Verkiezingen 2012

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Verkiezingen 2012

Bericht door Lomax » wo aug 29, 2012 11:03 am

Kwam net dit artikel tegen, toch jammer dat zo'n cpb bereking zo beperkt is dat ze het uit de euro stappen niet ff meenemen.

http://fd.nl/economie-politiek/columns/ ... jnbeweging


Zo, willen jullie ook nog wat kwijt over de komende verkiezingen?

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door dirkinbrabant » wo aug 29, 2012 11:28 am

Tja, het CPB rekent op basis van wat de partijen voorleggen, en niet hun verkiezingsprogramma, zo heb ik afgelopen week begrepen. Dan kan je naar het resultaat toewerken als je het model kent...

Als je er niet uitkomt, is er ook nog deze stemwijzer:

http://www.speld.nl/2012/08/21/de-speld-stemwijzer/

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door hanhoo » wo aug 29, 2012 13:30 pm

Wat een achterlijk ding, die stemwijzer.

Tja Wat wil ik niet kwijt over de verkiezingen? In ieder geval: ga niet blind op de stemwijzer af bij het simpelweg alleen maar invullen van de antwoorden. Een voorbeeld: er is een vraag die gaat over de verhoging van de AOW leeftijd per 2020 naar 66 jaar. Er zijn partijen die het hiermee oneens zijn. Enkel van die partijen zijn het oneens omdat ze het EERDER willen dan 2020. Dat zet je met de kieswijzer dan mooi op het verkeerde probleem. Het gaat dus niet om oneens verhogen AOW leeftijd, maar ook specifiek 2020.

Lees dus na het invullen van de stemwijzer (of het kieskompas) de achtergronden achter je antwoorden en wat de partijen waartussen je twijfelt erover te zeggen hebben. Vul de stemwijzer dan opnieuw in met deze hernieuwde informatie.

Heb je meer tijd? Lees verkiezingsprogramma's. Je zult zien dat er programma's zijn die goed onderbouwd zijn en getuigen van gezonde realiteitszin. Maar er zijn er ook genoeg die alleen maar vol staan met loze kreten die volstrekt onuitvoerbaar zijn.

Tenslotte: stem op de realiteitszin en de haalbaarheid van de programma's en niet op de mooie kreten van de lijstrekker. Dat is wel lekker protesteren, maar het levert uiteindelijk helemaal niets op.

Oh ja: wil je proteststemmen, breng dan gewoon een blanco stem uit. Ga niet uit protest op een onzinpartij stemmen. Daar schiet niemand in dit land geen ene moer mee op. Stem uit je overtuigingen, en anders gewoon blanco.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Area51 » wo aug 29, 2012 14:25 pm

Nou, Groen Links gaat het in ieder geval -voor mij- NIET worden..
gelukkig gaan ze -volgens de laatste peilingen- van 8 naar 4 zetels en met een beetje mazzel halen ze zelfs dat niet.

http://www.driving-fun.com/3144/the-kno ... iteit.aspx

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 908
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door KataSchu » wo aug 29, 2012 15:16 pm

hanhoo schreef:Tenslotte: stem op de realiteitszin en de haalbaarheid van de programma's en niet op de mooie kreten van de lijstrekker. Dat is wel lekker protesteren, maar het levert uiteindelijk helemaal niets op.
Oh ja: wil je proteststemmen, breng dan gewoon een blanco stem uit. Ga niet uit protest op een onzinpartij stemmen. Daar schiet niemand in dit land geen ene moer mee op. Stem uit je overtuigingen, en anders gewoon blanco.


Amen, if only [-o< Daar zou regeren een stuk makkelijk van worden, volgens mij...in plaats daarvan krijgen we na september hoogstwaarschijnlijk 40 zetels links, 40 zetels rechts en de rest er lelijk versnipperd tussenin waardoor we wederom met kunst- en vliegwerk af zullen strompelen op het zesde kabinet in tien jaar dat de rit niet uit zal zitten...
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Stuif » wo aug 29, 2012 16:21 pm

Ik ben er wel een beetje klaar mee, al die "mooie" beloftes :evil:
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door hanhoo » wo aug 29, 2012 20:14 pm

Stuif schreef:Ik ben er wel een beetje klaar mee, al die "mooie" beloftes :evil:


Steek dan je nek uit en lees de programma's, kies jouw partij en overtuig anderen. Stop de proteststem of de opportunistische kiezer die alleen voor one-liners gaat. HELP!

Het is inderdaad genoeg.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door hanhoo » wo aug 29, 2012 20:17 pm

KataSchu schreef:
hanhoo schreef:Tenslotte: stem op de realiteitszin en de haalbaarheid van de programma's en niet op de mooie kreten van de lijstrekker. Dat is wel lekker protesteren, maar het levert uiteindelijk helemaal niets op.
Oh ja: wil je proteststemmen, breng dan gewoon een blanco stem uit. Ga niet uit protest op een onzinpartij stemmen. Daar schiet niemand in dit land geen ene moer mee op. Stem uit je overtuigingen, en anders gewoon blanco.


Amen, if only [-o< Daar zou regeren een stuk makkelijk van worden, volgens mij...in plaats daarvan krijgen we na september hoogstwaarschijnlijk 40 zetels links, 40 zetels rechts en de rest er lelijk versnipperd tussenin waardoor we wederom met kunst- en vliegwerk af zullen strompelen op het zesde kabinet in tien jaar dat de rit niet uit zal zitten...


Tja, niets anders gehad de afgelopen 10 a 12 jaar. Proteststemmen of one-liners zonder onderbouwing. Please mensen, kies onderbouwd en bewust of kies niet.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 908
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door KataSchu » do aug 30, 2012 9:44 am

Stuif schreef:Ik ben er wel een beetje klaar mee, al die "mooie" beloftes :evil:


...ze worden toch alleen maar waargemaakt als de partij waarop je stemt in z'n eentje 76 zetels haalt en daarmee z'n volledige verkiezingsprogramma van a tot z kan kan uitvoeren. Omdat dat toch niet gaat gebeuren, zullen ze op termijn water bij de wijn moeten gaan doen en hun beloftes gaan samenvoegen met beloftes van andere partijen. Dus, wat Hanhoo al zegt; kies een partij die in principe het dichtst bij je staat en laat hen je belangen zo goed mogelijk behartigen. En val inderdaad vooral niet voor mooie beloftes; als ik die €1000 netto waar Mark Rutte het over had, ooit op m'n rekening terugzie, dan eet ik m'n bus op :roll:
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Lomax » vr aug 31, 2012 6:55 am

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... erland.xml

Zegt niet zoveel, maar wel grappig wat ze allemaal bijhouden ;)

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door hanhoo » wo sep 05, 2012 0:23 am

Iemand het debat nog gevolgd vanavond? Ach blijkt maar weer wat de kiezer belangrijk vind als je Twitter volgt. De ballen van Thatcher scoren het hoogst. De debaters worden geïnterviewd voor een voetbalachtig scherm met reclame. Wat een aanfluiting.

En los van mijn eigen politieke mening: Ik vind Alexander Pechtold een goed debater. Waarom scoort hij zo laag als 'winnaar'? Om z'n ideeën? Stumpert hij met het overbrengen van zijn mening? Dacht het niet, ik vond het wel helder. Zo ook Rutte en Samsom. De rest stuntelt relatief maar wat. Nogmaals: los van de inhoud.

Bottomline is: de stemmen worden sterker beïnvloed door de aandacht van de media voor de lijsttrekker dan ervoor. Wilders is geen hype meer, iedereen kent zijn cassettebandje inmiddels wel. Kijk en lees maar, en je weet het.

Leuke wedstrijd: raadt de politieke voorkeur van de journalist.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Remon T2A » wo sep 05, 2012 7:36 am

hanhoo schreef:Iemand het debat nog gevolgd vanavond? Ach blijkt maar weer wat de kiezer belangrijk vind als je Twitter volgt. De ballen van Thatcher scoren het hoogst. De debaters worden geïnterviewd voor een voetbalachtig scherm met reclame. Wat een aanfluiting.

En los van mijn eigen politieke mening: Ik vind Alexander Pechtold een goed debater. Waarom scoort hij zo laag als 'winnaar'? Om z'n ideeën? Stumpert hij met het overbrengen van zijn mening? Dacht het niet, ik vond het wel helder. Zo ook Rutte en Samsom. De rest stuntelt relatief maar wat. Nogmaals: los van de inhoud.

Bottomline is: de stemmen worden sterker beïnvloed door de aandacht van de media voor de lijsttrekker dan ervoor. Wilders is geen hype meer, iedereen kent zijn cassettebandje inmiddels wel. Kijk en lees maar, en je weet het.

Leuke wedstrijd: raadt de politieke voorkeur van de journalist.


Idd er zit nogal wat ruis op het lijntje vanaf de hersens van een minister tot jou oor. Zelfs meerdere nieuwsprogramma's kan ik me ergeren aan de manier waarop ze het nieuws brengen. Het zijn feiten dus breng die dan ook zo.

Zo'n debat als gisteren kijk ik niet, een minister die pienter is kan misschien wel heel moeilijk de boodschap overbrengen en een .... van een Wilders komt dan weer met sensationele one-liners waar een bekend deel van de bevolking hard om moet lachen maar wat eigenlijk in en in triest is.

Ik ben er in ieder geval nog niet uit...
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 908
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door KataSchu » wo sep 05, 2012 10:50 am

Mee eens. Waar ik me met name aan kan storen in die debatten zijn de hysterische pogingen van “de Media” om statements van lijsttrekkers uit hun verband te rukken en vervolgens, alle context buiten beschouwing latend, alle komma’s en punten kapot te willen analyseren. Rutte zegt dat er geen geld meer naar Griekenland moet: vervolgens struikelen alle andere lijsttrekkers over elkaar heen om, al schuimbekkend op het grote-mensen-journaal, Rutte de les te lezen waarom dit indruist tegen hun christelijke/sociale/duurzame/progressieve/liberale (naar keuze in te vullen) gedachtegoed. Het was echter al lang en breed bekend dat Rutte dit vindt, want Rutte leidt (of lijdt?) de Nederlandse regering en het huidige standpunt van de Nederlandse regering is dat er geen geld meer naar Griekenland moet. Lekker belangrijk dus allemaal. What else is on?

Kunnen we het nu dan dus alsjeblieft eens over de inhoud hebben? Los van het feit dat ik allang weet waar mijn stem heengaat (gelukkig maar, want als ik op basis van die debatten een afgewogen beslissing zou moeten maken, had ik mezelf inmiddels waarschijnlijk iets aangedaan), zou ik toch graag willen weten wat voor potentieel briljante ideeën andere partijen hebben. “Mijn” partij zal hoe dan ook moeten gaan samenwerken met “die andere” partijen om überhaupt aan regeren toe te kunnen komen. Spierballentaal en gevatte oneliners mogen dus direct overboord. Wat boeit het nou om “mijn” partij te horen roepen dat die Grote Boze Andere Partijen met hun vuile christelijke/sociale/duurzame/progressieve\liberale (wederom naar keuze in te vullen) gedachtegoed de halve wereld om zeep zullen helpen: dat weet ik al lang, want daarom stem ik namelijk ook niet op hen. Andere partijen verspreiden dezelfde gekleurde waarheden over “mijn” partij waardoor de zwevende kiezer werkelijk niets opschiet met die debatten. Behalve dan een aantal sterke oneliners voor het volgende buurtfeestje, variërend van “de ballen van Thatcher” tot “houdoe en bedankt” van onze Grote Roerganger Emile Roemer. Conclusie: onze representatieve democratie heeft tijdens verkiezingstijd werkelijk de diepgang van een roeiboot. Kunnen we niet gewoon teruggaan naar het uitdragen van onze idealen? En dan gewoon van die echte, ouderwetsche Idealen, die zich niet laten vangen in een pakkende catch-phrase en een onverzettelijk kijkende lijsttrekker, op een a0-poster langs de A28? Sybrand van Haersma Buma heeft zichzelf zelfs laten bombarderen tot Sybrand Buma om maar beter uit de verf te komen langs de A28; hoezo uitverkoop? Is dit nou echt zoveel gevraagd?
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door hanhoo » wo sep 05, 2012 13:02 pm

Ook eens.

Ik heb een goed idee: Alvorens je mag stemmen, moet je eerst een vragenlijst invullen om te kijken hoe groot jouw kennis is van de inhoud van de verkiezingsprogramma's en (historische) idealen van de grootste partijen. Het scoringspercentage bepaalt hoe veel procent van jouw stem meetelt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Kebdorst » wo sep 05, 2012 13:04 pm

Weer een test, ik weet niet of dat zoveel zin heeft.



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Plaats reactie