Taxatie van mijn bus

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Taxatie van mijn bus

Bericht door Tee » wo mei 09, 2012 12:04 pm

Ik heb vorige week voor het eerste mijn bus laten taxeren. Krijg volgende week de rapport.
De taxatie heeft in totaal 5 minuten geduurd en hij heeft geen technische vragen gesteld alleen 3 fotos van gemaakt.
Aangezien mijn bus is nooit aan gelast, super hard voor zijn leeftijd,3 jaar oud compleet gereviseerde motor (rekening voor 3000 euro) Porsche velgen en veel anderen leuke technische verbeteringen was ik een beetje teleurgesteld.
Het schijnt dat het taxatie wordt alleen op “zicht” geprijsd.
Ik heb (met trots ) een ratlook bus, wat zal dat betekenen voor mijn taxatie waarde?
wat zijn jullie ervaringen met taxateurs?
grtz tee
Laatst gewijzigd door Tee op wo mei 09, 2012 12:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door Briebelbus » wo mei 09, 2012 12:17 pm

Tja, ik had ook zo'n ervaring; maar die wil ik hier niet op het forum bespreken; indien interesse dan PB ik je wel even.

Eerste keer gedaan net nadat ik de motor had vervangen; werd er doodleuk gezegd dat daar niet naar gekeken werd; echter enkel naar originaliteit, herkomst, uitvoering e.d.

Er werd verteld; Taxatie waarde is een vervangingswaarde; Zodat je bij een total loss op een redelijke termijn een gelijkwaardige bus terug kan kopen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door Lomax » wo mei 09, 2012 12:26 pm

Turbo.d schreef:Er werd verteld; Taxatie waarde is een vervangingswaarde; Zodat je bij een total loss op een redelijke termijn een gelijkwaardige bus terug kan kopen.


Daar ben ik het op zich wel mee eens, maar vind wel dat een motor er dus wel zeker bij hoort.

Maar in 5 minuten een bus getaxeerd, dat is vlot :oops:

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door fahtal » wo mei 09, 2012 12:35 pm

tja ze gaan er gewoon vanuit dat er een goede motor in ligt. dat de bus hard is als dat zo lijkt. al het andere is gokken. dat weet je zelf ook.

wacht eerst het taxtatie bedrag maar af. en kijk dan of je tevreden bent met dat bedrag.

bij mijn 2 bussen loopt hij er ook een keertje omheen. vraagt ook niet veel maar heeft er wel verstand van. de bedragen kloppen wel.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
theo
Actief Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 20:02 pm
Locatie: Arnhem

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door theo » wo mei 09, 2012 12:43 pm

De taxaties die ik tot nu toe heb laten doen hebben altijd ongeveer ruim een uur geduurd, waarbij (vond ik) ook vrij kritisch wordt gekeken. Maar heb blijft wel op zicht, het is geen technische keuring. Met de getaxeerde bedragen was ik het altijd wel eens.

5 minuten vind ik dus heeeeeel kort! En drie foto's vind ik veeeel te weinig!!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door hanhoo » wo mei 09, 2012 12:51 pm

Er zijn vele soorten taxaties.

- Taxatie voor verzekerde waarde
- Taxatie waarde voor rest BPM
- Taxatie waarde voor executoriale verkoop of de waarde in het economisch verkeer
- Fiscale taxatie voor de bijtelling

In alle gevallen verschillen de normen waarop de taxateur zijn waarde bepaalt. In dit specifieke geval wordt getaxeerd voor de verzekerde waarde. De norm die daarvoor geldt is dat je bij totaalverlies redelijkerwijs in een periode van 4 weken een vergelijkbaar voertuig in vergelijkbare staat moet kunnen terugkopen.

Jij hebt een A/Btje. Die zijn sowieso zeldzaam. Een taxateur met veel ervaring met een bepaald voertuig (de T2 in dit geval) heeft al heel veel bussen gezien en weet uit zijn hoofd zo'n beetje wel wat een redelijke vervangingswaarde is.

Bij mijn Kever als Bus was de taxateur ook gauw klaar. Ik verwachte er ook weinig van, maar uiteindelijk waren de vervangingsbedragen spot-on. Bijvoorbeeld de Kever: als ik mijn uren had vermenigvuldigd met het uurtarief van een garage, daarbij de aanschaf en andere kosten van de Kever optelde, scheelde dat maar een paar procent met het getaxeerde bedrag. Het klopt dus als een, uhh, kever.

Op onze busjes is de staat van de motor niet zo heel belangrijk meer. Als hij goed loopt en gekeurd is, is dat relatief maar een kleine post ten opzichte van het totale bedrag. Zo geldt dat voor veel zaken. Het vinden van een geschikte basis is eerder het probleem.

Wees blij dat hij in 5 minuten klaar was. Scheelt jou weer tijd. Uiteindelijk is het doel namelijk dat je een papier van een beedigd taxateur in handen heb voor de verzekering. Niet meer, niet minder.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door hanhoo » wo mei 09, 2012 12:53 pm

theo schreef:De taxaties die ik tot nu toe heb laten doen hebben altijd ongeveer ruim een uur geduurd, waarbij (vond ik) ook vrij kritisch wordt gekeken. Maar heb blijft wel op zicht, het is geen technische keuring. Met de getaxeerde bedragen was ik het altijd wel eens.

5 minuten vind ik dus heeeeeel kort! En drie foto's vind ik veeeel te weinig!!


Ha Theo. Het verschilt per taxateur. Een taxateur die 10 bussen per week ziet is sneller klaar dan een taxateur die er 2 per jaar ziet. Hij moet bewijsmateriaal aanleveren en vergelijkend onderzoek doen om als beedigd taxateur het getaxeerde bedrag te kunnen verantwoorden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
theo
Actief Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 20:02 pm
Locatie: Arnhem

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door theo » wo mei 09, 2012 13:05 pm

hanhoo schreef:
theo schreef:De taxaties die ik tot nu toe heb laten doen hebben altijd ongeveer ruim een uur geduurd, waarbij (vond ik) ook vrij kritisch wordt gekeken. Maar heb blijft wel op zicht, het is geen technische keuring. Met de getaxeerde bedragen was ik het altijd wel eens.

5 minuten vind ik dus heeeeeel kort! En drie foto's vind ik veeeel te weinig!!


Ha Theo. Het verschilt per taxateur. Een taxateur die 10 bussen per week ziet is sneller klaar dan een taxateur die er 2 per jaar ziet. Hij moet bewijsmateriaal aanleveren en vergelijkend onderzoek doen om als beedigd taxateur het getaxeerde bedrag te kunnen verantwoorden.


Het grappige is dat ik de taxatie van mijn bus drie jaar geleden bij een groot en bekend taxatiebedrijf liet doen, en die vroeg zich af wat ik nu voor een dak er op had. "Viking: nooit van gehoord! Als het nou een Westfalia was dan zou ik 'm wat hoger taxeren want daar is moeilijk aan te komen...".

De taxateur die ik vorige maand had (iemand die het als bijverdienste doet) zei: "Hé een Viking! Dat zie je niet veel, meestal heb ik alleen Westfalia campertjes..."...

Verder niet belangrijk, maar ik vond het wel grappig.. :-)

Gebruikersavatar
san
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: do dec 06, 2007 23:05 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door san » ma mei 21, 2012 19:36 pm

Ik zie graag een paar bedrijven van taxateurs in mijn inbox verschijnen die gecertificeerd zijn en een leuke prijs hanteren voor de taxatie!

Verder nog iemand tips voor de verzekering zelf? Wij hebben een T2A kemperink camper.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door fahtal » ma mei 21, 2012 19:39 pm

Tee, hoe is het taxatie rapport jou bevallen?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door Lomax » ma mei 21, 2012 19:54 pm

Het goedkoopste is een taxatie op een meeting.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Taxatie van mijn bus

Bericht door gijsv » ma mei 21, 2012 20:54 pm

Mijn tussenpersoon voor de verzekering heeft jaarlijks een taxatie-dag ben ik voor 55 euro weer klaar voor 3 jaar. Laatst mijn Essen aanhanger ook laten taxeren. Toe ik erover begon vroeg de beste man, leuk je hebt nog een oude met de vaste dunne beugels. Zelfs daarvan wist ie wat er te koop was.

Gebruikersavatar
insomnia
Actief Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 18:32 pm
Locatie: Gemeente Dordrecht

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door insomnia » ma mei 21, 2012 21:03 pm

gijsv schreef:Mijn tussenpersoon voor de verzekering heeft jaarlijks een taxatie-dag ben ik voor 55 euro weer klaar voor 3 jaar. Laatst mijn Essen aanhanger ook laten taxeren. Toe ik erover begon vroeg de beste man, leuk je hebt nog een oude met de vaste dunne beugels. Zelfs daarvan wist ie wat er te koop was.

Ik (en misschien wel meerdere met mij) ben wel nieuwsgierig naar de naam van deze taxateur.... :D :wink:
proud owner of a '84er T3 Westfalia Joker campervan
(as close to a t2 i'll get)

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door Lomax » ma mei 21, 2012 21:06 pm

insomnia schreef:
gijsv schreef:Mijn tussenpersoon voor de verzekering heeft jaarlijks een taxatie-dag ben ik voor 55 euro weer klaar voor 3 jaar. Laatst mijn Essen aanhanger ook laten taxeren. Toe ik erover begon vroeg de beste man, leuk je hebt nog een oude met de vaste dunne beugels. Zelfs daarvan wist ie wat er te koop was.

Ik (en misschien wel meerdere met mij) ben wel nieuwsgierig naar de naam van deze taxateur.... :D :wink:


Taxateur weet ik niet, maar ik vermoed dat dit de tussenpersoon is ;)

http://www.jelierseverzekeringen.nl/web ... axatiedag/

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Taxatie van mijn bus

Bericht door hanhoo » ma mei 21, 2012 21:12 pm

Niet te haastig een individuele afspraak maken. Dat kost meer. Ik ben aan het ponderen op een VCT2 taxatiedag.... Meer volgt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie