file rijden
file rijden
Ik wilde graag wat reacties van de echte VWT2'ers, die al uren, dagen, maanden, jaren in hun bus hebben getoerd....
Ik heb een hekel aan filerijden, ook in een gewone auto, maar hoe zit 't met een luchtgekoelde bus???? Zijn die snel oververhit??? Moet je files ontwijken??? Zijn er mensen met ervaring op dit gebied??? (En dat moet in het volle Nederland haast wel!!!)
grt,
Xavier
Ik heb een hekel aan filerijden, ook in een gewone auto, maar hoe zit 't met een luchtgekoelde bus???? Zijn die snel oververhit??? Moet je files ontwijken??? Zijn er mensen met ervaring op dit gebied??? (En dat moet in het volle Nederland haast wel!!!)
grt,
Xavier
Laatst (paasweekend) op de A2 in een 10 km lange file gestaan, die bermbranden toen, lekker warm weer, stapvoets rijden, stilstaan en een slechte accu.
Als ik moest starten kon dat alleen met een duwtje, dus de gehele file motor uit voorzorg laten lopen.
Totaal geen probleem, motor krijgt wel elke 5000-7500 km nieuwe olie, kleppen goed gesteld en ontsteking perfect maar totaal geen problemen met de temperatuur.
Wel links en rechts wat waterkokers zien staan (letterlijke kokers) maar ons 1600tje deed prima z'n werk.
Als ik moest starten kon dat alleen met een duwtje, dus de gehele file motor uit voorzorg laten lopen.
Totaal geen probleem, motor krijgt wel elke 5000-7500 km nieuwe olie, kleppen goed gesteld en ontsteking perfect maar totaal geen problemen met de temperatuur.
Wel links en rechts wat waterkokers zien staan (letterlijke kokers) maar ons 1600tje deed prima z'n werk.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Re: file rijden
Heb nauwelijks ervaring met filerijden in NL (heb Ziggy nauwelijks in het westen van het land gehad en Flevoland is nog steeds aardig rustig ten noorden van Almere ), maar we hebben wel in de file gestaan in Melbourne en Sydney, met Pretty Lady, onze T2 waar we Oz mee hebben rondgereden. Geen enkel probleem, ook niet met de hitte daar. Sowieso nooit problemen met de hitte gehad, ook al vonden de ozzies dat het niet kon, een luchtgekoelde bus downunder.XA4 schreef:Ik wilde graag wat reacties van de echte VWT2'ers, die al uren, dagen, maanden, jaren in hun bus hebben getoerd....
Ik heb een hekel aan filerijden, ook in een gewone auto, maar hoe zit 't met een luchtgekoelde bus???? Zijn die snel oververhit??? Moet je files ontwijken??? Zijn er mensen met ervaring op dit gebied??? (En dat moet in het volle Nederland haast wel!!!)
grt,
Xavier
Zoals Max ook al aanduidde: kleppen stellen en olie verversen is belangrijker!
Christiaan
'79 VW T2 Berlin
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Natuurlijk niet! Dat moet je helemaal zelf weten. Wel is het zo dat een aantal het wel doet opmdat je er achter zult komen dat je bus een eigen persoonlijkheid heeft. Waar je je dus ook af en toe aan zult moeten aanpassen.XA4 schreef:Okee, filerijden is dus goed te doen met de T2, zelfs downunder.... Enne, ben ik verplicht mijn T2 ook een ´naam´ te geven?
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
de warme lucht van de motor wordt aan de achterkant onder de bumper weggeblazenthijn schreef:Wij hebben een haakje en oogje in/aan de motorklep gemaakt, als het erg warm is en we rijden in de file dan zetten we de motorklep op de haak voor extra koele lucht.
als je je motorklep open zet wordt deze warme lucht zo weer naar binnen gezogen
dus sta je je motor extra op te warmen
door warme lucht je koelsysteem in te zuigen
en warme lucht door de carburateur
daarom moet je ook zorgen dat het afdichtrubber tussen je motorbeplating en de carrosserie in orde is
De beste oplossing is klep dicht en zorgen dat je in de laagste versnelling
rijdt wat mogelijk is zodat je motor toch een beetje toeren maakt
zoveel toeren meer zoveel koeling meer
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Als je bijna een jaar in je bus woont, dan wordt die onderdeel van je 'gezin', dus daar hoort een naam wel bij. En als je dan eenmaal begint... De namen van onze bussen hadden trouwens een link met het kenteken:XA4 schreef:Okee, filerijden is dus goed te doen met de T2, zelfs downunder.... Enne, ben ik verplicht mijn T2 ook een ´naam´ te geven?
voor Pretty Lady was dat PL745 (en zeg nou zelf, het was toch ook een mooie dame zoals ze onder die palmbomen staat?)
voor Ziggy: 72 44 ZG (en eigenlijk wisten we ons daar niet zo'n raad mee)
P'cies. Maar motorklep open als je stilstaat (parkeerplaats oid) is dan natuurlijk wel weer handig.Shadowman schreef:de warme lucht van de motor wordt aan de achterkant onder de bumper weggeblazen
als je je motorklep open zet wordt deze warme lucht zo weer naar binnen gezogen
Iets soortgelijk wordt ook vaak verteld over een externe oliekoeler. Sommigen vinden die nodig in een warm land, alleen het nadeel daarvan is dat ook de route die de olie moet afleggen langer wordt, waardoor de olie dan weer niet per sé korter wordt.
'79 VW T2 Berlin
- chris_surfer
- Actief Lid
- Berichten: 279
- Lid geworden op: wo mar 28, 2007 13:18 pm
- Locatie: Den Haag
Merk zelf dat wanneer je van lang 100km/u rijden ineens in een file komt te staan de temperatuur van de motor eerst tikje stijgt en dan heel langzaam pas minder wordt. Logisch natuurlijk, er is geen koeling meer...
Verder zie ik weinig temperatuur schommelingen wanneer je langere tijd in een file staat en het buiten gezellig warm is...
Kortom: olietemp meter inbouwen is denk ik de beste oplossing. Sta je een stuk zelfverzekerder in de file.
Verder zie ik weinig temperatuur schommelingen wanneer je langere tijd in een file staat en het buiten gezellig warm is...
Kortom: olietemp meter inbouwen is denk ik de beste oplossing. Sta je een stuk zelfverzekerder in de file.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
ben ik mee eens chris. op weg naar Budel onvermijdelijk stukje file. met 1 oog op de temp meter en 1 oog op de weg gereden. constate temp van 115graden.
Overigens dat was hij ook tijdens het rijden heen en terug.. ik erg tevreden
( had vorig jaar juli tijdens de vakantie in Duitsland temp van 130 graden en + )
Overigens dat was hij ook tijdens het rijden heen en terug.. ik erg tevreden
( had vorig jaar juli tijdens de vakantie in Duitsland temp van 130 graden en + )
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |