Pagina 1 van 2

APK eens per twee jaar?

Geplaatst: za nov 10, 2007 15:58 pm
door Thijs84
Zie deze link van de RDW
Een auto ouders als 30 jaar hoeft nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden..
http://www.rdw.nl/nl/overrdw/informatie ... 071010.htm

Geplaatst: za nov 10, 2007 16:10 pm
door Gonzo
Bussen worden uitgesloten van deze wet. Bedoelen ze daar dan ook onze bussen mee??

Geplaatst: za nov 10, 2007 16:59 pm
door BusOK
Gonzo schreef:Bussen worden uitgesloten van deze wet. Bedoelen ze daar dan ook onze bussen mee??
Lijkt mij van niet,
in je papieren staat toch 'personenwagen' of
iets in die trant

Geplaatst: za nov 10, 2007 17:08 pm
door Baphi
Hilfigerbus schreef:
Gonzo schreef:Bussen worden uitgesloten van deze wet. Bedoelen ze daar dan ook onze bussen mee??
Lijkt mij van niet,
in je papieren staat toch 'personenwagen' of
iets in die trant
Klassiekers
Ook verandert per 1 januari 2008 de APK-frequentie voor klassieke voertuigen:

* Personenauto's van 30 jaar of ouder hoeven nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden.
* Voor personenauto's van voor 1 januari 1960 vervalt de APK-plicht.
Is toch vrij helder wat hier staat?

Bas

Geplaatst: za nov 10, 2007 17:15 pm
door jochem
ELK JAAR natuurlijk,

Als je beweert dat je de bus goed bijhoudt wat is dan het probleem dat er elk jaar naar gekeken wordt????

Het zijn oude busjes en het is niet verkeerd om deze veilig op de weg te houden en ik weet wel dat de meeste op dit forum z'n busje vertroetelen maar er zijn er genoeg die dat niet doen en zo krijg je onveilige situaties op de weg waar niemand wat aan heeft.

Jochem

Geplaatst: za nov 10, 2007 18:34 pm
door Briebelbus
ik vind dat het wel een stukje extra zekerheid geeft als er een deskundige de belangrijke punten na loopt, maar het is geen garantie dat alles zeker goed is.

Geplaatst: za nov 10, 2007 20:45 pm
door Area51
Gewoon 1x per jaar jaar APKeuren

Geplaatst: za nov 10, 2007 20:51 pm
door Gonzo
bas_T2a schreef:
Hilfigerbus schreef:
Gonzo schreef:Bussen worden uitgesloten van deze wet. Bedoelen ze daar dan ook onze bussen mee??
Lijkt mij van niet,
in je papieren staat toch 'personenwagen' of
iets in die trant
Klassiekers
Ook verandert per 1 januari 2008 de APK-frequentie voor klassieke voertuigen:

* Personenauto's van 30 jaar of ouder hoeven nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden.
* Voor personenauto's van voor 1 januari 1960 vervalt de APK-plicht.
Is toch vrij helder wat hier staat?

Bas
Je hebt helemaal gelijk Bas. :oops: Maar in de luchtboxer stond ook een stukje van de FEHAC over dit onderwerp en daarbij werd gemeld dat bussen en taxi's worden uitgesloten in verband met de vele kilometers.
Bij de RDW staat inderdaad netjes personenauto's en lichte bestelwagens. Dan neem ik maar aan dat wij onder de lichte bestelauto's vallen. :D

Plezier,

Ivo

Geplaatst: za nov 10, 2007 21:59 pm
door Thijs84
en dus 1 maal per twee jaar.. Persoonlijk vind ik dat oude auto's elk jaar gekeurd moeten worden.

Geplaatst: zo nov 11, 2007 16:16 pm
door Baphi
Thijs84 schreef:en dus 1 maal per twee jaar.. Persoonlijk vind ik dat oude auto's elk jaar gekeurd moeten worden.
Tsja, dat een auto APK gekeurd is, wil nog niet zeggen dat er niets mis mee kan zijn... Het blijft afhankelijk van de keurende persoon en of er wel of geen steekproef is geweest (heb ik nog niet meegemaakt).

Maar het kan zeker geen kwaad om oudere auto's 1x per jaar te keuren, daar ben ik absoluut voor!

Bas

Geplaatst: zo nov 11, 2007 19:41 pm
door Inactief Account
Keuren in zijn huidige vorm slaat nergens op
er worden nog steeds legio autos goedgekeurd bij malafide bedrijven
wrakken die goed gekeurd worden
of regeltjes die over het hoofd worden gezien
( onze bus is vier jaar lang goedgekeurd zonder veiligheids gordel
en die horen er toch echt in bij een PERSONENBUS van 1976
voorin aan allebijde deur kanten hoort er dan een gordel te zitten)

of er komt ineens een handvol gebreken te voorschijn
zoals b.v. je auto remt goed
en dan wordt er gezegd dat ze alles open moeten trekken
en vervangen ,
vervolgens ga je de weg op en verongelukt zowat omdat er helemaal niets is vervangen
maar alleen iets opgesteld waardoor je in paar keer remmen je hele remcilinder lek trapt omdat deze de oorzaak was van het slechte remmen
voordat de auto gekeurd werd

ik vind DUS dat alle autos door een niet reparerende instantie zouden moeten worden gekeurd

dan ben je ook van een heleboel reparaties af die zogenaamd nodig zijn

en dat kan bij oldtimers best om de twee jaar
want in de meeste gevallen worden deze autos wel goed onderhouden
en diegene die hem slecht onderhoud
komt er vanzelf achter als hij een dijk van een reparatielijst onder z,n neus krijgt na twee jaar

Geplaatst: zo nov 11, 2007 20:08 pm
door Baphi
shadowman schreef:Keuren in zijn huidige vorm slaat nergens op
er worden nog steeds legio autos goedgekeurd bij malafide bedrijven
wrakken die goed gekeurd worden
of regeltjes die over het hoofd worden gezien
( onze bus is vier jaar lang goedgekeurd zonder veiligheids gordel
en die horen er toch echt in bij een PERSONENBUS van 1976
voorin aan allebijde deur kanten hoort er dan een gordel te zitten)

of er komt ineens een handvol gebreken te voorschijn
zoals b.v. je auto remt goed
en dan wordt er gezegd dat ze alles open moeten trekken
en vervangen ,
vervolgens ga je de weg op en verongelukt zowat omdat er helemaal niets is vervangen
maar alleen iets opgesteld waardoor je in paar keer remmen je hele remcilinder lek trapt omdat deze de oorzaak was van het slechte remmen
voordat de auto gekeurd werd

ik vind DUS dat alle autos door een niet reparerende instantie zouden moeten worden gekeurd

dan ben je ook van een heleboel reparaties af die zogenaamd nodig zijn

en dat kan bij oldtimers best om de twee jaar
want in de meeste gevallen worden deze autos wel goed onderhouden
en diegene die hem slecht onderhoud
komt er vanzelf achter als hij een dijk van een reparatielijst onder z,n neus krijgt na twee jaar
Ben het helemaal met je eens, Han! In Japan hebben ze volgens mij een vergelijkbaar systeem, alleen is dat onbetaalbaar, meen ik me te herinneren...

Bas

Geplaatst: zo nov 11, 2007 22:50 pm
door Briebelbus
hmm denk dat een onafhankelijke keurmeester alles wat krap binnen de marges valt zal afkeuren, vooral omdat de auto dan herkeurt moet worden en hij dus weer geld zal vangen.

en zo is niets meer fout proof..

Geplaatst: zo nov 11, 2007 23:12 pm
door ko de fries
:D ik laat mij busjes en auto,s al jaren keuren bij de zelfde garage en hij is nog nooit tenonrechte afgekeurd , ben zelfs blij met de gevonden gebreken
zoal een borging uit een stuurkogel bij een citroen ,had aardig fout kunnen gaan

Geplaatst: ma nov 12, 2007 9:50 am
door Inactief Account
ko de fries schreef::D ik laat mij busjes en auto,s al jaren keuren bij de zelfde garage en hij is nog nooit tenonrechte afgekeurd , ben zelfs blij met de gevonden gebreken
zoal een borging uit een stuurkogel bij een citroen ,had aardig fout kunnen gaan
k zeg ook niet dat ze allemaal zo zijn

ik ken er hier ook zat waar je niet belazerd wordt

k zeg alleen dat er toch wel heel veel zijn waar je of heel soepel door de keuring komt met hooguit een aantal aandachtspunten van te verwachten reparaties
waarop eigenlijk afgekeurd zou moeten worden

resultaat is daarvan dat er toch autos de weg op komen die er belaberd aan toe zijn

persoonlijk vind ik de marges die afkeur betekenen nog krapper mogen
in plaats van een grijs gebied waarin het als aandachtspunt gemeld moet worden