Poepregeling!

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Poepregeling!

Bericht door Tante Leen » di okt 14, 2014 13:47 pm

Maak me nu al druk. Nog anderhalve maand en Leen moet de stalling in. Vorig jaar kwam ze daar ook niet gezond uit en nu staat ze gewoon 4 maanden stil!! (Heb mijn vakantie niet zo handig gepland)
Iemand tips over wat ik kan doen zodat ze volgend jaar wel zelf de stalling uit rijdt?

Vriendelijk gegroet!
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door Briebelbus » di okt 14, 2014 13:52 pm

ik krijg voor de motor het advies om deze eerst lekker warm te rijden en daarna zowel de inlaat als de uitlaat af te doppen. (ik doe dat altijd gewoon afplakken met ductape)

Ik zorg dat de tank altijd (nagenoeg) vol is, dan doe ik er fuelstabilizer bij; trek ik de accu's eruit en dan is het wat mij betreft klaar.

Wil je de accu's er niet uithalen, dan kan je deze ook helemaal los koppelen. In sommige gevallen gaat dat ook goed.
Ow ja en de bandenspanning verhogen. (zodat je geen "vierkante" banden krijg)

succes
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door fahtal » di okt 14, 2014 14:09 pm

een toevoeging.. als de benzine al 4maand oud is en de bus komt over minimaal 4 maand pas weer in actie dan zou ik nu even je tank leeg rijden( ga op bezoek bij die vrienden die net iets te ver weg wonen ofzo) en dan weer vol tanken met verse benzine.

verder niets op het verhaal van marcel toe te voegen. behalve dat afplakken dat vind ik een beetje overdreven maar daar zijn de meningen zoals alles over verdeelt.

maar wat waren de problemen die je de vorige keer had dan?

Edit ik dacht dat ze al 4maanden stil stond. Verkeerd gelezen Sorry.
Laatst gewijzigd door fahtal op di okt 14, 2014 19:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door Tuinkabouter90 » di okt 14, 2014 19:00 pm

heb hier nog geen ervaring mee, zal afwachten hoe het gaat :-(

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Poepregeling!

Bericht door Tante Leen » wo okt 15, 2014 11:09 am

De laatste keer stond mijn bus in een kas. Een erg vochtige kas, de hele motorruimte was beschimmeld. Dat was alleen niet zo erg, het feit dat ze bij de eerste keer starten vastsloeg vond ik erger.... Na het bekijken van de ingewanden van de motor zat er overal een dikke aangekoekte zwarte meuk overheen en is dat waarschijnlijk de reden van het vastlopen geweest. Zwart roet-achtig spul dat in de drie maanden stilstand lekker is gaan vastkoeken. Hans heeft toen mijn motor weer gefixed, maar wat er nu daadwerkelijk aan de hand was is nog niet duidelijk, dus de angst dat dat weer gebeurd is aanwezig.
Zal ook de olie verversen voor het wegzetten....
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door Briebelbus » wo okt 15, 2014 12:05 pm

Tante Leen schreef:De laatste keer stond mijn bus in een kas. Een erg vochtige kas, de hele motorruimte was beschimmeld. Dat was alleen niet zo erg, het feit dat ze bij de eerste keer starten vastsloeg vond ik erger.... Na het bekijken van de ingewanden van de motor zat er overal een dikke aangekoekte zwarte meuk overheen en is dat waarschijnlijk de reden van het vastlopen geweest. Zwart roet-achtig spul dat in de drie maanden stilstand lekker is gaan vastkoeken. Hans heeft toen mijn motor weer gefixed, maar wat er nu daadwerkelijk aan de hand was is nog niet duidelijk, dus de angst dat dat weer gebeurd is aanwezig.
Zal ook de olie verversen voor het wegzetten....


Vandaar ook mijn opmerking over het eerst warmrijden en daarna afdoppen. Met lekker warm rijden heb je geen last van condensvorming in je blok. Als je hem dan afdopt dan heb je geen inwerking van het vocht op de ingewanden.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Poepregeling!

