M-codes ontcijferd, wie volgt?

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5016
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Airtime » do mei 03, 2007 13:40 pm

Ook geen tochtruitjes hier... :?

Dus toch-niet-ruitjes? :mrgreen:
Easy!

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6947
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » do mei 03, 2007 13:44 pm

Airtime schreef:Ook geen tochtruitjes hier... :?

Dus toch-niet-ruitjes? :mrgreen:
tocht-niet-ruitjes :wink:
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
PeterS
Gevorderde
Berichten: 550
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 13:13 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door PeterS » do mei 03, 2007 13:59 pm

Ik heb ze er ook niet op zitten.
Toch wel jammer, ze zijn ideaal als het nog niet zo heel warm is maar je toch een beetje frisse lucht binnen wilt zonder dat je kapsel tegen het dak zit. 8)

jodocus
Luchtgekoeld
Berichten: 1053
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:29 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door jodocus » do mei 03, 2007 17:50 pm

Die raampjes kun je er nog in laten zetten hoor als je wilt. Wij hebben drie raampjes erin zitten en die zijn beoorlijk rot dus die laten we op dit moment vervangen door Sjef; nieuwe frame-pjes erom. Dat moet ook kunnen in een raam waar nog geen tochtruitjes in zitten. Kost helaas wel een paar centen ... maar wat niet :lol:

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

M507

Bericht door molenari » do mei 03, 2007 19:02 pm

Died schreef:
maar niet iedereen heeft die driehoekige raampjes die je open kunt zetten
Ik heb nog maar weinig bussen gezien die de tochtruitjes in de portieren niet hadden. Eigenlijk heb ik maar 1 bus (t2a) gezien die dat had.
Kom maar een keer langs, dan zal ik dat aantal verdrievoudigen :D

Ik heb namelijk twee bussen staan zonder de optie 'tochtruitjes in cabinedeuren'. Maar vanaf eind jaren 70 waren de tochruitjes standaard op Nederlandse bussen. T2's geleverd in Duitsland hebben tot aan het eind van de productie in 1979 niet standaard de tochruitjes gehad...die moest men echt apart er bij bestellen.
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

Bericht door molenari » do mei 03, 2007 19:06 pm

PeterS schreef:Ik heb ze er ook niet op zitten.
Toch wel jammer, ze zijn ideaal als het nog niet zo heel warm is maar je toch een beetje frisse lucht binnen wilt zonder dat je kapsel tegen het dak zit. 8)
Ze zijn inderdaad handig voor frisse lucht op een wat subtielere wijze dan een raam opendraaien. En die tochruitjes achterin (M508) geven helemaal een mooie luchtcirculatie in de bus.

Oh ja, tochruitjes zijn ook handig als je kachel niet uit wil. de warme lucht op de voorruit zetten ('DEF') en dankzij de tochruitjes wordt alle lucht boven het dashboard 'weggezogen'.
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

M500 en M510

Bericht door molenari » do mei 03, 2007 19:18 pm

zomerbloempje schreef:Je hebt dus een metalen tussenschot tussen de cabine en het laadgedeelte over de hele breedte van de bus als het goed is. Dat is de code 500.
Dat is inderdaad M500. De wand is over de halve hoogte, maar wel over de volledige breedte. De bovenste helft van de tussenwand is M510, deze is van hardboard.

Een ander kenmerk van M500 is overigens dat het reservewiel onder de bijrijdersbank zit en niet in de kofferbak.
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: M500 en M510

Bericht door Rykers » do mei 03, 2007 19:23 pm

molenari schreef:
zomerbloempje schreef:Je hebt dus een metalen tussenschot tussen de cabine en het laadgedeelte over de hele breedte van de bus als het goed is. Dat is de code 500.
Dat is inderdaad M500. De wand is over de halve hoogte, maar wel over de volledige breedte. De bovenste helft van de tussenwand is M510, deze is van hardboard.

Een ander kenmerk van M500 is overigens dat het reservewiel onder de bijrijdersbank zit en niet in de kofferbak.
Onze bus is direct na levering door Viking omgebouwd. Wat ik niet zeker weet is of een deel van de tussenwand toen al is verwijderd of pas later. Wij hebben nu namelijk geen origineel intereur meer en wel een doorloop.

Op de folder die ik van het net heb geplukt is het ook niet te zien. Mogelijk dat andere Viking eigenaren het antwoord weten?

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Rykers » do mei 03, 2007 19:24 pm

PeterS schreef:Ik heb ze er ook niet op zitten.
Toch wel jammer, ze zijn ideaal als het nog niet zo heel warm is maar je toch een beetje frisse lucht binnen wilt zonder dat je kapsel tegen het dak zit. 8)
Door mijn lengte (en mogelijk de audi 80 stoelen) zit m'n kapsel toch altijd al tegen het dak :lol:

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6866
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » do mei 03, 2007 20:01 pm

Door mijn lengte (en mogelijk de audi 80 stoelen) zit m'n kapsel toch altijd al tegen het dak
Ik ook... :shock:

Gebruikersavatar
thijs_v
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: vr apr 20, 2007 0:15 am

Bericht door thijs_v » di mei 08, 2007 22:04 pm

Ook ik ben benieuwd naar de vertaling van mijn m-code plaatje :P

Als alles goed gaat staat hieronder mijn plaatje :wink:

Afbeelding

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9857
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » wo mei 09, 2007 21:22 pm

Emile schreef:Hier de M code van mijn bussie
Groet,
Emile
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9857
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » wo mei 09, 2007 21:22 pm

jodocus schreef:7: modeljaar 1977
2 112 161: chassisnummer

161: stoelen in bestuurdersgedeelte hebben bevestigingspunten voor hoofdsteunen
184: driepunts gordels voor bestuurder en passagier met oprolmechanisme
506: brake servo
511: bekleed dashboard en dashboardkastje

9452: taigagroen met pastelwit dak (Westfalia)
34:camping groen geel stof interieur (Westfalia)

FRN: ?? groepscode staat niet in het boek
Z05: ?? groepscode staat niet in het boek
073: klaar gemaakt voor pop-up dak westfalia SO 73

09 3: geplande productiedatum (30-02-1977)
7529: tijdelijk serienummer voor productie

142: distributiecentrum VW-Audi Rhein-Main Frankfurt

2319: kombi, LHD, sliding door rechts, campmobile
31: type 4 motor / 2000 cc / 4 versnellingen handgeschakeld

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6947
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » do mei 10, 2007 15:51 pm

thijs_v schreef:Ook ik ben benieuwd naar de vertaling van mijn m-code plaatje :P

Als alles goed gaat staat hieronder mijn plaatje :wink:

Afbeelding
12 229 271: 1 modeljaar 1971 rest chassisnummer

523185: kleur en interieurcode: is een sonderlackierung maar staat niet in het boek. Tot 1973 werd door VW in bussen bestemd voor westfalia standaard donkerbeige leatherette stoelen en deurpanelen geïnstalleerd.

M- codes:
195: Exclusive use of Blaupunkt car radio’s (With M95, 97 or 98 only)
511: Padded dashboard and dashboardlid.
517: Factory prepaired for Campmobile interior.
518: Opening in roof with reinforcement for westfalia pop-up roof.
793: S-code waarschijnlijk van iets voor westfalia maar staat niet in het boek.
A05: 047 en 507
047: Two reversing lights
507: Ventilation windows in cabin doors.
094: Lockable engine lid.
097: Emden car radio.
181: Chrome hubcaps.

23 2: geplande productiedatum: week 23 dag 2: Dinsdag 08-06-1971

7574: interne productiecode van VW.

049: Bestemmingscode: Paderborn.

2310: LHD sliding door right, standard version.
11: Type 1 motor 1600 cc AD, Handgeschakeld 4 versnellingen.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Westy
Luchtgekoeld
Berichten: 3324
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Bericht door Westy » zo mei 13, 2007 19:29 pm

Ik heb er nog een, was ff zoeken de foto was nie best, maar volgens mij moet het dit zijn

02 035 116

518

523907 C97 867 181 517

38 6 7377 FR 2310 11
Afbeelding

alvast bedankt
Klik voor een leuk t-shirt

Plaats reactie