blauwe platen

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

blauwe platen

Bericht door emielow » wo mei 28, 2008 8:28 am

hoe zit het met de regelgeving voor een blauwe kenteken plaat? Moet het dan een origineel nederlands voortuig zijn ouder dan 30 jaar? En kan het dus niet met een geimporteerde bus van 30 jaar oud?

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » wo mei 28, 2008 8:36 am

Wij hebben een oostenrijkse bus met blauwe platen.

Het is iets met eerste kentekenbewijs moet zijn afgegeven voor een bepaald jaartal, 1977-1978 gok ik.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Bericht door Max » wo mei 28, 2008 8:58 am

exacte datum ben ik kwijt maar inderdaad, wagens van voor 1977 mogen met blauwe platen rijden.
Het maakt niet uit of de wagen origineel hollands is of geïnporteerd.

(betreft dus de datum 1e toelating, als de wagen bv al in 1976 is geproduceerd maar pas in 1978 op de weg komt dan krijg je geen blauwe platen maar gewoon geel)
Bij import moet je wel het verzoek doen voor historische platen, anders krijg je zelfs een splinternieuw nummer (met 3 letters in het midden)
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » wo mei 28, 2008 9:05 am

Was er trouwens niet iets met de historische import kenteken platen, dat de nummers daarvan op zijn :?

Gebruikersavatar
Robert Panobus
Gevorderde
Berichten: 506
Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Breda

Bericht door Robert Panobus » wo mei 28, 2008 9:15 am

Lomax schreef:Was er trouwens niet iets met de historische import kenteken platen, dat de nummers daarvan op zijn :?
Precies een jaar geleden hebben wij nog blauwe platen gekregen toen we onze duitse bus hebben ingevoerd. Te herkennen aan 2 cijfers, twee letters (waarvan de eerste een Y) en weer twee cijfers. Dus toen waren ze iig nog niet op...
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......

Gebruikersavatar
kermie
Gevorderde
Berichten: 969
Lid geworden op: di nov 28, 2006 13:11 pm
Locatie: Gemert

Bericht door kermie » wo mei 28, 2008 9:19 am

Lomax schreef:Was er trouwens niet iets met de historische import kenteken platen, dat de nummers daarvan op zijn :?
Ik heb vorig jaar zomer een Spijlbus ingevoerd en kreeg kenteken AM-40-85, dus volgens mij kunnen ze nog even :wink:
Niet eens een LEGO® bus..

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » wo mei 28, 2008 10:11 am

Blauwe platen zijn toegestaan voor alle auto's met datum eerste toelating van voor 1-1-1978. Het maakt niet uit welke letter/cijfer combinatie je hebt, in principe zou het dus zelfs met die nieuwe combi's kunnen. En leeftijd helaas ook niet, het is niet zo dat als je auto alsnog 30 jaar wordt je toch naar blauwe platen over kunt, de grens is hard.

Heb het zaterdag met Waldo nog gehad over het nieuwe kenteken. Hij had bij de RDW vrij lang gediscussieerd met meerdere mensen over die nieuwe combi. Het lijkt er op dat het moeilijk wordt om een historische combi te krijgen, in ieder geval op de nieuwere bussen (na 1-1-1978 dus). Hebben wij ff mazzel: net in de laatste week op kenteken laten zetten, dus nog een 'oudere' combi:
Afbeelding

Maar geen blauwe platen... :cry:
'79 VW T2 Berlin

emielow
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:47 am

Bericht door emielow » wo mei 28, 2008 13:22 pm

dat is nou jammer bij mij:

Datum eerste toelating Klik hier voor informatie 01-02-1978

:twisted:

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 908
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Bericht door KataSchu » wo jun 04, 2008 21:10 pm

Zo, da's op 't randje! Net een dagje te laat! :evil:

Vind de regels zelf ook nogal frustrerend; bouwjaar '77, maar m'n bus schijnt de eerste drie jaar in een loods in Deutschland gestaan te hebben...drie jaar zonder kenteken, wel te verstaan; eerste toelating 19-12-1980, dus te laat, dus geel! :cry:


Hier is 't allemaal te vinden, geloof ik:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... nteken.htm
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

pooky
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: za mei 17, 2008 18:40 pm
Locatie: Dronten

Bericht door pooky » zo jun 08, 2008 10:40 am

Hoe zit het met een aanhanger achter je bus met blauwe kentekenplaten. Mag je de aanhanger met een blauwe plaat versieren of moet je een witte plaat laten maken :roll:

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Bericht door Thijs84 » zo jun 08, 2008 11:57 am

Ik geloof dat het met aanhangers hetzelfde is. Als je aanhanger van voor 1978 is mogen er blauwe platen op. Anders moet je de witte gebruiken en voor de zware aanhangers natuurlijk de gele.

Bij een aanhanger kan je natuurlijk bijna nooit zien of hij van voor 1978 of erna is. Volgens mij kan je dan gewoon de blauwe plaat gebruiken. 8)

Blauwe platen zijn trouwens wel ontzettend duur. Ik geloof 50 euro voor 1 kenteken. Wit kost 9,-
zij die vielen zijn gevallen

thefugitive

Bericht door thefugitive » zo jun 08, 2008 12:38 pm

als reactie op de blauwe platen...

het is toegestaan bij 4 cijfers en 2 letter combo's.

blauw is dus b.v. 34-24-gm of 88-bx-28 of am-06-29

79-zs-hv MOET dus geel zijn. zs-79-hv ook en zs-hv-79.


duidelijk? de 2 letter combo's zijn tot 31-12-77 uitgegeven.
als je een auto van voor deze datum importeert kun je bij de keuring een oldtimer nummer aanvragen.

als je bus met de gele kenteken zoals 79-zs-hv voor '78 is,
kun je alsnog bij de rdw een nwe kentekennummer aanvragen voor de blauwe platen

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » zo jun 08, 2008 13:29 pm

pooky schreef:Hoe zit het met een aanhanger achter je bus met blauwe kentekenplaten. Mag je de aanhanger met een blauwe plaat versieren of moet je een witte plaat laten maken :roll:

als het trekkende voertuig blauwe platen heeft mag er op een aanhanger ZONDER EIGEN KENTEKEN een blauwe plaat worden gevoerd


en er mogen blauwe platen gevoerd worden op aanhangers met eigen kenteken met een toelating van voor 1 januari 1978

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » ma jun 09, 2008 8:56 am

shadowman schreef:
pooky schreef:Hoe zit het met een aanhanger achter je bus met blauwe kentekenplaten. Mag je de aanhanger met een blauwe plaat versieren of moet je een witte plaat laten maken :roll:

als het trekkende voertuig blauwe platen heeft mag er op een aanhanger ZONDER EIGEN KENTEKEN een blauwe plaat worden gevoerd


en er mogen blauwe platen gevoerd worden op aanhangers met eigen kenteken met een toelating van voor 1 januari 1978
Helemaal juist Schaduwmans. Ik had dit ook uitgezocht toen ik met mijn aanhanger bezig was. ( dus ik heb dubbele platen liggen, zowel een blauwe als een witte )
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Clemens
Actief Lid
Berichten: 217
Lid geworden op: di aug 14, 2007 8:51 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Clemens » vr jun 13, 2008 5:31 am

De RDW in Groningen vertelde mij in januari van dit jaar dat je alleen blauwe platen krijgt als de bus ooit blauwe platen heeft gehad, dan zou je hem kunnen terugzetten. Onze bus is uit 1973 maar heeft nooit Nederlandse platen gehad (uit Zuid-Afrika), dus kregen wij geen blauwe platen.
Als je motor geen olie lekt, zit er geen olie meer in

Plaats reactie