wat je zoal kwijt wil over je computer(s)

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » di okt 27, 2009 19:46 pm

hanhoo schreef:Ik werk er nu de hele middag al op. Ik kan er nog steeds niet aan wennen. Probeer eerst wat ervaring op te doen of jij en Mac OSX wel compatible zijn met elkaar. Ik als verstokte Windhoos gebruiker en beheerder kan totaal mijn weg niet vinden, en ik heb al eerder met Mac OS een tijdje gewerkt.

En ik blijf het herhalen: Een Mac is duurder en een Windows computer van een vergelijkbaar prijsniveau is minstens net zo stabiel en betrouwbaar als een Mac (sorry, Lomax, MSI valt helaas niet in die categorie).
Op een mac kan je ook windows tegelijk draaien..

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » di okt 27, 2009 20:48 pm

Died schreef:
hanhoo schreef:Ik werk er nu de hele middag al op. Ik kan er nog steeds niet aan wennen. Probeer eerst wat ervaring op te doen of jij en Mac OSX wel compatible zijn met elkaar. Ik als verstokte Windhoos gebruiker en beheerder kan totaal mijn weg niet vinden, en ik heb al eerder met Mac OS een tijdje gewerkt.

En ik blijf het herhalen: Een Mac is duurder en een Windows computer van een vergelijkbaar prijsniveau is minstens net zo stabiel en betrouwbaar als een Mac (sorry, Lomax, MSI valt helaas niet in die categorie).
Op een mac kan je ook windows tegelijk draaien..
Ja, en een koe past ook in een ruime stationwagen, maar hij is er niet voor bedoeld. Je koopt geen Mac om er Windows op te draaien.

Maar goed, iedereen weet inmiddels wel dat ik een oer Windows gebruiker nog stammend uit het DOS tijdperk ben. Ik ben er eentje dat als ik wil internetten, dan druk ik op de startknop op het toetsenbord, twee keer pijltje omhoog (uitvoeren), enter, iexplore.exe en weer enter. Ik dacht hier een klein dagboekje gaan bij te houden van Hans in Appleland. Ik zit hier nu met m'n oude vertrouwde XP laptopje en het Mac studieobject ernaast. Ik betrap mezelf op het feit dat toen ik dit berichtje wilde gaan type, ik automatisch greep naar de oude vertrouwde Windows omgeving. Misschien wel moeilijker dan stoppen met roken, maar dit is het laatste bericht vanuit huis op XP in de komende maand. Windows gaat de kast in. November is MacMaand. Ik ben benieuwd. :lol:
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

krokie
Secretaris
Berichten: 1027
Lid geworden op: di mei 16, 2006 12:53 pm
Locatie: Oldelamer

Bericht door krokie » di okt 27, 2009 20:51 pm

hanhoo schreef:Ik werk er nu de hele middag al op. Ik kan er nog steeds niet aan wennen. Probeer eerst wat ervaring op te doen of jij en Mac OSX wel compatible zijn met elkaar. Ik als verstokte Windhoos gebruiker en beheerder kan totaal mijn weg niet vinden, en ik heb al eerder met Mac OS een tijdje gewerkt.

En ik blijf het herhalen: Een Mac is duurder en een Windows computer van een vergelijkbaar prijsniveau is minstens net zo stabiel en betrouwbaar als een Mac (sorry, Lomax, MSI valt helaas niet in die categorie).
daar ben ik ook achter...... :cry:
smurf's up!!!

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » di okt 27, 2009 20:54 pm

Hanhoo schreef: Ik ben er eentje dat als ik wil internetten, dan druk ik op de startknop op het toetsenbord, twee keer pijltje omhoog (uitvoeren), enter, iexplore.exe en weer enter
Ik ben er eentje die in het dock op het Safari-icoontje klikt en dan ben ik het op het internet... Niet zo moeilijk om aan te wennen toch? :lol:

Snap het goed hoor! Als je al eeuwenlang met peecee's hebt gewerkt is het gewoon ff zoeken.

Ben benieuwd naar je evaluatie van je macmaand! Sterkte en succes!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » di okt 27, 2009 21:26 pm

hanhoo schreef: (sorry, Lomax, MSI valt helaas niet in die categorie).
Heeft in dit geval niets met het merk te maken, er zijn ook erg veel andere merken met dit probleem, het begon geloof ik bij Dell en HP (of die waren als eerste om toe te geven dat nVidia een probleem had).

Voor de rest is mijn MSI GX700 een hele stabiele laptop met nu nog Vista :D

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » di okt 27, 2009 21:41 pm

By the way: ik ken een persoon die ook een macbook gebruikt, maar het osx nooit ( :!: :!: ) gebruikt, maar alleen windows draait...

