Poepregeling!

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Poepregeling!

Bericht door old brumax » wo okt 15, 2014 23:54 pm

fahtal schreef:
old brumax schreef:Ook in een afgesloten motor kan condens ontstaan, warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude dus als je warm afdopt sluit je een bepaalde hoeveelheid vocht in de motor op bij het afkoelen kan dan maar zo condens ontstaan, binnen zijde warm en buitenkant carter koud,ook bij sterke temp wisselingen zou op die manier condens
kunnen ontstaan volgens mij, persoonlijk denk ik dat je het beste er zo lang mogelijk mee gereden kan worden en dan niet alleen hele korte afstanden en de winterstalling zo kort mogelijk, hou er niet van als de bus in de stalling staat en ik hem niet kan pakken als ik dat wil 8-) :mrgreen:


Ja maar niet iedereen mag rijden in de winter

Foute stelling, iedereen mag rijden in de winter maar niet iedereen wil ervoor betalen :mrgreen: :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Poepregeling!

Bericht door transporterT2 » zo okt 19, 2014 21:16 pm

Site van Hot Rod in Doesburg staat ook een verhaal over stallen.
Vergeet ook de huishoud accu niet te druppelen!(voor wie het aangaat)
Een bal in de uitlaatpijp en de inlaatpijp luchtfilterhuis dichtplakken?
Is dit tegen vocht of ongedierte??
de benzine kan beter op dan volgetankt zijn denk ik als je ziet hoe snel de meuk verouderd!
En wanneer er gestart wordt na de stalling de bobine kabel los en dan even starten tot het olie lampje uitgegaan is.
Dan alles weer vast en op zijn plek en gewoon starten en rijden toch?

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Poepregeling!

Bericht door ko de fries » zo okt 19, 2014 21:43 pm

ik zette mijn bus altyd met volle tank weg tegen et roesten van de tank , je kan ook een spulletje bij de beziene gooien om hem houdbaar te maken . de lokale automateriale handel kend de naam wel
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door fahtal » zo okt 19, 2014 23:29 pm

Dat afdoppen doet men omdat er altijd en klep open staat en dan zou de cilinder wand kunnen roesten.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

The General
Actief Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: vr feb 10, 2012 8:54 am
Bouwjaar Bus: 1977
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door The General » ma okt 20, 2014 9:16 am

Wij leggen altijd een koe liksteen in het wasbakje om schimmel tegen te gaan. Dit werkt echt mega.
Step into a world where technology becomes art. http://www.generalwheels.nl

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Poepregeling!

Bericht door old brumax » ma okt 20, 2014 12:00 pm

The General schreef:Wij leggen altijd een koe liksteen in het wasbakje om schimmel tegen te gaan. Dit werkt echt mega.

Liksteen is zout en idd dat is een prima oplossing voor /tegen :mrgreen: vocht in de bus maar de motor hangt niet in maar buiten/onder de bus dus daarvoor zal het weinig effect hebben!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Poepregeling!

Bericht door hanhoo » ma okt 20, 2014 19:49 pm

Okee okee, voor de winterstalling niet overdrijven mensen. Niks dichtplakken of bokken of wat ook. Het is maar voor een paar maanden. Doel is dat de bus weer vrolijk uit de stalling komt het volgend seizoen na een paar maandjes stilstaan. Ik heb er ook al eens wat in de PANO over geschreven. In het geval van Tante Leen:

1. Pleeg onderhoud. Ververs olie voordat je gaat stallen. Zeef hoeft niet, wel verse olie na een seizoen stevig sturen. Gebruik zoals altijd klassieker olie met een hoog fosfor en zink gehalte. Stel de kleppen.

2. Pomp een beetje extra lucht in je banden (naar +/- 3 - 3,5 bar). Dat voorkomt 'doorligplekken'. Hoewel die na het stallen binnen een paar tientallen kilometers ook wel weer verdwenen zijn. Bokken is overdreven voor die paar maanden met onze stevige busbanden.

3. Gooi de tank vol. Waar benzine zit, kan het niet roesten. Hoeft niet persee voor die korte periode, maar het kan geen kwaad. En je hebt gelijk een volle tank voor je eerste ritje!

4. Rij naar de stalling en stal. Niet elke zoveel keer 2 minuten draaien en een stukje verplaatsen en dan weer. Uit is uit en klaar, slapen.

5. Zet een vochtvreter in je bus en als het heel vochtig is nog eentje in bijvoorbeeld de motorruimte. Is het heeel heeel heeel vochtig, kom dan in de maanden een paar keer terug om ze te legen.

6. Laat ramen op een klein kiertje staan, net groot genoeg om te luchten maar te klein voor muizen en andere ongedierte.

7. Zorg dat je accu op peil blijft. Haal de massaklem sowieso los. Maar liever: laad de startaccu eens per maand eens bij. Mee naar huis nemen is dan soms bij een stalling een goede optie.

Dan nog even een misverstand uit de lucht halen: moderne brandstoffen behoeven geen 'fuel stabiliser'. Dat is volstrekte onzin voor een winterstalling. Laten we alsjeblieft niet doen alsof we de bus voor 10 jaar wegzetten.

Bij de eerste start plaats je de accu terug en peil de olie. Doe een visuele inspectie en probeer of de krukas nog vrij draait (een volle slag). Je hoeft de bobine kabel niet los te halen, de inhoud van de vlotterkamer zal verdampt zijn. Eer dat die vol gepompt is, zal er al oliedruk zijn lang voordat hij aanslaat. Ik wil nog wel eens de bougies eruit draaien en schoonmaken voor de eerste start omdat ik dan zeker een goede vonk heb, maar persee hoeft het niet. Die van mij loopt namelijk wat rijk. Lopen zal hij wel, al zal het wat bokkend zijn tot de bougies weer een keer goed heet gebrand zijn.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Poepregeling!

Bericht door hanhoo » ma okt 20, 2014 19:55 pm

Ow ja, Leen: die black sludge was Karwei olie. Punt. Verbrand. Niet geschikt voor je klassieke bus.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Poepregeling!

Bericht door Tante Leen » vr okt 24, 2014 9:53 am

Hanhoo has spoken....

Heel fijn!

Thnx en tot het voorjaar!!
de groetjes van Tante Leen!

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Poepregeling!

Bericht door Tante Leen » vr dec 04, 2015 15:27 pm

Vraagje.... Nu weet ik dat het niet de bedoeling is, maar kan iemand me uitleggen waarom ik de bus niet af en toe mag starten en warm laten draaien? Ben nieuwsgierig naar de theorie.

Bvd!
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Poepregeling!

Bericht door old brumax » vr dec 04, 2015 16:51 pm

Door het kort opwarmen ontstaat er condens in de motor en dus vocht in de olie wat roestschade tot gevolg kan hebben en sludg, daarom is het beter er een stuk mee te gaan rijden zodat alles lekker heet word en het vocht er uit is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Poepregeling!

Bericht door Tante Leen » vr dec 04, 2015 21:17 pm

Ik dacht namelijk dat als je hem warm liet draaien het vocht/condensprobleem over was, maar niet dus... Oke, duidelijk. Bedankt!
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Poepregeling!

Bericht door Wilfred » ma dec 07, 2015 9:29 am

Nou, dat kan wel, maar je moet hem dan echt warm rijden. Dus minimaal een half uur toeren. Gewoon even 5 minuten laten draaien zorgt juist voor nadelige effecten.
Take the planet and make it spin your way

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Poepregeling!

Bericht door Tante Leen » vr dec 25, 2015 10:32 am

Ben ik weer... :roll:

Ik had nog een vraag over het accu laden en de acculader. Wanneer hang je deze eraan? Moet dit maandelijks een dag, of gewoon voordat je de bus weer gaat gebruiken?
Ik las in het instructieboekje dat als je hem aansluit met de accu in de auto, je de minpool op je chassis moet plaatsen "uit de buurt van de accu en brandstofleidingen". Heeft iemand hier een ideaal plekje voor, of luistert het niet zo nauw... Ik vind dat nogal een spannende aanduiding namelijk, uit de buurt van je brandstofslangen! :? :o

Bij voorbaat dank en fijne kerst, 't is kerst!!
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Poepregeling!

Bericht door old brumax » vr dec 25, 2015 12:15 pm

Wanneer je de lader er aan hangt is afhankelijk van de lader en de plaats waar je bus staat, als je een druppellader hebt en je kunt met de stroomdraad makkelijk bij de bus komen dan zou je hem zelfs de hele "winter" eraan kunnen hangen, is nog eens goed voor de accu ook en je hebt volop stroom als je hem uit z'n winterslaap haalt, een druppellader laad de accu dus telkens iets bij nadat hij hem eerst heeft volgemaakt.
Ook nog een hele goede Kerst en een voorspoedig Nieuw busjaar, gr louis
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie