Regeerakkoord 2012 oldtimers

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
The General
Actief Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: vr feb 10, 2012 8:54 am
Bouwjaar Bus: 1977
Contacteer:

Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door The General » ma okt 29, 2012 16:48 pm

We weten allemaal dat er iets gaat gebeuren met ons leuk belastingvrij rond rijden. Er zijn dit jaar alleen al 20.000 "oldtimer" diesel Mercedessen geimporteerd en dan heb ik het nog niet gehad over de LPG volvo's

Ik dacht het is niet verkeerd om hier een topic over te beginnen.

Het laatste nieuws:

De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu- overwegingen afgeschaft
Step into a world where technology becomes art. http://www.generalwheels.nl

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Hakkinen » ma okt 29, 2012 16:54 pm

Ze moeten het niet afschaffen voor liefhebbers die weinig met hun oldtimer rijden en dus ook weinig vervuilen.
Ze moeten het wel afschaffen voor de mensen die een auto die qua leeftijd oldtimer is, maar qua historische waarde niet echt bijdraagt aan het straatbeeld, en deze gebruiken als hoofdvervoermiddels. Hierbij denk ik dus aan de reeds genoemde Mercedessen en Volvo's met diesel of LPG installatie.
Ik denk dat er een jaarkilometrage aan gehangen moet worden.
To Finish First, You First Have To Finish!

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door hanhoo » ma okt 29, 2012 17:22 pm

Ik heb het ook gelezen. Ik weet niet zeker of dit in ongewijzigde vorm door de kamer ooit zal heen komen. Ik hoop het niet.

Mijn kritiek ligt hem in het feit dat dit een maatregel is geweest voor het behoud van historisch erfgoed en dat moet het ook zijn. De overheid faalt kennelijk om een maatregel te bedenken die historisch erfgoed en liefhebberij onderscheid van profiteurs die de motorrijtuigenbelasting willen ontduiken.

Ik zie bovendien nog een ander probleem: de waardevermindering van het huidige wagenpark.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2306
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Gliset » ma okt 29, 2012 17:43 pm

Daar was iets moois op gevonden: belasting op gebruik, in plaats van belasting op bezit. Maar dat komt er dan weer niet...
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5327
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door ko de fries » ma okt 29, 2012 17:48 pm

ik hoop dat het niet doorgaat ,goed dat we als club lid van de fehac zijn ,
mijn op lpg rijdende bus had een zeer goede co bij de apk ,de apk meester was verbaasd
is dus veel schoner dan menig later gebouwde auto , dus dat millieu verhaal gaat bij mij zeker niet op :D we wachten af en hopen er het beste maar van ,en anders een paar 100 busjes het malieveld in den haag ocupyen lijkt me :mrgreen: grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5135
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door old brumax » ma okt 29, 2012 18:05 pm

Wanneer ga je???? =D> =D>
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door hanhoo » ma okt 29, 2012 18:13 pm

Ik ben nog steeds van mening dat we het bij de oorsprong van de regeling moeten houden: namelijk het in stand houden van historisch erfgoed als liefhebberij.

Dus: geen dagelijks gebruik van een oldtimer, of: geen vrijstelling van motorrijtuigenbelasting bij dagelijks gebruik.

De rittenkaart vind ik nog steeds een goede optie. Allereerst moet je in het bezit zijn van een dagelijks voertuig (met volledig MRB) of een OV jaarkaart. 30 ritten voor de oldtimer = 1 maand MRB plus een toeslag. Zelf bepalen welke dagen je de ritten opneemt. Meer dagen? Weer 30 dagen bijkomen. Bij dagelijks gebruik moet je dus elke maand een rittenkaart opnemen, inclusief de toeslag. Dan kun je beter gewoon MRB betalen, want dat is goedkoper. Omslagpunt bij 20 dagen gebruik per maand. Iedereen blij, alles klaar.

Die ene maand MRB plus de toeslag neem ik per auto dan per jaar wel voor lief.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9852
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Lomax » ma okt 29, 2012 18:19 pm

Niet beetje veel administratieve rompslomp :?
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2306
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Gliset » ma okt 29, 2012 18:26 pm

Lomax schreef:Niet beetje veel administratieve rompslomp :?

Dat helpt wel om ambtenaren aan het werk te houden. Oh, nee, wacht, dat moeten er ook minder worden...

Over welk bedrag zou het eigenlijk gaan? En weegt dat op tegen de kosten die het Rijk moet maken als iemand z'n oldtimer tenminste 2x per jaar (ont)schorst? Want de bus staat vanaf nu tot maart in de garage, kan dus ook geschorst worden!
'79 VW T2 Berlin

krokie
Luchtgekoeld
Berichten: 1027
Lid geworden op: di mei 16, 2006 12:53 pm
Locatie: Frjentsjer!!!

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door krokie » ma okt 29, 2012 18:44 pm

Waarom zou je je oldtimer niet dagelijks kunnen/mogen gebruiken?
Ben je dan ineens geen liefhebber meer maar profiteur?
smurf's up!!!

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door hanhoo » ma okt 29, 2012 19:09 pm

krokie schreef:Waarom zou je je oldtimer niet dagelijks kunnen/mogen gebruiken?
Ben je dan ineens geen liefhebber meer maar profiteur?


Simpel, daar is/was de regeling nooit voor bedoeld. Het gaat om het ERBIJ hebben van een historisch voertuig uit liefhebberij. Omdat het doel nu voorbij gestreefd wordt, gaat voor iedereen het slot erop. Jammer.

En tuurlijk mag je dagelijks liefhebben van de oldtimer. Maar dan moet je gewoon MRB betalen, als ieder ander.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door hanhoo » ma okt 29, 2012 19:10 pm

Gliset schreef:
Lomax schreef:Niet beetje veel administratieve rompslomp :?

Dat helpt wel om ambtenaren aan het werk te houden. Oh, nee, wacht, dat moeten er ook minder worden...

Over welk bedrag zou het eigenlijk gaan? En weegt dat op tegen de kosten die het Rijk moet maken als iemand z'n oldtimer tenminste 2x per jaar (ont)schorst? Want de bus staat vanaf nu tot maart in de garage, kan dus ook geschorst worden!


Als al die dagelijks gebruikte oldtimers ineens wegenbelasting moeten gaan betalen, kun je daar de aanpassing aan het registratiesysteem prima mee bekostigen.

En inderdaad Gliset, het zal geen hele grote automatiseringsaanpassing zijn ten opzichte van het huidige schorsingssysteem. De kentekendatabase, de digi-id inlogmogelijkheid en de afrekenmodule zijn er immers al bij het RDW. Noem het 'prepaid dag-ontschorsing'.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door hanhoo » ma okt 29, 2012 19:28 pm

Pakkende tweet op de site van de Fehac van Bert Pronk:

Regeerakkoord: vrijstelling MRB oldtimers vervalt uit milieuoverwegingen. Dus als je betaalt, is het niet slecht meer voor het milieu.


Ik hou niet van klagen maar van oplossingen. Toch, hij heeft een punt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door hanhoo » ma okt 29, 2012 19:36 pm

Kijk eens op pagina 10/13:

http://www.fehac.nl/images/stories/best ... erslag.pdf

Daar vind je het resultaat van twee keer een VW T2 en een Kever. Twee onder het huidige CO% norm van 0,3%. Eentje vlak erboven. Lekker zullen ze niet rijden. Ze rijden het lekkerst op de 3,5% norm van 1986 uit mijn ervaring. Maar ik heb mijn bus ook al eens op de 0,8% gehad terwijl hij nog prima reed.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 906
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door KataSchu » ma okt 29, 2012 19:53 pm

...ouch :| Ja, er is de afgelopen jaren veel oneigenlijk gebruik/misbruik gemaakt van deze regeling, maar het volledig afschaffen van deze vrijstelling lijkt me toch echt wel een paardenmiddel. Zoals Hanhoo al zegt, het op de weg houden van je mobiele erfgoed wordt zo wel een erg dure hobby. Zoals zo vaak lijden de goeden onder de kwaden wanneer deze regeling z'n doorgang vindt. Aan de andere kant, zo kan je waarschijnlijk over een paar maanden wel voor een prikkie een T2 op de kop tikken :lol: #-o
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

Plaats reactie