Bericht
door hanhoo » ma okt 20, 2014 19:49 pm
Okee okee, voor de winterstalling niet overdrijven mensen. Niks dichtplakken of bokken of wat ook. Het is maar voor een paar maanden. Doel is dat de bus weer vrolijk uit de stalling komt het volgend seizoen na een paar maandjes stilstaan. Ik heb er ook al eens wat in de PANO over geschreven. In het geval van Tante Leen:
1. Pleeg onderhoud. Ververs olie voordat je gaat stallen. Zeef hoeft niet, wel verse olie na een seizoen stevig sturen. Gebruik zoals altijd klassieker olie met een hoog fosfor en zink gehalte. Stel de kleppen.
2. Pomp een beetje extra lucht in je banden (naar +/- 3 - 3,5 bar). Dat voorkomt 'doorligplekken'. Hoewel die na het stallen binnen een paar tientallen kilometers ook wel weer verdwenen zijn. Bokken is overdreven voor die paar maanden met onze stevige busbanden.
3. Gooi de tank vol. Waar benzine zit, kan het niet roesten. Hoeft niet persee voor die korte periode, maar het kan geen kwaad. En je hebt gelijk een volle tank voor je eerste ritje!
4. Rij naar de stalling en stal. Niet elke zoveel keer 2 minuten draaien en een stukje verplaatsen en dan weer. Uit is uit en klaar, slapen.
5. Zet een vochtvreter in je bus en als het heel vochtig is nog eentje in bijvoorbeeld de motorruimte. Is het heeel heeel heeel vochtig, kom dan in de maanden een paar keer terug om ze te legen.
6. Laat ramen op een klein kiertje staan, net groot genoeg om te luchten maar te klein voor muizen en andere ongedierte.
7. Zorg dat je accu op peil blijft. Haal de massaklem sowieso los. Maar liever: laad de startaccu eens per maand eens bij. Mee naar huis nemen is dan soms bij een stalling een goede optie.
Dan nog even een misverstand uit de lucht halen: moderne brandstoffen behoeven geen 'fuel stabiliser'. Dat is volstrekte onzin voor een winterstalling. Laten we alsjeblieft niet doen alsof we de bus voor 10 jaar wegzetten.
Bij de eerste start plaats je de accu terug en peil de olie. Doe een visuele inspectie en probeer of de krukas nog vrij draait (een volle slag). Je hoeft de bobine kabel niet los te halen, de inhoud van de vlotterkamer zal verdampt zijn. Eer dat die vol gepompt is, zal er al oliedruk zijn lang voordat hij aanslaat. Ik wil nog wel eens de bougies eruit draaien en schoonmaken voor de eerste start omdat ik dan zeker een goede vonk heb, maar persee hoeft het niet. Die van mij loopt namelijk wat rijk. Lopen zal hij wel, al zal het wat bokkend zijn tot de bougies weer een keer goed heet gebrand zijn.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"