Regeerakkoord 2012 oldtimers

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door ko de fries » do mei 16, 2013 19:04 pm

If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Baphi » za mei 18, 2013 0:31 am

Al [WINKING FACE]
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Pat
Actief Lid
Berichten: 412
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Pat » do mei 30, 2013 17:34 pm

een kennis van mij heeft een benzine t3 CAMPER omgebouwd naar diesel. gaat hij volgens de nieuwe regels nu de volle pond betalen of heeft hij nog (een beetje) geluk? het is een officiele camper, staat op kenteken!
geen gezeik, in de oliewijk

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door ko de fries » do mei 30, 2013 19:33 pm

Pat schreef:een kennis van mij heeft een benzine t3 CAMPER omgebouwd naar diesel. gaat hij volgens de nieuwe regels nu de volle pond betalen of heeft hij nog (een beetje) geluk? het is een officiele camper, staat op kenteken!


kamper op kenteken is kwart tarief , volgens my is daar niets in veranderd
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Pat
Actief Lid
Berichten: 412
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Pat » do mei 30, 2013 21:14 pm

dank u!!
geen gezeik, in de oliewijk

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door wouthwortel » zo jun 30, 2013 18:31 pm

IK KREEG WEER WAT INFO VAN ONZE VRIENDEN VAN DE FEHAC BINNEN


Losse eindjes nieuwe vrijstelling
De opwinding over de nieuwe vrijstelling wegenbelasting is inmiddels weer wat gezakt en iedereen in het klassiekerwereldje gaat nu kijken en vooral rekenen wat dit straks in 2014 voor hem persoonlijk gaat betekenen. De laatste strohalm die LPG- en dieselrijders nog hadden is hen ook uit handen geslagen: de moties van SP-er Bashir om ook deze categorieën onder de overgangsregeling van € 120 per jaar te laten vallen werd op 14 mei jl. door een meerderheid van VVD, PvdA en D66 verworpen.

De regeling per 1 januari 2014 wordt dus: vrijstelling pas bij 40 jaar.
Voor voertuigen, die nu vrijstelling hebben maar nog geen 40 jaar oud zijn, is er een overgangsregeling. Dit zijn de voertuigen met Datum Eerste Toelating (DET) in 1987 of eerder.
De overgangsregeling betekent dat je per jaar een kwarttarief MRB moet betalen met een maximum van € 120 met een rijverbod in de wintermaanden (december, januari en februari).
Deze overgangsregeling geldt echter niet voor personenauto’s en bestelwagens op LPG of diesel.
Maar zoals bij veel regelingen bepalen de details pas werkelijk hoeveel jij met jouw specifieke voertuig(en) er zelf last van hebt. Als je alleen maar een schuur vol 40+ auto’s hebt staan haal je je schouders op over de nieuwe regeling, maar als je een mooie Peugeot 604 diesel uit 1977 hebt moet je er weer de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen.

Ook komen nu de vragen los. Bijvoorbeeld over wat als leeftijd van een voertuig geldt. De overheid rekent niet met bouwjaar of productie- of importdatum. Bepalend is de Datum Eerste Toelating: de datum waarop een voertuig in Nederland of ergens in het buitenland voor het eerst op kenteken is gezet.

De overgangsregeling met winterstop is ook niet iedereen duidelijk; die is inderdaad ingewikkeld. Allereerst: dit is een regeling voor de (bestel)auto’s op benzine, vrachtwagens en motorfietsen met een DET tot/met 1987. Een voertuig van 1988 of jonger zal nooit dus onder de overgangsregeling vallen. Over 14 jaar - als deze vrijstellingsregeling het zolang uithoudt- is de overgangsregeling helemaal verdwenen.

Dan de winterstop: dat is geen schorsing die zelf aangevraagd moet worden maar een rij- en parkeerverbod op de openbare weg voor de maanden december, januari en februari in Nederland. Heeft u een leuk evenement in de Ardennen in februari: geen probleem want rijden in het buitenland mag wel, maar tot de grens moet het voertuig mee op een auto-ambulance. Of zou de FEHAC-evenementenregeling daarvoor uitkomst kunnen bieden? De toekomst moet het leren.

Tot slot schorsen, vooral interessant voor diesel en LPG rijders. Dat blijft voor 15-plus voertuigen € 23,- per schorsing per jaar en vanaf 6 voertuigen of meer is het gratis. Bij het kwarttarief stopt schorsen de verplichting om wegenbelasting te betalen niet; wel kan schorsen in die categorie nodig zijn om de APK uit te kunnen stellen.

En wat te denken van de kampeerwagens ? Voor hen is het nog onduidelijk wat het gaat worden : Overgangsregeling met maximaal 120,- of het kwarttarief van 1000,- of meer ? Ongetwijfeld zullen de komende maanden nog veel meer van dit soort uitvoeringsvragen komen: de FEHAC zal proberen deze zo goed en praktisch mogelijk voor oldtimerbezitters uit te werken.

Veel mensen zijn teleurgesteld over deze regeling: ineens is er weer een aanslag op de portemonnee waar helemaal niet op gerekend was.
Laat het duidelijk zijn: de gelegenheids-alliantie (BOVAG, KNAC/ANWB, RAI, FOCWA en de FEHAC) staat zeker niet achter alle maatregelen die nu gaan komen. Wel is dit nu het best haalbare, gegeven de omstandigheid dat de overheid op een opbrengst van € 155 miljoen heeft gerekend. Den Haag is tot op heden doof voor argumenten als verwaarloosbare aanslag op het milieu, het de nek omdraaien van een bedrijfstak en het missen van inkomsten BTW en accijnzen. Meer wegenbelastinggeld bij de oldtimers binnen te harken was het enige doel van Financiën.

Het bovenstaande is de situatie zoals hij nu is. In de politiek is natuurlijk niets zeker voor dat het in de wet vastligt. En zelfs dan vaak nog niet. Blijkens de vele MRB wijzigingen die elkaar in heel korte tijd hebben opgevolgd. De inkt van de vorige ‘definitieve’ was nog maar net droog toen we verrast werden met het regeerakkoord.
Dat betekent ook dat er misschien toch nog ergens een gaatje is om iets te repareren. Want ook al is de huidige uitkomst werkbaar en acceptabel voor een groot deel van de FEHAC achterban, het is zijn helaas wel zo dat er bepaalde groepen tussen wal en schip vallen. Zo zijn er best ‘echte’ liefhebbers met een lpg- of diesel auto.
Natuurlijk zijn wij – noodzakelijkerwijs buiten beeld – wel de mogelijkheden daarvoor aan het onderzoeken en hebben daarvoor ook al voorstellen gedaan.

Naast het brede samenwerkingsverband van ‘de alliantie’ is er recent nog een ander initiatief dat heel nadrukkelijk de media opzoekt met als doel om alle klassiekers MRB vrij te houden, ook voor dagelijks gebruik.
Dat lijkt ons niet haalbaar in de huidige realiteit. Tevens is het zo dat dagelijks gebruik van een klassieker niet valt onder de doelstellingen van de FEHAC. We zien er ook een risico in. Bijvoorbeeld de orde grootte van dagelijks gebruik die zich aan het ontwikkelen was, zet de deur open naar milieuzones en andere ontwikkelingen die ook de liefhebber zullen treffen.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om eigen initiatieven te ontplooien. We zijn vanzelfsprekend ook met deze partij in contact en volgen de ontwikkelingen op de voet.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door mobiel70 » zo jun 30, 2013 18:37 pm

Zie je wel: de regering presenteert weer eens een totaal niet doordacht hersenspinsel... Het is volkomen onduidelijk wat straks nu de positie is van de camper-bezitter die een oude camper bezit. En dat is iets wat je niet kunt maken: onduidelijke wetgeving! Blijft staan dat we dus nog steeds niet weten waar we aan toe zijn. Wouth, bedankt voor de info! Er is dus een club die er nog wel in gelooft, en die nog actie meent te kunnen ondernemen. Ik ben daar ondertussen wat sceptisch over geworden, en heb wat meer vertrouwen in de Fehac. Per slot van rekening heb ik wat jaren in de ALV van die club gezeten en ik weet dus welke mensen daar zitten.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door wouthwortel » vr aug 30, 2013 10:35 am

En de meest recente info: [mod]stand van zaken april 2013[/mod]

http://fehac.nl/oldtimer-akkoord-mrb-va ... uari-2014/
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door wouthwortel » di sep 03, 2013 11:23 am

En dit is de stand van zaken per september 2013

http://fehac.nl/mrb-2014-motorrijtuigen ... jstelling/
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door mobiel70 » vr sep 06, 2013 0:00 am

Lijkt helder. Wat ik nu mis is het volgende: een bus op grijs kenteken met de inrichting van een Westfalia-camper. Is dus op het kenteken een bedrijfswagen (ingericht als kampeerauto) en volgens de wettelijke regeling voldoet 'ie aan alle eisen voor het zijn van een camper (bevat bed voor twee personen, tafel, watervoorziening met afvoer, vaste kookgelegenheid, vaste en afsluitbare opbergmogelijkheden en voldoet aan de interne maatvoering). Bouwjaar en DET: 1977. Fiscaal regime??? Ik denk dat er zo wel meer in de club rondrijden. Ik ga maar uit van het kwarttarief voor kampeerauto's, dat gaat me dan de komende drie jaar € 164 per jaar kosten...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door jerupke » vr sep 06, 2013 0:40 am

164,- per jaar voor een 1400kg zware auto, met minstens nog een keer dat gewicht aan hobby, liefhebberij en good vibrations....

Koopje, zou ik zeggen, toch?
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Max » vr sep 06, 2013 9:15 am

Komt op nog geen 58 euro per maand. Mijn dartclub en doedelband kost me dat ook.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door blokkever » vr sep 06, 2013 16:40 pm

http://www.amklassiek.nl/oldtimerparagraaf-regeerakkoord-drijfzand-fundament/2013/08/29/
Bij de FEHAC wordt hier nog niets over gezegd, maar is dus een reële kans dat het allemaal niet doorgaat 8-)

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Wilfred » zo sep 08, 2013 11:07 am

een heel speculatief artikel volgens mij. Persoonlijk maakt het me geen moer uit of het er nu wel of niet komt, maar op basis van dit artikel zou ik nog maar neit vrolijk worden als eigenaar van een voertuig uit 73-87.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door mobiel70 » ma sep 09, 2013 22:49 pm

Wishfull thinking, dat artikel... Die lieden daar in Den Haag luisteren altijd heel goed naar de mensen: met de vingers in de oortjes! Ze hebben een "idee", zijn autistisch en doen dus gewoon wat ze hebben bedacht.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Plaats reactie