mistachterlicht

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

mistachterlicht

Bericht door zomerbloempje » di jun 13, 2006 15:55 pm

Ik wilde even nieuwe electraspullen halen voor onze, correctie mijn sleurgeval. Steeds blijkt dat aanhanger en caravandealers enzo helemaal niet op de hoogte zijn van de juiste regels voor wat betreft het verplichtte mistachterlicht op aanhangers onder de 750 kilogram. Onze sleur zit in die categorie. Dit staat op de site van het rdw:
Regelgeving mistachterlichten voor aanhangwagens

Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg moeten vanaf 1 juli 2006 zijn voorzien van één of twee mistachterlichten. Deze verplichting geldt ongeacht het bouwjaar van de aanhangwagen.



Op deze regel geldt de volgende uitzondering: Als het voertuig dat de aanhangwagen trekt geen mistachterlicht heeft, hoeft de aanhangwagen ook niet voorzien te zijn van een mistachterlicht.
En dan gaat het over het onderste stukje. Wij hebben dat dus helemaal niet nodig! Maar iedereen die ik heb gesproken wilde mij wel zo'n lamp aansmeren dus! "Anders zet hem er maar voor de zekerheid op."

Nee want het hoeft dus niet!!!!

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » di jun 13, 2006 16:08 pm

dat is mooi
scheelt een boel gerotzooi aan ons caravanetje

Gebruikersavatar
Leon
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:29 pm
Locatie: Venlo

Bericht door Leon » di jun 13, 2006 16:16 pm

Tsja, ik heb hem al geïnstalleerd. Mijn busje heeft dan geen mistachterlicht, maar mijn dagelijkse auto weer wel. En aangezien ik mijn caravan ook met deze auto trek...

Gelukkig was de installatie niet zo moeilijk. Gewoon een schakelaartje tussen achterlichten en mistachterlicht. Dit mag volgens de RDW:
Eisen aan mistachterlichten

* Voor beide categorieën aanhangwagens geldt dat het mistachterlicht van de aanhangwagen eventueel via een aparte schakelaar mag zijn geschakeld.
* Als er slechts één mistachterlicht is aangebracht, dan moet deze zich aan de linkerzijde bevinden.
* De controle op het inschakelen van het mistachterlicht op de aanhangwagen hoeft niet via een lampje zichtbaar te zijn in het trekkende voertuig.
* Het mistachterlicht op het trekkende voertuig hoeft niet automatisch te worden uitgeschakeld als de mistachterlichten op de aanhangwagen zijn ingeschakeld.
Zie ook de site van de RDW.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » wo jun 14, 2006 13:22 pm

Ik had het opgezocht omdat ik een ronde caravan heb met ook nog originele ronde achterlichten. Er zijn dus alleen maar vierkante mistachterlampen te koop. Dat is dus geen gezicht!

Ik hoop alleen dat de caravanrijders hun misselijke achterlicht wel uit kunnen zetten! Nu zie je vaak autos nog een week nadat het een keer een beetje mistig is geweest nog met zo'n verblindende lamp rijden. Dat risico wordt met al die aanhangers met mistlichten natuurlijk alleen maar groter.

Plaats reactie