Oude auto's en vuile lucht...

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door mobiel70 » do feb 04, 2016 21:18 pm

Een tijdje geleden al een hele discussie geweest op dit gezellige en leuke forum. Afgelopen week las ik dit bericht in de Schuttevaer, het blad van varend Nederland. Je vraagt je dan wat af over die rare regel van de gemeente Utrecht, over rare regels bij de buren en in Italië... En ik denk "Wanneer gaan ze de scheepvaart verbieden?"

Milieuclubs in dit land maken zich druk om wat dieseltjes die onze binnensteden met fijnstof bevuilen. Dit terwijl de zestien grootste containerschepen van de wereld tezamen méér vervuilende stoffen uitstoten dan alle auto’s bij elkaar wereldwijd. Tot die conclusie kwam wetenschapper Fred Pearce in 2009, werkzaam voor het tijdschrift New Scientist. Alleen al het grootste containerschip ter wereld dat geregeld in Rotterdam aanmeert, de Emma Maersk, stoot ruim zes keer zoveel zwavel uit dan alle auto’s en vrachtwagens in heel Nederland.
(...)
Met behulp van satellieten hebben Duitse onderzoekers de precieze uitstoot kunnen meten. In 2010 bedroeg de totale CO2-uitstoot 800 miljoen ton. De scheepvaart was goed voor een Nox-uitstoot van 20 miljoen ton, tien keer hoger dan de NOx-uitstoot van het vliegtuigverkeer. De SO2-uitstoot van de schepen was zelfs nog spectaculairder: met 12 miljoen ton lag de zwaveluitstoot honderd keer hoger dan die van de luchtvaart. De cijfers werden gepubliceerd door het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt en de Universiteit van Bremen.

Hoewel de uitstoot door schepen vooral op zee plaatsvindt, is de internationale scheepvaart de grootste bron van vervuilende en verzurende neerslag op het land. Veel van de uitgestoten stoffen verspreiden zich over grote afstanden, en 70 procent van de scheepvaart speelt zich binnen 400 km van de kust af. Vooral de uitstoot van CO2, zwavel- en stikstofoxiden, fijnstof, stoffen die de ozonlaag aantasten, roet en vluchtige organische stoffen vormen een steeds groter probleem voor natuur, milieu en de menselijke gezondheid.

Er varen ongeveer 100.000 schepen op de zeeën en oceanen van onze planeet, die omgerekend ongeveer 6.000 keer meer vervuiling produceren dan al het autoverkeer. De reden waarom de schepen zo extreem vervuilend mogen zijn is vanwege het feit dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) een zwavelpercentage van 4,5 procent toestaat in de gebruikte scheepsbrandstof. Dit is 4.500 keer hoger dan de maximum toegestane hoeveelheid zwavel in autobrandstof in Europa.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door fahtal » do feb 04, 2016 22:08 pm

En weet je wat nou grappig is. Zonder die fijnstof zou het bloedheet op aarde zijn...

Zie deze docu. Erg interessant. Je hoort niemand erover
http://www.dailymotion.com/video/xudm8n ... ing_people
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door wouthwortel » do feb 04, 2016 22:30 pm

Johan,
dit is zeker een interessant artikel, maar toen ik las: Er varen ongeveer 100.000 schepen op de zeeën en oceanen van onze planeet, die omgerekend ongeveer 6.000 keer meer vervuiling produceren dan al het autoverkeer. vroeg ik me meteen af: hoeveel ton goederen over welke afstanden vervoeren die schepen? Want misschien zijn zij per Kg & per Km wel de minst vervuilende vervoerstak???
Ik heb geen idee hoor, maar mij lijkt zo'n berekening wel op zijn plaats.
En nee: ik voer hem niet uit :lol: :lol: :lol:
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door mobiel70 » do feb 04, 2016 23:37 pm

De docu waar Frank naar verwijst net bekeken. Beangstigend en erg interessant! Als je dat tot je laat doordringen kan je je afvragen of het effect wel grappig genoemd kan worden. Maar het is wel een zeer helder signaal! En waar het nu mij om ging: de onzin dat oude auto's zulke vreselijke smeerbakken zijn. Die vervuiling doet ons nog een keer de das om. En wat je overal ziet is dat de kwetsbaarste groep (in dit geval de particuliere automobilist) het hardst aangepakt wordt. Ik herken dat stomme gedrag uit de wereld van de pleziervaart, die verplicht allerlei maatregelen moest nemen om de vuilwaterlozingen tegen te gaan. Hotelschepen met meer dan 50 bedden mogen nog steeds op het oppervlaktewater lozen. Om van plastic tasjes en spaarlampen maar helemaal te zwijgen... Symboolpolitiek maakt onze wereld kapot! Niet die oude busjes!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door Tuinkabouter90 » vr feb 05, 2016 0:57 am

het draaid uit eindelijk allemaal om geld en wie het meest er aan kan verdienen en z`n zakken vullen :?