Bericht door old brumax » wo okt 15, 2014 15:54 pm

Ook in een afgesloten motor kan condens ontstaan, warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude dus als je warm afdopt sluit je een bepaalde hoeveelheid vocht in de motor op bij het afkoelen kan dan maar zo condens ontstaan, binnen zijde warm en buitenkant carter koud,ook bij sterke temp wisselingen zou op die manier condens
kunnen ontstaan volgens mij, persoonlijk denk ik dat je het beste er zo lang mogelijk mee gereden kan worden en dan niet alleen hele korte afstanden en de winterstalling zo kort mogelijk, hou er niet van als de bus in de stalling staat en ik hem niet kan pakken als ik dat wil 8-) :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door dirkinbrabant » wo okt 15, 2014 16:07 pm

Die black sludge (als dat het tenminste was) van Tante Leen is natuurlijk niet tijdens het stilstaan ontstaan, maar kwam daarna wel naar boven. Black sludge ontstaat ook niet zomaar in één keer, maar kan ontstaan door veel korte ritjes waarbij de motor niet warm wordt, te lang doorrijden met oude olie, verkeerde en/of slechte olie, verstopte carterventilatie of nog wat dingen, zie internet. @tante Leen: die sludge kan natuurlijk al ontstaan zijn bij een vorige eigenaar. Maar als je waakt voor te veel korte ritten, en tijdig met de juiste olie ververst, dan voorkom je dat je dat probleem opnieuw krijgt.

En verder voor de winterstop: accu's worden niet blij van langdurige stilstand, dat bekort de levensduur. Ik zou die met een lader van Ctek of gelijkwaardig in conditie houden.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door Briebelbus » wo okt 15, 2014 16:41 pm

dirkinbrabant schreef:Die black sludge (als dat het tenminste was) van Tante Leen is natuurlijk niet tijdens het stilstaan ontstaan, maar kwam daarna wel naar boven. Black sludge ontstaat ook niet zomaar in één keer, maar kan ontstaan door veel korte ritjes waarbij de motor niet warm wordt, te lang doorrijden met oude olie, verkeerde en/of slechte olie, verstopte carterventilatie of nog wat dingen, zie internet. @tante Leen: die sludge kan natuurlijk al ontstaan zijn bij een vorige eigenaar. Maar als je waakt voor te veel korte ritten, en tijdig met de juiste olie ververst, dan voorkom je dat je dat probleem opnieuw krijgt.

En verder voor de winterstop: accu's worden niet blij van langdurige stilstand, dat bekort de levensduur. Ik zou die met een lader van Ctek of gelijkwaardig in conditie houden.


Maar ze worden ook niet blij van continue onder de druppelaar. 1x in de 2 weken 24 uur op de druppelaar is genoeg om ze goed in conditie te houden. Vandaar dat het handig is om de accu's eruit te halen en lekker warm te stallen in huis en daar af en toe op de lader te zetten.

Dat doe ik al jaren en mijn startaccu doet het nog steeds geweldig.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door fahtal » wo okt 15, 2014 18:16 pm

old brumax schreef:Ook in een afgesloten motor kan condens ontstaan, warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude dus als je warm afdopt sluit je een bepaalde hoeveelheid vocht in de motor op bij het afkoelen kan dan maar zo condens ontstaan, binnen zijde warm en buitenkant carter koud,ook bij sterke temp wisselingen zou op die manier condens
kunnen ontstaan volgens mij, persoonlijk denk ik dat je het beste er zo lang mogelijk mee gereden kan worden en dan niet alleen hele korte afstanden en de winterstalling zo kort mogelijk, hou er niet van als de bus in de stalling staat en ik hem niet kan pakken als ik dat wil 8-) :mrgreen:


Ja maar niet iedereen mag rijden in de winter
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door 911gt2 » wo okt 15, 2014 19:43 pm

Ik heb bij de buren eens uitvoerig beschreven wat de beste manier is.

Hier nog maar eens een 'copy-paste'. Niet alles is direct van toepassing maar er staat veel waardevolle informatie in.

Stallen, als je het echt goed wil doen: (tekst is geleend van toen ik nog een 944dus kan foutjes bevatten, maar heb hem zo veel mogelijk aangepast naar de kever).

Bij stallen (in een garage of anderszins droge ruimte)

-1) maak een lange rit ( minimaal 50 km in 1 run) om motor, bak en uitlaat goed te laten doorwarmen en alle condens kwijt te raken.

-2) Stop onderweg aan het begin even bij een wasstraat en laat de onderkant reinigen. De carrosserie doe ik liever met de hand, maar dat is persoonlijk.

