goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Amendement Pieter Omtzigt (CDA) overgangsregeling klassiekers óók voor LPG en Diesel
(stemming morgen; donderdag 12 november 2015)
In lijn met de wensen van FEHAC heeft Tweede kamer lid Pieter Omtzigt (CDA) vandaag 11 november een amendement ingediend.
Analoog aan de klassieke benzine auto’s wil Omtzigt een identieke regeling voor LPG en Diesel voertuigen. Dit houdt in dat wanneer deze wagens niet in december, januari en februari op de weg komen, zij in aanmerking komen voor een kwarttarief met een maximum van € 350 per jaar. FEHAC steunt dit initiatief van harte want FEHAC is géén voorstander van het inzetten van klassieke voertuigen voor dagelijks gebruik.
Het heeft ons als FEHAC steeds gestoord dat er door die eigen invulling van Financiën een
vrij grote groep LPG- en dieselrijders onevenredig zwaar werd getroffen.
Wij constateren sinds de nieuwe MRB-regeling voor oldtimers tot 40 jaar een veel grotere
sloop, export en schorsing van klassieke voertuigen dan waarmee door de beleidsmakers
van Financiën rekening werd gehouden; deze aantallen komen overigens nagenoeg precies
overeen met de voorspellingen die destijds door ons werden gedaan. Het resultaat is dan
ook slechts een minimale extra belastingopbrengst.
FEHAC is verheugd met dit amendement dat kansen biedt voor vele klassieke auto- en motor liefhebbers om hun geliefde en noodgedwongen geschorste voertuig te ontschorsen en weer rijdend plezier aan te beleven.
Om dit amendement kracht bij te zetten roepen wij alle bij FEHAC aangesloten leden VANDAAG naar één van onderstaande leden van de Vaste 2e Kamercommissie Financiën een berichtje te sturen waarin u het initiatief van de heer Omtzigt steunt.
Het berichtje kan gemakkelijk aan uw persoonlijke situatie worden aangepast.
Het is van groot belang dat hiervan MASSAAL gebruik gemaakt zal worden.
Het doel is belangrijk, en dit is waarschijnlijk de laatste mogelijkheid.
Stuur uw email aub naar één van de onderstaande leden van de Vaste 2e Kamer commissie Financiën, naar uw eigen keuze:
Dijck, A.P.C. van (PVV) t.vdijck@tweedekamer.nl
Neppérus, H. (VVD) h.nepperus@tweedekamer.nl
Thieme, M.L. (PvdD) marianne.thieme@tweedekamer.nl
Bashir, F. (SP) f.bashir@tweedekamer.nl
Vos, M.L. (PvdA) m.vos@tweedekamer.nl
Harbers, M.G.J. (VVD) m.harbers@tweedekamer.nl
Bruins Slot, H.G.J. (CDA) h.bruinsslot@tweedekamer.nl
Dijkgraaf, E. (SGP) e.dijkgraaf@tweedekamer.nl
Dikkers, S.W. (PvdA) s.dikkers@tweedekamer.nl
Groot, V.A. (PvdA) e.groot@tweedekamer.nl
Koolmees, W. (D66) w.koolmees@tweedekamer.nl
Vliet, R.A. van (Van Vliet) r.vvliet@tweedekamer.nl
Ziengs, E. (VVD) e.ziengs@tweedekamer.nl
Schouten, C.J. (CU) c.schouten@tweedekamer.nl
Klein, N.P.M. (Klein) n.klein@tweedekamer.nl
Duisenberg, P.J. (VVD) p.duisenberg@tweedekamer.nl
Kerstens, J.W.M. (PvdA) j.kerstens@tweedekamer.nl
Merkies, A.Z. (SP) a.merkies@tweedekamer.nl
Nijboer, H. (PvdA) h.nijboer@tweedekamer.nl
Weyenberg, S.P.R.A. van (D66) s.vweyenberg@tweedekamer.nl
Wout, B. van 't (VVD) b.vtwout@tweedekamer.nl
Linde, R.E. van der (VVD) r.vdlinde@tweedekamer.nl
Vries, A. de (VVD) aukjedevries@tweedekamer.nl
Grashoff, H.J. (GL) r.grashoff@tweedekamer.nl
Vermue, J.G.P. (PvdA) j.vermue@tweedekamer.nl
(stemming morgen; donderdag 12 november 2015)
In lijn met de wensen van FEHAC heeft Tweede kamer lid Pieter Omtzigt (CDA) vandaag 11 november een amendement ingediend.
Analoog aan de klassieke benzine auto’s wil Omtzigt een identieke regeling voor LPG en Diesel voertuigen. Dit houdt in dat wanneer deze wagens niet in december, januari en februari op de weg komen, zij in aanmerking komen voor een kwarttarief met een maximum van € 350 per jaar. FEHAC steunt dit initiatief van harte want FEHAC is géén voorstander van het inzetten van klassieke voertuigen voor dagelijks gebruik.
Het heeft ons als FEHAC steeds gestoord dat er door die eigen invulling van Financiën een
vrij grote groep LPG- en dieselrijders onevenredig zwaar werd getroffen.
Wij constateren sinds de nieuwe MRB-regeling voor oldtimers tot 40 jaar een veel grotere
sloop, export en schorsing van klassieke voertuigen dan waarmee door de beleidsmakers
van Financiën rekening werd gehouden; deze aantallen komen overigens nagenoeg precies
overeen met de voorspellingen die destijds door ons werden gedaan. Het resultaat is dan
ook slechts een minimale extra belastingopbrengst.
FEHAC is verheugd met dit amendement dat kansen biedt voor vele klassieke auto- en motor liefhebbers om hun geliefde en noodgedwongen geschorste voertuig te ontschorsen en weer rijdend plezier aan te beleven.
Om dit amendement kracht bij te zetten roepen wij alle bij FEHAC aangesloten leden VANDAAG naar één van onderstaande leden van de Vaste 2e Kamercommissie Financiën een berichtje te sturen waarin u het initiatief van de heer Omtzigt steunt.
Het berichtje kan gemakkelijk aan uw persoonlijke situatie worden aangepast.
Het is van groot belang dat hiervan MASSAAL gebruik gemaakt zal worden.
Het doel is belangrijk, en dit is waarschijnlijk de laatste mogelijkheid.
Stuur uw email aub naar één van de onderstaande leden van de Vaste 2e Kamer commissie Financiën, naar uw eigen keuze:
Dijck, A.P.C. van (PVV) t.vdijck@tweedekamer.nl
Neppérus, H. (VVD) h.nepperus@tweedekamer.nl
Thieme, M.L. (PvdD) marianne.thieme@tweedekamer.nl
Bashir, F. (SP) f.bashir@tweedekamer.nl
Vos, M.L. (PvdA) m.vos@tweedekamer.nl
Harbers, M.G.J. (VVD) m.harbers@tweedekamer.nl
Bruins Slot, H.G.J. (CDA) h.bruinsslot@tweedekamer.nl
Dijkgraaf, E. (SGP) e.dijkgraaf@tweedekamer.nl
Dikkers, S.W. (PvdA) s.dikkers@tweedekamer.nl
Groot, V.A. (PvdA) e.groot@tweedekamer.nl
Koolmees, W. (D66) w.koolmees@tweedekamer.nl
Vliet, R.A. van (Van Vliet) r.vvliet@tweedekamer.nl
Ziengs, E. (VVD) e.ziengs@tweedekamer.nl
Schouten, C.J. (CU) c.schouten@tweedekamer.nl
Klein, N.P.M. (Klein) n.klein@tweedekamer.nl
Duisenberg, P.J. (VVD) p.duisenberg@tweedekamer.nl
Kerstens, J.W.M. (PvdA) j.kerstens@tweedekamer.nl
Merkies, A.Z. (SP) a.merkies@tweedekamer.nl
Nijboer, H. (PvdA) h.nijboer@tweedekamer.nl
Weyenberg, S.P.R.A. van (D66) s.vweyenberg@tweedekamer.nl
Wout, B. van 't (VVD) b.vtwout@tweedekamer.nl
Linde, R.E. van der (VVD) r.vdlinde@tweedekamer.nl
Vries, A. de (VVD) aukjedevries@tweedekamer.nl
Grashoff, H.J. (GL) r.grashoff@tweedekamer.nl
Vermue, J.G.P. (PvdA) j.vermue@tweedekamer.nl
I am Wouth and I approve this message.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Zet voor mij geen zoden aan de dijk, betaal nu ook al kwart tarief en voor €400,- kan ik het hele jaar door rijden.
