APK vrijstelling

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

APK vrijstelling

Bericht door old brumax » za mei 30, 2020 18:45 pm

APK vrijstelling bij 50 jaar goedgekeurd in de 2de kamer nu nog afwachten wanneer de rdw het invoert.
https://fehac.email-provider.nl/web/0bw ... cbfyyzvnkf
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: APK vrijstelling

Bericht door Tuinkabouter90 » zo mei 31, 2020 0:43 am

Vraag me nog steeds af of dit verstandig is.
Snap best, dat er de nodige voordelen aan zitten.
Maar zet er m’n ?? Bij

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: APK vrijstelling

Bericht door mobiel70 » zo mei 31, 2020 12:56 pm

Dan breng je de bus toch voor een keuring naar de garage? Laat een deskundige je bus nalopen als ware het een APK-keuring. Afmelden hoeft dan niet.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: APK vrijstelling

Bericht door jerupke » ma jun 01, 2020 7:48 am

mobiel70 schreef:Dan breng je de bus toch voor een keuring naar de garage? Laat een deskundige je bus nalopen als ware het een APK-keuring. Afmelden hoeft dan niet.
Precies wat ik elke 2 jaar doe met de vrijgestelde oldtimers. Gerenomeerde garage die ook bij reguliere apk kijken naar de veiligheid, niet naar de apk-regels.
Ik deel echter de mening van tuinkabouter, hele volksstammen zullen dit niet doen en zitten toch op de weg. Sterker nog, los van het algemeen veiligheidsrisico, rijden ze regelmatig heel dichtbij onze oldtimers (toerritten/treffens)...

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: APK vrijstelling

Bericht door mobiel70 » ma jun 01, 2020 10:01 am

Wellicht krijgen we dan de situatie dat de wal het schip zal keren: na een aantal jaren ellende wordt de keuring weer verplicht. Helaas heb je dus gelijk met jouw reactie...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: APK vrijstelling

Bericht door Wilfred » di jun 02, 2020 9:48 am

Vind het ook onverstandig. Ik snap ook niet wie er op aandringt. Want het is TE verleidelijk om zaken uit te gaan stellen of niet te doen.

En als je hem toch al goed bijhoudt, wat maakt die paar tientjes dan uit die je kwijt bent voor de apk?

Hoe gaat dit eigenlijk met verzekeringen werken? Ik heb een jaguar uit 1970 die ik prima als daily kan gebruiken, omdat ik er een moderne motor in gezet heb. MAar stel ik maak brokken, met schade/letsel aan anderen. Wie betaald dan de rekening?

(het gaat me niet om evidente gebreken, daar zal je als eigenaar verantwoordelijk voor zijn. Maar stel bijv. haarscheurtjes in een remslang. Zie je niet meteen ook al houdt je je auto aardig bij. Maar dan komt de noodstop, slang knapt, voetganger omver gereden. Dat soort zaken...).
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: APK vrijstelling

Bericht door fahtal » di jun 02, 2020 9:55 am

Ik denk dat de remmen nog wel aardig bij gehouden worden. goed te doen kost ook niet heel veel.

Ik maak me meer zorgen over roest die je niet goed ziet en ook niet kritisch naar bent, want dat zijn meestal klote klussen.

Hoe vaak zie je niet van die Russische filmpjes waar complete wielen afbreken. Hier laatst nog iemand die door de apk zijn vooras weer netjes heeft laten maken.

Vroeger, voor de APK geloof ik, had je een mooi programma. Wrak van de week. Wat er dan van de weg gehaald werd! fantastisch


Daarentegen hebben motorfietsen ook geen apk.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: APK vrijstelling

Bericht door old brumax » di jun 02, 2020 10:45 am

Die hele APK is er alleen voor de garage in het leven geroepen, ongelukken met autos die zover rot waren dat e door hun hoeven zakten kwamen ook voor die tijd vrijwel nooit voor, ook een gegeven dat zodra een auto goedgekeurd is en je er 2 jaar weer "veilig " mee zou kunnen rijden is grote onzin, een APK keuring is een momentopname, heb de afgelopen 10 jaar al 2x meegemaakt dat er problemen waren met de bus meteen na de APK, een keer moest ik haastig naar de berm omdat er een benzineslang was gescheurd , was nog wel na een steekproef, en 1 keer trapte ik door de rem toen ik de auto in de garage zette na de keuring, bleek dat de stalen remleiding achter de schokbrekertoren van de vooras doorgerot en die is dus nooit te controleren , er zit daar een stuk van 5 cm die niet te zien is en waar zand en modder zich ophoopt en dus de boel gaat rotten en het maar de vraag is wanneer hij ploft, een remslang met droogscheurtjes zal zo 123 niet barsten omdat er maardere lagen zijn en de scheurtjes alleen in de buitenste lagen komen, ook de remmen blijven een verantwoordelijkheid van de eigenaar zoals trouwens de hele auto zeker als er nog remtrommels op zitten, dan kan met de keuring de auto nog zo mooi remmen , als er een remcupje gaat lekken of zelfs al lek is bij de keuring maar nog niet zo erg dat de remvoering nat word dan word dat niet opgemerkt en kun je een x aantal weken later al met een heel slecht remmende auto zitten!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: APK vrijstelling

Bericht door Wilfred » di jun 02, 2020 12:13 pm

fahtal schreef:
di jun 02, 2020 9:55 am
Ik denk dat de remmen nog wel aardig bij gehouden worden. goed te doen kost ook niet heel veel.

Ik maak me meer zorgen over roest die je niet goed ziet en ook niet kritisch naar bent, want dat zijn meestal klote klussen.

dit is natuurlijk ontzettend subjectief. Ik vind remmen een klote klusje, ontluchten, nippels die vastzitten.

Lassen vind ik leuk om te doen! Zichtbaar resultaat als je na een avondje beunen een rot deel weggehaald hebt en voorzien van vers, hard staal.

Oftewel, het ligt enorm aan de eigenaar wat er wel en niet goed bij gehouden gaat worden.

Dat niet alles gecontroleerd wordt, en dat het een momentopname is, is natuurlijk waar. Maar om als reactie daarom helemaal niet meer te gaan keuren is natuurlijk raar.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: APK vrijstelling

Bericht door jerupke » di jun 02, 2020 13:19 pm

Mooie discussie, he

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: APK vrijstelling

Bericht door Thijs84 » vr sep 18, 2020 19:16 pm

Gaat nu echt gebeuren. Afbeelding
zij die vielen zijn gevallen

Plaats reactie