Op mijn macbook (witte, core2duo 2Ghz, 3Gb ram) draait standaard OS X Snow Leopard, maar als ik het nodig heb, start ik hem op met XP. Beide volledig probleemloos en snel!

Boven hebben we een Dell pc met Vista, waarvan Sione nu al twee keer heeft geroepen dat ze hem de deur uit wil schoppen... :wink:
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Thomas
Actief Lid
Berichten: 340
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 12:44 pm

Bericht door Thomas » di okt 27, 2009 22:13 pm

Begonnen met een "gekregen" C64 in groep 8 (1992). Geweldig ding, heb met "Easyscript" heel wat verslagen gemaakt. En uitgeprint op de Seikosha matrixprinter. 's Avonds laat als iedereen al in bed lag en ik mijn huiswerk nog niet af had een dikke handdoek er overheen tegen de herrie :) Op een gegeven moment de cassettebandjes met software op een bandrecorderband gezet en die op hogere snelheid afgespeeld; dat scheelde een hoop tijd met laden!

Eind brugklas de C64 "ingeruild" op een oude Tandon XT bak. Wat een achteruitgang! Weg kleurenbeeld, weg geluid, weg... alles. Trieste zaak. Wel heb ik hier hardcore leren DOS-sen, inclusief het in assembler schrijven van een programmaatje om de koppen van de harde schijf te "parkeren" voor het uitschakelen van de PC. WP 5.1 werd de vervanger van EasyScript en de kabaalprinter werd een - wie kent 'm niet - Star LC-10. Later een NX-1000 met extra lettertype module. Wow!

Toen hard gespaard en in 1996 een tweedehands 386 gekocht. Wauw, Windows 3.1 en een Soundblaster 2.0. Himem wordt interessant en het schoonhouden van de ruime 100 MB harddisk. ARJ, RAR en ZIP worden uitgebreid getest en vergeleken en ook met schijfcompressieprogramma's als DriveSpace en Stacker probeer je elk bitje tweemaal om te draaien. Dat werkte aardig, maar zoo traaag....

In mijn laatste HAVO jaar, toen de Pentium-II zijn intrede deed, kocht ik mijn Pentium 200 mét MMX, wow! Windows 98, eerst de ellende met de Eerste Editie, kennismaking met driverconflicten en later het genot van de goedlopende Tweede Editie. Windows Millennium ook nog gehad en ik schijn één van de weinige gebruikers te zijn die daar nooit problemen mee heeft gehad. Die Meer Ellende was klaarblijkelijk erg hardware afhankelijk en ik had de juiste configuratie :)

Via een 233, 266 en 333 Pentium kwam ik bij een AMD 600 MHz ding terecht, dat al snel plaats maakte voor een goedkoop gekochte P4 2.4. Die heb ik inmiddels al zo'n zes jaar en heeft al aardig wat upgrades ondergaan. De Basis - een Intel moederbord - is echter nooit veranderd en dat ding is rete stabiel. Heb deze machine in zijn hele carriere misschien zes keer moeten resetten en was dan telkens erg verbaasd. De laatste jaren is deze desktop echter wat in onbruik geraakt door de aanschaf van wat laptops.

Mijn eerste was een tweedehands Toshiba Tecra 8200. Geleverd met Windows 98 maar met wat extra geheugen draaide XP ook prima. 833 MHz, hmm, toch niet zo lekker. Volgende stap werd een Asus M2400n, die ik nog steeds heb. Zéér compact en licht 14" laptopje met Centrino platform. Erg gemakkelijk mee te nemen en altijd klaar voor gebruik. Opgevolgd door een FJS Amilo Centrino Duo die nu bijna 3 jaar oud is. Werd geleverd met XP maar ik heb er vrij snel Vista Home Premium op geïnstalleerd. Die installatie loopt nog steeds verbazend goed, zonder ingrijpende wijzigingen. Af en toe CCleaner draaien om de boel schoon te houden maar ik heb nog niet hoeven herinstalleren, wat enorm opvallend is. Wel wil ik binnenkort Windows 7 graag gaan proberen, gezien alle beweringen dat het sneller en stabieler dan Vista is. Heb daar weinig last van, maar moet toegeven dat 2 minuten om een bestand te verwijderen ronduit belachelijk is...
The band is just fantastic, that is really what I think. Oh by the way, which one's Pink?

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » wo okt 28, 2009 1:12 am

Thomas schreef:.... C64 ....

.... Tandon XT .... Star LC-10 ....

.... 386 ....

.... Pentium 200 mét MMX ....

.... P4 2.4 ....
Been there, done that :roll:
Die laatste gebruik ik nu 8 jaar privé en bedrijfsmatig en draait nog steeds goed, met grotere HDD en wat meer geheugen (XP sp3 en Adobe CS3). Voor het eind van dit jaar komt er een nieuwe PC met Core I5 of I7 cpu, Windows 7 en Adobe CS4. Kan ik er hopelijk weer 8 jaar tegen.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo okt 28, 2009 7:38 am

En ik... tja ik stam nog uit het Amiga tijdperk.

Heb daar dan ook nog aardig wat hokken van staan.

1x A500
1x A600
1x A1000
1x A1200
1x A3000
1x A4000

welke ik allemaal wel aardig heb ge-upgrade in de loop der tijd
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Drome
Actief Lid
Berichten: 333
Lid geworden op: ma okt 13, 2008 12:43 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Noordwijk aan zee
Contacteer:

Bericht door Drome » wo okt 28, 2009 9:42 am

hanhoo schreef:Ik werk er nu de hele middag al op. Ik kan er nog steeds niet aan wennen. Probeer eerst wat ervaring op te doen of jij en Mac OSX wel compatible zijn met elkaar. Ik als verstokte Windhoos gebruiker en beheerder kan totaal mijn weg niet vinden, en ik heb al eerder met Mac OS een tijdje gewerkt.

En ik blijf het herhalen: Een Mac is duurder en een Windows computer van een vergelijkbaar prijsniveau is minstens net zo stabiel en betrouwbaar als een Mac (sorry, Lomax, MSI valt helaas niet in die categorie).
hier ben ik het volledig mee eens, maar vergelijk ze nog eens na 3 jaar!
en dan ook de restwaarde!

Ik lees ook net dat je Macmaand is ingegaan dus waarschijnlijk wil je over 2 weken niet meer terug! :)

o ja, mijn computer is een Macbook, zit ff te wachten tot de nieuwe MacbookPro's uitkomen!

en op mijn werk zit ik de hele dag achter een iMac

dus als je vragen hebt over fragmenteren/virussen b.v., ik hoor het wel :)
Laatst gewijzigd door Drome op wo okt 28, 2009 15:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn foto's op Flickr [url=http://www.flickr.com/photos/drome]klik hier[/url]

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » wo okt 28, 2009 10:00 am

core i7 met 2 raptors in raid formatie :twisted: dan pomp je de hele adobe master collectie in 2 minuutje op je comprutsertje.

vista 64 bit geen problemen mee.

apple tja.... over een jaartje of wat worden microsoft en appel beide overgenomen door google....waar hebben we het dan nog over
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » wo okt 28, 2009 19:15 pm

De eerste 24 uur van Macbookmaand is voorbij. Ik moet zeggen dat ik wat handige dingen heb gevonden die ik wel prettig vind werken. Met name twee vingers op het touchpad en hop: scrollen. Daar was ik snel aan gewend. Ook merk je duidelijk dat OS en hardware van de zelfde fabrikant afkomstig is. Het werkt net zo vlot en strooploos als een gemiddelde mobiele telefoon. Vooral resumen uit stand-by gaat reuze rap. Klep open en klaar. Ook het voedingsaansluitinkje met magneetje vind ik erg goed bedacht.

Daar houdt het positieve helaas wel even op. Ik heb vandaag geprobeerd iemand te begeleiden met Mac OSX 10.4 (Tiger) een PPTP VPN verbinding te maken met ons kantoor. Los van het feit dat alle menu's en knoppen compleet ander waren: no way, doet Snow Leopard dat probleemloos, Tiger zegt echt bekijk het maar. Geen VPN geen videoconference hij blijft hangen bij de verificatieslag. Gelukkig (maar toch een beetje jammer) had de gebruiker nog een oud XP laptopje liggen waar mee de VPN foutloos is opgezet.

De software voor de videoconference (via de Apple site) ging bij mij in Safari keurig download. Op de Tiger Macbook was een scherm met complete onzin het gevolg. Toen ik hierop wilde gaan googlen, kwam ik om de haverklap op pagina's terecht die compleet onleesbaar waren in Safari omdat plaatjes midden over de tekst heen staan en het verband niet klopt.

Bij het testen van de videoconference bleek dat mijn zakelijke HP 2710p notebook een veel scherper beeld gaf op de ingebouwde webcam. Ook had de Macbook erg veel last van feedback van speakergeluid op de microfoon en was een hinderlijke brom van de harde schijf hoorbaar. Beiden op mijn mini ultraportable HP'tje geen probleem. Overschakelen van XMeeting naar Mirial gaf een ietsje beter resultaat.

Nu net thuis gekomen wilde ik de vandaag uitgevoerde wijzigingen op onze Office Sharepoint portal even gaan bewonderen. Helaas zijn de nieuwe menu's niet zichtbaar in Safari. Omdat ik gezworen heb alleen te Mac-en thuis, kan ik dat dus morgenochtend pas doen.

Al met al geen goede eerste 24 uur, maar ik hou vol. Ik moet en zal de positieve Mac gedachte gaan begrijpen, al durf ik op kantoor nu absoluut niet m'n vertrouwde laptop aan de kant te zetten. Die heb ik te hard nodig.

Weet iemand hoe je op een Mac een plaatje van een website in je documenten krijgt? Een afbeelding is gelukt (slepen). Maar zodra het een afbeelding met een link erachter is, maakt hij een snelkoppeling naar de link in plaats van dat het plaatje wordt opgeslagen. Enig idee?

@Thomas: ik zal mijn computer historie maar niet gaan beschrijven zoals jij. Dat gaat de pagina aflopen ben ik bang voor :lol:. Staan wel drie Apple's tussen trouwens ;-).

@Drome: Restwaarde, tja. Ik koop al mijn prive pctjes voor relatief weinig in omdat ik kan liften op de condities van de zaak. En na een half jaar verkoop ik ze weer voor de prijs die ik ervoor betaald heb. Meestal valt er dan nog wat te installeren ook en kan ik nog wat uurtjes erbij rekenen.
Laatst gewijzigd door hanhoo op wo okt 28, 2009 19:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » wo okt 28, 2009 19:23 pm

Hanhoo schreef:Weet iemand hoe je op een Mac een plaatje van een website in je documenten krijgt? Een afbeelding is gelukt (slepen). Maar zodra het een afbeelding met een link erachter is, maakt hij een snelkoppeling naar de link in plaats van dat het plaatje wordt opgeslagen. Enig idee?
Moeilijke 1e 24uur inderdaad. Wel erg veel technische praat voor een gemiddelde mac-gebruiker :-) Waarin wil je een plaatje krijgen? Word? Emailtje? Heb je de "rechter" muisknop al ontdekt: twee vingers op je trackpad en dan op de knop klikken: save image as... Of wilde je iets anders? (of met twee vingers op je trackpad "klikken")
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » wo okt 28, 2009 19:28 pm

bas_T2a schreef:
Hanhoo schreef:Weet iemand hoe je op een Mac een plaatje van een website in je documenten krijgt? Een afbeelding is gelukt (slepen). Maar zodra het een afbeelding met een link erachter is, maakt hij een snelkoppeling naar de link in plaats van dat het plaatje wordt opgeslagen. Enig idee?
Moeilijke 1e 24uur inderdaad. Wel erg veel technische praat voor een gemiddelde mac-gebruiker :-) Waarin wil je een plaatje krijgen? Word? Emailtje? Heb je de "rechter" muisknop al ontdekt: twee vingers op je trackpad en dan op de knop klikken: save image as... Of wilde je iets anders? (of met twee vingers op je trackpad "klikken")
"of met twee vingers op de trackpad en dan klikken"

Briljant! :lol:. Alhoewel ik me afvraag waarom ze daarvoor niet gewoon een rechtermuisknop hebben gemaakt. Thanks voor de topTIP!

Nog 1tje: hoe maximaliseer ik een venster (safari bv)?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » wo okt 28, 2009 19:35 pm

hanhoo schreef:
bas_T2a schreef:
Hanhoo schreef:Weet iemand hoe je op een Mac een plaatje van een website in je documenten krijgt? Een afbeelding is gelukt (slepen). Maar zodra het een afbeelding met een link erachter is, maakt hij een snelkoppeling naar de link in plaats van dat het plaatje wordt opgeslagen. Enig idee?
Moeilijke 1e 24uur inderdaad. Wel erg veel technische praat voor een gemiddelde mac-gebruiker :-) Waarin wil je een plaatje krijgen? Word? Emailtje? Heb je de "rechter" muisknop al ontdekt: twee vingers op je trackpad en dan op de knop klikken: save image as... Of wilde je iets anders? (of met twee vingers op je trackpad "klikken")
"of met twee vingers op de trackpad en dan klikken"

Briljant! :lol:. Alhoewel ik me afvraag waarom ze daarvoor niet gewoon een rechtermuisknop hebben gemaakt. Thanks voor de topTIP!

Nog 1tje: hoe maximaliseer ik een venster (safari bv)?
Zoals F12 (of was het F11) bij windhoos?

Ff nieuwe bookmark in je bookmarkbar maken en deze hernoem je bijvboorbeeld naar <>. URL invullen:
javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);

Als je hierop klikt in je bookmarkbar maximaliseert ie... Maar niet zoals bij IE. Hier was wel een plugin voor maar die ben ik ff vergeten...
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Plaats reactie