Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Bericht door gerbenpool » wo jul 23, 2014 16:38 pm

Ik heb een vraag waar ik zelf zo het antwoord op kan vinden.

Ik heb een tweedehands een tent overgenomen uit de jaren 70.
Nu hoorde ik later dat er in oude tenten Asbest verwerkt kan zijn. Als ik dergelijke dingen invoer op Google vind ik alleen dat er geen Asbest meer in tentdoek verwerkt mag worden. Ook kan ik zo niet vinden hoe ik er achter kom dat mijn tent asbest bevat en hoe schadelijk dit is.

Om mijn zoektocht iets van richting te geven heb ik gezocht naar een merk en een type maar vind helaas alleen Junior 70.0.

Graag zou ik van u horen wat de waarheid is en waar ik dat eventueel kan vinden om zelf te gaan zoeken.

Alvast bedankt!

Groeten, Gerben
Laatst gewijzigd door gerbenpool op wo jul 23, 2014 19:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Bericht door gerbenpool » wo jul 23, 2014 16:39 pm

reactie van ESVO tenten.

Beste,

Ons is niet bekend dat er in het verlede ooit asbest in kampeertenten is verwerkt.
Wel dat er in het verleden de zgn. LPCP's in het doek zaten verwerkt en dat de kleurstoffen niet meer aan de huidige eisen voldoet.

Ons inziens kunt u zonder problemen dit model aanschaffen


Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen / Kind Regards,

ESVO Campingsport B.V.
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Bericht door gerbenpool » wo jul 23, 2014 19:00 pm

De Waard tenten.

Hallo Hr. Pool,


De De Waard tenten zijn altijd gemaakt geweest van 100% katoen.
Daar zit geen asbest in.
Wel is er met mengsels met acryl en polyester gewerkt (jaren ’80), maar ook daarin geen asbest.
Asbest is een sterke, maar ook broze vezel die vooral in de bouw werd gebruikt.
Ik kan me niet voorstellen dat het ooit in tentdoek is gebruikt.

Mogelijk zijn er in de historie associaties gemaakt met tapijt en zeil, dat destijds uit dezelfde weverij kwam…

Er zijn niet veel tenten uit de jaren 60 meer in gebruik.
Wie 100% zekerheid wil, gaat zo’n oude tent niet meer gebruiken.


Met vriendelijke groeten.
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Bericht door wouthwortel » wo jul 23, 2014 20:32 pm

gerbenpool schreef:De Waard tenten.

Hallo Hr. Pool,

Ik kan me niet voorstellen dat het ooit in tentdoek is gebruikt.

.


Ik heb dezelfde mening.
I am Wouth and I approve this message.

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Bericht door dirkinbrabant » wo jul 23, 2014 21:47 pm

Het enige wat ik kan vinden bij asbest in textiel is voor vuurbestendigheid zoals bij lasdekens, brandwerende gordijnen, (las)handschoenen, overalls.

Ik had in de jaren '70 ooit een vakantiebaantje als tentverkoper, en de tenten die in Nederland verkocht werden waren van katoen, van nylon, polyester of een andere kunststof of een mengsel van katoen/kunststof. Van speciale brandwerende tenten voor normaal kamperen kan ik me niets herinneren.

Als je tentdoek eruitziet gewoon uitziet als fijngeweven katoen, lijkt het me ook zeer onwaarschijnlijk dat er asbest in zit.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Bericht door RemcoD » do jul 24, 2014 23:02 pm

Helemaal mee eens. Het gebruik van asbest in tentstof dient geen enkel doel. Ik ben ook nog nooit asbest textiel tegengekomen in andere dan hittebestendige toepassingen. Ik weet wel dat er asbest koord bestaan heeft. Dat werd oa gebruikt als koppakking in scheepsmotoren. Maar dan praat ik over motoren van rond 1920. Als waterscout heb ik zelf een aantal jaar met een schip uit 1924 mogen varen, waar dit koord in gebruikt werd. En ja, daar heb ik ook wel eens geholpen de koppakking te vervangen.

Dus ik zou me vooral geen zorgen maken over asbest in en tent van >40 jaar oud. Eerder of die een frisse zomerstorm overleeft, want dat kan wel heikel worden. (Zegt iemand die zelf een > 30 jaar oude luifel ombouwd tot busluifel). Eea ligt overigens ook heel erg aan de manier van opslaan. Droog, goed geventileerd, en los opgeborgen houdt een katoenen tent het ongelofelijk lang uit. Maar een keer vochtig opbergen en het is over....

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Bericht door old brumax » vr jul 25, 2014 12:09 pm

Voor tentdoek zou ik mij idd. geen zorgen maken maar voor hh toepassingen werd tot ver in de jaren 70 heel algemeen asbest gebruikt, zoals dichtingen in kachels , ook gaskachels tussen ruitjes ed. in warmteplaatjes onder die zelfde kachels, voor onder pannen op het gasfornuis en noem zo nog maar een hele riedel op wat nu zo langzaam aan het verdwijnen is maar voor de laatste delen verwijderd zijn daar kan nog wel 50 jaar of nog meer overheen gaan.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

smisse
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: vr jul 04, 2014 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Bericht door smisse » vr jul 25, 2014 15:33 pm

En bijvoorbeeld voor circustenten vanwege de brandveiligheid.... Dus ik begrijp de vraag eigenlijk wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Bericht door ko de fries » zo jul 27, 2014 9:12 am

over tenten zou ik mij ook geen zorgen maken , over de verwarming van je bus wel !
in de het kachel systeem zit witte asbest , wat verkruimeld en dan via de ventilatie in je bus komt
haal maar eens die flex pijpen bij een 1600 los [wel masker op doen ] check de pijpen en de pakking ring
[en ja dat verkruimelende spul is vaak asbest]
grtz ko :)
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Bericht door old brumax » zo jul 27, 2014 12:45 pm

Nou maak je er een heleboel onnodig zenuwachtig, zolang je er niets aan doet is er niets aan de hand, ga je er mee aan het werk,dwz haal je die ribbelpijpen uit elkaar dan is het oppassen geblazen, afhankelijk hoe oud je bent. :)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Bericht door ko de fries » zo jul 27, 2014 23:32 pm

old brumax schreef:Nou maak je er een heleboel onnodig zenuwachtig, zolang je er niets aan doet is er niets aan de hand, ga je er mee aan het werk,dwz haal je die ribbelpijpen uit elkaar dan is het oppassen geblazen, afhankelijk hoe oud je bent. :)


toen ik ze er af haalde bleek de asbest pakking ring behoorlijk verkruimeld ,
heb gelijk toen het hele systeem asbest vrij gemaakt ,en zelf nieuwe flex pijpen gemaakt ,vondt dat wel zo veilig
asbest hoort gewoon niet in een kanaal waar lucht mee in je bus wordt geblazen

grtz ko :)
If it ain,t broken,don,t try to fix it

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Zit er in mijn jaren 70 tent asbest verwerkt?

Bericht door transporterT2 » di jul 29, 2014 23:20 pm

Ook bij onze flex pijpen de asbest weggehaald,de pijpen uit elkaar gehaald en de zooi verwijdert.
Zat bij onze Berlin gaskachel ook zowel koord bij brander als plaat als een soort reflectie.
Eerst goed nat maken en met masker weghalen en hopen dat je het goed gedaan hebt :lol:

Jan Willem

Plaats reactie