Heb ik een originele Westfalia?

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door mobiel70 » ma mar 06, 2023 10:08 am

Ik reageerde alleen op de kentekencombinatie. Het is niet toegestaan om met een combinatie van minder dan vier cijfers een blauwe kentekenplaat te voeren. Je moet dan een aanvraag indienen om een historisch kenteken te krijgen. Uiteraard is dan de datum eerste toelating bepalend voor de vraag of je dat historisch kenteken kunt krijgen. En in dit geval zou dat geen probleem moeten zijn.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door fahtal » ma mar 06, 2023 10:35 am

hierboven wordt terecht gescrheven dat het misschien wel een zelfbouw is. die misschien later ook nog van niet doorloop naar doorloop is omgebouwd.

ik ben wel benieuwd hoe het eronder de reserve wielbak uit ziet. heb je daar een foto van?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Heb ik een originele Westfalia?

Bericht door dirkinbrabant » ma mar 06, 2023 17:44 pm

Ik reageer toch even op het kenteken. Je zou bij een NL-bus uit 1976 een combinatie van 2cijfers-2leters-2cijfers verwachten, maar dit is een kenteken uit een latere serie. In de RDW kentekencheck staat:

Datum eerste tenaamstelling in Nederland 18-02-1976
Datum eerste toelating 18-02-1976
Datum inschrijving voertuig in Nederland13-07-1981

Het is volgens mij geen importbus, want in 1976 in NL op naam gesteld. Ik dacht ook dat de code HO in het M-plaatje betekent dat deze bus bestemd was voor de Nederlandse markt.

De kentekenserie DT in de combinatie 2letters-2cijfers-2letters is volgens deze site http://www.kentekenseries.nl/ in 1979 uitgegeven. In 1981 waren we alweer verder in het alfabet.

Wat wel kan is dat het kentenenbewijs verloren is gegaan of is gestolen. Als dat in die tijd gebeurde, dan kreeg je niet alleen een nieuw kentekenbewijs, maar ook een nieuw kenteken uit de lopende combinatie. Dat hoefde niet direct de lopende serie van letters en cijfers te zijn, maar dat kon ook iets anders zijn met dezelfde letter/cijfer combinatie. Als dat zo is, kan je het oorspronkelijke kenteken opvragen. Als je het weet wat het keteken was (maar dat weet je dus niet) of wanneer het bij de RDW bekend is (waarschijnlijk wel, vandaar die data in hun database).

En een historisch kenteken opvragen kan altijd, met de combinatie die je nu hebt mag je officieel niet met blauwe platen rijden. Dat reliëfstempel op je kentekenbewijs werd erin geperst toen de GAIK-kentekenplaten werden ingevoerd. Ik herinner me dat wel toen ik die voor mijn toenmalige auto moest aanschaffen, de pers stond bij mijn kentekenboer op de toonbank. Zo kon je maar 1x kentekenplaten laten aanmaken wat de bedoeling was van de hele omzetting. Heb je die GAIK-platen er ook nog bijgekregen?

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ekenplaten

Ik zou er een berichtje aan de RDW aan wagen.

Plaats reactie