personenbus ---> camper

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Plaats reactie
jochem

personenbus ---> camper

Bericht door jochem » zo jun 29, 2008 16:14 pm

hallo mensen,

Mag je van een personenbusje zomaar een camper maken of wordt dat niet goed gekeurd door het rdw?

Jochem

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Bericht door Stuif » zo jun 29, 2008 18:51 pm

Ja hoor, dat mag gewoon.
Let wel op de eisen van de RDW, laten keuren en klaar :wink:
Lucht bevriest en kookt nooit

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » zo jun 29, 2008 23:51 pm

gewoon laten keuren als personenbus
en dan camper inbouw erin zetten

doet geen mens ooit moelijk over
ook niet bij de APK

en als hij 25 jaar of ouder is maakt het voor de belasting ook niet uit


EN met een beetje zoeken kun je een personenbus goedkoper verzekeren

dan dat je een camper kunt

jochem

Bericht door jochem » ma jun 30, 2008 10:01 am

shadowman schreef:gewoon laten keuren als personenbus
en dan camper inbouw erin zetten

doet geen mens ooit moelijk over
ook niet bij de APK

en als hij 25 jaar of ouder is maakt het voor de belasting ook niet uit


EN met een beetje zoeken kun je een personenbus goedkoper verzekeren

dan dat je een camper kunt
Oke maar als je dan ergens in Frankrijk je bus het ravijn in ziet rollen en er komen verzekeringsgasten die zien dat er een mooie bedbankje en koelkastje langs het hoopje ijzer ligt :o :o

nee zonder dollen ik denk dat ik wel voldoende weet bedankt

Gebruikersavatar
gerald
Actief Lid
Berichten: 364
Lid geworden op: zo mei 18, 2008 16:34 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: den haag

Re: personenbus ---> camper

Bericht door gerald » ma jun 30, 2008 10:28 am

jochem schreef:hallo mensen,

Mag je van een personenbusje zomaar een camper maken of wordt dat niet goed gekeurd door het rdw?

Jochem
toevallig afgelopen weekend nog rdw docuemnten door zitten lezen als je aan het volgende voldoet dan heb je een kampeer auto.
- slaap gedeelte (kan opklapbaarzijn, maar wel vast ingebouwd)
- zit plaatsen.
- kookstelletje.
- opberg kasten(ook vast)
- tafel (mag makkelijk te verwijderen zijn)

dat was het geloof ik. Voordeel van kampeer auto geen verplichting van gordels achterin. grz, gerald

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Bericht door wouthwortel » ma jun 30, 2008 11:57 am

shadowman schreef: EN met een beetje zoeken kun je een personenbus goedkoper verzekeren

dan dat je een camper kunt
totdat je een ONGELUK krijgt en een beetje gehaaide expert komt kijken.
Die zal onmiddelijk melden dat de bus als camper had moeten worden (RDW) gekeurd en dus ook als zodanig had moeten zijn verzekerd.
Conclusie: auto is NIET correct verzekerd.
Let op: alles wat je vastschroeft aan je bus vormt er 1 geheel mee, je bent dan dus geen wasbak/koelkastje aan het transporteren!

Wouth

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Bericht door dirkinbrabant » ma jun 30, 2008 12:12 pm

personenbus, camper, volgens mij maakt het voor onze oude bussen niet veel meer uit.

Gordels achterin voor personenwagens is volgens mij pas verplicht vanaf bouwjaar 1989 of zo. Voor campers is dat ook ergens in die periode ingevoerd, eerst alleen voor zitplaatsen in de rijrichting, later ook voor zitplaatsen achteruit. Gordels zijn niet aan te raden voor zitplaatsen dwars op de rijrichting, en daarom ook niet verplicht. Pas recent (voor nieuwe campers, dus) worden dwarsgeplaatste zitplaatsen in campers niet meer meegeteld als zitplaats, en zou je tijdens het rijden daar ook niet op mogen zitten. Of je als je het kenteken laat wijzigen van personenbus naar camper er ineens wel gordels er in moet zetten, weet ik niet, maar ik denk het niet, het lijkt me bouwjaarafhankelijk.

Het enige is volgens mij de verzekering: ik kon m'n T2 camper op kenteken niet als oldtimer verzekeren. Misschien wel als ik verder gezocht had, maar nu is ie (alleen WA) als camper verzekerd. Dankzij het lage gewicht (voor een camper, tenminste) en mijn hoge no-claim korting net zo goedkoop als een old-timer verzekering, en nu geen kilometerbeperking. Ik betaal nog geen 100 euro per jaar. Hoe het werkt als je 'm uitgebreider wilt verzekeringen, weet ik niet.

Kortom: het maakt niet veel uit, want voor- en nadelen van een een ombouw personenbus/bestelbus naar camper in het algemeen (houderschapsbelasting, BPM) gelden niet voor auto's ouder dan 25 jaar. Dus maakt RDW of belastingsdienst zich daar niet druk om en hoef je voor een ombouw daar niet naar toe. Blijft alleen het puntje over voor de verzekering: informeren wat je verzekeringsmaatschappij daarvan vindt, en gewoon melden dat het op kenteken een personenbus is, met een zelf ingebouwde camperinterieur waar belastingdienst en RDW zich niet druk om maken. Dan hoor je wel wat je moet doen, om problemen met gehaaide schade experts te voorkomen.

Succes!

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Bericht door emielow » ma jun 30, 2008 13:20 pm

ik heb ook een personenbus die ik ga ombouwen tot camper, ik heb een tijdje terug met de rdw gebeld of ik dan geen problemen zou krijgen. De bus wordt pas als camper aangemerkt als er een bed/bank, kastjes en een VAST kookstel inzit. Het laatste gaat bij mij niet het geval zijn, dus hoef ik hem ook niet als camper te laten keuren/verzekeren.

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Bericht door dirkinbrabant » ma jun 30, 2008 13:55 pm

Het zal voor de RDW zo zijn dat er sprake moet zijn van en een bed/bank, en kastjes, en een kooktoestel en een tafel. Allemaal vast ingebouwd.

jochem

Bericht door jochem » ma jun 30, 2008 14:01 pm

volgens mij is het een kwestie waar de regels nogal onduidelijk over zijn, en is het gewoon een kwestie van doen.Zoals heel veel regels hier in nederland weten de handhavers zelf vaak ook niet echt hoe het nu allemaal in elkaar zit.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Bericht door wouthwortel » ma jun 30, 2008 14:35 pm

emielow schreef: en een VAST kookstel inzit. .
en dat strookt weer met mijn opmerking hierboven.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Bericht door wouthwortel » ma jun 30, 2008 14:36 pm

Met uitzondering van de verzekeringen, die weten n.l. heeeeeeeel precies hoe ze moeten voorkomen dat ze moeten uitkeren! :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
kermie
Gevorderde
Berichten: 969
Lid geworden op: di nov 28, 2006 13:11 pm
Locatie: Gemert

Bericht door kermie » ma jun 30, 2008 16:26 pm

Voor iedereen die een kampeerautoverzekering heeft van Europeesche verzekeringen:
De auto dient te allen tijde te zijn uitgevoerd met een vaste slaap-, zit- en kookgelegenheid.
Niet eens een LEGO® bus..

Plaats reactie