dan.
Heel hartelijk bedankt, Mireille.
Ik ga nog achter de speciale codes aan en dan komt het hier weer terug hoor.
Ik zal een mailtje of PB-tje sturen naar Meneer Molenaar met een verzoeknummertje (of eigenlijk een paar nummertjes dan :^o )
Jodocus krijgt gewoon volgende week bij de sleuteldag de speciale codes die op de bus zitten te zien, die zitten er (hoop ik dan) nog ALLEMAAL op!
En de rest... wij gaan naar Hoeven dus wellicht daar dan.
Heel hartelijk bedankt, Mireille.