verkoop naar het buitenland

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aqute
Actief Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: ma jan 31, 2011 15:18 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Zaandam
Contacteer:

verkoop naar het buitenland

Bericht door aqute » zo jun 02, 2013 19:28 pm

Ik heb mijn busje te koop staan op autoscout24, en het blijkt dat ook mensen uit het buitenland dan je bus kunnen zien. Dus ik had vanmiddag een Duits stelletje aan mijn deur die de bus graag wilde kopen maar nog wel met een paar vraagteken zaten die ik ook niet kon beantwoorden:

- Wat moet er gebeuren (en waar ligt mijn verantwoordelijkheid) voor het verkopen van een busje naar Duitsland?

- Weet iemand hoe streng de Duitsers zijn als het aankomt op originaliteit voor het toekennen van de oldtimer status? ik hoorde namelijk dat het voor kan komen dat een T2 niet meer gezien kan worden als oldtimer als er te veel aan veranderd is. Nu heb ik er niet veel aan veranderd, maar er zit natuurlijk wel een hoogdak op.

groetjes,
Niels

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: verkoop naar het buitenland

Bericht door Robert » zo jun 02, 2013 21:14 pm

Ik heb recent mijn T2a aan een Belg verkocht.
Voor de export van je bus moet je naar een RDW kantoor, maar hiervoor hoef je de bus niet meenemen.
De koper van de bus vult een exportfomulier in waarin hij aangeeft dat hij de bus meeneemt naar het buitenland.
Jij levert alle papieren en de kentekenplaat in en krijg dan op basis van de exportpapieren een vrijwaringsbewijs.
De buitenlander kan met de exportpapieren van de RDW in zijn land de bus laten registreren.
Of de bus in het buitenland op kenteken gezet kan worden is aan de koper om uit te zoeken.

Ik had met de koper van mijn bus afgesproken dat ik de bus naar Belgie zou brengen.
Bij de koper thuis hebben we de financien afgewikkeld en daarna heb ik de kentekenplaten van de bus gehaald.
Vervolgens ben ik samen met de koper (met zijn eigen auto) naar de RDW in Nederland gereden.
Daar hebben heeft hij de exportpapieren geregeld en ik heb de papieren en kentekenplaten ingeleverd en was de auto officieel van hem en had ik een vrijwaringsbewijs.
Deze transactie was overigens tot mijn verbazing gratis.

De registratie van de bus in Belgie heb ik me verder niet mee bemoeit en is aan de koper.

Groeten,
Robert 8-)
Member of ACF

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: verkoop naar het buitenland

Bericht door Grawo75 » di jun 04, 2013 17:57 pm

Het import en export gebeuren heb ik geen verstand van. Ik heb wel ooit nog contact gehad met een van de vorige eigenaren van mijn bus. Deze wist te vertellen dat de bus in Duitsland niet meer door de TÜV kwam, de duitse APK zeg maar. In Nederland heb ik geen problemen gehad met de APK en er is niets noemenswaardigs aan de bus gedaan.

Ik ken de staat van je bus niet, maar dat is iets voor de koper om rekening mee te houden. Verder zie ik weinig problemen met exporteren, zolang je de financiën eerst regelt! ;-)

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: verkoop naar het buitenland

Bericht door hanhoo » di jun 04, 2013 23:34 pm

Niet aan branden. Verantwoordelijkheid volledig bij de koper leggen. Ik werk toevallig in de internationale handel (levensmiddelen) en de regels zijn overal anders en soms zeer complex. Met name de Duitsers kunnen daar best een handje van hebben.

Geen garanties geven, niet beloven iets uit te zoeken maar gewoon de bus verkopen als zijnde hun probleem. En zeker niet vergeten dat ook zo in de koopovereenkomst te zetten.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: verkoop naar het buitenland

Bericht door mobiel70 » wo jun 05, 2013 0:00 am

En dat laatste is echt van groot belang, anders heb je straks het probleem dat je de koper niet goed hebt geïnformeerd. Wil je voorkomen dat men in geval van een onoplosbaar verschil van mening een buitenlandse rechter in de zaak betrekt: zet in je verkoopcontract dat Nederlands recht van toepassing is. Maar maak echt duidelijk dat je er niet voor instaat dat de bus ook in een ander land aan de daar geldende regels voldoet en dat dit volledig voor risico van de koper komt, en dat je iedere aansprakelijkheid hiervoor uitsluit. Bovendien zou ik opnemen dat de koper je vrijwaart voor aanspraken van derden.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
brammutjuh
Actief Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Tilburg

Re: verkoop naar het buitenland

Bericht door brammutjuh » wo jun 05, 2013 14:47 pm

Exporteren is inderdaad zoals hierboven wordt omschreven. Meer info: http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/U ... /Uitvoeren

Het kan makkelijk zelf, als je maar zorgt dat je het vrijwaringsbewijs verkrijgt: dus zelf de export regelen (met inleveren kentekenplaten). Dat kan met de verkoper er bij, maar hoeft niet. Ik heb zo ook m'n eerste T2 naar België geëxporteerd. Ging verbazingwekkend makkelijk.

Ten aanzien van de mate van originaliteit voor een H-kenteken: dat zou ik inderdaad voor risico van de koper laten. Jij hoeft je niet te gaan verdiepen in Duitse wetgeving. Als hij het niet aandurft moet hij het gewoon niet doen.

Zet duidelijk in de overeenkomst dat hij een gebruikt voertuig koop zonder garantie.

Groet,
Bram.
VW 1/11 Luxe Faltdach 1959: BG-50-73
VW T2b Westfalia 1979: 33-PG-PV

Originele luchtgekoelde VW? Word dan lid: LVWCN

Gebruikersavatar
aqute
Actief Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: ma jan 31, 2011 15:18 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: verkoop naar het buitenland

Bericht door aqute » vr jun 07, 2013 15:02 pm

Robert schreef:... De buitenlander kan met de exportpapieren van de RDW in zijn land de bus laten registreren.
Of de bus in het buitenland op kenteken gezet kan worden is aan de koper om uit te zoeken....


Dat op kenteken zetten in het buitenland... waar hangt dat vanaf? heeft dat te maken met die originaliteit van de bus?

Gebruikersavatar
brammutjuh
Actief Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Tilburg

Re: verkoop naar het buitenland

Bericht door brammutjuh » ma jun 10, 2013 9:58 am

Dat hangt in Duitsland (H-kenteken) inderdaad (onder andere) af van de mate van originaliteit van de auto. Maar in hoeverre jouw bus daaraan kan voldoen is vanaf een laptop niet te bepalen... Dat kunnen ze alleen in Duitsland. Misschien dat de koper zelf (!) op basis van foto's alvast info kan inwinnen bij de Duitse autoriteiten?
VW 1/11 Luxe Faltdach 1959: BG-50-73
VW T2b Westfalia 1979: 33-PG-PV

Originele luchtgekoelde VW? Word dan lid: LVWCN

Plaats reactie