file rijden

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Plaats reactie
XA4

file rijden

Bericht door XA4 » zo jun 03, 2007 21:53 pm

Ik wilde graag wat reacties van de echte VWT2'ers, die al uren, dagen, maanden, jaren in hun bus hebben getoerd....

Ik heb een hekel aan filerijden, ook in een gewone auto, maar hoe zit 't met een luchtgekoelde bus???? Zijn die snel oververhit??? Moet je files ontwijken??? Zijn er mensen met ervaring op dit gebied??? (En dat moet in het volle Nederland haast wel!!!)

grt,

Xavier

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Bericht door Max » zo jun 03, 2007 22:40 pm

Laatst (paasweekend) op de A2 in een 10 km lange file gestaan, die bermbranden toen, lekker warm weer, stapvoets rijden, stilstaan en een slechte accu.
Als ik moest starten kon dat alleen met een duwtje, dus de gehele file motor uit voorzorg laten lopen.

Totaal geen probleem, motor krijgt wel elke 5000-7500 km nieuwe olie, kleppen goed gesteld en ontsteking perfect maar totaal geen problemen met de temperatuur.
Wel links en rechts wat waterkokers zien staan (letterlijke kokers) maar ons 1600tje deed prima z'n werk.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » zo jun 03, 2007 22:52 pm

Over file gesproken, wat was er bij de ArenA te doen vanavond :shock:

Lucius

Bericht door Lucius » zo jun 03, 2007 23:27 pm

Toppers in concert.


[edit] Huisgenote van me ging er heen; niet mijn muziek hoor ;)

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: file rijden

Bericht door Gliset » ma jun 04, 2007 0:06 am

XA4 schreef:Ik wilde graag wat reacties van de echte VWT2'ers, die al uren, dagen, maanden, jaren in hun bus hebben getoerd....

Ik heb een hekel aan filerijden, ook in een gewone auto, maar hoe zit 't met een luchtgekoelde bus???? Zijn die snel oververhit??? Moet je files ontwijken??? Zijn er mensen met ervaring op dit gebied??? (En dat moet in het volle Nederland haast wel!!!)

grt,

Xavier
Heb nauwelijks ervaring met filerijden in NL (heb Ziggy nauwelijks in het westen van het land gehad en Flevoland is nog steeds aardig rustig ten noorden van Almere :wink: ), maar we hebben wel in de file gestaan in Melbourne en Sydney, met Pretty Lady, onze T2 waar we Oz mee hebben rondgereden. Geen enkel probleem, ook niet met de hitte daar. Sowieso nooit problemen met de hitte gehad, ook al vonden de ozzies dat het niet kon, een luchtgekoelde bus downunder.

Zoals Max ook al aanduidde: kleppen stellen en olie verversen is belangrijker!

Christiaan
'79 VW T2 Berlin

XA4

Bericht door XA4 » ma jun 04, 2007 18:02 pm

Okee, filerijden is dus goed te doen met de T2, zelfs downunder.... Enne, ben ik verplicht mijn T2 ook een ´naam´ te geven?

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » ma jun 04, 2007 18:18 pm

XA4 schreef:Okee, filerijden is dus goed te doen met de T2, zelfs downunder.... Enne, ben ik verplicht mijn T2 ook een ´naam´ te geven?
Natuurlijk niet! Dat moet je helemaal zelf weten. Wel is het zo dat een aantal het wel doet opmdat je er achter zult komen dat je bus een eigen persoonlijkheid heeft. Waar je je dus ook af en toe aan zult moeten aanpassen.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
thijn
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: za jun 10, 2006 22:17 pm
Locatie: muiderberg
Contacteer:

Bericht door thijn » ma jun 04, 2007 19:34 pm

Wij hebben een haakje en oogje in/aan de motorklep gemaakt, als het erg warm is en we rijden in de file dan zetten we de motorklep op de haak voor extra koele lucht.

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » ma jun 04, 2007 19:49 pm

thijn schreef:Wij hebben een haakje en oogje in/aan de motorklep gemaakt, als het erg warm is en we rijden in de file dan zetten we de motorklep op de haak voor extra koele lucht.
de warme lucht van de motor wordt aan de achterkant onder de bumper weggeblazen

als je je motorklep open zet wordt deze warme lucht zo weer naar binnen gezogen

dus sta je je motor extra op te warmen
door warme lucht je koelsysteem in te zuigen
en warme lucht door de carburateur

daarom moet je ook zorgen dat het afdichtrubber tussen je motorbeplating en de carrosserie in orde is



De beste oplossing is klep dicht en zorgen dat je in de laagste versnelling
rijdt wat mogelijk is zodat je motor toch een beetje toeren maakt
zoveel toeren meer zoveel koeling meer

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » ma jun 04, 2007 20:01 pm

XA4 schreef:Okee, filerijden is dus goed te doen met de T2, zelfs downunder.... Enne, ben ik verplicht mijn T2 ook een ´naam´ te geven?
Als je bijna een jaar in je bus woont, dan wordt die onderdeel van je 'gezin', dus daar hoort een naam wel bij. En als je dan eenmaal begint... De namen van onze bussen hadden trouwens een link met het kenteken:
voor Pretty Lady was dat PL745 (en zeg nou zelf, het was toch ook een mooie dame zoals ze onder die palmbomen staat?)
voor Ziggy: 72 44 ZG (en eigenlijk wisten we ons daar niet zo'n raad mee)
Shadowman schreef:de warme lucht van de motor wordt aan de achterkant onder de bumper weggeblazen

als je je motorklep open zet wordt deze warme lucht zo weer naar binnen gezogen
P'cies. Maar motorklep open als je stilstaat (parkeerplaats oid) is dan natuurlijk wel weer handig.

Iets soortgelijk wordt ook vaak verteld over een externe oliekoeler. Sommigen vinden die nodig in een warm land, alleen het nadeel daarvan is dat ook de route die de olie moet afleggen langer wordt, waardoor de olie dan weer niet per sé korter wordt.
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
chris_surfer
Actief Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 13:18 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door chris_surfer » za jun 16, 2007 17:15 pm

Merk zelf dat wanneer je van lang 100km/u rijden ineens in een file komt te staan de temperatuur van de motor eerst tikje stijgt en dan heel langzaam pas minder wordt. Logisch natuurlijk, er is geen koeling meer...

Verder zie ik weinig temperatuur schommelingen wanneer je langere tijd in een file staat en het buiten gezellig warm is...

Kortom: olietemp meter inbouwen is denk ik de beste oplossing. Sta je een stuk zelfverzekerder in de file. :D

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » ma jun 18, 2007 13:36 pm

ben ik mee eens chris. op weg naar Budel onvermijdelijk stukje file. met 1 oog op de temp meter en 1 oog op de weg gereden. constate temp van 115graden.

Overigens dat was hij ook tijdens het rijden heen en terug.. ik erg tevreden :)

( had vorig jaar juli tijdens de vakantie in Duitsland temp van 130 graden en + )
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie