M-codes ontcijferd, wie volgt?

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door zomerbloempje » zo jan 13, 2013 22:48 pm

Afbeelding[/quote]

Deze lijkt het te zijn dus
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door Dubbel schuiver » zo jan 13, 2013 22:51 pm

Als je bij die M-code site zoekt op kleur, dan vind je tot nu toe maar 4 bussen met die kleur.

1 van 71 met een tussenwand, maar wel 2 stoelen voorin.

1 dubbelschuiver van november 73

1 dubbelschuiver van half oktober 75 (de mijne)

1 dubbelschuiver van eind oktober 75

Ben wel benieuwd naar de m codevan de bus van VWmaat idd

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

timturbo
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 13:55 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door timturbo » di jan 15, 2013 9:50 am

molenari schreef:
zomerbloempje schreef:Later vandaag, of Vincent moet me voor zijn
Heb het boek niet bij de hand en speciaalcodes doe ik alleen met boek


Hmmm, dat was vrijdag, het is nu zondag ;)
Ik had dit weekend helaas geen tijd, maar nu wel dus bij deze de vertaling:

22 215 278: chassisnr (de eerst '2' staat voor modeljaar 1972)
E: in Emden afgebouwd (Hannover had een aantal jaren te weinig capaciteit om de complete productie aan te kunnen)

090950:
09 - onderste helft: lakkleur Ulmengrün L60D
09 - bovenste helft: lakkleur Ulmengrün L60D
50 - interieur: kunstleer 'schwarz'

B81: groepscode, dat is een code die meerdere M-codes vertegenwoordigd. In dit geval staat B81 (1972) voor:
123 - ontstoorde electrische installatie (voor goede ontvangst op de autoradio)
124 - met gele koplamppitten en veiligheids binnenspiegel (geen idee wat er anders is aan deze binnenspiegel dan aan de normale uitvoeringen)
506 - rembekrachtiger en gescheiden remcircuit remdrukcontrolelampje

26 1: geplande productiedatum: 26-jun-1972
7664: nummer voor productieplanning
FR: export bestemming: Frankrijk

2210: modelcode
22 - VW Kleinbus (standaard uitvoering)
1 - stuur links, schuifdeur rechts
0 - 8 zitter, 2 zitplaatsen in cabine, 3 op middenbank, 3 op achterbank

31: aggregaatcode
3: Type 4 motor (voor 1972 is dat een 1700cc motor met carburateurs)
1: handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen


BEDANKT !! :)

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door molenari » vr jan 18, 2013 21:42 pm

timturbo schreef:BEDANKT !! :)

Graag gedaan!
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door molenari » vr jan 18, 2013 21:47 pm

Dubbel schuiver schreef:Als je bij die M-code site zoekt op kleur, dan vind je tot nu toe maar 4 bussen met die kleur.
(...)
Ben wel benieuwd naar de m codevan de bus van VWmaat idd
Groet Patrick


En anders ik wel! :D
Die L 510 die heb ik nog niet eerder gezien. Dus dat lijkt wel te kloppen. Er staat geen RAL-code bij helaas. Maar in enkele gevallen is er geen RAL-code omdat de kleur is bedacht voor de RAL-tijd.

Groeten,
Vincent.
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door mobiel70 » za jan 19, 2013 23:29 pm

Ook ik ben sinds kort eigenaar van zo'n mooie T2B-bus (uit 1977). En vanmiddag heb ik me maar eens even bezig gehouden met het fotograferen van het M-codeplaatje (da's heel goed voor je conditie...) :D Onder de code A25 (die op het plaatje van ons voor Nederland geproduceerde rijdende vakantieverblijf zit) behoort een code voor een "unparasited engine" (123). Mooi hoor, maar wat is dat nou precies? De vraag is ook door anderen gesteld, maar een antwoord zag ik nog niet. Ik ben erg benieuwd!

Afbeelding
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door zomerbloempje » za jan 19, 2013 23:32 pm

code 123 betekend dat je motor is "ontstoord voor radio ontvangst"

Maar wat is je complete codeplaatje?
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door molenari » zo jan 20, 2013 0:00 am

zomerbloempje schreef:code 123 betekend dat je motor is "ontstoord voor radio ontvangst"

Maar wat is je complete codeplaatje?


Psies, en zo is het :!: Het zijn wat kleine aanpassingen in de electronica van de auto. Dat was in bepaalde landen zelfs verplicht. Anders hoor je de ontsteking van de motor brommen terwijl je naar een radiozender zit te luisteren. Eén van die dingen is metalen kappen over de stekkers van de bougiekabels. Die zijn meestal verdwenen na al die jaren.

Maar eh, dat "unparasited engine" (123) klinkt wel heel spannend, waar heb je die informatie vandaan?
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door Briebelbus » zo jan 20, 2013 10:13 am

google vertaling zeker :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door mobiel70 » zo jan 20, 2013 15:34 pm

Het aardige is natuurlijk dat volgens het M-code-ontcijferprogrammaatje op internet de code 123 twee betekenissen heeft... Zie onderstaand plaatje.

Afbeelding

Model Type 2 (T2) mod. 231(0) :
- Kombi
- Schuifdeur rechts
- Stuur links
Chassisnummer 2372103372
Serienummer 103 372
Modeljaar 1977
Geplande productie datum Woensdag, 09 februari 1977
Nummer voor productieplanning
(tijdelijk serienummer) 7522
Type motor Type 1 (AS) - 1584cc, 37 kW (50 pk DIN)
Type versnellingsbak Handgeschakelde 4-versnellingsbak
Lakkleur L90D - Pastel Wit
Interieurkleur
(stoelen en deurpanelen) 77 - Canyon Bruin kunstleer
Bestemming Nederland


M-CODES
M-CODE Beschrijving
025 Instrumentenpaneel; snelheidsmeter met dagteller en klok
054 Afsluitbaar handschoenenkastje (alleen met M 511, niet voor stuur rechts)
120 Geen bevestingspunten voor stoelen en veiligheidsgordels in vrachtgedeelte
511 Gestoffeerd instrumentenpaneel (alleen bij stuur links)
A25 Collectie M-codes: M 050/085/123/506/507/528/697/912 (1977)
050 Dubbel remcircuit and handrem controle licht
085 In de fabriek afgevuld met dubbele hoeveelheid benzine (gebruikt voor bijvoorbeeld het op- en
afrijden van de trein)
123 Storingsonderdrukking voor radio ontvangst
123 Unparasited motor
506 Met rembekrachtiging en twee-kringsremwaarschuwingslicht (stuur links)
507 Ventilatiesleuven in cabinedeuren
528 Convexe achteruitkijkspiegel rechts (stuur links)
697 "Continental" banden
912 Geen identificatieplaatje constructeur

LF5 is een vooralsnog onbekende code.


http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm

Zoals ik al schreef: een hele toer om daarvan een leesbaar fotootje te maken... Ik had me ook al afgevraagd hoe ik dat kon plaatsen bij de ledenbusjes, de link naar de inforatie werkt namelijk niet (tenminste: bij mij niet).
De tweede vraag is natuurlijk die naar de code LF5... Ik dacht aanvankelijk dat er LF3 stond (leve de duidelijke foto's...), en dat leverde wel aardig wat info op, maar die is hier natuurlijk niet van toepassing. Wie het weet mag het dus zeggen!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

Groepscode LF5 (1977)

Bericht door molenari » zo jan 20, 2013 18:02 pm

mobiel70 schreef:Het aardige is natuurlijk dat volgens het M-code-ontcijferprogrammaatje op internet de code 123 twee betekenissen heeft... Zie onderstaand plaatje.


Ah nu zie ik het, vreemd, maar die eerste '123' die klopt wel: "Suppression equipment for radio reception"

Er zit nog een klein vertaalfoutje in de codes:

mobiel70 schreef:507 Ventilatiesleuven in cabinedeuren


'Vent wings' zijn de tochtruitjes. Kortom: M507 betekent dat er tochtruitjes in de cabinedeuren zitten. Was in Nederland de laatste paar productiejaren standaard uitrusting, maar niet in alle landen was dit zo.

mobiel70 schreef:Zoals ik al schreef: een hele toer om daarvan een leesbaar fotootje te maken... Ik had me ook al afgevraagd hoe ik dat kon plaatsen bij de ledenbusjes, de link naar de inforatie werkt namelijk niet (tenminste: bij mij niet).
De tweede vraag is natuurlijk die naar de code LF5... Ik dacht aanvankelijk dat er LF3 stond (leve de duidelijke foto's...), en dat leverde wel aardig wat info op, maar die is hier natuurlijk niet van toepassing. Wie het weet mag het dus zeggen!


Groepscode LF5 staat bij modeljaar 1977 voor de volgende M-codes:

032 - tankdop met slot
073 - dakopening en -versterking voor Westfalia hefdak SO 73.
089 - voorruit van gelaagd glas
094 - motorklepslot
181 - verchroomde wieldoppen, koplampringen en buitenspiegels
206 - binnenspiegel met antiverblindingsstand
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door mobiel70 » ma jan 21, 2013 21:11 pm

Bedankt voor de aanvulling, daar wordt het beeld heel wat completer van. Blijft bijzonder: tweemaal een code 123 met een verschillende omschrijving die eigenlijk hetzelfde zou betekenen. Dat lijkt ook voor de hand te liggen, maar toch zou het mij niet verbazen als die "unparasited engine" (want dat staat er van oorsprong) toch een iets andere betekenis heeft. Wat ik nu nog wil, is een keer een goede foto van het plaatje maken en niet een reeks van 11 waarvan er tien vaag zijn, 10 een gedeeltelijk beeld opleveren en daarnaast nog eens tien van wat kabels, een stuk witte buis, een stekker en een geheel egaal wit vlak... :mrgreen: Maar zoals ik dat nu zie, moet er dan eerst wat weggesloopt worden om dat voor elkaar te kunnen krijgen.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door molenari » di jan 22, 2013 20:49 pm

mobiel70 schreef:Bedankt voor de aanvulling, daar wordt het beeld heel wat completer van. Blijft bijzonder: tweemaal een code 123 met een verschillende omschrijving die eigenlijk hetzelfde zou betekenen. Dat lijkt ook voor de hand te liggen, maar toch zou het mij niet verbazen als die "unparasited engine" (want dat staat er van oorsprong) toch een iets andere betekenis heeft. (...)


't is gewoon een foutje van de site maker. Of een grapje. Er is geen enkel VW document dat ik ken dat het over "unparasited engine" heeft...

De Engelstalige VW T2-onderdelencatalogus heeft het over "Special suppression equipment" bij M123.
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door Zaaf » ma feb 25, 2013 16:11 pm

Hallo.

Naar het schijnt zijn wij de bezitters van een T2 Westfalia CJ 2.0. Maar nu ben ik laatst aan het twijfelen gebracht of er echt wel een 2.0 in ligt.
De motor ligt er nu uit en na wat poetswerk kwam ik deze nummers tegen:
Afbeelding
Afbeelding

Ook zou ik graag willen weten met wat voor opties onze bus ooit geleverd is. Mijn zwager zei dat het typeplaatje wat je daarvoor nodig hebt ergens onder je dashboard moet zitten.
Ik heb een tiental minuten ondersteboven gehangen totdat m'n hoofd bijna plofte, maar geen typeplaatje kunnen vinden.
Bestaat er geen site waar je deze informatie gewoon kan opvragen dmv de laatste 7 cijfers van het chassisnummer?

Groet,

Zaaf.

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door Grawo75 » ma feb 25, 2013 19:51 pm

Uit je onderste foto blijkt, volgens de "Molenari"-bijbel, dat je een 2 liter blok hebt. De letters CJ zijn alleen gebruikt voor de 2 liter motoren.

Je M-codeplaatje zit òf achter de bestuurdersstoel òf op het ventilatiekanaal onder je dashboard. Die laatste schijnt wat lastig afleesbaar te zijn.

succes met zoeken! ;)

groeten,
Gerben

Plaats reactie