Als ik de wintermaanden niet wil rijden is schorsen voordeliger dan de overgangsregeling.
Als ik de wintermaanden niet wil rijden is schorsen voordeliger dan de overgangsregeling.
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Dat klopt toch niet blokkever? Volledig tarief + schorsen lijkt me altiujd duurder dan kwarttarief + niet mogen rijden. Of zie jij dat anders?
Cruizin' California sunshine ...
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Het klopt niet helemaal inderdaad, zat er één gewichtsklasse naast
Ik betaal exact:
€436,- houderschapsbelasting per jaar op basis van het campertarief wat ook een kwart van het normale tarief is.
Voor de overgangsregeling zou een max van €350,- gaan gelden maar dan mag ik drie maanden niet rijden.
Als ik zelf de bus schors voor drie maanden dan ben ik €327,- aan houderschapsbelasting kwijt, daar komt dan nog €24,- aan schorsingskosten bij, met de overgangsregeling zou ik dan €1,- voordeliger uit zijn! nog niet echt zinvol voor mij en met zelf schorsen heb ik ook wat meer vrijheid welke maanden ik dat doe.
Ik betaal exact:
€436,- houderschapsbelasting per jaar op basis van het campertarief wat ook een kwart van het normale tarief is.
Voor de overgangsregeling zou een max van €350,- gaan gelden maar dan mag ik drie maanden niet rijden.
Als ik zelf de bus schors voor drie maanden dan ben ik €327,- aan houderschapsbelasting kwijt, daar komt dan nog €24,- aan schorsingskosten bij, met de overgangsregeling zou ik dan €1,- voordeliger uit zijn! nog niet echt zinvol voor mij en met zelf schorsen heb ik ook wat meer vrijheid welke maanden ik dat doe.
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
wouthwortel schreef:Amendement Pieter Omtzigt (CDA) overgangsregeling klassiekers óók voor LPG en Diesel
(stemming morgen; donderdag 12 november 2015)
Analoog aan de klassieke benzine auto’s wil Omtzigt een identieke regeling voor LPG en Diesel voertuigen. Dit houdt in dat wanneer deze wagens niet in december, januari en februari op de weg komen, zij in aanmerking komen voor een kwarttarief met een maximum van € 350 per jaar. FEHAC steunt dit initiatief van harte want FEHAC is géén voorstander van het inzetten van klassieke voertuigen voor dagelijks gebruik.
Dus de 190D's kunnen de schorsing weer uit ?? Koopt Ali voor de maanden dat hij niet mag rijden (dec. jan. en feb.) voor 250,- een Renault Twingo á 23,- mrb per maand en dan 1 maart kan hij weer in z'n 190D stappen... de kosten voor aanschaf van de Twingo, de mrb en verzekering voor die drie maanden haalt hij er ruimschoots uit !!
Of denk ik nu weer te cynisch ?
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
ik zie er voor mij ook niet zoveel goed nieuws in; ik had liever gezien dat ze de hele regeling hadden aangepast; zodat oldtimers uitsluitend voor recreatief gebruik kunnen worden ingezet.
doe mij maar een zoveel dagen kaart, want dan hoef ik ook niet verplicht en alleen in het weekend te rijden, want wat bijv voor een festival dat op vrijdag begint (zoals zoveel evenementen) dan mag ik dus nog niet rijden.
Ik hoop maar dat de regeling zoals hij nu is, gesteld op 40 jaar blijft bestaan; zodat ik niet in januari '18 weer buiten de boot val. Want dan is hij op kenteken 40 jaar.
Mochten ze eind 2017 mij een rekening sturen voor het hele jaar 2018, dan denk ik dat ik ga schorsen tot februari, zodat ik niet het hele bedrag hoef te betalen; voor een periode dat ik toch niet mag rijden.
gr
Marcel
doe mij maar een zoveel dagen kaart, want dan hoef ik ook niet verplicht en alleen in het weekend te rijden, want wat bijv voor een festival dat op vrijdag begint (zoals zoveel evenementen) dan mag ik dus nog niet rijden.
Ik hoop maar dat de regeling zoals hij nu is, gesteld op 40 jaar blijft bestaan; zodat ik niet in januari '18 weer buiten de boot val. Want dan is hij op kenteken 40 jaar.
Mochten ze eind 2017 mij een rekening sturen voor het hele jaar 2018, dan denk ik dat ik ga schorsen tot februari, zodat ik niet het hele bedrag hoef te betalen; voor een periode dat ik toch niet mag rijden.
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Er staat ook niet goed nieuws voor jou... maar voor diesel en lpg.
Dagen kaart ik moet er niet aan denken. Brrrr wat een rompslomp.
Ik vind deze regeling best aardig. Tja het kost extra geld en dat hadden we niet afgesproken.... maar voor een 10 tje per maand kan ik 9 maanden rijden met mijn busje. Netflix spotify etc is net zo duur...op jaar basis.
Dagen kaart ik moet er niet aan denken. Brrrr wat een rompslomp.
Ik vind deze regeling best aardig. Tja het kost extra geld en dat hadden we niet afgesproken.... maar voor een 10 tje per maand kan ik 9 maanden rijden met mijn busje. Netflix spotify etc is net zo duur...op jaar basis.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Gaat er niet komen jongens, maar hadden we anders verwacht van dit nep-kabinet ?
http://www.oudevolvo.nl/2015/11/18/over ... t-er-niet/
http://www.oudevolvo.nl/2015/11/18/over ... t-er-niet/
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Bijzonder... eerst vrees je de negatieve consequenties van de voorgestelde regel en nu noem je het kabinet een Nep-kabinet omdat de regel er niet komt?
Ik denk dat het goed is dat ze voorlopig even niets doen aan de regels. Dit werkt behoorlijk marktverstorend namelijk.
Ik denk dat het goed is dat ze voorlopig even niets doen aan de regels. Dit werkt behoorlijk marktverstorend namelijk.
Take the planet and make it spin your way
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Voor de dieselrijders ben ik er niet rouwig om (ben zelf ook gedupeerd met mijn 1982 T3 diesel), maar voor de LPG rijders (ik ken een paar mensen met Amerikanen op LPG die hooguit 2000km per jaar rijden, maar nu wel het volle pond aan mrb betalen) had ik toch graag iets van een uitzondering gezien.
Helemaal omdat Rutte2 het 'millieu' zo hoog in het vaandel heeft staan, maar de schoonst rijdende oldtimerrijder dus in de kou laat staan.
Helemaal omdat Rutte2 het 'millieu' zo hoog in het vaandel heeft staan, maar de schoonst rijdende oldtimerrijder dus in de kou laat staan.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Als je hooguit 2000 km per jaar rijdt, zou ik gewoon de LPG installatie eruit halen en op zolder liggen totdat die er weer in mag. Juist met wat oudere amerikanen is dat niet zoveel werk.
Kan je in een halve dag gefixt hebben en vervolgens kan je weer heerlijk toeren!
Voor diesel is dat juist lastig, want switchen van diesel naar benzine kost meer moeite. Ik denk dus juist dat deze groep baat heeft bij kwarttarief voor Diesels, maar dan zou ik er gewoon een kilometer beperking bij doen om te voorkomen dat het toch weer auto's voor dagelijks gebruik worden.
Soweiso had ik dat meteen gedaan. Kilometerbeperking voor benzine, lpg en diesel. Max 4000 km ofzo is genoeg voor de liefhebber maar te weinig voor de dagelijkse rijders.
Risico is natuurlijk manipuleren van tellers wat bij oude auto's gewoon makkelijker gaat...
Kan je in een halve dag gefixt hebben en vervolgens kan je weer heerlijk toeren!
Voor diesel is dat juist lastig, want switchen van diesel naar benzine kost meer moeite. Ik denk dus juist dat deze groep baat heeft bij kwarttarief voor Diesels, maar dan zou ik er gewoon een kilometer beperking bij doen om te voorkomen dat het toch weer auto's voor dagelijks gebruik worden.
Soweiso had ik dat meteen gedaan. Kilometerbeperking voor benzine, lpg en diesel. Max 4000 km ofzo is genoeg voor de liefhebber maar te weinig voor de dagelijkse rijders.
Risico is natuurlijk manipuleren van tellers wat bij oude auto's gewoon makkelijker gaat...
Take the planet and make it spin your way
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Je mag geen tweedehands lpg installaties installeren... dus op zonder leggen is ook redelijk nutteloos...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Inderdaad; hij moet 2x omgekeurd worden dan.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Wilfred schreef:Als je hooguit 2000 km per jaar rijdt, zou ik gewoon de LPG installatie eruit halen en op zolder liggen totdat die er weer in mag. Juist met wat oudere amerikanen is dat niet zoveel werk.
Dat is zo, maar veel Amerikanen lopen nu eenmaal beter (en veel millievriendelijker) op lpg.
Wilfred schreef:Voor diesel is dat juist lastig,
Klopt, maar toch ben ik een poging aan het wagen... heb nu de 110pk TDI motor eruit gehaald en verkocht en er een 2L Golf3 8V gti motor ingehangen. Nu nog omkeuren... tegen 2022 (als de van oorsprong 1982 diesel bus) de 40 jaar heeft bereikt gaan we eens kijken of de regels nog steeds hetzelfde zijn.... vrees dat de mrb vrijstellingseis dan opgetrokken is naar 45 of zelfs 50 jaar !
Wilfred schreef:, maar dan zou ik er gewoon een kilometer beperking bij doen om te voorkomen dat het toch weer auto's voor dagelijks gebruik worden.
Eigenlijk is er maar één oplossing... 'rekeningrijden' en dan in de vorm van de mrb in de brandstofprijs meenemen. Ben je dan zo'n die-hard 190D liefhebber, dan neem je dat voor lief..
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: goed nieuws (??) voor LPG en diesel-rijders
Eigenlijk is er maar één oplossing... 'rekeningrijden' en dan in de vorm van de mrb in de brandstofprijs meenemen. Ben je dan zo'n die-hard 190D liefhebber, dan neem je dat voor lief
Ach kijk, daar komt mijn aloude idee weer bovendrijven... Ik heb dat jaren geleden al geroepen omdat je daarmee twee vliegen in een klap slaat: geen ingewikkelde organisatie die belasting moet innen en foto's moet maken van geparkeerde auto's (dat werd gedaan) èn meteen een heffing naar het aantal verreden kilometers (wie veel rijdt, betaalt veel, en veelrijders hebben doorgaans de wat duurdere auto's met een wat groter brandstofverbruik). Maar bedenk wel dat bussierijden dan ook behoorlijk duurder wordt! Da's natuurlijk minder mooi.
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/