-3) Bij warme motor olie aftappen en goed laten uitdruipen. Olie en filter wisselen, motor even starten om de olie in alle lagers en kanalen te krijgen, daarna afzetten en niet meer starten.

-4) Was carrosserie grondig en verwijder insecten en vogelrestanten. Carrosserie goed drogen / aflappen en in de was zetten. Was uitwrijven. Auto interieur goed uitzuigen en leeghalen, dashboardkastje open zetten (je wil niet weten hoe een papieren zakdoek of een vergeten appeltje er na 4 jaar uit ziet)

-5) Zet auto op z’n parkeerplaats en zet hem op as steunen of HOUTEN blokken, zodanig dat de wielen vrij van de grond zijn. GEEN steen gebruiken!! Dit scheelt je een setje lagers wisselen als je de auto weer gaat gebruiken. Banden verouderen toch wel en zijn na een jaar of 5 zo hard dat de grip serieus is verminderd.

-6) Bak in neutraal zetten en met een bandenlichter of een zware schroevendraaier de remblokken iets terugdrukken zodat het wiel vrij kan ronddraaien en handrem los. Hiermee voorkom je dat bij oppervlakteroest op de (schijven en de) trommels de voering gaat vastzitten en de zaak kapot getrokken wordt als je probeert na een aantal jaren weer te gaan rijden. Blokken niet te ver terugdrukken en het vloeistofniveau in het remvloeistoftankje in de gaten houden: overstromen is funest voor de verf op het plaatwerk in de kofferbak.

-7 ) Deuren, koffer en motorkap openen en alle afdichtingsrubbers invetten met een geschikt middel. Zuurvrije vaseline is dit NIET!! Even tubetje halen bij de autozaak dus. Deuren en koffer in het eerste slot drukken, niet in het slot drukken. Niet helemaal sluiten, waardoor er enige ventilatie mogelijk is.
NOTE: sleutel in het contact laten zitten, wordt het stuurslot niet ingeschakeld en het scheelt je zoeken wanneer je weer wil gaan rijden.......

- 8 ) Benzinetank en ruitensproeiertank leeghalen (slangetje door de vulopening en zuigen….) Koelvloeistof op vriespunt controleren en zo nodig anti vries bijvullen .

-9) Accu losmaken en in een plastic doos op een warme (vorstvrije) plek opbergen en 1x per maand een weekeinde onder de lader zetten. Behoorlijke kans dat hij het op deze manier na een jaar of 4 nog bruikbaar is. Wordt echter niet gegarandeerd .

-10) blokjes kurk tussen ruitenwisserarm en raam zetten zodat de bladen het raam niet meer raken. Bladen zijn na 3 jaar wel verdroogd en moeten waarschijnlijk toch vervangen, het scheelt je zwarte strepen rubber van je raam krabben…

-11) Auto afdekken met een laken. Geen plastic, geen wollen deken, geen katoen .

-12) Auto schorsen en verzekering stoppen. Wel even controleren of de inboedelverzekering ook de auto dekt bij bv brand of stormschade.

Tussentijds:
MOTOR ONDER GEEN VOORWAARDE STARTEN EN OP BENZINE LATEN LOPEN

-1) een keer per 3 maanden bakje van vochtvreter legen en 1x per 6 maanden vulling wisselen.

-2) 1x per 6 maanden: Bougies er uit, accu plaatsen, bak inschakelen, via de startmotor de motor rondtornen zodat er weer een beetje nieuwe olie weer bij de lagerschalen van krukas & drijfstangen komt. De versnellingsbak draait dan ook weer even waardoor de tandwielen en de lagers weer worden ingevet. Niet langer dan 30 seconden en een afkoelpause van minimaal 30 seconden tussen de startpogingen aanhouden. Bij klaar: Bougies handvast terugzetten, bak in Neutraal en accu er weer uit!!!

-3) 1x per jaar rubbers invetten, scharnieren en sloten van deuren en deksels smeren (motorkap slot en contactslot niet vergeten!!) en deuren en deksels weer niet helemaal sluiten (zie wegzetten item .

-4) kijken of er geen gekke dingen zijn en bv de kat van de buren zich niet op de achterbank “genesteld” heeft.

Bij in gebruik name:

Bij vsnaar ouder dan 5 jaar eerst wisselen.

-1) Doek van auto weghalen en alles openzetten. In de kofferbak en in motorruimte kijken of de ratten niet aan de bedrading hebben zitten vreten of anderszins gekke dingen hebben lopen uithalen. Let vooral op de kabels van dynamo naar startmotor naar accu en op de bougiekabels. Als hier wat mee mis is heb je behoorlijke kans op een brandje.

-2) Motorolie wisselen, filter uitbouwen en leeg laten lopen alles goed laten uitdruipen!! (filter kan daarna weer hergebruikt worden. Voel je je hiermee niet gelukkig mee, dan filter ook wisselen)

-3) Accu plaatsen, bougies er uit schroeven, en een paar keer starten. Motor “tornt” nu rond en gaat olie pompen. NOTE: niet langer dan 30 seconden per keer en tussentijds even wachten, anders kan er door heet lopen iets fout gaan met de startmotor.

-4) Minimaal 10 liter benzine in de tank gieten, jumpertje maken in de contacten en benzinepomp laten lopen. Brandstofleidingen, op lekkage controleren!!!

-5) bougies er weer in, ruitensproeiertank vullen, alle vloeistofniveau’s controleren.

-6) Banden op spanning brengen, auto van assteunen afhalen, verlichting controleren .

-7) Auto lief op dashboard kloppen en vriendelijk toespreken, sleutel omdraaien en starten. Eerst een paar keer op de rem trappen om de blokken weer aangedrukt te krijgen en dan RUSTIG de garage uit.....

-8 ) Verzekering bellen en melden dat je de auto gaat verplaatsen naar een garage, vragen om tijdelijke dekking .

-9) Naar garage gaan, RUSTIG RIJDEN en de eerste 500 meter een paar keer remmen om de roest van de remmen af te schuren. Verwacht een heel vreemd remgedrag!! Hij zal iets doen tussen weigeren en blokkeren!!
De koelvloeistof en remvloeistof laten wisselen & APK regelen. Remmen laten nakijken. Beter nog: grote beurt laten geven en er bij vertellen dat de auto enige jaren in de preserveer gestaan heeft.

-10) Schorsing bij RDW opheffen en verzekering bellen.

LET OP: Op dit moment (Maart 2006) : Eerst keuren en dan schorsing opheffen! De belastingdienst geeft namelijk toestemming om op de dag van de keuring (afspraak!) zo kort mogelijk tussen stalling en keuringsstation te rijden met je geschorste wagen.
Bij direct de schorsing opheffen loop je kans dat je direct een bekeuring krijgt dat ie niet APK is. (helemaal als hij wordt afgekeurd) Dit is gecheckt bij de motorrijtuigenbelasting en RDW.
Wet kan in de loop van de tijd veranderen, het verdient aanbeveling dit te controleren voordat je weer gaat rijden

-11) Auto wassen en poetsen, staat interieur nakijken, biertje pakken en auto bewonderen.

Dat zou moeten werken

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door Briebelbus » wo okt 15, 2014 20:11 pm

Vraagje: hoelang laat je hem hier gestald staan, want je doet nieuwe olie erin als je hem wegzet en opnieuw als je weer ga rijden.

En dan nog iets .... waar moet ik mijn koelvloeistof bijvullen :?:
Zitten overigens wel nuttige dingen/tips bij.
Ik zou persoonlijk voor winterstalling de verzekering niet stop zetten. En ook schorsing. tja vind ik persoonlijk niet nodig. Ik heb de wegenbelasting voor dit jaar toch al betaald en de APK is 2 jaar geldig.


gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door fahtal » wo okt 15, 2014 20:40 pm

Pfffft wat een werk.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Poepregeling!

Bericht door Gliset » wo okt 15, 2014 20:50 pm

fahtal schreef:Pfffft wat een werk.

Inderdaad. Ik start de bus in het voorjaar toch maar weer op, veel leuker dan een paar jaar laten staan!

Misschien een idee om dit verhaal in te korten voor een auto die in zeg december, januari en februari stilstaat? Wat doe je dan nog wel en wat niet?
'79 VW T2 Berlin

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Poepregeling!

Bericht door 911gt2 » wo okt 15, 2014 21:47 pm

fahtal schreef:Pfffft wat een werk.

Weet ik, maar dit is voor een lange periode, maar je kan er naar gelang de periode de bruikbare punten uithalen ;)

Plaats reactie