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door Wilfred » vr feb 05, 2016 10:24 am

Het is logisch dat scheepvaart veel uitstoot. De diesel voor auto's moet steeds schoner, dus bij de pomp krijg je de beste diesel. Scheepsmotoren krijgen vervuilde, lagere kwaliteit diesel. Maar omdat schepen veelal op internationale wateren varen is er geen land wat hier grip op heeft. Wil je de scheepvaart verplichten om op schone diesel te gaan varen, worden alle import goederen ineens veeeel duurder.

komt nog eens bij dat de schepen alleen maar varen omdat wij goederen uit alle hoeken van de wereld willen hebben. En dat kan echt beter per schip dan bijvoorbeeld per vliegtuig. Maar goed, laten we vooral naar andere wijzen! Wij hebben het nooit gedaan, het zijn altijd de zakkenvullers. Het is de politiek, het zijn de kapitalisten, het zijn de buren. Maar nooit wij! Vreemd eigenlijk dat er een dikke 7 miljard vervuilers op deze aarde rondlopen en dat alleen ik er niet verantwoordelijk voor ben! Wat zijn andere mensen toch naar!

Overigens worden ook in de scheepvaart behoorlijke verbeteringen gemaakt qua brandstofverbruik omdat dit de kosten enorm drukt.
Take the planet and make it spin your way

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door Lomax » vr feb 05, 2016 11:02 am

Ik wist het Wilfred is de schuldige !!
Bus inleveren bij mij !!

Ik ben zo nieuwsgierig hoe we over 100 jaar terug kijken op nu.
Is al die aandacht voor het milieu overdreven of zit we in een vluchtelingen kamp op een hoogvlakte of ?

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door Wilfred » vr feb 05, 2016 11:10 am

Jup, I did it! :-)

overigens ben ik er vrij zeker van dat ik over 100 jaar dood ben.
Take the planet and make it spin your way

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door Lomax » vr feb 05, 2016 11:18 am

Wilfred schreef:overigens ben ik er vrij zeker van dat ik over 100 jaar dood ben.


:roll: :mrgreen:

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door mobiel70 » vr feb 05, 2016 23:41 pm

Toch heeft Wilfred een punt! We lullen er allemaal over, maar doen er niet veel tegen. Ieder ander heeft het gedaan, de buurman is de boef. Het enge is echter dat wanneer je iets doet tegen het verlies aan zonlicht (sinds het eind van de jaren 50 is er 22% minder zonlicht op onze planeet), blijkt dat de opwarming veel sneller gaat dan we dachten. Doe je niets aan dat zonlichtverlies, dan gaat het ook helemaal fout... Het is dus niet goed, of het deugt niet. Dat dilemma moeten we oplossen! En die oplossing zit toch echt in het op een betere manier omgaan met de stoffen die broeikasgas veroorzaken. Fossiele brandstoffen dus. Niet alleen hier, maar in de hele wereld.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door fahtal » za feb 06, 2016 2:09 am

Kijk die docu komt hard binnen...;-)

Deze heb ik te lang geleden bekeken.. maar ik geloof dat ze daarin stellen dat als de aarde gemiddeld 4graden warmer wordt 95% van de vegetatie sterft..... maar nu ben ik aan het gokken. Want te lang geleden...

http://topdocumentaryfilms.com/day-earth-nearly-died/


Mooie gedachte. Dat een 9-11 weekend alleen al 3 graden warmer is alleen door een setje vliegtuigen op de grond te houden.... we spelen dus al lang niet meer in reserve tijd... maar de goldengoal is al gevallen en we staren allemaal in ongeloof naar de slowmotion op de tv want het was een eigengoal....en de scheids moet nog fluiten.....

Kortom ik besef mee wel degelijk dat het zo niet gaat. Hoe wel? Geen flauw idee... geniet van deze tikd en wees lief voor elkaar en doe wat je denkt dat goed is voor mens en dier. Niet voor de aarde want die blijft wel bestaan met of zonder ons.

Misschien wel beter zonder ons. Het is eigenlijk heel egoïstisch om de aarde nog langer te kwellen met onze aanwezigheid:-D :-D


Zo dat was weer een mooi potje doom denken wel te rusten.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
PeterS
Gevorderde
Berichten: 550
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 13:13 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door PeterS » za feb 06, 2016 15:10 pm

Afbeelding
alles heeft een einde en een worst wel twee

'76 Panelvan + M756

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6181
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door guidddo » do feb 11, 2016 19:28 pm

Afbeelding
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door mobiel70 » do feb 11, 2016 23:43 pm

En zo is dat!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Oude auto's en vuile lucht...

Bericht door old brumax » vr feb 12, 2016 0:24 am

@ Mobiel 70 : Is toch nog iets anders, en gaat nog meer veranderen zeer binnenkort ;)

http://www.kvnr.nl/cms/showpage.aspx?id=1981

En dan doemd er weer een ander probleem op: http://www.jlmlubricants.com/nl/product ... 01%20litre
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie